Wat zijn probiotica, verbeteren ze onze gezondheid en helpen ze ons gewicht verliezen? Deze vragen worden ons regelmatig gesteld door diegenen die zo gezond mogelijk willen eten.  Probiotica zijn levende micro-organismen die passen in ieder gezond eetpatroon. We vinden ze zowel in gezonde en natuurlijke voeding als in voedingssupplementen. 

In welke voedingsmiddelen vinden we de meeste probiotica?

Wetenschappers deden heel wat onderzoek naar de invloed van probiotica op onze gezondheid. We vinden deze niet alleen in onze voeding maar even goed in allerlei voedingssupplementen. Wetenschappers geven de voorkeur aan natuurlijke probiotica. Die zorgen in de eerste plaats voor een goede gezondheid van onze darmen. Gezonde darmen zijn op hun beurt de basis van zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid.

Wat zijn probiotica?

Wat zijn probiotica?Het zijn levende organismen (bacteriën) die onze gezondheid verbeteren wanneer ze in voldoende mate worden gegeten. Het zijn meestal gezonde bacteriën. Maar sommige gisten zijn ook probiotica. Deze laatsten zorgen vooral voor een gezonde darmflora, een goede spijsvertering en een regelmatige en soepele stoelgang. Probiotica verminderen allerlei darmklachten, helpen bij allergieën, versterken ons immuunsysteem en verhogen onze natuurlijke weerstand. Dat maakt ons meer bestand tegen allerlei aandoeningen die vooral seizoensgebonden zijn. Denk hierbij in de eerste plaats aan griep, verkoudheden, allerlei infecties zoals van onze luchtwegen en bronchitis.

Soorten probiotica

We onderscheiden meerdere soorten probiotica. We vinden ze vooral in gefermenteerde drankjes en in yoghurt maar’ook in verse groenten en fruit en in onbewerkte noten, zaden en pitten. Ze zijn nu ook meer en meer aanwezig in allerlei voedingssupplementen. De meerderheid van de probiotica horen tot de lactobacillen of bifidobacteriën, twee levende bacteriën. Die moeten in een hoge concentratie in voedingsmiddelen aanwezig zijn. Anders hebben ze geen enkele invloed op onze gezondheid.

Prebiotica en probiotica

Naast pro bestaan er ook prebiotica. Synbiotica zijn samengesteld uit beiden.

Wat zijn probiotica?

Probiotica horen thuis in ieder gezond eetpatroon

Probiotica horen thuis in ieder gezond eetpatroon, ook als je verantwoord wilt afvallen. Ze verbeteren niet alleen onze gezondheid en onze darmflora. Veel van deze gezonde bacteriën zijn van nature in ons lichaam aanwezig.  Dezelfde zoals we die terugvinden in allerlei probiotische voedingsmiddelen, dranken en voedingssupplementen. Bij probiotica denken we in de eerste plaats aan yoghurt. Naast yoghurt bevatten nog heel wat natuurlijke voedingsproducten dit natuurlijk ingrediënt, vaak in kleinere hoeveelheden dan in yoghurt.

Hoe kunnen we afvallen met probiotica?

Resultaten van recente en grootschalige onderzoeken tonen aan dat probiotica ons makkelijker doen afvallen en meer opgeslagen vet verbranden, vooral buikvet. Dat danken we aan de aanwezigheid van een grote hoeveelheid gezonde darmbacteriën. Deze laatsten moeten wel bestand zijn tegen agressief maagzuur en gal. Van gezonde darmbacteriën weten we al langer dat ze een belangrijke rol spelen bij onze vetopslag en bij onze vetverbranding. Gezonde darmbacteriën helpen bij de aanmaak van gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen (vooral vitamine K en bij vitaminen van het B- complex. De vele wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat mensen met een gezond gewicht een veel gezondere darmflora hebben dan diegenen die kampen met overgewicht.

Probiotica helpen vet uit onze voeding afbreken

Wat is probiotica?De meeste probiotica helpen ons het vet uit onze voeding af te breken in plaats van het op te slaan in onze lichaamscellen. Hoe actiever onze vetverbranding hoe sneller we afvallen. Probiotica zorgen ook voor een snel en langdurig voldaan gevoel door de aanmaak van het eetlustremmende hormoon leptine te verminderen. Zo verbrand je meer opgeslagen lichaamsvet. Probiotica verhogen tegelijk ook de hoeveelheid van een speciaal eiwit wat zorgt voor een kleinere vetopslag. Zo helpt probiotica ons makkelijker en gezond afvallen

Probiotica doet je meer ongezond buikvet verbranden

Probiotica doen ons niet alleen makkelijker afvallen. Studies tonen aan dat in slechts zes weken je lichaamsvet verminderd met gemiddelde vijf procent. Een ander soort probiotica helpt je niet alleen om je gezond gewicht te bereiken, maar ook om het te behouden. Zo verloren vrouwen die dagelijks probiotica aten in drie maanden gemiddeld 50 procent meer overgewicht in vergelijking met vrouwen die dit niet aten.  Om dit zo te houden moet je wel dagelijks voeding met probiotica blijven gebruiken. Anders is na slechts een maand je overgewicht en buikvet terug.

