Walnoten gezond zoals alle andere soorten noten. Ze barsten van alle gezonde voedingsstoffen die ons dagelijks goed laten functioneren. Walnoten bevatten relatief veel vet maar die veranderen niets aan hun vele gezondheidsvoordelen. Het zijn namelijk vooral gezonde vetten die we in walnoten aantreffen. Die gezonde onverzadigde vetten en vetzuren zijn onmisbaar als bron van energie.

Walnoten zijn gezond, maar wat doen ze met ons overgewicht? 

Walnoten hebben een hoge voedingswaarde en zijn vooral rijk aan:

  • Vitaminen: naast vitamine B1, B2, B3, B5, B6 en B11 of foliumzuur vinden we in walnoten ook vitamine C en E
  • Mineralen: en vooral fosfor en magnesium maar ook natrium, kalium, calcium, ijzer, jodium, koper, selenium en zink
  • Eiwitten
  • Sterke antioxidanten
  • Omega 6 en omega 6 vetzuren
  • Gezonde enkelvoudige onverzadigde vetten en meervoudige onverzadigde vetten

Walnoten gezond

Walnoten zijn uitstekend voor de gezondheid van onze hersenen. Verder zorgen ze voor een goede nachtrust en houden ons cholesterolgehalte in evenwicht. Walnoten helpen ons zelfs meer vet verbranden en makkelijker afvallen.

Walnoten gezond en helpen ons zelfs makkelijker afvallen

Sommigen aanzien walnoten als een belangrijke oorzaak van overgewicht. Dat is dus niet het geval. Noten zijn wel calorierijk. Honderd gram walnoten bevatten maar liefst 675 calorieën en 62,5 gram vet. Het betreft gezonde enkel- en meervoudige onverzadigde vetten en vetzuren zoals omega 3 en 6.  Walnoten geven je ook een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet. Als je ze in kleine hoeveelheden eet passen ze dus in ieder gezond en natuurlijk voedingspatroon.

Walnoten gezond en doen je minder eten

Walnoten bevatten naar veel hoogwaardige eiwitten en veel gezonde vetten. Eiwitten en gezonde vetten uit walnoten verteren langzaam  zodat je minder eet en afvalt. Walnoten zijn een gezond tussendoortje. Je kunt ze ook toevoegen aan onbewerkte natuur yoghurt en kwark zonder toevoegingen, aan je zelfgemaakte smoothie en in zowel warme als koude gerechten. Een handjevol of 30 gram walnoten per dag volstaat om van alle gezondheidsvoordelen van walnoten te genieten.

Walnoten zorgen voor een gezond brein

Walnoten gezondWalnoten verbeteren de gezondheid van ons brein. Dat danken we vooral aan hun hoge concentratie magnesium. Walnoten zijn niet voor niets een van de meest gezonde noten die we kunnen eten. Ze zijn ook rijk aan sterke antioxidanten die beschermen ons tegen de vrije radicalen. Deze laatsten beschadigen onze lichaamscellen en weefsels, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijke verouderingsproces.

Gezonde Omega 3 vetzuren

Naast deze sterke antioxidanten vinden we in walnoten ook veel omega 3 vetzuren, gezonde enkelvoudige en onverzadigde vetzuren. Ze bevatten ook veel essentiële vetzuren zoals alfa-linoleenzuur, linolzuur en arachidonzuur. Deze vetzuren maken we niet zelf aan. Ze zijn wel onmisbaar om gezond te functioneren. De meeste omega 3 vetzuren vinden we ook terug in:

  • Vette vis: en vooral in wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en in ansjovis
  • Schaal- en schelpdieren: zoals mosselen, oesters, garnalen en krab
  • Omega 3 vetzuren worden vaak toegevoegd aan sommige soorten margarines en aan bak- en braadmiddelen
  • Eieren 
  • Algen, kelp, zeewier, spirulina en chlorella

De voordelen van essentiële vetzuren zoals omega 3

Gezonde vetzuren kunnen hart- en vaatziekten voorkomen, verlagen een hoge bloeddruk, zorgen voor een evenwichtig cholesterolgehalte, helpen voor een goede zwangerschap en verzachten de symptomen van reuma, depressie en ADHD.

Walnoten zorgen voor een gezonde slaap

Genoeg slapenWalnoten stimuleren namelijk de aanmaak van melatonine of het slaaphormoon. Voldoende slaap is niet alleen belangrijk voor onze gezondheid. Het helpt ons zelfs makkelijker afvallen. Tijdens onze slaap blijven onze spieren namelijk energie (calorieën) verbranden. Wanneer we voldoende slapen herstelt ons lichaam van de geleverde inspanningen.

Acht uur slapen is ideaal

Hoeveel slaap we nodig hebben om van alle gezondheidsvoordelen te genieten hangt van meerdere factoren af. Vooral van onze leeftijd, geslacht, van onze inspanningen overdag en van onze gezondheidstoestand. De hoeveelheid slaap verschilt dus van persoon tot persoon. Acht uur slaap per dag wordt als ideaal aanzien. Voor sommigen zijn deze acht uur nog niet genoeg terwijl anderen al na drie uur zijn uitgeslapen.

Aminozuren

Walnoten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten. Die zijn een belangrijke bron van aminozuren, de bouwstenen van ons lichaam. Aminozuren zijn belangrijk bij de aanmaak van celstructuur, hormonen zoals adrenaline en enzymen. Aminozuren zorgen tegelijk voor het herstel en de vernieuwing van onze (spier)weefsels. Honderd gram walnoten bevatten gemiddeld 15 gram eiwitten. Bij een goede gezondheid hebben we dagelijks gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig of precies 56 gram eiwit voor iemand met een gewicht van 70 kilo.

Walnoten zijn ook uitstekende vleesvervangers

We eten van jaar tot jaar minder vlees. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek door de Universiteit van het Nederlandse Wageningen. Met hun hoge concentratie aan hoogwaardige eiwitten zijn walnoten zijn uitstekende en gezonde vleesvervangers.

Walnoten gezond want verkleinen je kans op diabetes

DiabetesWalnoten zorgen voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel waardoor ze het risico op diabetes verkleinen. Dat is ook zo met andere soorten noten. Wetenschappelijke studies leren dat diegenen die tweemaal per week 30 gram walnoten aten veel minder kans hadden op diabetes 2 of ouderdomsdiabetes.

Walnoten gezond want helpen tegen stress

Ben je gevoelig aan stress? Eet dan dagelijks een handjevol walnoten. Ze zorgen namelijk voor een gezonde bloeddruk zodat we ons kalmer en meer ontspannen voelen.

Walnoten zorgen voor glanzend haar en een jonge huid

Walnoten bevatten vooral vitaminen van het B- complex. Die zorgen niet alleen voor glanzend en sterk haar. Ze verminderen haaruitval en verbeteren je haargroei. Vitamine B en de antioxidanten in walnoten vertragen het natuurlijk verouderingsproces van onze huid. Ze zijn uitstekend tegen ouderdomsvlekjes, rimpels en kraaienpootjes zijn goed tegen rimpels. Walnoten beschermen namelijk onze huid tegen de schadelijke invloed van de zon.

Gezonder ouder worden met walnoten

Dagelijks 30 gram onbewerkte walnoten eten doet ons gezonder ouder worden. Er zijn zelfs onderzoeken waarvan de resultaten aantonen dat walnoten ons kunnen beschermen tegen sommige soorten kanker.

Walnoten verbeteren ons geheugen

Walnoten gezondDankzij hun vele gezonde voedingsstoffen zoals koper verbeteren walnoten onze concentratie en zorgen ze voor een sterk geheugen en een gezond zenuwstelsel. Ze zijn super gezond voor studenten in de blok.

Beschermen tegen osteoporose 

Walnoten zijn rijk aan calcium, een mineraal dat onze botten versterkt en beschermt tegen osteoporose of botontkalking. Walnoten zorgen meteen ook voor sterke tanden.

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je in je gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet