Natuurlijke eiwitshakes zijn een goede manier om onze voorraad eiwitten aan te vullen. Eiwitten zijn een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen. Ze vergroten onze spiermassa en doen ons zo makkelijker afvallen. Maar er bestaan grote verschillen tussen de soorten eiwitten. Eiwitshakes met toegevoegde eiwitten kun  je best laten voor wat ze zijn. Wil je eiwitshakes gebruiken, bijvoorbeeld als gezond tussendoortje. Kies dan voor puur natuurlijke eiwitshakes. Zo krijg krijg je alleen gezonde en natuurlijke eiwitten naar binnen waarvan je de voordelen al vlug zult merken. Gezonde eiwitshakes kies je makkelijk online en zeker op fitshe.nl

Kortom, uit welke ingrediënten zijn natuurlijke eiwitshakes samengesteld? 

natuurlijke eiwitshakesEiwitten of ook wel proteïnen zijn macronutriënt. Ze zijn een belangrijke bron van energie (calorieën) en aminozuren of de bouwstenen voor ons lichaam. Eiwitten halen we uit onze dagelijkse voeding eventueel aangevuld met voedingssupplementen. Dat zijn dan best natuurlijke eiwitten zonder toevoegingen. Die gebruiken we vooral als natuurlijke eiwitshakes.

Eiwitten zijn onmisbaar voor onze lichaamscellen en weefsels 

Eiwitten dragen  op meerdere manieren bij een gezond lichaam.  Lichaamscellen en weefsels kunnen niet zonder eiwitten. Dat is vooral zo voor onze spieren. Eiwitten spelen een belangrijke rol bij alle lichaamsfuncties. Ze zijn belangrijk voor:

  • De vorming van meer spiermassa en sterke spieren
  • Het behoud van onze spieren
  • Snel spierherstel na geleverde inspanningen
  • De afbraak en de vorming van nieuw weefsel en lichaamscellen

Eiwitten vergemakkelijkt de opname van gezonde voedingsstoffen en van het afvoeren van afvalstoffen.

Soorten eiwitten

Natuurlijke eiwitshakesEr bestaan meerdere soorten eiwitten, het ene soort gezonder dan het andere. De belangrijkste eiwitten zijn vooral caseïne, whey isolaat, hydrolisaat of concentraat?

Whey eiwitten

Voedingssupplementen bevatten vooral whey eiwitten. Ze zijn afkomstig uit koeienmelk en zijn een bijproduct bij de bereiding van kaas. Whey eiwitten hebben een hoge voedingswaarde. Vergeleken met andere soorten worden ze snel door ons lichaam opgenomen. Dat danken we aan de afwezigheid van lactose en vetten er. Whey eiwitten zijn de gezondste soort eiwitten die je kunt gebruiken. Je neemt ze bij voorkeur ‘s morgens of na de training .

Whey Isolaat

Doormiddel van een extra filterproces is whey isolaat de meest pure vorm van  whey eiwit. Het bevat minder vetten en (melk)suikers en bestaat voor ongeveer 90 procent  uit eiwit.

Whey Hydrolisaat

Door zijn extra bewerkingen wordt dit soort eiwit nog sneller opgenomen. Dit soort whey isolaat bevat de laagste concentratie vet en lactose.

Caseïne eiwitten

Natuurlijke eiwitshakesCaseïne eiwitten zijn ook afkomstig uit koemelk. Het verteert langzamer waardoor het uitstekend geschikt is om in te nemen voor het slapen gaan. We onderscheiden twee verschillende soorten caseïne eiwitten, namelijk Micellar Caseïne en Caseinaat.  Aan Caseinaat worden extra mineralen en vooral kalium, natrium en calcium toegevoegd. Daardoor is het makkelijker mengbaar en wordt het sneller opgenomen.

Hoeveel eiwitten hebben we nodig?

Een gezonde volwassene heeft dagelijks tussen de 40 en  65 gram aminozuren nodig. Anderen gaan uit van 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. De precieze hoeveelheid voedingseiwit die we dagelijks nodig hebben hangt van meerdere factoren af. Vooral van onze leeftijd, geslacht lichaamsbeweging en gezondheid.

Samenstelling natuurlijke eiwitshakes

Natuurlijke eiwitshakes bestaan uitsluitend uit natuurlijke ingrediënten en vooral uit:

  • Eiwitrijke groenten
  • Soorten meel met veel eiwitten
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Veel voedingsvezels
  • Natuurlijke zoetstoffen zoals stevia

Natuurlijke eiwitshakes bevatten amandelmeel

Natuurlijke eiwitshakesDeze gezonde meelsoort bestaat uit eiwitrijke amandelen. Die bevatten veel gezonde onverzadigde vetten, omega 3 vetzuren, voedingsvezels, sterke antioxidanten, mineralen en vitamine E. Amandelen zijn ook rijk aan L-tryptofaan, een belangrijke aminozuur extra  serotonine (gelukshormoon) aanmaakt waardoor we ons goed in ons vel voelen.

