Crash dieet: doen of toch kiezen voor een gezond en gevarieerd eetpatroon?

Spread the love

Crash diëten zijn populair bij diegenen die snel en veel willen afvallen. De meesten die besloten eindelijk iets aan hun overgewicht te doen, kiezen meestal voor de de korte pijn.


Een crash dieet. Met zo een crash dieet hopen ze snel af te slanken. Begrijpelijk. Ze stellen immers spectaculaire resultaten in een erg korte tijdspanne in het vooruitzicht.

Zes kilo afvallen in één week, wie wilt dat niet uit proberen?

Maar is zo’n crash dieet uiteindelijk wel zo betrouwbaar en doeltreffend zoals het wordt vooropgesteld? En vooral, is het wel gezond om zoveel af te slanken in zo ’n korte tijd?

Kiezen we best voor een crash dieet, of voor een gezond eetpatroon?

Alles over een evenwichtig, gevarieerd en gezond eetpatroon lees je HIER

Dagelijks worden we overrompeld door nieuwe crash diëten, en allemaal beloven ze ons de hemel op aarde. 6 kilo afvallen in 1 week volstaat niet. Steeds méér en sneller afvallen voor het grote geldgewin.

Als gevolg van deze mooie beloftes van de dieetgoeroe’s, zoeken velen de oplossing van hun gewichtsprobleem bij een crash dieet.

En inderdaad, zo’n dieet zorgt er voor dat je in de kortste keren snel en vooral spectaculair gewicht verliest. Dat doe je dan in de eerste plaats door weinig, en meestal té weinig te eten.

Daardoor moed je lichaam noodgedwongen zijn vetreserves aanspreken om over voldoende energie te kunnen beschikken.

Een crash dieet werkt, maar hoe lang? De weinige voordelen wegen zeker niet op tegen de vele nadelen van zo’n dieet.

We zochten het voor je uit, en onthullen de waarheid over de vele crash diëten.

Extreem weinig calorieën met een crash dieet

Zoveel afvallen in zo weinig tijd is alleen mogelijk dankzij extreem weinig calorieën. Té weinig, want we hebben dagelijks een minimum aan calorieën nodig. Deze calorieën zet ons lichaam immers om in onmisbare energie om goed te functioneren.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Nadat je bent gestopt met je crash dieet, weeg je al vlug meer dan bij de start van je dieet
Nadat je bent gestopt met je crash dieet, weeg je al vlug meer dan bij de start van je dieet

Crash diëten vragen je zware inspanningen om je uiteindelijke doel, je gezond streefgewicht te bereiken. Het is een eenzijdig dieet, en blinkt zeker niet uit door variatie. Kortom, een crash dieet kun je onmogelijk lang vol houden.

En eens in je oude, meestal ongezonde, eetgewoonten hervallen, vliegen de kilo’s er sneller aan dan je ze met het crash dieet verloor.

Ondanks al je inspanningen, tevergeefse moeite. Na het stoppen met een crash dieet weeg je al vlug meer dan bij de start van je dieet.

Wil jij blijvend afslanken? Maak dan HIER kennis met een uitgebalanceerd eiwitdieet, met voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten.

De populairste crash diëten

  • Het ziekenhuisdieet: vond zijn oorsprong in onze ziekenhuizen waar het nog steeds wordt voorgeschreven voor al diegenen die voor een operatie snel nog enkele kilo’s moeten afvallen. In het ziekenhuisdieet eet je vooral groenten (tomaten), fruit en geroosterd brood, en drink je uitsluitend water. Vanwege zijn extreem karakter, mag je dit crash dieet maximaal drie weken volhouden. Snel veel afvallen is het enigste voordeel van het ziekenhuisdieet. Dat spectaculaire gewichtsverlies weegt zeker niet op tegen de vele, ernstige nadelen die dit dieet met zich meebrengt.
  • Het soepdieet: is minder extreem dan het ziekenhuisdieet, maar is zeker niet gezonder. Hier mag je zoveel soep drinken als je wilt. Het recept van het soepdieet staat vast, en daar mag je niet van afwijken. Soep bestaat uitsluitend uit water en groenten, en bevat nauwelijks calorieën. Je krijgt zo veel te weinig calorieën naar binnen. Dit dieet mag je nooit langer dan één week volhouden. Kortom, Het soepdieet is een gevaarlijk dieet
  • Het 10 dagen dieet: doet je in deze beperkte periode gemiddeld vijf kilo afvallen door een beperkte calorie- inname. Het tien dagen dieet bepaald wat je wel en niet mag eten, en daar moet je je strikt aan houden. Dit dieet vraagt zware lichamelijke en morele inspanningen. Eens terug in je oude en  meestal ongezonde eetgewoonten hervallen, vliegen de kilo’s er sneller aan dan ze er tijdens de voorbije tien dagen afvlogen.
  • Voordelen van het crash dieet: veel voordelen zijn er aan een crash dieet niet verbonden. Dat je er op korte tijd veel overgewicht mee verliest, is eigenlijk het enige pluspunt

De nadelen van een crash dieet

Dat voordeel weegt lang niet op tegen de nadelen die een crash dieet met zich mee brengt.

  • Gewichtsverlies is erg tijdelijk: de zware inspanningen die ieder crash dieet van je vraagt, zijn tevergeefs. Het gewichtsverlies is immers erg tijdelijk. Eens ermee gestopt, weeg je al vlug meer dan bij de start van je crash dieet
  • Tekort aan gezonde voedingsstoffen: als gevolg van je calorie- arme voeding, kamp je al vlug met ernstige tekorten aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten
  • Belangrijkste nevenwerkingen van een crash dieet zijn: hoofdpijn, misselijkheid, braken, duizeligheid, verhoogde prikkelbaarheid, vermoeidheid, uitdrogingsverschijnselen en verlies van spiermassa
  • Verlies van spiermassa: als gevolg van deze crash diëten verlies je spiermassa. Spieren helpen je nochtans op een verantwoorde en gezonde manier af te slanken. Spieren verbruiken immers energie, zelfs in rust. Door de afbouw van je spiermassa, zal je na je crash dieet gemiddeld 30 procent sneller weer aankomen dan diegenen die zijn afgevallen met een gezond en gevarieerd eetpatroon.
  • Duur: een crash dieet is meestal duur, en kost je minstens 250 euro per maand.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Een uitgebalanceerd eiwitdieet met hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten is je beste garantie om blijvend af te slanken
Een uitgebalanceerd eiwitdieet met hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten is je beste garantie om blijvend af te slanken

Gezond eetpatroon in plaats van crash dieet

Gezond afslanken en je streefgewicht behouden doe je alleen met een gezond eetpatroon; evenwichtig samengesteld met hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten.

Je mag echter nog zo gezond eten, zonder voldoende beweging, zal je nooit blijvend afslanken.

Een gevarieerd en evenwichtig eetpatroon is ongetwijfeld het beste eiwit dieet. Het Vitadis Slanker Leven plan werd niet voor niets door zowel diëtisten als voedingscoaches uitgeroepen tot het beste eiwitdieet van zowel 2014 als 2015.

Wil jij gezond afslanken zonder het zo gevreesde jojo effect? Dan is het nu hét moment om te ervaren wat het Slanker Leven Plan voor je overgewicht kan betekenen.

Tijdelijke actie voor lezers van Leefnugezonder: maak nu kennis met de gevarieerde maaltijden, desserts en gezonde tussendoortjes van Vitadis, en geniet van een tijdelijke korting van 60%, hoe groot of hoe klein je bestelling ook is!

leefnugezondervitadisbutton[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]