Bittere voeding – Wat is het en waarom zou je er meer moeten van eten?

Bittere voeding – Wat is het en waarom zou je er meer moeten van eten?

Bittere voeding zorgt voor vele gezondheidsvoordelen. Dat danken we aan zijn vele plantaardige stoffen. Zo helpt bittere voeding tegen aderverkalking, hart- en vaatziekten en zelfs bij diabetes.  Ze zorgen ook voor een goede spijsvertering en een gezonde darmflora en stimuleren onze leverfunctie. Ze doen ons zelfs meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen.

Wat maakt onze voeding bitter?

Bitterstoffen maken onze voeding bitter. Ze zijn afkomstig van bitter smakende bestanddelen uit planten. Ze maken deel uit van stikstofvrije en zuurstofhoudende verbindingen zoals:

  • Cucurbitacine in komkommers.
  • Cynarine in artisjokken.
  • Lactucine, komt voor in ijsbergsla.
  • Naringine in grapefruits.
  • Aromatische bitterstoffen vinden we ook in gedroogde planten zoals basilicum, bonenkruid, rozemarijn, tijm, lavas, anijs, karwij, venkel, koriander en dille.

Waarom zouden we meer bittere voeding eten?

Bittere voedingVelen vragen zich af waarom ze nu precies meer bittere voeding zouden eten. Ons antwoord daarop is eenvoudig: omdat het niet alleen onze gezondheid verbetert maar ons ook helpt meer opgeslagen vet te verbranden en makkelijker doet afvallen.

Bitter zorgt snel voor een langdurig voldaan gevoel zodat je makkelijker afvalt

Door een goede spijsvertering krijgen we sneller een langdurig voldaan gevoel. Onze eetlust vermindert, we krijgen minder snel weer honger en eten automatisch ook minder. Bittere voeding is een aanrader voor de velen die iets aan hun overgewicht willen doen.

Actieve spijsvertering.

Hoe bitterder de smaak van voedingsproducten hoe meer speeksel, maagzuur en gal we aanmaken. Die verbeteren de oplosbaarheid van vetten uit onze voeding. Bittere bestanddelen vergroten ook de beweeglijkheid van onze darmen. Zo verteert het voedsel beter en dat zorgt op zijn beurt voor een goede spijsvertering, gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

Sterk immuunsysteem.

Een gezonde darmflora versterkt ons immuunsysteem waardoor ook onze natuurlijke weerstand verbetert. Zo zijn we beter bestand tegen seizoensgebonden aandoeningen zoals verkoudheden, griep en infecties van onze luchtwegen zoals bronchitis.

Neutraliseert zuren in ons lichaam 

Onze voeding bevat steeds meer suiker, ongezonde vetten en zetmeel. We eten ook meer bewerkte voeding zoals snoep, koekjes, gebal, chips en vlees als broodbeleg.  Al die bestanddelen zet ons lichaam om in zuren. Om die zuren tijdig te neutraliseren hebben we meer base voedingsstoffen nodig. Om die te neutraliseren heeft het lichaam meer base voedingstoffen nodig. En uitgerekend bitterstoffen werken sterk basisch zoals groenten, fruit, kruiden, bewerkte noten, zaden en pitten. Zo brengen zuren en basen weer in evenwicht.

Bittere voeding die je meer moet eten: Groenten

Bittere voedingVooral kruisbloemige groenten zijn rijk aan bitterstoffen. Ze zuiveren ons lichaam van alle giftige afvalstoffen en helpen je makkelijker afvallen. De meest bekende kruisbloemige groenten zijn: broccoli, alle groene koolsoorten en vooral boerenkool, spruitjes, bloemkool, spinazie, snijbieten, sla, waterkers, groene bonen, tuinerwten, artisjok, rode en gele pepers, selderij, avocado, pompoen, komkommer en meloen.

