Licht verteerbaar eten geeft meer energie, maar wat met je overgewicht?

Licht verteerbaar eten

Licht verteerbaar eten wordt makkelijk verteerd. Dat vermindert de druk op je maag- darmkanaal. Je kunt bijvoorbeeld voedingsmiddelen kiezen die licht verteerbaar zijn voordat u gaat sporten. Met licht verteerbare voeding  kun je ook een gevoel van “volheid” of van een opgeblazen gevoel vermijden. De belangrijkste reden om licht verteerbare voeding te eten is om vervelende maag- en darmklachten te verminderen. Door licht verteerbaar te eten, eet je ook gezond. Zo vang je twee vliegen in één klap: dit licht verteerbaar eten doet je ook makkelijker afvallen.

Kortom, welke voeding is licht verteerbaar en welke niet?

Eten moet aangenaam blijven. Je moet er kunnen van genieten, zeker als je je overgewicht wilt verliezen. Hoe rustiger je eet, hoe sneller je voldaan bent. Op deze manier heb je niet meer zo snel honger en eet je minder.. Daardoor vermindert ook je tailleomtrek. Een kleinere buikomtrek is veel gezonder. Hoe meer vet rond je buikstreek en tussen je organen hoe ongezonder. Dat zorgt namelijk voor (giftige) afvalstoffen die zich tussen je organen verspreiden

Geen enkel spijsverteringssysteem is hetzelfde

Onze spijsvertering is uniek. Inderdaad, niemand heeft hetzelfde maag-darmkanaal. Het spijsverteringskanaal is erg belangrijk voor je gezondheid. Het zorgt er namelijk voor voedingsstoffen worden opgenomen en gifstoffen worden afgevoerd. Problemen met je spijsvertering zijn nauw verbonden met wat je dagelijks eet. Onze spijsvertering is ingewikkeld. Als het verstoord is, stuurt je lichaam signalen uit af. Symptomen van een verstoorde spijsvertering zijn:

  • Een opgeblazen gevoel, vooral na iedere warme maaltijd
  • Buikpijn
  • Winderigheid
  • Diarree of obstipatie

Lees ook: Je spijsvertering verbeteren op een natuurlijke manier is gezond en doet je sneller afvallen

Licht verteerbaar eten zorgt voor een gezonde darmflora

Je darmflora is de basis van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid. Goede darmbacteriën zijn een belangrijk onderdeel van je  verteringsproces. Onregelmatige en eenzijdige voeding, verkeerde voedingskeuzes en onvoldoende kauwen kunnen deze gezonde darmbacteriën zelfs vernietigen. Gefermenteerde producten zoals zuurkool en probiotica kunnen meestal helpen.

Licht verteerbaar eten met vlees en eiwitten

Kies voor licht verteerbaar vlees zoals kip, kalkoen en vis. Die bevatten ook veel proteïnen (eiwitten). Deze laatsten zijn niet alleen onmisbaar voor een goede gezondheid, maar ook om sneller je overgewicht te verliezen.  Malse biefstuk, rosbief, stukjes rundvlees of varkensvlees en rundergehakt zijn andere goede keuzes. En zelfs (kippe)worstjes en hotdogs zonder vel en kruiden zijn relatief licht verteerbaar.

Manier van klaarmaken

De manier waarop je het vlees bereidt, heeft ook invloed op de verteerbaarheid. Probeer vlees te grillen, braden, braden of koken in plaats van te braden.

Vegetariërs

Zij kunnen best eieren, butternutboter of tofu aan hun dieet toevoegen. Zo krijgen ze genoeg proteïnes binnen. Je kunt dit extra ondersteunen door het nemen van de juiste supplementen.

Licht verteerbaar eten met voedingsvezels en vocht 

Voedingsvezels nemen water en opgeslagen vet op en reinigen onze darmen. Ze maken onze voedselbrij soepel en geven er een groter volume aan. Dat stimuleert je darmfunctie. Verse groenten en fruit barsten van die voedingsvezels. Dat is ook zo met onbewerkte noten (ongezouten, niet gebranden en ongeroosterd) noten, zaden en pitten. Dagelijks voldoende water drinken, minstens 2,5 liter is nodig. Dat spoelt niet alleen onze spijsvertering schoon. Het zorgt snel voor een voldaan gevoel en zorgt er voor dat voedingsvezels vochtig blijven. Dat helpt tegen uitdroging. Eet vooral geen bloem en andere witte bloemproducten. Dit zijn echte vocht absorberende middelen en vertragen onze spijsvertering.

Ook interessant: Betere vetverbranding dankzij uitgebreid ontbijt en licht diner of avondmaaltijd + Recepten


Licht verteerbaar eten met verse kruiden en specerijen

Er zijn veel kruiden die onze spijsvertering helpen. Denk vooral aan kaneel en kruidnagel, munt, kurkuma en gember. Varieer zoveel mogelijk. Drink regelmatig een zelf gemaakte kruidenthee. Dat verbetert je spijsvertering en zorgt voor een goede vochtbalans.

Vetten en koolhydraten

Overgewicht vergroot je risico op spijsverteringsaandoeningen. Verzadigde vetten en zeker transvetten en (snelle) koolhydraten zoals suiker en zetmeel uit alle soorten wit brood, frisdrank, zuivelproducten en kant-en-klaarmaaltijden en diepvriesmaaltijden beperk je best zoveel mogelijk. Kip, kalkoen en mager rundvlees zijn goede keuzes. Gezonde, hoogwaardige onverzadigde vetten en vetzuren vind je vooral:

  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot haring en ansjovis
  • Plantaardige oliën, margarines en halvarines: op basis van plantaardige olie
  • Onbewerkte noten zaden en pitten

Wat zijn onverzadigde vetzuren?

