Eiwitrijke voeding: voordelen voor gezondheid en gewicht

Spread the love

Eiwitrijke voeding past, samen met gezonde en dus onverzadigde vetten en trage koolhydraten, in ieder gezond eetpatroon voor meer vet verbranden en gezond afslanken.


Eiwitten hebben tegelijkertijd ook een belangrijke invloed op je gezondheid en je lichaamsconditie.

Om eindelijk wat aan je overgewicht te doen en je fitter, energieker, vitaler en beter in je vel te voelen dan ooit, moet je meer eiwitten  eten.

Welke voeding bevat de meest gezonde eiwitten, en wat doen ze met je gezondheid? 

Er zijn ontelbare eiwit diëten en bijna allemaal worden ze gecombineerd met zo weinig mogelijk koolhydraten. Dat is vooral het geval met ongezonde en in buitengewone gevallen zelfs levensgevaarlijke crash diëten.

Meer vet verbranden en snel afvallen zonder jojo effect doe je uitsluitend met gezond,  evenwichtig en gevarieerd eten. Alleen zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen naar binnen die je nodig hebt om dagelijks goed te functioneren.

Gezond eten alleen volstaat echter niet om blijvend af te vallen. Daar is ook voldoende lichaamsbeweging voor nodig. Je mag nog zo gezond eten als je wilt, als je weinig of niet beweegt zal je nooit afvallen.

Trainen als een topsporter moet niet. Een half uurtje wandelen, fietsen, joggen en/of zwemmen volstaat.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Als in je eetpatroon eiwitten overheersen en vetten en koolhydraten zoveel mogelijk worden beperkt, ben je niet goed bezig.

In een gevarieerd eetpatroon  voor een platte buik horen hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten thuis.

Eiwitrijke voeding vergroot je verzadigingsgevoel

Eén ding is zeker: voor snel afslanken is eiwitrijke voeding onmisbaar. Eiwitten geven je al vlug een vol gevoel.

Ze vergroten je verzadigingsgevoel, waardoor je honger wordt uitgesteld. Je grijpt minder snel naar ongezonde snacks en ongezonde tussendoortjes; en zal daardoor automatisch minder eten, meer vet verbranden en dus afslanken.

Door eiwitrijke voeding te eten, zal je ook de concentratie aan het ghreline verminderen.  Dit hongerhormoon regelt je vetverbranding.

Als gevolg van een lager ghreline- gehalte wordt je metabolisme of stofwisseling in een hogere versnelling geschakeld. Hoe sneller je metabolisme, hoe meer opgeslagen vet je zal verbranden en dus afvallen.

Voeding met gezonde, onverzadigde vetten en trage koolhydraten mag je blijven eten. Ook zij helpen je afslanken.

Eiwitrijke voeding voor meer spieren

Eiwitten zorgen ook voor meer spieren. Die zijn eveneens onmisbaar als je overgewicht wilt verliezen. Eiwitten kweken meer spieren. Spieren verbruiken namelijk energie, zelfs in rust.

Bij gezond afslanken draait alles rond minder vet en meer spieren. Eiwitrijke voeding, in combinatie met gezonde vetten en trage koolhydraten zorgen daarvoor.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Eiwitrijke voeding: naast krachttraining zorgen eiwitten voor meer spieren, nodig om snel af te vallen

Een gezond eetpatroon doet je meer vet verliezen en extra spieren kweken. Dat staat in schril contrast met de vele crash diëten, die het tegenovergestelde doen.  Deze crash diëten zorgen  voor de afbouw van spiermassa.

Eiwitrijke voeding met onverzadigde vetten en trage koolhydraten doen je, samen met voldoende bewegen, verantwoord en dus gezond afvallen.

Eiwitrijke voeding versnelt je stofwisseling 

Wat eiwitrijke voeding ook doet, is dus je metabolisme of stofwisseling versnellen. Je lichaam heeft voldoende energie nodig om het voedsel dat het naar binnen krijgt, ook te verteren.

Wanneer men het heeft over het verteren van voedingsstoffen uit onze voeding, heeft men het over het thermische effect van voeding. Dat thermisch effect is voor elk voedsel verschillend.

Zo hebben eiwitten een opvallend hoger thermisch effect dan vet en koolhydraten. Eiwitten stimuleren je stofwisseling, waardoor er meer vet en calorieën wordt verbrand.

Wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat meer eiwitrijke voeding je tot maar liefst 300 calorieën per dag doet verbranden…

Eiwitrijke voeding doet je tot 6 kilo afvallen zonder dieet

Omdat eiwitten je metabolisme of stofwisseling stimuleren, zal je automatisch afvallen. Wetenschappelijke studies toonden aan dat, wanneer je 30% van je dagelijkse calorie- inname uit hoogwaardige eiwitten haalt, je tot 6 kilo kunt afvallen in 3 maanden, en dit zonder dieet.

Dus gewoon door niet méér calorieën in te nemen dan je lichaam er verbrandt.

Eet voldoende eiwitrijke voeding om af te vallen

Om je stofwisseling te versnellen, meer vet te verbranden en meer spieren te kweken moet je voldoende eiwitrijke voeding eten. Zowel diëtisten als voedingscoaches raden daarom aan 30% van je calorieën uit eiwitrijke voeding te halen.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Eiwitrijke voeding: dagelijks twee glazen melk en magere yoghurt en kwark zorgen voor extra eiwitten

  • Voeding rijk aan eiwitten: magere zuivelproducten en melk, eieren, aardappelen, volkorenproducten (brood, pasta, deegwaren en zilvervliesrijst), peulvruchten (erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, linzen en kikkererwten),

Naast gezond afslanken zorgen eiwitten ook voor:

  • Sterke botten: eiwitten zorgen voor sterkere botten, zelfs op oudere leeftijd. Eiwitrijke voeding zorgt voor een kleiner risico op osteoporose
  • Een constante en gezonde bloeddruk
  • Gezonde en soepele gewrichten

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.