Rauwe groenten of gekookte – Wat is de gezondste manier om groenten te eten?

Gezonde recepten zonder suiker

Rauwe groenten of gekookte groenten? We vragen het ons vaak af hoe we groenten best eten. Ze zitten immers barstensvol onmisbare en gezonde voedingsstoffen. Groenten zijn super gezond en passen in ieder gezond eetpatroon. Dat weten we ondertussen allemaal en toch eten we er nog altijd veel te weinig van.

Maar hoe zijn groenten het gezondste, rauw of gekookt?



Alle groenten barsten van de gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels.  Er werd ons altijd aangeraden om onze groenten zoveel mogelijk rauw te eten, maar is dat wel zo’n goed idee?

Waarom rauwe groenten koken?

We koken groenten vooral omdat ze dan gemakkelijker verteren. Onze spijsvertering beschikt immers niet over de juiste enzymen om alle ingrediënten uit rauwe groenten goed te kunnen verwerken. Dat betekent dat lang niet alle gezonde voedingsstoffen uit rauwe groenten en andere rauwe voeding maximaal door ons lichaam worden opgenomen. Er is zelfs meer. Rauwe groenten kunnen vele gezondheidsklachten veroorzaken precies omdat ze moeilijk verteren.

Rauwe groenten en een moeilijke spijsvertering

De belangrijkste symptomen van een slecht functionerende spijsvertering zijn:

Een opgeblazen gevoel, vooral na een warme en zware warme maaltijd

Winderigheid en boeren

Reflux, maagzuur en brandend maagzuur

Maagpijn en maagkrampen

Verteer je bepaalde groenten moeilijk? Dan kun je ze toch maar beter koken.

Koken vermindert concentratie een gezonde voedingsstoffen  Vele, maar dus lang niet alle gezonde voedingsstoffen, verliezen tussen de tien en veertig procent aan vitaminen en mineralen door ze te koken. Bij fruit, noten zaden en pitten stelt men hetzelfde vast.

Rauwe groentenDat is de reden waarom je groenten beter stoomt dan kookt. Stomen doen we niet alleen zonder water, maar ook zonder toevoeging van vet. Groenten grillen, stomen of wokken is gezonder omdat we daarbij geen gebruik maken van water. Zo blijven zowel vitaminen als mineralen in onze groenten en verdwijnen ze niet samen met het kookwater. Sommige groenten kunnen we beter rauw eten, terwijl we anderen beter koken.

Deze groenten kunnen we beter rauw eten:

Kolen: bevatten een bepaalde soort enzym kool bevat het enzym dat een belangrijke sol speelt bij het voorkomen van kanker. Het heeft echter het nadeel dat het verdwijnt tijdens het koken. Als je kool toch kookt, doe dat dan zo kort mogelijk

Broccoli: rauwe broccoli bevat tot maar liefst driemaal meer sulforafaan, een sterk antioxidant dat voor vele gezondheidsvoordelen zorgt

Uien: werken bloedverdunnend. Door ze te koken vermindert dit gezondheidsvoordeel aanzienlijk

Rauwe groentenKnoflook: bevat net zoals uien een zwavelverbindingen als sterk antioxidant dat door verwarmen verdwijnt

Deze groenten eet je zowel rauw als gekookt eten

Tomaten: door tomaten te koken neemt de hoeveelheid lycopeen nog toe. Dat is nu juist het antioxidant dat voor de meeste gezondheidsvoordelen zorgt

Asperges: koken zorgt voor de afbraak van belangrijke voedingsvezels in de celwanden. Dat maakt het voor ons lichaam alleen maar makkelijk om foliumzuur en vitaminen A, C en E op te nemen

Champignons: het verwarmen van champignons zorgt voor het afbreken van agaritine, een schadelijke stofje dat van nature in champignons voorkomt.

Bovendien zorgt het voor het vrijkomen van de antioxidant ergothioneïne. Champignons eet je dus bij voorkeur gekookt

Spinazie: is een belangrijke bron van ijzer, magnesium, calcium en zink. Deze mineralen worden nemen we makkelijker op  als spinazie gekookt is

Welke groenten kun je niet rauw eten?

Rauwe groentenIn principe kunnen we  de meeste groenten rauw eten.  Groenten die je niet rauw eet zijn:

Aardappelen

Aubergines

Peulvruchten vooral bonen maar ook erwten, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten

Kolen en spruitjes zijn nog gezonder als je ze rauw eet.

Je geniet maximaal van hun vele gezondheidsvoordelen door groenten van alle kleuren te eten.

Rauwe groenten verliezen veel gezonde voedingsstoffen door ze te koken 

Door rauwe groenten te koken of op een andere manier te bereiden verliezen ze heel wat gezonde voedingsstoffen en vooral vitaminen en mineralen. Dat mag er echter geen oorzaak van  zijn dat je voortaan uitsluitend rauwe groenten eet.

Klaargemaakte groenten:

Zorgen ervoor dat we alle gezonde voedingsstoffen gemakkelijker opnemen omdat hun celwand tijdens het koken soepeler worden, openbarst en alle gezonde voedingsstoffen onmiddellijk vrijgeeft

Ze verzadigen minder maar we kunnen er wel meer van eten. Ze bevatten een grotere waaier aan gezonde voedingsstoffen. Door uitsluitend rauwe groenten te eten krijg je al vlug last van een tekort aan belangrijke vitaminen zoals B2 en B12 en mineralen waaronder vooral calcium.

Klaargemaakte groenten zorgen ook voor meer energie. Varieer zoveel mogelijk en eet zowel rauwe groenten als gestoomde en gekookte. Bij het klaarmaken van groenten gaan er meer gezonde voedingsstoffen verloren. Gekookte en  gestoomde groenten hebben ook hun voordelen. Het is dus verstandig ook op dit vlak zoveel mogelijk te variëren en dus zowel rauwe groenten als klaargemaakte te eten.

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon zoals in De Afslank Receptenbijbel van voedingsdeskundige Richard Ridder eet je voldoende groenten en alle andere natuurlijke voedingsmiddelen. (Gratis webinar)

Gezond vetpercentage

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

2 thoughts on “Rauwe groenten of gekookte – Wat is de gezondste manier om groenten te eten?”

    1. Dag Pierre,

      Ik weet zelf hoe vervelend en pijnlijk brandend maagzuur kan zijn.

      Hier vind je gezonde voeding die maagzuur kan voorkomen of alvast de symptomen ervan aanzienlijk kan verzachten:

      https://www.leefnugezonder.be/maagzuur-gezonde-voeding-tegen-brandend-maagzuur/

      Al bij het eten van deze voeding je maagzuur blijft duren aarzel dan niet je vertrouwde huisdokter op te zoeken.

      We horen wat graag van je hoe het met je gaat.

      Gezonde groenetn

      Francois,
      Leefnugezonder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.