site-verification: af3383a9defbbc8ffdf447fc2da2e528

Een koolhydraten dieet is populair bij diegenen die in korte tijd veel willen afvallen. Om hun gewichtsprobleem zo snel mogelijk te kunnen oplossen, schrappen velen meteen alle koolhydraten uit hun dieet. Dat is meteen een van de grootste fouten die je bij het volgen van een koolhydraten dieet kunt maken. Er bestaat een groot verschil tussen koolhydraatarm en koolhydraatvrij. Het gaat er om de juiste koolhydraten te eten.

Kortom, wat zijn de meest gemaakte fouten bij het volgen van een koolhydraten dieet? 

Wil je een koolhydraten dieet gaan volgen? Dan is het belangrijk om de juiste koolhydraten te kiezen. Er bestaat een groot verschil tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten dat zijn vooral geraffineerde witte suiker en zetmeel. En daarvan is geweten dat ze een van de belangrijkste oorzaken zijn van overgewicht en daaraan verbonden en veel voorkomende aandoeningen. Naast snelle koolhydraten bestaan er ook trage koolhydraten en die hebben we wel nodig. In de eerste plaats als bron van energie om goed te blijven functioneren. Afvallen doe we alleen in een gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon. Dat bestaat uit veel eiwitten maar even goed uit voldoende gezonde vetten en koolhydraten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Nadelen van een koolhydraten dieet met te weinig koolhydraten

Koolhydraten dieetAls je gedurende een lange tijd weinig of geen koolhydraten eet, zul je daar al vlug de nadelen van ondervinden. Je eet te weinig koolhydraten als minder dan tien procent van je dagelijkse hoeveelheid calorieën door koolhydraten wordt geleverd. En dat zorgt voor belangrijke gezondheidsnadelen zoals:

Gebrek aan energie

Vermoeidheid en chronische vermoeidheid

  • Stijve en vermoeide spieren
  • Moeizaam spierherstel
  • Hartkloppingen
  • Trage spieropbouw
  • Hoofdpijn
  • Pijn op de borst
  • Depressie
  • Spierafname op langere termijn
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voeding met snelle koolhydraten kun je best van je dagelijks menu schrappen, zoals:

  • Geraffineerde witte suiker.
  • Voeding rijk aan zetmeel.
  • Alle soorten wit brood.
  • Snoep, koekjes, gebak en chips.
  • Frisdranken, ook hun light versie.

Koolhydraten dieetJevetverbrandingsproces van de ene op de andere dag versnellen heeft geen enkele zin dat doet veel meer kwaad dan goed. Doe dit stap voor stap. Zo zul je het resultaat snel aan je buikomtrek en op de weegschaal ondervinden. Zo ben je het vet en de overtollige kilo’s overgewicht definitief kwijt.

Gezonde koolhydraten vind je vooral in:

  • Verse groenten
  • Fruit
  • Havermout
  • Speltbrood
  • Peulvruchten
  • Zilvervlies- of bruine rijst
  • Gierst
  • Quinoa
  • Noten
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Koolhydraten dieet met veel eiwitten en voldoende gezonde vetten

Koolhydraten dieetNaast veel eiwitten en voldoende trage koolhydraten is het ook fout meteen alle soorten vetten te weren. Gezonde onverzadigde vetten en vooral omega 3 vetzuren helpen ons ook aan voldoende energie. Het klinkt gek, maar je moet voldoende gezonde vetten eten om makkelijker af te vallen en meer ongezond buikvet te verbranden. Voeding rijk aan gezonde vetten is vooral:

Vette vis: wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis

Koolhydraten dieet met veel verse groenten

Een koolhydraten dieet bestaat uit veel verse groenten en vooral groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, sla, alle groene koolsoorten, bloemkool, Chinese kool, tuin- en waterkers. Groenten barsten van alle gezonde voedingsstoffen en vooral van voedingsvezels. Die heb je nodig om gezond af te vallen. Vezels zorgen voor een snel en maximaal verzadigd gevoel waardoor je minder eet. Daartegenover staat dat groenten weinig of geen calorieën bevatten, zodat je ze onbeperkt mag eten. Minstens 500 gram rauwe, gekookte of gestoomde groenten per dag.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Koolhydraten dieet met vers fruit 

Koolhydraten dieetVers fruit is en blijft gezond. Hou er wel rekening mee dat het suikers bevat. De nadelen van deze fruitsuikers wegen gelukkig niet op tegen de vele voordelen van fruit dat vele gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels bevat. Fruit past uitstekend in een gezond voedingspatroon, ook in een koolhydraatarm dieet. Fruit eet je niet onbeperkt zoals groenten. Eet nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag. Als je gezond en makkelijk wilt afvallen beperk je je fruitconsumptie tot een stuk fruit per dag.

De juiste koolhydraten eet je vooral na het sporten 

Afvallen zonder het gevreesde jojo effect doe je met een combinatie van gezonde natuurlijke voeding en voldoende beweging. Resultaten van vele wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat je gezonde trage koolhydraten best eet na het sporten om meer vet te verbranden.  Je lichaam zal sneller herstellen en minder insuline aanmaken. Het betreft een hormoon dat je vetopslag en vetverbranding regelt. Hoe minder insuline je aanmaakt, hoe makkelijker je afvalt.

Koolhydraatarm diëten zorgt voor een tekort aan jodium 

Een koolhydraten dieet met weinig of geen brood zorgt al vlug voor een tekort aan jodium. Om dat tekort aan te vullen wordt dit mineraal nu toegevoegd aan brood.  Belangrijke bronnen van jodium zijn koolvis, schelvis, kreeft, kabeljauw, mosselen, haring, garnalen, eieren, zeewier, paranoten en hazelnoten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Andere voedingsmiddelen die je in een gezond koolhydraten dieet best niet eet zijn:

  • Alle soorten wit brood
  • Geraffineerde witte deegwaren en rijst
  • Alle soorten granen
  • Kant en klare yoghurt en kwark met toegevoegde suikers en fruitmousse: onbewerkte natuuryoghurt en kwark horen wel thuis in een gezond koolhydraten dieet.
  • Alle fruit en vruchtensappen, ook hun light versies: die zijn rijk aan toegevoegde suikers en vetten

Koolhydraten dieet ook gezond als je niet wilt afvallen

Koolhydraten dieetEen koolhydraten dieet is niet alleen aangewezen voor diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen. Een gezond koolhydraatarm dieet is geschikt voor iedereen die zijn of haar gezondheid wilt verbeteren. Een koolhydraatarm dieet:

  • Doet je makkelijker afvallen en meer opgeslagen vet verbranden.
  • Verkleint je risico op hart- en vaatziekten.
  • Brengt je cholesterolgehalte weer in evenwicht door je goede cholesterol te verhogen en je slechte te verlagen.
  • Verlaagt een hoge bloeddruk.
  • Brengt je hormonen weer in balans.
  • Zorgt voor een goede bloedcirculatie.
  • Voorkomt of verzacht de symptomen van diabetes.
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Zorg daarbij voor evenwicht tussen de juiste koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten. Het meest ideale evenwicht wordt gevormd door:

  • 40 procent hoogwaardige eiwitten
  • 30 procent trage koolhydraten
  • 30 procent gezonde vetten

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je met een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!