Vetrijk voedsel dat zo gezond is dat je het zelfs tijdens het afvallen mag eten

Vetrijk voedsel

Vetrijk voedsel proberen we zo weinig mogelijk te eten. Toch zijn niet alle soorten vetten ongezond.  Er bestaan namelijk meerdere soorten vetten. Sommigen zijn onmisbaar voor onze gezondheid. In de eerste plaats als bron van energie. Ze helpen ons zelfs makkelijker ons overgewicht te verliezen

Welk vetrijk voedsel is zo gezond dat we ze zelfs tijdens het afvallen mogen eten?

Niet alle soorten vetten zijn ongezond. Verzadigde vetten en zeker transvetten eet je best niet. Ze hebben een negatieve invloed op onze gezondheid en zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht. Daarnaast heb je ook onverzadigde vetten en vetzuren. Deze zijn niet alleen gezond (als je ze in beperkte mate eet) ze helpen je makkelijker afvallen en zijn een belangrijke bron van energie.

Vetrijk voedsel: Soorten vetten

Verzadigde vetten

Verzadigde vetten zijn ongezond. Je vindt ze vooral in snoep, koekjes en gebak en vooral in dierlijke voedingsproducten zoals in vlees, kaas en in boter en boter. Te veel verzadigde vetten zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en van:

Lees ook: Wat zijn probiotica en hoe kun je er gezond mee afvallen?

  • Te veel buikvet

  • Aderverkalking

  • Hart en vaatziekten

  • Een onevenwichtig cholesterolgehalte als gevolg van te veel slechte LDL-cholesterol

  • Verstoorde hormonen

  • Teveel vet of triglyceriden in ons bloed

  • Hoge bloeddruk

  • Diabetes 

Vetrijk voedsel: Transvetten

Transvetten zijn ook onverzadigde vetten. Ze ontstaan door chemische processen waarbij deze onverzadigde vetten (zoals plantaardige oliën) hard gemaakt worden. Dat doet men om ze knapperiger te maken zoals bij chips of om de smeerbaarheid te verhogen (margarine). Deze transvetten vind je vooral in margarines, fastfood, in chips, crackers en in alle harde vetten.

Lees ook: Honger tijdens afvallen voorkomen en gezondheid verbeteren met deze natuurlijke voeding

Vetrijk voedsel: Onverzadigde vetten

Dit soort vet is gezond en een belangrijke bron van  energie. Ze zijn vooral aanwezig plantaardige oliën (olijf-, zonnebloem- koolzaad- en lijnzaadolie) en in voedingsproducten die hiervan zijn gemaakt, zoals smeerbare margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten. Ze zijn van nature ook aanwezig in vette vis en vooral in wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis. Ook alle soorten noten zijn rijk aan onverzadigde vetten. Gezonde onverzadigde vetten zijn ook essentiële vetten zoals omega 3 en omega 6 of (vis) vetzuren

Lees ook: Koolhydraten dieet: Veel gemaakte fouten waardoor je weinig of niet afvalt

Gezond vetrijk voedsel belangrijke bron van energie

Gezonde vetten helpen onze lichaamscellen aan de onmisbare energie, beschermen onze organen en zorgen voor een constante lichaamstemperatuur. Eet je te weinig gezonde vetten dan neemt je lichaam te weinig gezonde voedingsstoffen op. Een tekort aan gezonde vetten brengt ook onze hormonen uit evenwicht.  Dat veroorzaakt op zijn beurt:

  • Overgewicht

  • Te veel ongezond buikvet

  • Aderverkalking

  • Hart- en vaatziekten

  • Overmatig zweten, vooral ’s nachts

  • Huidproblemen zoals acne, eczeem en psoriasis

  • Plotse haaruitval

  • Vermoeidheid door een gebrek aan energie

  • Stress en depressie

Ook als je makkelijker wilt afvallen heb je voldoende gezonde vetten nodig om een tekort aan gezonde voedingsstoffen te voorkomen.

