Het keto dieet is erg populair. Dat dankt het vooral aan vele bekende namen uit de show- en mediawereld die dit dieet massaal volgen. Dat is echter geen garantie dat het een gezond en doeltreffendheid dieet is.  Het ketose dieet staat namelijk toch haaks op alle andere diëten en gezonde eetgewoonten. In het ketose dieet eet je vooral veel vet en vlees maar geen suikers en koolhydraten. Tot zes kilo afvallen in korte tijd is mogelijk maar wat met het gevreesde jojo effect en de gezondheid van dit dieet?

Wat eet je wel en wat niet in dit ketose dieet en hoe gezond is het dan wel?

Ketonen koop je in alle veiligheid bij:

Het ketose dieetAfvallen doe je alleen met een gezonde en natuurlijke voeding met veel hoogwaardige eiwitten, voldoende gezonde en (trage) koolhydraten. Koolhydraten schrappen om makkelijker af te vallen doen we al honderden jaren. En toch stijgt het aantal zwaargewichten jaarlijks nog altijd. Oorzaak van deze verontrustende evolutie is dat velen de consumptie van alle koolhydraten schrappen. Eten zonder de juiste koolhydraten brengt je gezondheid in gevaar. We moeten namelijk het onderscheid maken tussen snelle koolhydraten zoals suikers en zetmeel en trage koolhydraten. De eerste zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen. Die kunnen we best missen. Trage koolhydraten zijn in beperkte mate gezond. Ze zijn ook onmisbaar als belangrijke bron van energie. Meteen alle koolhydraten van ons menu schrappen is dus zeker geen goed idee.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Het ketose dieet zonder koolhydraten 

Het ketose dieetEn dat is echter wat het keto dieet voorschrijft. Daarin zijn alle koolhydraten en dus ook de gezonde trage variant geweerd. Verwonderlijk, want die hebben we niet alleen nodig als energie maar ook als bron van alle gezonde voedingsstoffen. Trage koolhydraten doen ons zelfs snel afvallen. Ze zorgen namelijk voor een snel voldaan gevoel. Daardoor wordt onze honger langer uitgesteld en eten we automatisch minder. En dat is toch precies wat we nodig hebben om ons gezond gewicht te bereiken én te behouden?


Gezonde en dus trage koolhydraten vinden we vooral in:

  • Groenten en vooral in groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, alle soorten sla, groene kolen, paksoi, Chinese kool, tuin en waterkers en zeker ook in broccolli, bloemkool en wortelen
  • Peulvruchten: zoals erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en in kikkererwten
  • Vers fruit: zoals aardbeien, alle soorten bessen, bramen, frambozen, bananen, mandarijnen, peren, appelen, perziken mango en avocado
  • Volkoren granen: en zeker in haver, zemelen, boekweit, gierst en in quinoa
  • Volkorenproducten: in alle soorten volkorenbrood, in volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Zo eet je in het ketose dieet

Het ketose dieetWe eten dagelijks gemiddeld 300 gram koolhydraten. Daarvan zijn een groot deel geraffineerde witte suikers en zetmeel. Niet gezond en zeker niet aangeraden als je al je overgewicht definitief kwijt wilt. In het ketose dieet zoals dat van dokter Atkins eet je zo weinig mogelijk en liefst geen koolhydraten. Ook niet de gezonde trage variant. In het eveneens populaire Atkins dieet is het gebruik van koolhydraten beperkt tot 20 gram per dag gedurende de eerste twee weken van je dieet. Daarna mag je de hoeveelheid verhogen tot 100 gram koolhydraten per dag.

In het ketose dieet schrap je alle koolhydraten

Dat is dus niet het geval in het ketose dieet waar alle kookhydraten, dus ook de gezonde, blijvend van je dieet schrapt worden. Daar tegenover staat dat je naar hartenlust vet mag eten. Dat is zo met vet vlees, boter, room en met avocado. Ook het gebruik van eiwitten wordt streng beperkt. Het ketose dieet staat dus voor alles wat door de bekende voedingsdriehoek, diëtisten en voedingscoaches wordt aangeraden. Verantwoord en gezond afvallen doe je met een combinatie van gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eten met veel hoogwaardige eiwitten en voldoende gezonde vetten en koolhydraten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Zonder koolhydraten gebruiken we eerst glycogeen

Het ketose dieetZonder koolhydraten verbruiken we eerst glycogeen. Onze voorraad glycogeen zit in onze lever. Die reserve bedraagt gemiddeld 700 gram. Glycogeen is gebonden aan water. Eens opgebrand verdwijnt dus ook dit water. Dat verklaart waarom we na één of enkele dagen zo spectaculair afvallen. Eet je terug zoals je voor je ketose dieet at, dan vliegen de kilo’s er zo weer aan. Dat is het zo gevreesde jojo effect. Al vanaf de tweede dag van je ketose dieet schakel je van een glucose verbranding over naar een vetverbranding. Dat is een reactie om te kunnen overleven. Onze hersenen gebruiken dan ketonen, een afvalproduct van onze vetverbranding.

Werkt het ketose dieet bij iedereen?

Het ketose dieet werd in de eerste plaats gebruikt bij epilepsiepatiënten om hun aanvallen te onderdrukken. Spijtig dat minder dan één procent dit dieet kan volhouden. Sommige diabetici ervaren ook voordelen bij dit ketose dieet. Door vetverbranding worden hun lichaamscellen weer gevoelig voor insuline die ze zelf aanmaken. En nu wordt het ketose dieet dus meer en meer gebruikt om sneller af te vallen.

De risico’s van het ketose dieet

Ondanks zijn populariteit is het ketose dieet geen goed idee om af te vallen. Deze behandeling moet onder medisch toezicht in een ziekenhuis gebeuren. De kans op vergiftiging is namelijk niet denkbeeldig. Dat is mogelijk bij een overdosis ketonen of bij patiënten die onwetend diabetes hebben. Een belangrijk symptoom dat het verkeerd gaat is dat je adem naar appelen of naar aceton ruikt. Je wordt slaperig en in een volgende face verlies je zelfs je bewustzijn.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Met het ketose dieet verlies je spiermassa

Het ketose dieetBij een gebrek aan glucose halen we onze energie uit de vertering van onze spiermassa. In plaats van opgeslagen lichaamsvet verbrand je dan spieren. En dat is zeker niet de bedoeling. Spieren helpen ons namelijk sneller afvallen. Ze verbruiken ook vet ‘calorieën) zelfs in rust en tijdens onze slaap. Hoe groter onze spiermassa hoe meer vet we verbranden en hoe makkelijker we ons overgewicht verliezen. In dit ketose dieet eet je ook geen volkorenproducten. Daardoor krijgen we veel te weinig voedingsvezels en gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen binnen. Vezels zorgen voor een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor we automatisch minder eten. Voldoende vitaminen en mineralen verkleinen dan weer ons risico op allerlei aandoeningen. In het ketonen dieet eet je ook veel vlees, ook rood vlees. Als je dat ook  na je dieet blijft eten vergroot je kans op kanker aanzienlijk.

Snel afvallen en je gezondheid verbeteren doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar). Dit is dan ook veel gezonder en doeltreffender dan het risicovolle ketose dieet.

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!