Koolhydraten die je meer zou moeten eten om makkelijk af te vallen

Het ketose dieet

Koolhydraten die je meer zou moeten eten bestaan. Het eten van voeding rijk aan koolhydraten wordt zoveel mogelijk vermeden door diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen. Voor hen kan afvallen nooit snel genoeg gaan. Om hun vetverbrandingsproces zoveel mogelijk te stimuleren schrappen ze meteen alle koolhydraten uit hun dagelijkse voeding. Maar is dit wel een goed idee?

Kortom, welke koolhydraten zouden we meer moeten eten om makkelijker af te vallen

Koolhydraten die je meer zou moeten eten. Er zijn weinig of geen voedingsproducten zonder koolhydraten. Maar ze zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde. We maken het onderscheid tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn vooral geraffineerde witte suiker en zetmeel. En inderdaad, die kunnen we best missen. Zowel voor onze gezondheid als voor ons lichaamsgewicht. Ze zijn namelijk een belangrijke oorzaak van overgewicht en daarmee verbonden aandoeningen zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten, verstoorde hormonen, een te hoog cholesterolgehalte, teveel vet of triglyceriden in ons bloed, een hoge bloeddruk en diabetes. Snelle koolhydraten verteren makkelijk. Ze geven ons dan ook geen voldaan gevoel. Daardoor hebben we constant honger en kunnen we dag en nacht eten.

Lees ook: Eten zonder vet een goed idee als je gezond en makkelijker wilt afvallen?

Koolhydraten die je meer zou moeten eten: Snelle koolhydraten vind je vooral in:

  • Alle witte broodsoorten

  • Witte deegwaren en rijst

  • Aardappelen

  • Snoep, kiekjes, gebal en in chips

  • Kant en klare ontbijtgranen

Lees ook: De oorzaken van buikvet en wat je er zelf kunt aan doen

Koolhydraten die je meer zou moeten eten: Trage koolhydraten als bon van energie

Koolhydraten die je meer zouden moeten eten zijn trage koolhydraten. Ze verteren nauwelijks of niet en vragen veel energie (calorieën). Trage koolhydraten blijven lang in ons spijsverteringsstelsel aanwezig. Ze zorgen zo voor een snel en langdurig verzadigd waardoor we veel minder snel terug honger hebben en we dus automatisch minder eten.  Deze trage koolhydraten zijn onmisbaar als belangrijke bron van energie. Maar even goed als leverancier van alle gezonde voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te blijven functioneren. Je vindt deze gezonde trage koolhydraten in:

  • Alle soorten volkorenbrood

  • Volkorengranen: zoals haver, zemelen, boekweit en pseudo- granen zoals quinoa

  • Verse groenten en vooral in groene bladgroenten

  • Peulvruchten: en vooral in erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en in kikkererwten

  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand

Lees ook: Hoe gezond is zilvervliesrijst en doet het je makkelijker afvallen?

Koolhydraten die je meer zou moeten eten: maar hoeveel per dag?

Koolhydraten die je meer zou moeten eten. Om gezond te zijn moeten we tussen de 40 en 70 procent van onze energie uit gezonde en dus trage koolhydraten halen. De hoeveelheid koolhydraten varieert voor vrouwen tussen de 200 en 350 gram koolhydraten per dag. Voor mannen ligt deze hoeveelheid tussen de 250 en 450 gram koolhydraten per dag.

Koolhydraten die je meer zou moeten eten en afvallen

Koolhydraten die je meer zou moeten eten. Als je weinig of geen koolhydraten eet is de kans groot dat je te veel eiwitten of ongezonde verzadigde vetten en transvetten binnen krijgt. Zo val je uiteraard niet af want je dagelijks aantal calorieën ligt te hoog. Het kan natuurlijk ook dat voeding met meer koolhydraten beter bij je past en je makkelijker doet afvallen of een gezond eet- en leefpatroon makkelijker doet volhouden. Koolhydraten die je meer zou moeten eten zorgen voor extra gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten en gezonde vetten.

Lees ook: Meer vet eten en toch makkelijker afvallen: kan dat wel?

Te weinig koolhydraten maken je vermoeid

Te weinig koolhydraten eten is een belangrijke oorzaak van vermoeidheid. Voeding met veel koolhydraten zoals wit brood en graanproducten bevatten ook gezonde voedingsstoffen zoals allerlei vitaminen en mineralen, vooral jodium en ijzer. Als je deze voedingsproducten van je dagelijks menu schrapt loop je een groter risico op tekorten aan gezonde voedingsstoffen. Bij een gebrek aan vitaminen en mineralen raak je snel vermoeid. Voel je al enige tijd snel vermoeid? Dan is het hoog tijd dat je langs je vertrouwde huisdokter passeert.

