Resistent zetmeel en voeding rijk aan zetmeel horen niet thuis in je dagelijks eetpatroon. Zeker niet als je iets aan je overgewicht wilt doen, en tegelijk over al je energie wilt beschikken om er dagelijks vitaal tegenaan te gaan.


De ene soort zetmeel is echter de andere niet. Er zijn immers verschillende soorten zetmeel, ieder met hun specifieke eigenschappen.

Resistent zetmeel vormt hierop een uitzondering.

Recent ontdekten wetenschappers de voordelen van resistent zetmeel. Zowel op het vlak van je gezondheid als van je lichaamsgewicht.

Wat is resistent zetmeel en wat doet het met onze gezondheid en lichaamsgewicht?

Zetmeel is een koolhydraat, dat in ons lichaam wordt omgezet in suiker, meer bepaald glucose.

Koolhydraten leveren de onmisbare energie aan ons lichaam, dus ook zetmeel en zetmeelproducten.

Naast graanproducten en aardappelen vind je zetmeel ook in:

Zetmeel

  • Peulvruchten: zoals erwten, bonen, groentekiemen, linzen en in kikkererwten
  • In knolgewassen: zoals aardappelen
  • Granen: waaronder tarwe, mais en rijst
  • Graanproducten: in brood, pasta, deegwaren en rijst
  • In bewerkte voeding: zoals margarine, snoep, koekjes, deegwaren, chocolade, chips, vleesproducten, zuivel en in snacks
  • In gedestilleerde dranken 
  • In sauzen, soepen en in bindmiddelen 

Zetmeel en zijn invloed op ons insulinegehalte 

Zetmeel en zetmeelproducten hebben een belangrijke invloed op ons insulineniveau.  Insuline heeft tal van functies. Eén ervan is het filteren van suikers uit ons bloed, en deze naar onze spieren en vet cellen te brengen.

Daar worden deze suikers omgezet in energie, waardoor onze bloedsuikerspiegel wordt verlaagd.

Een onstabiele bloedsuikerspiegel is oorzaak van diabetes, en overgewicht.

Hoe hoger je insulinegehalte, hoe moeilijker je opgeslagen lichaamsvet zal verbranden.

Na enige tijd wordt je vetverbranding volledig geblokkeerd, waardoor afvallen onmogelijk wordt. 

Is het insulinegehalte in je bloed te hoog, dan zal je niet afvallen.

Ook niet als je gezond eet, en voldoende beweegt.

De invloed van zetmeel op onze gezondheid

Ons lichaam zet zetmeel dus om in glucose (suiker). Daaruit haalt het de nodige energie om goed te functioneren.
Deze soorten zetmeel vragen weinig energie om door ons lichaam verteerd te worden.
Resistent zetmeel
Dat is anders met het zetmeel dat in bijvoorbeeld peulvruchten aanwezig zijn.
Zij worden erg moeilijk verteerd, en vragen dus veel energie.
Verhit zetmeel dat wordt afgekoeld wordt eveneens moeilijk of zelfs niet verteerd.
Daardoor komt de aanwezige glucose uit dit zetmeel niet of nauwelijks in ons bloed terecht.
In dit geval spreekt men van resistent zetmeel.
Deze soort zetmeel wordt door ons lichaam niet verteerd. De bacteriën in onze dikke darm en in onze darmflora zijn daartoe wel in staat.
Daar wordt dit resistent zetmeel gefermenteerd. Een deel ervan wordt op die manier omgezet in vet, als voeding voor onze darmbacteriën.
In tegenstelling tot de andere soorten zetmeel, hoort resistent zetmeel wél thuis in ieder gezond eetpatroon.

Resistent zetmeel in een gezond voedingspatroon

Jij wilt toch ook op een gezonde manier afvallen? Kies dan bij voorkeur voor een gezond voedingspatroon, evenwichtig en gevarieerd samengesteld,

Zetmeel

met de juiste concentratie hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten.
Zo een gezond en evenwichtig voedingspatroon is het Vitadis Slanker Leven Plan, door diëtisten en voedingscoaches uitgeroepen tot het beste
eiwitdieet van 2014 en 2015.
Ondertussen werden al meer dan 43000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen met dit Vitadis Slanker Leven Plan definitief van hun overgewicht
verlost.
Vitadis maakt ook regelmatig de resultaten bekend van onafhankelijke klantenonderzoeken.
Een onafhankelijke review over het Vitadis Slanker Leven Plan, vind je HIER

De voordelen van resistent zetmeel op ons lichaamsgewicht

Recent ontdekten wetenschappers dat koolhydraten afkomstig uit resistent zetmeel heel wat voordelen opleveren. Zowel voor onze gezondheid als ons lichaamsgewicht.
De voordelen van resistent zetmeel op een rij:
  • Ze stimuleren de aanmaak van bepaalde enzymen die vet cellen doen krimpen
  • Ze zorgen er voor dat je lever meer vet afbreekt
  • Ze zorgen voor de aanmaak van bepaalde hormonen die je verzadigingsgevoel verlengen. Daardoor blijft je honger langer uit, eet je automatisch minder, verbrand je meer vet en valt gemakkelijker af

Koolhydraatarme diëten doen je niet afvallen

Koolhydraatarme diëten met uitsluitend eiwitten en zonder vetten en kookhydraten, doen je niet afvallen.

De meeste crash diëten zijn koolhydraatarm, en kun je onmogelijk lang volhouden.

Eens met je crash dieet gestopt, vliegen de kilo’s er zo weer aan.

De belangrijkste nadelen van koolhydraatarme crash diëten:

  • Vergroten je risico op (vr)eetbuien
  • Kun je onmogelijk lang volhouden
  • Zorgen voor een slechte spijsvertering en een moeilijke stoelgang
  • Zorgen voor meer stress
  • Maken je depressief
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]