Koolhydraten worden zoveel mogelijk vermeden door diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen. Als we willen afvallen kan dit vaak niet snel genoeg gaan. En om ons vetverbrandingsproces zoveel mogelijk te stimuleren schrappen we meteen alle koolhydraten uit onze dagelijkse voeding. Maar is dit wel een goed idee?

Kortom, welke koolhydraten zouden we meer moeten eten op makkelijker af te vallen?

Er zijn weinig of geen voedingsproducten zonder koolhydraten. Maar ze zijn gelukkig niet alle zijn hetzelfde. We maken het onderscheid tussen snelle en trage koolhydraten. De snelle variant is vooral geraffineerde witte suiker en zetmeel. En inderdaad, die kunnen we best missen. Zowel voor onze gezondheid als voor ons lichaamsgewicht. Dit soort koolhydraten zijn namelijk een belangrijke oorzaak van overgewicht en daarmee verbonden aandoeningen zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten, verstoorde hormonen, een te hoog cholesterolgehalte, teveel vet of triglyceriden in ons bloed, een hoge bloeddruk en diabetes. Snelle koolhydraten zijn zo verteerd. Ze geven ons dan ook geen voldaan gevoel. Daardoor hebben we constant honger en kunnen we dag en nacht eten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Snelle koolhydraten zijn vooral aanwezig in:

  • Alle witte broodsoorten
  • Witte deegwaren en rijst
  • Aardappelen
  • Snoep, kiekjes, gebal en in chips
  • Kant en klare ontbijtgranen

Trage koolhydraten als bon van energie

KoolhydratenLijnrecht hier tegenover staan trage koolhydraten. Die verteren nauwelijks of niet en vragen veel energie (calorieën). Trage koolhydraten blijven lang in ons spijsverteringsstelsel aanwezig. Ze zorgen zo voor een snel en langdurig verzadigd waardoor we veel minder snel terug honger hebben en we dus automatisch minder eten.  Deze trage koolhydraten zijn onmisbaar als belangrijke bron van energie. Maar even goed als leverancier van alle gezonde voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te blijven functioneren. Je vindt deze gezonde trage koolhydraten in:

  • Alle soorten volkorenbrood
  • Volkorengranen: zoals haver, zemelen, boekweit en pseudo- granen zoals quinoa
  • Verse groenten en vooral in groene bladgroenten
  • Peulvruchten: en vooral in erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en in kikkererwten
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Hoeveel gezonde koolhydraten eten per dag?

KoolhydratenOm gezond te zijn moeten we tussen de 40 en 70 procent van onze energie uit gezonde en dus trage koolhydraten halen. De hoeveelheid koolhydraten varieert voor vrouwen tussen de 200 en 350 gram koolhydraten per dag. Voor mannen ligt deze hoeveelheid tussen de 250 en 450 gram koolhydraten per dag.

Gezond eten met weinig koolhydraten eten en toch niet afvallen

Als je weinig of geen koolhydraten eet is de kans groot dat je te veel eiwitten of ongezonde verzadigde vetten en transvetten binnen krijgt. Zo val je uiteraard niet af want je dagelijks aantal calorieën ligt te hoog. Het kan natuurlijk ook dat voeding met meer koolhydraten beter bij je past en je makkelijker doet afvallen of een gezond eet- en leefpatroon makkelijker doet volhouden.

Door een gebrek aan koolhydraten voelen we ons constant vermoeid

Te weinig koolhydraten eten is een belangrijke oorzaak van vermoeidheid. Voeding met veel koolhydraten zoals wit brood en graanproducten bevatten ook gezonde voedingsstoffen zoals allerlei vitaminen en mineralen, vooral jodium en ijzer. Als je deze voedingsproducten van je dagelijks menu schrapt loop je een groter risico op tekorten aan gezonde voedingsstoffen. Bij een gebrek aan vitaminen en mineralen raak je snel vermoeid. Voel je al enige tijd snel vermoeid? Dan is het hoog tijd dat je langs je vertrouwde huisdokter passeert.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Een tekort aan koolhydraten vergroot je trek in suiker 

Als je zoveel mogelijk koolhydraten schrapt vergroot evenredig je trek in suiker en zoete tussendoortjes. Dat is vaak het geval als je gewoon bent om na je eten nog iets zoets te gebruiken. Het is precies dit gewoontegedrag dat je moet afleren. Dat kan door bijvoorbeeld onmiddellijk na een maaltijd een half uurtje te wandelen of in de tuin te werken.