Lees ook: Meer gewicht verliezen op een natuurlijke manier makkelijker dan je denkt

Koolhydraten die je meer zou moeten eten: tekort vergroot trek in zoet

Koolhydraten die je meer zou moeten eten verminderen je trek in suiker en in zoete ongezonde tussendoortjes. Als je zoveel mogelijk koolhydraten schrapt vergroot evenredig je trek in suiker. Dat is vaak het geval als je gewoon bent om na je eten nog iets zoets te gebruiken. Het is precies dit gewoontegedrag dat je moet afleren. Dat kan door bijvoorbeeld onmiddellijk na een maaltijd een half uurtje te wandelen of in de tuin te werken.

Koolhydraten die je meer zou moeten eten: hoe minder koolhydraten je eet hoe groter je risico op constipatie 

Lees verder: Rauwe groenten of gekookte – Wat is de gezondste manier om groenten te eten?

Een gebrek aan koolhydraten zorgt voor een slecht ruikende adem 

Koolhydraten die je meer zou moeten eten zijn  erg belangrijk. Een tekort aan koolhydraten zorgt er voor we onvoldoende vetzuren verbranden. Dat is het gevolg van  een combinatie van relatief veel vet en weinig of geen koolhydraten uit onze voeding. Op die manier komt het overschot aan vetzuren in ons bloed terecht. In vaktermen noemt men dit ketose. Deze ketonen scheiden we uit via onze urine en onze ademhaling. Dit zorgt voor de typische aceton geur.

Koolhydraten die we zeker meer zouden moeten eten

Om onze concentratie aan koolhydraten op een gezond niveau te houden eet je  regelmatig:

Volkoren brood en pasta

Die zijn rijk aan voedingsvezels en zijn minder bewerkt waardoor we ons langer voldaan voelen, minder snel weer honger hebben en dus minder eten. Dat vindt zijn oorzaak in het feit dat je koolhydraten langzamer verbrandt en over meer energie beschikt. Volkorenproducten zijn ook rijk aan alle vitaminen en die stimuleren dan weer ons metabolisme en vetverbrandingsproces.

Peulvruchten

Koolhydraten die je meer zou moeten eten. Hierbij denken we in de eerste plaats aan (zwarte) bonen, erwten, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten. Deze peulvruchten bevatten naast eiwitten ook veel foliumzuur, kalium, magnesium en vezels. Ze zorgen mee voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel, verlagen onze slechte LDL- cholesterol en zorgen voor een gezonde darmflora.

Lees verder: Volle melk drinken gezonder en beschermt tegen overgewicht

Vers fruit

Fruit barst van alle gezonde voedingsstoffen en vooral van vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en  voedingsvezels. Fruit eet je niet onbeperkt zoals groenten. Ze bevatten namelijk fruitsuikers. Eet daarom nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag. Als je makkelijker je overgewicht wilt verliezen beperk je dit tot een  stuk fruit per dag.

Pompoen

Koolhydraten die je meer zou moeten etenKoolhydraten die je meer zou moeten eten. In pompoenen vinden we vooral veel  vezels en gezonde voedingsstoffen waaronder bètacaroteen, een stof die we omzetten in vitamine A. Bètacaroteen versterkt ook ons afweersysteem en beschermt ons tegen de schadelijke uv- stralen van de zon. Pompoenen zijn tegelijk een belangrijke bron van vitamine C dat ons immuunsysteem versterkt en onze natuurlijke weerstand verhoogt. Zo lopen we minder risico op verkoudheden, griep, bronchitis en andere aandoeningen van onze luchtwegen.

Lees ook: Fruit met weinig koolhydraten nodig voor betere gezondheid zonder overgewicht

Volle granen

Denk hierbij vooral aan haver, zemelen, zilvervliesrijst, havermout en quinoa.  Ze verteren opvallend langzaam en voorkomen pieken in onze bloedsuikerspiegel.

Koolhydraten die je best zo weinig mogelijk eet zijn:

  • Alle soorten wit brood

  • Witte, geraffineerde rijst

  • Snoep, koekjes, gebak en chips 

  • Kant en klare ontbijtgranen

  • Light producten, ook light dranken

  • Gefrituurde gerechten

  • Kant en klare gerechten, bewerkte voeding en bewerkt vlees (vooral als broodbeleg zoals worst, salami en paté)

  • Diepvriesmaaltijden

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.