Vetrijk voedsel proberen we zoveel weinig mogelijk te eten. Toch zijn niet alle soorten vetten ongezond.  Er bestaan namelijk meerdere soorten vetten. Sommigen zijn onmisbaar voor onze gezondheid. In de eerste plaats als bron van energie. Ze helpen ons zelfs makkelijker ons overgewicht te verliezen

Welk vetrijk voedsel is zo gezond dat we ze zelfs tijdens het afvallen mogen eten?

Niet alle soorten vetten zijn ongezond. Verzadigde vetten en zeker transvetten eet je best niet. Ze hebben een negatieve invloed op onze gezondheid en zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht. Daarnaast heb je ook onverzadigde vetten en vetzuren. Deze zijn niet alleen gezond (als je ze in beperkte mate eet) ze helpen je makkelijker afvallen en zijn een belangrijke bron van energie.

Soorten vetten

Vetrijk voedselVerzadigde vetten

Verzadigde vetten zijn ongezond. Je vindt ze vooral in snoep, koekjes en gebak en vooral in dierlijke voedingsproducten zoals in vlees, kaas en in boter en boter. Te veel verzadigde vetten zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en van:

 

  • Te veel buikvet
  • Aderverkalking
  • Hart en vaatziekten
  • Een onevenwichtig cholesterolgehalte als gevolg van te veel slechte LDL-cholesterol
  • Verstoorde hormonen
  • Teveel vet of triglyceriden in ons bloed
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes 
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Transvetten

Transvetten zijn ook onverzadigde vetten. Ze ontstaan door chemische processen waarbij deze onverzadigde vetten (zoals plantaardige oliën) hard gemaakt worden. Dat doet men om ze knapperiger te maken zoals bij chips of om de smeerbaarheid te verhogen (margarine). Deze transvetten vind je vooral in margarines, fastfood, in chips, crackers en in alle harde vetten.

Onverzadigde vetten

Vetrijk voedselDit soort vet is gezond en een belangrijke bron van  energie. Ze zijn vooral aanwezig plantaardige oliën (olijf-, zonnebloem- koolzaad- en lijnzaadolie) en in voedingsproducten die hiervan zijn gemaakt, zoals smeerbare margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten. Ze zijn van nature ook aanwezig in vette vis en vooral in wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis. Ook alle soorten noten zijn rijk aan onverzadigde vetten. Gezonde onverzadigde vetten zijn ook essentiële vetten zoals omega 3 en omega 6 of (vis) vetzuren.

Gezond vetrijk voedsel belangrijke bron van energie

Gezonde vetten helpen onze lichaamscellen aan de onmisbare energie, beschermen onze organen en zorgen voor een constante lichaamstemperatuur. Eet je te weinig gezonde vetten dan neemt je lichaam te weinig gezonde voedingsstoffen op. Een tekort aan gezonde vetten brengt ook onze hormonen uit evenwicht.  Dat veroorzaakt op zijn beurt:

  • Overgewicht
  • Te veel ongezond buikvet
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Overmatig zweten, vooral ‘s nachts
  • Huidproblemen zoals acne, eczeem en psoriasis
  • Plotse haaruitval
  • Vermoeidheid door een gebrek aan energie
  • Stress en depressie

Ook als je makkelijker wilt afvallen heb je voldoende gezonde vetten nodig om een tekort aan gezonde voedingsstoffen te voorkomen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Makkelijker afvallen met gezond en vetrijk voedsel

Vetrijk voedselMakkelijker afvallen doe je wanneer je opgeslagen lichaamsvet gebruikt als bron van energie. Als je dus minder calorieën eet dan je lichaam er verbrandt. Bevat je gezond eetpatroon weinig koolhydraten dan moet je meer gezond en vetrijk voedsel eten om dit te compenseren. Alleen zo beschik je over alle gezonde voedingsstoffen om gezond te blijven functioneren.

Gezond vetrijk voedsel: vette vis

Vette vis is rijk aan gezonde vetten en vooral visvetzuren zoals omega 3. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om minstens eenmaal per week vette vis te eten. Zo verklein je je kans op aderverkalking, hart- en vaatziekten, teveel slechte cholesterol, hoge bloeddruk en teveel vet (triglyceriden) in ons bloed. De beste soorten vette vis die je kunt eten zijn:

  • Wilde zalm
  • Paling
  • Tonijn
  • Schol
  • Schelvis
  • Heilbot en tarbot
  • Dorade
  • Makreel en sardienen
  • Sprot
  • Haring en ansjovis
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Gezond en vetrijk voedsel: Mager vlees

Gezonde vettenVooral witte vleessoorten zoals kip en kalkoen zijn gezonde leveranciers van hoogwaardige eiwitten. Naast kip en kalkoen zijn dat ook mager rund-, varken- en lamsvlees zoals magere biefstuk en rosbief. We spreken van mager als 100 gram vlees minder dan tien gram bevat. Extra mager is vlees met minder dan vijf gram vet aan boord.  Grillen, bakken of braden zijn de beste manieren om vlees klaar te maken. Kies zoveel mogelijk mager vlees afkomstig van alleen met gras gevoederde dieren.

Bewerkt vlees

Bijvoorbeeld als broodbeleg (worst, salami, paté) hoort niet thuis in een gezond eetpatroon. Ze bevatten naast veel vet ook veel toegevoegde  geur- , kleur- , smaak en bewaarstoffen en zelfs toegevoegde suikers.

Onbewerkte noten, zaden en pitten

Noten zijn rijk aan gezonde vetten en voedingsvezels. Ze geven je een snel en langdurig voldaan gevoel en alle gezonde voedingsstoffen om gezond te functioneren. Ze verkleinen vooral je kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Het gaat dan wel om onbewerkte noten, zaden en pitten. Die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Noten en pitten met de meeste gezonde vetten en vezels zijn in volgorde: macadamianoten, pecannoten, pijnboompitten, paranoten, walnoten, pinda’s, amandelen, pistachenoten en cashewnoten. Je gebruikt ze in je zelf gemaakte salades, in combinatie met natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen of zo uit het vuistje als gezond tussendoortje. Eet nooit meer dan een handjevol of 25 gram onbewerkte noten, zaden en pitten per dag.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Lijn- en chiazaad

Beiden zijn rijk aan gezonde omega 3 vetzuren. Je gebruikt ze in alle gezonde gerechten, in je zelf gemaakte smoothies en in combinatie met natuuryoghurt en kwark. Je maakt er ook heerlijke en gezonde pizzabodems van. Lijn- en chiazaad zijn ook belangrijke bronnen van voedingsvezels. Ze zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

Kokosolie

Vetrijk voedselIs vooral rijk aan triglyceriden met een middellange keten. In tegenstelling tot andere verzadigde vetten (MCT). In tegenstelling worden MCT’s uit kokosolie snel gebruikt als energie in plaats van ze als vet op te slaan. MCT’s helpen je makkelijker af te vallen. Ze beschermen onze hersenen en kunnen zelfs epilepsie voorkomen .