Hoe minder koolhydraten je eet hoe groter je risico op constipatie 

KoolhydratenVoeding met veel koolhydraten zijn vaak ook rijk aan voedingsvezels. Samen met voldoende water drinken zorgen die voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Vezels maken je darmen ook bewegelijker. Een tekort aan koolhydraten en voedingsvezels veroorzaakt vaak constipatie of verstopping. Veel verse groenten, fruit volkorenproducten eten helpt tegen constipatie.  Ook goed tegen constipatie is voldoende water drinken (2,5liter per dag),  je voedsel goed kauwen en rustig eten.

Een gebrek aan koolhydraten zorgt voor een slecht ruikende adem 

Een tekort aan koolhydraten zorgt er voor we onvoldoende vetzuren verbranden. Dat is het gevolg van  een combinatie van relatief veel vet en weinig of geen koolhydraten uit onze voeding. Op die manier komt het overschot aan vetzuren in ons bloed terecht. In vaktermen noemt men dit ketose. Deze ketonen scheiden we uit via onze urine en onze ademhaling. Dit zorgt voor de typische aceton geur.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Koolhydraten die we zeker meer zouden moeten eten

Om onze concentratie aan koolhydraten op een gezond niveau te houden eet je  regelmatig:

Volkoren brood en pasta

KoolhydratenDie zijn rijk aan voedingsvezels en zijn minder bewerkt waardoor we ons langer voldaan voelen, minder snel weer honger hebben en dus minder eten. Dat vindt zijn oorzaak in het feit dat je koolhydraten langzamer verbrandt en over meer energie beschikt. Volkorenproducten zijn ook rijk aan alle vitaminen en die stimuleren dan weer ons metabolisme en vetverbrandingsproces.

Peulvruchten

Hierbij denken we in de eerste plaats aan (zwarte) bonen, erwten, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten. Deze peulvruchten bevatten naast eiwitten ook veel foliumzuur, kalium, magnesium en vezels. Ze zorgen mee voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel, verlagen onze slechte LDL- cholesterol en zorgen voor een gezonde darmflora.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vers fruit

Fruit barst van alle gezonde voedingsstoffen en vooral van vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en  voedingsvezels. Fruit eet je niet onbeperkt zoals groenten. Ze bevatten namelijk fruitsuikers. Eet daarom nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag. Als je makkelijker je overgewicht wilt verliezen beperk je dit tot een  stuk fruit per dag.

Pompoen

KoolhydratenIn pompoenen vinden we vooral veel  vezels en gezonde voedingsstoffen waaronder bètacaroteen, een stof die we omzetten in vitamine A. Bètacaroteen versterkt ook ons afweersysteem en beschermt ons tegen de schadelijke uv- stralen van de zon. Pompoenen zijn tegelijk een belangrijke bron van vitamine C dat ons immuunsysteem versterkt en onze natuurlijke weerstand verhoogt. Zo lopen we minder risico op verkoudheden, griep, bronchitis en andere aandoeningen van onze luchtwegen.

Volle granen

Denk hierbij vooral aan haver, zemelen, zilvervliesrijst, havermout en quinoa.  Ze verteren opvallend langzaam en voorkomen pieken in onze bloedsuikerspiegel.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Koolhydraten die je best zo weinig mogelijk eet zijn:

  • Alle soorten wit brood
  • Witte, geraffineerde rijst
  • Snoep, koekjes, gebak en chips 
  • Kant en klare ontbijtgranen
  • Light producten, ook light dranken
  • Gefrituurde gerechten
  • Kant en klare gerechten, bewerkte voeding en bewerkt vlees (vooral als broodbeleg zoals worst, salami en paté)
  • Diepvriesmaaltijden

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!