Bittere voeding: Bittermeloen

Bittermeloen is een groene en komkommervormige meloen met een erg bittere smaak. Bittermeloenen eet men vooral in Azië, Afrika en in de Caraïben. Bittermeloenen zijn rijk aan fytochemicaliën zoals triterpenoïden, polyfenolen en flavonoïden. Van al deze stoffen werd wetenschappelijk aangetoond  dat ze de groei van meerdere soorten kankers aanzienlijk vertragen. Men gebruikt ze in de natuurgeneeskunde om onze bloedsuikerspiegel te verlagen, vooral bij diabetici. Bittermeloenen zijn ook rijk aan de sterkste antioxidanten. Die beschermen ons tegen de vrije radicalen die onze lichaamscellen beschadigen, ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces. Bittermeloenen helpen ook aderverkalking, hart- en vaatziekten en diabetes verminderen.

Paardenbloem

Paardenbloem

Is zoveel meer dan onkruid. De bladeren van paardenbloemen zijn niet alleen eetbaar maar ook zeer voedzaam. Je eet ze rauw in al je zelf gemaakte salades, in soepen, sauzen en in pasta. Geroerbakt of gewokt zijn ze ook lekker. Paardenbloemen zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen (A, C en K) en aan mineralen waaronder calcium, mangaan en ijzer. Het blad van de paardenbloem is rijk aan prebiotica inuline en oligofructose, die de groei van gezonde darmbacteriën bevorderen.

Bittere voeding: de schil van citrusvruchten

citrusvruchtenDe schil en het witte merg onder de schil van citrusvruchten citroenen, sinaasappels en grapefruits bevatten veel bitterstoffen. Dat danken ze aan de aanwezigheid van flavonoïden. Deze stoffen waaronder ook sterke antioxidanten, beschermen citrusvruchten tegen ongedierte maar zorgen ook voor heel wat gezondheidsvoordelen. De schil van citrusvruchten is vooral sterk ontstekingsremmend.

Cranberry’s

Deze rode en vooral erg bittere bessen eet je zowel rauw als gedroogd, gekookt of geperst. Ze helpen vooral tegen bacterieel tandbederf, infecties van ons spijsverteringsstelsel en van onze urinewegen.  Ze verbeteren ook de gezondheid van ons hart, verminderen allerlei ontstekingen, stabiliseren onze bloedsuikerspiegel en verlagen zowel onze bloeddruk als de hoeveelheid triglyceriden (vetten) in ons bloed.

  • Ander bitter fruit: ruiven, bessen, frambozen, aardbeien, appels, peren, ananas en mango
  • Kruiden: hop, kurkuma, paardenbloemwortel, fenegriek, peterselie, salie, rozemarijn, tijm, basilicum, paardenbloem, mariadistel, rooibos, kamille en munt.

Cacao

Ongezoet cacaopoeder smaakt zeer bitter. Het wordt vooral gebruikt  in desserts, cacaoboter, cacaolikeur, vanille en in suiker bij de productie van chocolade. Rauwe cacao is supergezond. Pure (zwarte) chocolade met minstens 85 procent rauwe cacao is dat ook en verlaagt aanzienlijk ons risico op hartfalen. Pure chocolade is gezond als je er niet meer van eet dan 20 gram per dag.

Koffie

Bittere voedingIs met voorsprong de meest gedronken drank ter wereld. Koffie bevat ook de meeste en de sterkste antioxidanten. Het beschermt onze lichaamscellen tegen oxidatie en vermindert onze kans op aderverkalking, hart- en vaatziekten, diabetes, Alzheimer en Parkinson. Koffie drink je met mate en nooit meer dan vier kopjes per dag.

Bittere voeding: Groene thee

Dankzij zijn vele gezonde bestanddelen vertraagt groene thee de groei van kankercellen kan vertragen. Dankzij zijn hoge concentratie aan polyfenolen werkt groene thee sterk ontstekingsremmend. Het dagelijks drinken van maar een kopje groene thee vermindert je risico op een hartaanval met maar liefst 20 procent.

Rode wijn

De combinatie van alcohol en polyfenolen vermindert de kans op hartfalen aanzienlijk. Rode wijn brengt ons cholesterolniveau weer in evenwicht, verbetert je bloedstolling  en verwijd onze bloedvaten. Rode wijn is goed voor onze spijsvertering en voor onze darmflora. Het vermindert de kans op diabetes en osteoporose of botontkalking, vertraagt ons natuurlijk verouderingsproces en doet ons langer gezond leven. Maar wijn bevat ook alcohol. Drink dus nooit meer dan twee glaasjes wijn per dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.