Afvallen volhouden – Op wat moet je letten om je doel te bereiken

Afvallen volhouden

Afvallen volhouden is voor de meesten nog lastiger dan afvallen zelf. Met wilskracht alleen val je namelijk niet af. Daar is een stappenplan voor nodig. Zonder zo’n actieplan is je intentie om verantwoord afvallen gedoemd om te mislukken. Je hervalt dan al vlug in je oude en vaak ongezonde eet- en leefgewoonten zodat je al vlug meer weegt dan bij de start van je afslankkuur. Voel je je goed en voldoende gemotiveerd om er tegenaan te gaan mét een stappenplan? Dan is je kans op slagen erg groot.

Op wat moet je letten om afvallen op een aangename manier vol te houden?

Afvallen is niet makkelijk. Voor velen zelfs onmogelijk. Afvallen volhouden is een volgende stap. Die lukt nog minder, vooral omdat diegenen die hun gewichtsprobleem definitief willen oplossen voor een crash dieet kiezen. Dat bestaat haast uitsluitend uit eiwitten en weinig of geen gezonde vetten en koolhydraten. Een crash dieet bestaat dikwijls uit minder dan duizend calorieën, vaak verminderen ze onze dagelijkse calorie- inname tot slechts 500. Veel te weinig om dit lang vol te houden en nog schadelijk voor onze gezondheid ook. Hoe drastischer we onze eetgewoonten aanpassen, hoe lastiger het wordt om dat vol te houden. Dat doe je alleen met een eenvoudig stappenplan met haalbare doelen.

Afvallen volhouden op lange termijn

Afvallen volhouden lukt alleen in een gezond eetpatroon met zoveel mogelijk natuurlijke voeding, niet met om het even welk dieet. Diëten, en zeker crash diëten hou je nooit lang vol. En een korte tijd diëten is zinloos. Als je vervalt in je oude eetgewoontes kom je net zo snel weer aan. Het gevreesde jojo effect weet je wel. Je gezond gewicht behouden doe je in  een combinatie van een gezond eet- en leefpatroon met gezond eten en voldoende bewegen. Afvallen moet leuk blijven, dus zonder honger lijden en constant calorieën tellen. Voorzie minstens een dag zonder dieet. Alleen zo hou je het vol. De kans bestaat dat je zo een beetje aankomt, maar dat is tijdelijk. Het betreft vooral water dat je zo weer kwijt bent.

Afvallen volhouden met eenvoudige en doelen en tussendoelen

Wat is je gezond streefgewicht en hoeveel wil je afvallen? Stel haalbare doelen in plaats van vooruitzichten die niet haalbaar zijn. Dat brengt je al een stap dichter bij je gezond gewicht. Precies zoals je overgewicht niet van de ene op de andere dag tot stand kwam raak je er ook niet in een, twee drie van verlost. Afvallen heeft tijd nodig en afvallen volhouden zo mogelijk nog meer. Wekelijks een kilo afvallen is haalbaar. Met je stappenplan bepaal je in de eerste plaats je streefdoel.

Tussendoelen zijn ook erg handig

Tussendoelen kunnen je helpen en extra motivatie versterken. Stel je bijvoorbeeld als tussendoel om dagelijks gezond te ontbijten. En zeker ook om ongezonde frisdranken, kant- en- klare fruit- en vruchtensappen zoveel mogelijk te vervangen door water. Koffie en theen zonder melk en suiker en een zelf gemaakte smoothie zijn ook goede alternatieven. Even goed als zoete en ongezonde tussendoortjes te ruilen voor een stuk fruit, rauwe groenten, een zelf gemaakte groentesalade, 120 milliliter onbewerkte natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen of een gekookt ei.


Ongezonde koolhydraten schrappen

Pas als je dit allemaal onder de knie hebt kun je stapsgewijs alle ongezonde en snelle koolhydraten (vooral geraffineerde suiker) vervangen door trage koolhydraten. Vervang zoete tussendoortjes zoals snoep, koekjes, gebak en chips maar ook alle witte broodsoorten, witte pasta en rijst door hun gezonde geraffineerde varianten. In een gezond eetpatroon eet je vooral:

Veel verse groenten en zeker groene bladgroenten

Die eet je onbeperkt en minstens 300 gram rauwe en gekookte groenten per dag. Groene bladgroenten zijn vooral spinazie, andijvie, spruiten, alle groene slasoorten, bloemkool, broccoli, alle groene kolen, paksoi, Chinese kool, tuin- en waterkers

Vers fruit

Is ook rijk aan alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, voedingsvezels en sterke antioxidanten. Fruit bevat ook fruitsuikers. Daarom eet je het niet onbeperkt zoals groenten. Beperk je fruitconsumptie tot maximaal drie verschillende stukken fruit per dag.

