Dit doet vezelrijk eten met je gezondheid en overgewicht

Vezelrijk eten

Vezelrijk eten is belangrijker dan velen denken. Voedingsvezels verbeteren niet alleen onze gezondheid. Ze helpen ons ook meer opgeslagen vet te verbranden en makkelijker af te vallen. Vezels zijn een belangrijke bron van alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen. Die zorgen er voor dat we dagelijks gezond presteren. We vinden ze vooral in gezonde en natuurlijke voeding en zeker in verse groenten en fruit. Hou je daar niet zo van? Dan zijn er gelukkig nog vele andere voedingsproducten die barsten van onmisbare voedingsvezels.

Welke voedingsproducten bevatten de meeste voedingsvezels?

Vezels verteren moeilijk en in vele gevallen zelfs niet. Ze vragen dan ook veel energie, blijven lang in onze spijsvertering aanwezig en komen uiteindelijk in onze darmen terecht. Vezels zijn het favoriete voedsel van gezonde darmbacteriën. Vezelrijk eten zorgt zo voor een optimale gezondheid van onze darmflora. Die vormt de basis van zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid. Dagelijks voldoende vezelrijk eten maakt gezond en snel afvallen mogelijk.

Vezelrijk eten: Hoeveel vezels eten per dag is gezond?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vrouwen ligt op 30 gram, voor mannen op 40 gram vezels per dag. De meesten komen daar lang niet aan deze hoeveelheid, de meesten komen maar aan de helft. Om dagelijks genoeg voedingsvezels binnen te krijgen eet je gezond en natuurlijk. Zo lukt het je makkelijker om je dagelijks aantal calorieën te verminderen. Dat is nodig als je iets aan je overgewicht wilt doen.

Vezelrijk eten: Maar wat zijn voedingsvezels eigenlijk?

Voedingsvezels is een verzamelnaam voor meerdere groepen koolhydraten die niet verteert worden door je dunne darm. Ze worden in onze de dikke darm verwerkt. Vezelrijk eten vinden we vooral terug in natuurlijke en plantaardige voedingsmiddelen. We denken dan vooral aan verse groenten en fruit maar ook aan peulvruchten, volkoren granen en volkoren graanproducten en aan onbewerkte noten, zaden en pitten. Onbewerkt is ongezouten, niet geroosterd en ongebrand.


Ze zijn ook vrij van toegevoegde stoffen

Dat zijn niet alleen toegevoegde suikers en vetten maar ook alle geur- , kleur- , smaak- en bewaarstoffen. Volkoren granen zoals haver, zemelen en boekweit, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst en bruine rijst bevatten veel meer voedingsvezels dan witte pasta of rist. Bij deze witte varianten worden de graankorrels gemalen waardoor heel wat gezonde voedingsstoffen zoals vezels maar ook vitaminen en mineralen verloren gaan.

Vezelrijk eten: Soorten voedingsvezels

De meeste voedingsvezels zijn oplosbaar of niet oplosbaar. Daarnaast onderscheiden we ook nog prebiotische voedingsvezels. Elke soort heeft zijn specifieke eigenschappen.

Onoplosbare voedingsvezels

Deze zijn afkomstig van uit de wanden van plantencellen. Ze lossen niet op in water, verteren niet, fermenteren in je dikke darm en verlaten dus ongewijzigd je lichaam. Onoplosbare vezels zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een regelmatige en vlotte stoelgang. Je vindt ze vooral in groene bladgroenten, in volle granen en in de schil van boomfruit.

Vezelrijk eten: Oplosbare voedingsvezels

Zijn aanwezig in de meeste plantensoorten maar vooral in peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten), in wortelgewassen, fruit en in volkoren granen zoals haver, zemelen, boekweit en in gerst. Oplosbare vezels zijn de favoriete voeding van onze gezonde darmbacteriën in onze dikke darm. Zo zorgen ze voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel. Voeding rijk aan oplosbare vezels zijn uitstekend voor diabetici.

Vezelrijk eten: Prebiotische vezels

Zijn een soort oplosbare vezels die vooral aanwezig is in asperges, uien, knoflook, prei, bananen, in wortelgewassen en in volkoren granen.

Plantaardige voeding krijgt voorkeur op voedingssupplementen

Voedingsvezels vind je vooral in plantaardige voedingsbronnen. Natuurlijke voeding bevat ook veel gezonde voedingsstoffen en vooral vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en fytonutriënten. Die zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ze helpen ons ook meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen. Ze verdienen dus zeker de voorkeur op voedingssupplementen. Die bevatten vaak ook hoge concentraties toegevoegde suikers en vetten.

Vezelrijk eten verbetert je gezondheid en doet je makkelijker afvallen

Voedingsvezels verbeteren de gezondheid van je darmflora. Ze passeren je maag, je dikke en je dunne darm. Dat is het geval voor de drie soorten voedingsvezels. De onoplosbare vezels nemen een groter volume aan in je darmen. Je darmbacteriën eten gulzig van deze vezels waardoor vele gezonde stoffen vrijkomen. Een nadeel van dit soort vezels is dat je winderigheid en een opgeblazen buik kunnen veroorzaken, vooral na zware en warme maaltijden. Dat is niet het geval met oplosbare vezels. Vezels zorgen ook voor een regelmatige en vlotte stoelgang waardoor je lichaam gezuiverd wordt van alle giftige afvalstoffen.

Vezelrijk eten:

  • Zorgt voor een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je meer vet verbrandt en makkelijker afvalt.

  • Brengt je cholesterolniveau in evenwicht

  • Beschermt tegen aderverkalking, hart- en vaatziekten

  • Zorgt voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel

  • Verlaagt je risico op diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes

  • Versterkt je immuunsysteem en verhogen je natuurlijke weerstand. Zo verkleint je kans op griep, verkoudheden, infecties van je luchtwegen en bronchitis

  • Voorkomt een tekort aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten en sterke antioxidanten

Vezelrijk eten met de meeste voedingsvezels

Verse groenten en vooral groene bladgroenten

Alle verse groenten zijn super gezond, rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en bevatten weinig of geen calorieën. Groenten eet je onbeperkt en minstens 300 gram (liefst meer) rauwe en gekookte groenten per dag. Toch is de ene soort groenten rijker aan voedingsvezels dan de andere. Vooral groene bladgroenten zoals spinazie, spruiten, andijvie, alle groene soorten sla, bloemkool, broccoli, groene koolsoorten, paksoi, Chinese kool, tuin en waterkers bevatten de meeste vezels. Andere vezelrijke groenten zijn wortelen, bieten en artisjokken.

Vezelrijk eten: Peulvruchten

Peulvruchten barsten van de hoogwaardige eiwitten en toch eten we er allemaal veel te weinig van. De meest bekende peulvruchten zijn erwtjes, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten. Eet wekelijks een keer peulvruchten, je zult er het positieve effect al vlug van merken. Zowel op de weegschaal als aan je buikomtrek.

Vezelrijk eten met Vers fruit

Fruitsoorten met de meeste voedingsvezels zijn vooral appels, peren, aardbeien, frambozen, bessen, bramen, avocado en bananen. Alle soorten fruit zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en vooral aan vitaminen en mineralen. Maar in fruit vinden we ook fruitsuiker. Dat is een natuurlijke soort suiker en die is gelukkig veel gezonder dan toegevoegde suikers. Toch blijft het suiker. Daarom eet je nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag.

Vezelrijk eten: Volkoren granen en volkoren producten

Volkoren granen zijn vooral haver, zemelen, boekweit, volkoren rogge en tarwe en quinoa. Bij volkoren producten denken we in de eerste plaats aan volkoren brood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst en bruine rijst.

Onbewerkte en ongezouten, niet geroosterde en ongebrand noten

Noten met de meeste voedingsvezels zijn vooral amandelen, walnoten, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten, paranoten en macadamianoten

Vezelrijk eten: Chiazaad en zoete aardappelen

Vezels eet je bij elke maaltijd maar ook in je zelf gemaakte smoothie en als gezond tussendoortje

Vezelrijk eten: Om dagelijks voldoende vezels binnen te krijgen

  • Eet je dagelijks minstens 300 gram rauwe en gekookte groenten

  • Vers fruit bevat veel meer voedingsvezels dan fruit- en vruchtensappen

  • Kies volkoren granen en alle soorten volkoren brood

  • Aardappelen maken deel uit van elk gezond eetpatroon. Eet dagelijks tussen de 200 en 350 gram aardappelen, het zijn geen dikmakers zoals vaak ten onrechte wordt beweert

  • Om maximaal van alle gezondheidsvoordelen van vezelrijke voeding drink je dagelijks minstens 2,5 liter water. Dat zorgt voor een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet.

Vezelrijk eten voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen doe je in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.