Goede, onverzadigde vetten, waaronder Omega 3, bevinden zich in noten, vette vis, plantaardige oliën zoals zonnebloem-, koolzaad-, lijnzaadolie en margarine op basis van deze plantaardige oliën.

Welke producten bevatten onverzadigd vet?

  • Vette vis: en vooral wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, forel, sardientjes, sprot, haring en ansjovis zijn voorbeelden van gezonde vette vis, welke vooral onverzadigde vetten bevatten.
  • Plantaardige oliën, margarines en halvarines 
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: bevatten niet alleen gezonde vetten, maar ook veel voedingsvezels, een ander belangrijk onderdeel van een gezond en evenwichtig voedingspatroon.

Licht verteerbaar eten: Gefermenteerd voedsel

Gefermenteerde voeding bevat gunstige bacteriën met probiotische eigenschappen. Deze houden je darmen gezond en helpen bij het oplossen van spijsverteringsproblemen. Gefermenteerde producten zijn onder meer kefir, yoghurt, kimchi, bonen eh, miso en zuurkool. Je kunt ook gefermenteerde groenten eten. Door het fermentatieproces kunnen groeiende bacteriën vezels op dezelfde manier afbreken als de dikke darm. Hierdoor zijn rauwe groenten na fermentatie beter verteerbaar. Groenten die u kunt fermenteren zijn onder meer paprika’s, komkommers, wortelen, diverse kool en courgettes.

Verse groenten

Gekookte groenten die je kunt eten zijn onder meer broccoli, asperges, bieten, sperziebonen, erwten en spinazie. Rauwe groenten kun je het beste negeren. In vergelijking met gekookte groenten hebben ze veel maagzuur nodig om af te breken en langer in het spijsverteringskanaal te blijven. Als je gezond bent, zijn de onoplosbare vezels in rauwe groenten erg nuttig voor je lichaam, maar als je een probleem hebt met je spijsvertering, kan het koliek veroorzaken. Kook de groenten daarom goed of kies voor ingeblikt.

Bittere groenten

Voor een gezonde spijsvertering eet je regelmatig ook bittere groenten zoals witlof, boerenkool, bieten en rucola. Knoflook, uien, prei, wortelen, venkel en artisjokken kunnen ook wonderen verrichten.

Licht verteerbaar eten: Zuivelproducten 

Eet liever geen zuivelproducten en granen. Melkeiwitten en lactose zijn bekende allergenen die (zonder op te vallen) de darmfunctie kunnen verstoren. Daarnaast is de combinatie van melk en fruit erg ongunstig voor Je spijsvertering.

Granen 

Graanproducten bevatten ook allergenen, namelijk gluten. Als je hier gevoelig voor bent, kan dit voor veel problemen zorgen. Wil je toch melkproducten gebruiken, kies dan voor gefermenteerde producten, zoals yoghurt. Dat bevat goede bacteriën gunstig voor een goede flora.

Fruit

Steenvruchten zoals nectarines en pruimen, kunnen de problemen verergeren. En ook citrusvruchten kunnen de maag irriteren. Die vermijd je dus liever. In principe is veel fruit licht verteerbaar, omdat er veel water in zit. Daarnaast bevat fruit bevat veel vezels. Die zijn niet verteerbaar, maar stimuleren wel de opname van voedingsstoffen in je lichaam. Neem bijvoorbeeld een appel, banaan, peer of meloen. Vruchten om te vermijden zijn onder meer:

  • Gedroogd fruit
  • Fruitcocktail in blik
  • Ananas
  • Kokosnoot
  • Bevroren bessen

Licht verteerbaar eten: Brood

Volkorengranen kunnen een uitdaging vormen voor je spijsvertering, dus het is het beste om ruw vezelbrood, roggebrood en volkorenbrood te vermijden. Kies in plaats daarvan bruin brood met fijne vezels. Ze zijn licht verteerbaar. Crackers of beschuit zijn ook goede keuzes. V

Licht verteerbaar Drinken

Voor een gezonde spijsvertering drink je best geen alcohol, koffie, koolzuurhoudende dranken of volle chocolademelk. Naast veel water drinken zijn fruit- of kruidenthee, halfvolle of magere melk en dranken zonder suiker en koolzuur goede alternatieven.

Betere spijsvertering door meer beweging

Na het eten kun je maar beter een wandeling maken. Deze zachte beweging geeft het juiste signaal aan je spijsvertering: het is tijd om energie op te wekken. Bewegen bevordert ook je darmfunctie. Dat is dan weer belangrijk voor de spijsvertering en je stoelgang. Begin niet direct veel met sporten, omdat dit de spijsvertering inactief maakt.

Moeilijk verteerbaar eten

Net zoals sommige voedingsproducten voor een lichte spijsvertering zorgen is ook het omgekeerde waar. Moeilijk verteerbare voeding voedingsmiddelen die je best zo weinig ogelijk eet zijn:  

  • Jam en gelei
  • Zaden,
  • Popcorn
  • Koolzuurhoudende dranken (zoals frisdranken) 
  • Cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee en frisdranken
  • Likeur
  • Pittig of gefrituurd voedsel
  • Alcohol
  • Chocolade
  • Tomaten en bonen

Licht verteerbaar eten voor betere gezondheid en makkelijker afvallen doe je alleen in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

 

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.