Hoogwaardige eiwitten

Zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen nodig om goed te functioneren. Eiwitten helpen je ook makkelijker afvallen. Daarom dat een gezond voedingspatroon vooral uit eiwitten bestaat. Die geven je snel een langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet. Voeding met veel eiwitten vergroten ook je spiermassa. Spieren helpen je afvallen omdat ze energie (calorieën) gebruiken, zelfs in rust en terwijl we slapen. Eiwitten vind je vooral in: eieren, kip, kalkoen, onbewerkte noten, zaden en pitten.

Afvallen volhouden met Gezonde vetten

Vetten zijn niet allemaal hetzelfde. Verzadigde vetten en transvetten schaden onze gezondheid en zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan verbonden aandoeningen. Ze bevatten namelijk weinig of geen gezonde voedingsstoffen. Onverzadigde vetten en vetzuren zoals omega 3 en omega 6 zijn onmisbaar als leverancier van energie. Voldoende gezonde vetten eten helpt je zelfs makkelijker opgeslagen vet verbranden en dus makkelijker afvallen. Gezonde vetten vinden we vooral in: verse groenten en fruit, peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen,mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten), vette vis;

Afvallen volhouden zonder suiker

Ben je verslaafd aan suiker? Suiker wordt snel opgenomen. Hoe meer suiker en zoet je eet, hoe groter je trek in zoet.  Laat suiker en al wat zoet is voortaan staan. Dat is geen makkelijke opgave, want suiker wordt steeds aan meer voedingsproducten verwerkt.

Laat alcohol staan

Wanneer je je gezond eet- en leefpatroon zo lang mogelijk volhouden kunt je alcoholische drankjes het best laten staan. Ze zorgen namelijk voor extra vetopslag, wakkeren je eetlust aan en leveren alleen maar calorieën en geen gezonde voedingsstoffen.

Afvallen volhouden: Ontspan regelmatig en slaap voldoende

De beste manier om stress te voorkomen is tijdig ontspannen. Stress is ongezond en van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. Slaap voldoende. Slapend afvallen is namelijk geen sprookje. Terwijl we slapen blijven onze spieren actief en verbruiken ze energie (calorieën). Hoeveel slaap we nodig hebben is van meerdere factoren afhankelijk en verschilt van persoon tot persoon. Acht uur slaap is ideaal. Sommigen hebben daar niet genoeg mee terwijl anderen

Afvallen volhouden door niet eten voor het slapen gaan

Van iets te eten voor het slapen gaan word je niet dik. Je eten over een ganse dag verdelen is veel belangrijker. Je verbrandt wel meer vet vals je voor het slapengaan zo weinig mogelijk eet. Dan gebruik je je vetreserves als bron van energie. Eet je overdag genoeg dan zul je ‘s avonds weinig of geen honger hebben.

Regelmaat

Regelmatig en dus zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen eten is belangrijk. Eet zes keer per dag maar beperkt met drie maaltijd en maximaal evenveel gezonde tussendoortjes. Zo vermindert je trek in zoet.

Beweeg genoeg

Om definitief je overgewicht te verliezen moet je ook voldoende bewegen. Dit doet u door meer te bewegen. Minstens 30 minuten per dag. Ons lichaam heeft namelijk 20 minuten nodig voordat het over gaat op vetverbranding. Dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen of joggen volstaat. Doe dit ook bij slecht weer en in de winter. Voor maximaal resultaat werk je ook met de gewichten. Dat kun je makkelijk thuis met kettlebell .

Afvallen volhouden doe je niet alleen

Afvallen volhouden lukt makkelijker als je daarbij wordt gesteund. Een partner of je gezinsleden die je niet steunen en eten waar ze zin in hebben werkt niet. Afvallen volhouden wordt leuk als je partner, familie of vrienden je steunen met afvallen. Zorg er ook voor dat je niet in de verleiding komt om te veel en ongezond te eten.

Afvallen volhouden doe je in alleen met een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.