Lees ook: Het Ketogeen dieet : Wat mag je wel en niet eten om snel veel af te vallen + Recepten


Makkelijker afvallen met gezond en vetrijk voedsel

Makkelijker afvallen doe je wanneer je opgeslagen lichaamsvet gebruikt als bron van energie. Als je dus minder calorieën eet dan je lichaam er verbrandt. Bevat je gezond eetpatroon weinig koolhydraten dan moet je meer gezond en vetrijk voedsel eten om dit te compenseren. Alleen zo beschik je over alle gezonde voedingsstoffen om gezond te blijven functioneren.

Gezond vetrijk voedsel: vette vis

Vette vis is rijk aan gezonde vetten en vooral visvetzuren zoals omega 3. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om minstens eenmaal per week vette vis te eten. Zo verklein je je kans op aderverkalking, hart- en vaatziekten, teveel slechte cholesterol, hoge bloeddruk en teveel vet (triglyceriden) in ons bloed. De beste soorten vette vis die je kunt eten zijn:

  • Wilde zalm

  • Paling

  • Tonijn

  • Schol

  • Schelvis

  • Heilbot en tarbot

  • Dorade

  • Makreel en sardienen

  • Sprot

  • Haring en ansjovis

Lees ook: Is visolie gezond en waarom zouden we er dan meer moeten van eten?

Gezond en vetrijk voedsel: Mager vlees

Vooral witte vleessoorten zoals kip en kalkoen zijn gezonde leveranciers van hoogwaardige eiwitten. Naast kip en kalkoen zijn dat ook mager rund-, varken- en lamsvlees zoals magere biefstuk en rosbief. We spreken van mager als 100 gram vlees minder dan tien gram bevat. Extra mager is vlees met minder dan vijf gram vet aan boord.  Grillen, bakken of braden zijn de beste manieren om vlees klaar te maken. Kies zoveel mogelijk mager vlees afkomstig van alleen met gras gevoederde dieren.

Bewerkt vlees

Bijvoorbeeld als broodbeleg (worst, salami, paté) hoort niet thuis in een gezond eetpatroon. Ze bevatten naast veel vet ook veel toegevoegde  geur- , kleur- , smaak en bewaarstoffen en zelfs toegevoegde suikers.

Onbewerkte noten, zaden en pitten

Noten zijn rijk aan gezonde vetten en voedingsvezels. Ze geven je een snel en langdurig voldaan gevoel en alle gezonde voedingsstoffen om gezond te functioneren. Ze verkleinen vooral je kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Het gaat dan wel om onbewerkte noten, zaden en pitten. Die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Noten en pitten met de meeste gezonde vetten en vezels zijn in volgorde: macadamianoten, pecannoten, pijnboompitten, paranoten, walnoten, pinda’s, amandelen, pistachenoten en cashewnoten. Je gebruikt ze in je zelf gemaakte salades, in combinatie met natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen of zo uit het vuistje als gezond tussendoortje. Eet nooit meer dan een handjevol of 25 gram onbewerkte noten, zaden en pitten per dag.

Lees ook: Walnoten gezond maar wat doen ze met je overgewicht?

Lijn- en chiazaad

Beiden zijn rijk aan gezonde omega 3 vetzuren. Je gebruikt ze in alle gezonde gerechten, in je zelf gemaakte smoothies en in combinatie met natuuryoghurt en kwark. Je maakt er ook heerlijke en gezonde pizzabodems van. Lijn- en chiazaad zijn ook belangrijke bronnen van voedingsvezels. Ze zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

Kokosolie

Is vooral rijk aan triglyceriden met een middellange keten. In tegenstelling tot andere verzadigde vetten (MCT). In tegenstelling worden MCT’s uit kokosolie snel gebruikt als energie in plaats van ze als vet op te slaan. MCT’s helpen je makkelijker af te vallen. Ze beschermen onze hersenen en kunnen zelfs epilepsie voorkomen.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.