Volle melk drinken is gezonder dan halfvolle en magere melk. Verzadigde vetten uit volle melk schaden onze gezondheid niet. Dat werd al eerder wetenschappelijk bewezen. Maar nu kwam ook aan het licht dat dezelfde volle melk kinderen beschermt tegen overgewicht. Dat blijkt nu uit de resultaten van een grootscheeps wetenschappelijk onderzoek door het Sint- Michael’s Hospital of Unity Health in het Canadese Toronto.

Wat betekent volle melk nog voor onze gezondheid?

De voorbije jaren deed men heel wat onderzoek naar de invloed van volle melk drinken op onze gezondheid en overgewicht.  De resultaten van deze grootschalige onderzoeken werden nu gepubliceerd in het gezaghebbende vakblad The American Journal of Clinical Nutrition. Daaruit blijkt dat volle melk drinken je sneller doet afvallen.

Volle melk drinken, halfvolle of magere?

Volle melk drinkenEr bestaan duidelijke verschillen tussen volle melk, halfvolle en magere. Het vetpercentage is hierbij belangrijk. Magere zuivelproducten zijn vetarm terwijl volle zuivelproducten zoals volle melk het meeste vet bevatten. Melk en melkproducten zijn een belangrijke bron van hoogwaardige eiwitten, vitamine A, B2 en calcium. Zowel de magere, halfvolle als volle variant bevatten ongeveer evenveel gezonde voedingsstoffen. Het gehalte aan vitamine A daalt bij het afromen en is dus kleiner bij magere melk en melkproducten. Hoe minder vet zuivel en melk bevat, hoe minder calorieën we er in terugvinden.

Volle melk drinken gezonder dan we tot hiertoe dachten

Een ander recent onderzoek toont dan weer aan dat volle melk drinken gezonder is dan we tot hiertoe altijd dachten. Toch bevat een glas volle melk gemiddeld tot 150 calorieën en acht gram vet waarvan vijf gram verzadigd. Dit verzadigd vet is een belangrijke oorzaak van overgewicht, aderverkalking, hart- en vaat ziekten, een verstoort cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en zelfs diabetes. En toch blijkt nu dat volle melk drinken gezonder is dan halfvolle of magere melk.

Melk heeft hoge voedingswaarde

Zowel volle als halfvolle en magere melk bevatten acht gram hoogwaardige eiwitten en dezelfde vitaminen waaronder vooral vitamine A, B1, B2, B3 en B12 en mineralen zoals kalium en calcium. Dankzij de aanwezigheid van vetten worden de vitaminen in volle melk beter opgenomen en verteerd. Dat is niet zo in magere melk waar we geen vetten in terugvinden.

Volle melk veel minder bewerkt 

Volle melk drinken is ook gezonder omdat het de minste soort bewerkte melk is die we kunnen drinken. Samen met het verwijderen van het vet, verliezen halfvolle en magere melk ook alle vitaminen en mineralen.

Volle melk drinken en zuivel eten doet makkelijker afvallen

ZuivelHet is nu ook wetenschappelijk bewezen dat volle melk drinken niet alleen gezonder is. Het doet ons ook makkelijker afvallen. Dat danken we aan het feit dat volle melk en zuivel ons snel en langdurig verzadigen. Dat zorgt er voor dat je minder snel honger hebt en dus minder eet. Melkvet verhoogt onze vetverbranding waardoor we dus meer opgeslagen vet verbranden.

Volle melk drinken doe je niet onbeperkt

Net zoals dat met alle gezonde voeding het geval is, drink je ook volle melk niet onbeperkt. Veel hangt af van de hoeveelheid calorieën, verzadigde vetten en transvetten die je overdag eet. Zo mag tot maximaal zes procent van je dagelijkse calorie- inname uit verzadigde vetten bestaan. Volle melk drinken past wel in een gezond en natuurlijk voedingspatroon, ook als je makkelijker wilt afvallen.

Andere gezondheidsvoordelen van volle melk drinken

Ondanks de aanwezigheid van verzadigde vetten in volle melk zorgt het voor veel gezondheidsvoordelen. Naast makkelijker afvallen zorgt volle melk drinken ook voor een:

  • Stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je risico op diabetes verkleint
  • Kleinere kans op hart- en vaatziekten
  • Gezonde darmflora
  • Sterke botten

Volle melk drinken beschermt ook tegen darmkanker

Melkvetzuren in volle melk

Volle melk drinken

In melkvet vinden we meer dan 400 verschillende vetzuren. Zo is melk het meest complexe van alle natuurlijke voedingsmiddelen die vetten bevatten. Volgens het Franse Institut Français de recherche Agronomische bieden deze melkvetzuren bescherming tegen hart- en vaatziekten. Transvetzuren in bereide voedingsproducten waarbij vloeibare plantaardige vetten gehard worden aanzien we  als belangrijke oorzaken van hart- en vaatziekten.  Melk bevat van nature slechts kleine hoeveelheden transvetzuren.

Vette kaas ook gezond of niet?

In tegenstelling met volle melk is vette kaas vaak rijk aan zout wat onze bloeddruk verhoogt. Kies daarom voor kaas met een laag zoutgehalte of maximaal twee gram per 100 gram kaas. Het vetpercentage van kaas wordt aangegeven als 10+ tot 60+. Hoe hoger het getal, hoe vetter de kaas. Magere kaas heeft vaak een vetpercentage van 20+.  Magere kaassoorten passen net zoals melk in een gezond voedingspatroon. Kies wel kaas met een maximaal vetpercentage van 30+.

Margarine in plaats van (room)boter

Volle melk drinkenHet Voedingscentrum raadt aan om margarine, halvarine of olie te gebruiken in plaats van roomboter. Deze bevatten namelijk een betere verhouding tussen onverzadigde en verzadigde vetten. Daarom staat (room)boter niet in de Schijf van Vijf.

Zuivelproducten en melk passen in een gezond voedingspatroon

Toch passen zuivelproducten zoals melk in ieder gezond voedingspatroon. Ze zijn namelijk een belangrijke bron gezonde voedingsstoffen zoals hoogwaardige eiwitten, vitaminen en mineralen. Eet en drink voortaan gerust volle of vette zuivel en zuivelproducten zoals kaas, melk, yoghurt en kwark. Ze bevatten namelijk ook gezonde, onverzadigde en essentiële vetten. Variatie hierbij is erg belangrijk. Wissel het eten  en drinken van zuivel en zuivelproducten af met gezonde en natuurlijke voeding rijk aan gezonde vetten zoals:

  • Vette vis: en vooral wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: onbewerkt betekent ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Gemalen lijnzaad
  • Avocado
  • Olijven en olijfolie
  • Pindakaas
  • Eieren
  • Bonen
  • Kokosolie