Gezonde alternatieven voor amandelmeel

Dat zijn vooral kastanjemeel,  hazelnootmeel, tijgernotenmeel, volkoren speltmeel, kokosmeel, volkoren tarwemeel, havermeel, kikkererwtenmeel, volkoren rijstmeel, maismeel, cassavemeel, volkoren roggemaal, trarwegluten, bruin teffmeel,  amarantrhmeel,  gierstmeel, paneermeel, sorghummeel, bakbananenmeel, quinoameel, aardappelzetmeel, rode linzenmeel en geroosterd sojameel

Natuurlijke eiwitshakes met erwteneiwit

Sommige groenten bevatten meer eiwitten dan anderen. Vooral peulvruchten zoals erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten. Erwteneiwit poeder is afkomsten van erwten, bevat veel hoogwaardige eiwitten  en is lactosevrij. Deze volwaardige bron van eiwitten is geschikt voor zowel veganisten als vegetariërs. Naast veel eiwitten bevat erwteneiwit poeder ook alle essentiële aminozuren die we nodig hebben voor het onderhoud, het herstel en het behoud van onze spieren. Dat helpt ons makkelijker afvallen. Spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën) zelfs in rust en tijdens onze slaap.

 Natuurlijke eiwitshakes zijn rijk aan voedingsvezels

Natuurlijke eiwitshakesVoedingsvezels zorgen voor een gezonde spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Ze geven ons een snel en langdurig voldaan gevoel. Zo heb je minder snel weer honger en eet je automatisch minder. Dagelijks voldoende water drinken is belangrijk. Dat stimuleert hun werking wat de voordelen van vezels nog vergroot.

Natuurlijke eiwitshakes met cacao bonen

Natuurlijke eiwitshakes heb je in alle smaken. Chocolade eiwitshakes bestaan uit rauwe natuurlijke cacao. Die bevat naast minstens 75 procent ruwe cacao ook vitaminen en mineralen zoals magnesium, ijzer, calcium, zink, koper en kalium. Vooral onze hersenen hebben ze nodig om goed te blijven functioneren.

Kokosnoot

Is afkomstig van de kokosnoot en bevat veel voedingsvezels, vitamine A, B, vitamine C, E en ijzer en natuurlijke suikers. Die zijn veel gezonder dan toegevoegde suikers.

Natuurlijke eiwitshakes met inactieve gist

Is een uitstekende bron van B-vitamines en vooral van  thiamine, riboflavine, niacine, foliumzuur, vitamine B6 en vitamine B12. Deze voedingsstoffen zijn een essentiële van energie en zorgen voor een gezond zenuwstelsel.

Natuurlijke eiwitshakes met lijnzaad

Natuurlijke eiwitshakesLijnzaad is rijk aan gezonde vetten zoals omega 3 vetzuren en essentiële vetzuren zoals alfa-linoleenzuur en linolzuur. Lijnzaad is ook rijk aan vezels, vitaminen en mineralen.

Chiazaden

Deze kleine zaadjes zitten barstensvol vitaminen, mineralen, vezels en hoogwaardige eiwitten. Daarnaast is dit chiazaad een uitstekende bron van vetzuren omega 3 en omega 6.

Pompoenpitten

In pompoenpitten vinden we veel onverzadigde vetzuren, omega 3 en omega 6 vetzuren. Ze zorgen zo voor een evenwichtig cholesterolgehalte en een gezonde bloeddruk.

Sesamzaden

Zijn ook rijk aan alle vitaminen van het B- complex, aan vitamine E, voedingsvezels, mineralen, lignanen en sterke antioxidanten. Deze laatsten beschermen ons tegen de vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamscellen en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.

Zonnebloemzaden

SteviaHebben naast goede vetten, omega 3 vetzuren, eiwitten en mineralen ook plantensterolen aan bood. Dat is een stof die voor een gezond cholesterolgehalte zorgt. Het helpt tegelijk tegen aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes.

Stevia

Dit is de enige natuurlijke zoetstof met een glycemische index van nul. Dat betekent dat stevia onze bloedsuikerspiegel niet verhoogt en dus ook niet schadelijk is voor onze gezondheid. In tegenstelling tot veel andere kunstmatige zoetstoffen heeft stevia geen negatieve bijwerkingen bekend.

Gezonde eiwitshakes kies je makkelijk online en zeker op fitshe.nl