Skyr is IJslandse yoghurt en nu ook bij ons populair. Niet alleen bij sporters maar nu ook bij diegenen die hun gezondheid willen verbeteren en makkelijker willen afvallen. Maar niet alleen daarom. Skyr is ook lekker en  romig. Het barst van hoogwaardige eiwitten en van alle andere gezonde voedingsstoffen nodig om dagelijks goed te functioneren. 

Wat kan skyr dan precies voor je gezondheid betekenen?

Skyr werd in de negende eeuw door de Vikingen naar IJsland gebracht. Dat deden ze om de melk duurzamer te maken zodat die tijdens de lange koude IJslandse winter langer kon bewaard worden. Het is vergelijkbaar met onze yoghurt of kwark. De IJslandse yoghurt is smeuïger en rijker aan gezonde voedingsstoffen. Vooral eiwitten, vitaminen, en mineralen. Dankzij de magere koemelk  bevat de IJslandse yoghurt veel minder vet. In vergelijking met kwark is skyr anderhalve keer rijker aan eiwitten en 2,5 keer meer eiwitten dan yoghurt


Grotere spiermassa helpt je makkelijker afvallen

Skyr bevat dus veel hoogwaardige eiwitten waardoor je spiermassa vergroot. Spieren helpen je makkelijker afvallen. Ze verbruiken namelijk energie (calorieën) zelfs in rust en terwijl je slaapt. Daarom is voldoende slaap zo belangrijk. Niet alleen voor een betere gezondheid maar ook om sneller je overgewicht te verliezen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Hoe maakt men Skyr?

IJslandse yoghurtBij de productie van Skyr gebruikt men magere verse koemelk. Die verwarmd men tot 75 graden waardoor de eventueel aanwezige bacteriën worden gedood.  De gepasteuriseerde koemelk wordt daarna afgekoeld tot onder de 40 graden. Vervolgens voegt men er bacterieculturen en daarna het stremsel aan toe. De eiwitten worden gefilterd en de wei afgescheiden zoals bij de productie van kaas. Wat overblijft is best vergelijkbaar met onze kwark met een frisse, zuurzoete smaak.

Skyr is rijker aan eiwitten en armer aan calorieën

Skyr is romig en zacht van smaak en verkrijgbaar zonder toevoegingen of met bosbessen, aardbeien, peren, chocolade en bananen. Natuurlijke skyr verdient de voorkeur. Die bevat minder toegevoegde suikers. Voeg er eventueel zelf enkele stukjes vers fruit aan toe. Skyr bevat 62 calorieën en 11 gram eiwitten. Eiwitten in andere soorten yoghurt en kwark:

  • Magere yoghurt: 4,5 gram
  • Volle yoghurt: 3,5 gram
  • Griekse yoghurt (0% vet): 5,5 gram
  • Griekse yoghurt: 4 gram
  • Magere kwark: 8,5 gram
  • Volle kwark: 5,5 gram

Wat maakt Skyr yoghurt gezond?

SkyrEen portie Skyr van 170 gram bevat zo’n 25 procent van je dagelijks aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fosfor. Dit mineraal levert de nodige energie. In combinatie met calcium zorgt het voor gezonde botten en tanden. Fosfor en calcium helpen bij botontkalking. In skyr vind je ook een hoge concentratie vitamine B waaronder foliumzuur.

Uitstekend voor vegetariërs

Daardoor is deze IJslandse yoghurt zeker geschikt voor vegetariërs. Die hebben vaak last van een tekort aan foliumzuur. Skyr bevat ook een belangrijke hoeveelheid kalium, een mineraal dat voor een gezond zenuwstelsel en voor meer en sterkere spieren zorgt. Het zorgt voor een evenwichtige vochtbalans en een gezonde bloeddruk.

Skyr past in ieder gezond eetpatroon

En dan hebben we het uiteraard over de natuurlijke variant zonder toevoegingen. Dus ook geen suiker en geur- , kleur- , smaak- of bewaarstoffen of de zogenaamde E- nummers. Niet alleen voor een betere gezondheid maar ook om makkelijker af te vallen. Dit laatste danken we aan de aanwezigheid van veel hoogwaardige eiwitten. Die zijn niet alleen een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen. Ze zorgen voor een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet. Het is ook uitstekend voor diabetici.