Voldoende slaap is belangrijker dan je denkt. Een gezonde eet- en levensstijl bestaat in de eerste plaats uit een combinatie van gezonde voeding en voldoende beweging

Maar dat is lang niet alles. Om je gezondheid te verbeteren en te behouden is voldoende slaap onmisbaar. Niet alleen om veel voorkomende aandoeningen te voorkomen.

Voldoende slaap staat ook centraal als je meer buikvet wilt verliezen en makkelijker wilt afvallen.

Wat verstaat men onder gezonde slaap en wat kunnen we zelf doen aan slecht slapen zonder geneesmiddelen?

Voldoende slaapVoldoende slaap hangt van vele factoren af .

Hoeveel we dagelijks zouden moeten slapen om gezond te zijn verschilt ook van persoon tot persoon.

De ene persoon heeft nu eenmaal minder slaap nodig dan de ander.

Algemeen wordt een gemiddelde van acht uur slaap per dag het meest ideale is.

Belangrijk hierbij is uiteraard ook te weten wat men nu onder een gezonde slaap verstaat.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Wat is een gezonde slaap?

Tijdens je slaap herstelt je lichaam alle beschadigde cellen en weefsels en wordt je batterij weer opgeladen om de volgende dag weer goed te kunnen functioneren.

Voldoende slaap

Dat gezonde en voldoende slaap voor velen een probleem is bewijzen de twintig procent van de westerse bevolking die dagelijks moeilijk in slaap raken en-of slecht slapen.

Wetenschappers weten wat dat het belangrijk is dat je je goed voelt om gezond en voldoende te kunnen slapen.

Daarbij speeltje slaap-en waakritme een belangrijke rol.

Om voldoende slapen mogelijk te maken is het van belang je eigen slaap-en waakritme te kennen en te herkennen.

Dit natuurlijke ritme  verloopt gelijk matig met je lichaamstemperatuur.

Lopen ons natuurlijke ritme en onze lichaamstemperatuur synchroon, dan voelen we ons uitstekend en dat heeft uiteraard een positieve invloed op onze slaap.

Wetenschappers stelden een lijstje samen waar we een gezonde voldoende slaap makkelijk aan herkennen.

[thrive_leads id=’36183′]

Gezond en voldoende slapen zijn afhankelijk van elkaar. Gezond slapen betekent vooral:

Gemiddeld één kwartier na het slapen gaan rustig inslapen

Weinig of niet wakker worden  tijdens je slaap

Die slapen tijdens je twee van de maximaal zes slaapstadia die we iedere nacht doormaken 

Weinig of niet onrustig bewegen

Snel weer inslapen nadat je wakker werd, bijvoorbeeld om het toilet te bezoeken

Tijdens je slaap daalt je lichaamstemperatuur en is juist voor het ontwaken het laagst. Gemiddeld een halve graad lager dan bij het slapen gaan

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Je hebt een tekort aan voldoende slaap als je:

Een wekker nodig hebt om tijdig te ontwaken

Vaak de snooze functie van je wekkerradio nodig hebt

Voldoende slaapMoeilijk wakker wordt en last hebt om op te staan

Je in de loop van de voormiddag vermoeid voelt

Tracht naar het weekend om uit te slapen

Je overdag vaak slaperig voelt  

 

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

De belangrijkste symptomen van slaaptekort zijn:

Vermoeidheid

Een gebrek aan motivatie

Prikkelbaarheid en plotse stemmingswisselingen

Voldoende slaapVerzwakte immuniteit: dat manifesteert zich door regelmatige verkoudheden, een groter risico op griep en ontstekingen van je luchtwegen (bronchitis

Slechte concentratie

Gewichtstoename met overgewicht en ongezond buikvet als gevolg

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Voldoende slaap met gezonde natuurvoeding

Hoe natuurlijker je eet, hoe beter je slaapt.

Zo toonden wetenschappelijke studies aan dat onze voeding wel degelijk de kwaliteit van onze slaak beïnvloed.

Eet regelmatig deze voeding voor voldoende slaap: 

Zure kersen: zijn rijk aan melatonine. Dit slaaphormoon zorgt ervoor dat je makkelijk inslaapt en ook ongestoord blijft slapen

Voldoende slaap

De meeste soorten noten zijn rijk aan calcium

Noten: bevatten grote hoeveelheden magnesium, een mineraal dat onze spieren ontspant. Vooral onbewerkte amandelen maar ook walnoten, hazelnoten en cashewnoten zijn rijk aan magnesium.  

Eet één uurtje voor het slapengaan  een 20 gram rauwe, ongezouten, ongebrande en niet geroosterde amandelen of om het even welke soort noten.

Lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten en walnoten zijn evenveel belangrijke bronnen van magnesium.

Valeriaan: geldt als een natuurlijk ontspanningsmiddel en doet je sneller inslapen.

Vette soorten vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, schol, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis. Vooral vette vis is rijk aan gezonde vis vetzuren en vooral omega 3 en aan alle vitaminen van het B- complex.

Deze B- vitaminen maken het slaaphormoon melatonine aan.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Donkere bladgroenten: hebben veel calcium en magnesium aan boord. Eet dus regelmatig spinazie, andijvie, sla, broccoli, alle groene koolsoorten en vooral boerenkool, paksoi, tuin- en waterkers.

Voldoende slaap

Bananen: zijn een belangrijke bron van magnesium en van kalium, twee mineralen die voor rust en ontspanning zorgen.

In bananen vinden we ook een grote hoeveelheid tryptofaan, het aminozuur die betrokken is bij het aanmaken van het slaaphormoon melatonine terug.

Eieren: heb je voor het slapengaan trek in zoet? Eet dan bijvoorbeeld één uurtje voor slapengaan een gekookt eitje. Dat bevat veel hoogwaardige eiwitten gekookt eitje. Dat zorgt voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel.

Natuurlijke voeding met zo weinig mogelijk ingrediënten is je beste garantie op een goede gezondheid en makkelijk afvallen.

Gezond en voldoende slaap voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen krijg je met de vele voedingstips en recepten van Fitchef Turbo!

Dit mag je van verwachten:

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Gezond eiwitdieet

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!