Conclusie:  probiotica doet je niet alleen makkelijker afvallen

Door dagelijks probiotica te eten (bijvoorbeeld met onbewerkte natuuryoghurt) verbetert je spijsvertering, verkleint je risico op ontstekingen en op hart- en vaatziekten. Verder beschermt het angst en depressie.

De beste voeding met veel probiotica die je ook doet afvallen

Gekookte aardappelen, volkoren pasta en zilvervliesrijst

KefirGekookte aardappelen, zilvervliesrijst of volkoren deegwaren die na afkoeling opnieuw worden opgewarmd zijn een geweldige bron van resistent zetmeel. Het betreft een probioticum, een onverteerbaar koolhydraat dat onze darmflora verbetert. Resistent zetmeel zorgt voor vele gezondheidsvoordelen en verhoogt onze insulinegevoeligheid wat ons risico op diabetes type 2 sterk vermindert.

Kefir

Deze drank is vergelijkbaar met yoghurt. Kefir wordt gefermenteerd en helpt tegen maag- en darmproblemen en verzacht allergieën.

Groene Bananen

Lichtgroene en dus onrijpe bananen zijn een belangrijke leverancier van resistent zetmeel, een prebioticum. Groene bananen zijn rijk aan zowel oplosbare als onoplosbare voedingsvezels en bevatten veel vitaminen en mineralen. Dat vormt de meest ideale voeding voor goede darmbacteriën die onze hartfunctie verbetert en ons beschermt tegen botontkalking of osteoporose. Onrijpe bananen zorgen ook voor en snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet en sneller afvalt.

Kimchi

Wordt verkregen door het fermenteren van groenten met probiotische melkzuurbacteriën. Bij de aanmaak van kimchi gebruiken we vooral  kruisbloemige groenten zoals groene koolsoorten, paksoi en kool en kruiden zoals knoflook en paprika. De gezondheidsvoordelen van kimchi zijn vergelijkbaar met die van onbewerkte natuuryoghurt. Het beschermt tegen sommige soorten kanker, overgewicht en constipatie of verstopping. Daarnaast brengt kimchi je cholesterolgehalte weer in evenwicht, stimuleert het onze hersenfunctie, versterkt het ons immuunsysteem en vertraagt het ons natuurlijk verouderingssysteem.

Kimchi

Zuurkool

Is rijk aan veel gezonde darmbacteriën. Zuurkool heeft dezelfde gezondheidsvoordelen dan groenten en helpt tegen angst en depressie. Dat danken we aan de aanmaak van het gelukshormoon serotonine in onze darmen. Gezonde darmbacteriën stimuleren de aanmaak van dit hormoon.

Knoflook

Verhoogt de aanmaak van gezonde darmbacterieën dankzij zijn hoge concentratie aan prebiotica, hun favoriete voedsel.

Misosoep

Het betreft een mengsel van gefermenteerde sojabonen, zout en graan. Misosoep is een populair als ontbijt bij de Japanners. Het bevat tot 160 verschillende bacteriestammen en zorgt in de eerste plaats voor een gezonde spijsvertering. De soep is licht verteerbaar, caloriearm en rijk aan vitamine B en sterke antioxidanten.

Hüttenkäse

Wat zijn probiotica?De bacteriën in sommige gefermenteerde zachte kazen zoals Hüttenkäse zijn sterk genoeg om onze zure maagsappen te overleven. Vooral oudere kazen zijn probiotisch.

Augurken

Augurken worden vaak gefermenteerd. Geef steeds de voorkeur aan gezouten augurken zonder azijn om de gezondheid van je darmflora te verbeteren bevorderen. Een mengsel van zeezout en water stimuleert de groei van gezonde darmbacteriën. Zo geniet je het meest van de vele gezondheidsvoordelen van probiotica.

Tempeh

Is het resultaat van gefermenteerde sojabonen en wordt aanzien als een natuurlijk antibioticum. Tempeh is ook rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Nog voeding rijk aan probiotica zijn: geitenmelk, zachte kazen, pure chocolade met minstens 85 procent rauwe cacao, rauwe melk, algen, olijven en rode wijn zijn rijk aan probiotica.

Voeding rijk aan probiotica maakt deel uit van ieder gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet