Bananen eten gezond? Naast alle mogelijke gezonde voedingsstoffen waaronder vooral vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten, vind je in bananen een opvallend hoge concentratie aan voedingsvezels.


Deze zorgen niet alleen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Ze verlengen tevens je verzadigingsgevoel.

Daardoor blijft je honger langer uit en zal je automatisch minder eten, minder trek hebben in ongezonde tussendoortjes en afvallen.  Dat banaan gezond zijn staat vast, maar doet banaan ook verantwoord en dus gezond afvallen? Of kun je beter kiezen voor een gezond eetpatroon?

Doen bananen ons sneller en gezond afvallen?

De velen die kampen met overgewicht, zoeken alle mogelijke oplossingen om van hun overtollige kilo’s definitief verlost te geraken. Recent kwam het bananendieet vanuit Japan naar ons overgewaaid. Ook hier wordt het bananendieet alsmaar populairder.

Banaan gezond? Daar bestaat geen enkele twijfel over. Maar doen bananen ook meer vet verbranden en afvallen?

In vergelijking met de meeste fruitsoorten, vind je in bananen weinig vitamine C, maar des te meer kalium, zetmeel en vooral voedingsvezels.

Een van de belangrijkste voordelen van dit dieet is ongetwijfeld dat het niet écht als een dieet aanvoelt. Je moet slechts weinig aan je eetpatroon veranderen. In dit dieet start je dag met het eten van één of meerdere bananen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Bananen eten in een gezond eetpatroon

Een of meerdere bananen bij je ontbijt zorgen in de eerste plaats voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Dit fruit brengt ook je metabolisme of stofwisseling onmiddellijk op het gepaste toerental. Dat is onmisbaar om gezond af te slanken zonder jojo effect.

Doordat je metabolisme naar de hoogste versnelling wordt geschakeld, verbrand je calorieën en vet. Dat is uiteraard nodig om je overgewicht te verliezen.

De hoge concentratie aan voedingsvezels geven je bovendien een langer verzadigingsgevoel, en ook dat is erg belangrijk voor wie eindelijk wat aan zijn overgewicht wilt doen.

Bananen zijn tevens een belangrijke bron van fruitsuikers, die voor de noodzakelijke energie zorgen.

Volgens de aanhangers van het bananendieet begint gezond en blijvend afvallen met het eten van één of meerdere bananen bij je ontbijt.Je drinkt daarbij uitsluitend water. Daarna mag je een ganse dag eten wat je wilt. Dat spreekt uiteraard velen aan.

Het eetschema van het bananendieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!
  • Ontbijt: zoals eerder reeds aangegeven, eet je als ontbijt uitsluitend bananen en drink je alleen water. Je drinkt dus geen koffie, thee, of melk
  • Middag- en avondmaal: deze mag zo goed als helemaal zélf bepalen. Je eet bij voorkeur veel verse groenten en fruit. Zowel bij je lunch als je diner drink je uitsluitend water op kamertemperatuur.
  • Gezonde tussendoortjes: zijn toegestaan. Dat eet je dagelijks omstreeks 15 uur. Kies uiteraard voor gezonde tussendoortjes, bij voorkeur fruit. Heb je na het avondeten nog honger, dan is een gezond tussendoortje eveneens toegestaan
  • Drinken: tijdens de maaltijden drink je dus uitsluitend water op kamertemperatuur. Buiten de maaltijden zijn alleen alcoholische dranken verbonden. Voor een maximaal resultaat drink je zoveel mogelijk water, tot vier liter per dag en uiteraard zo weinig mogelijk frisdranken en gesuikerde dranken
  • Eet niet teveel: eet nooit teveel. Luister naar de signalen die je lichaam uit stuurt. Eet nooit meer dan nodig, bij voorkeur maximaal 80 procent van je vol en dus verzadigd gevoel

Zijn niet toegestaan in dit bananendieet: zuivelproducten zoals eieren, kaas, yoghurt en kwark en alle alcoholische dranken

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De andere gezondheidsvoordelen van bananen

Ze helpen je niet alleen meer vet te verbranden en af te vallen, ze zorgen voor nog heel wat andere gezondheidsvoordelen zoals:

  • Constante bloedsuikerspiegel: bananen zorgen dankzij de aanwezigheid van vitamine B6 voor de regeling van glucose in je bloed. Daardoor blijft je bloedsuikerspiegel constant, waardoor je lichaam minder insuline zal aanmaken. Dat heeft voor gevolg dat je minder vlug honger hebt en je trek in ongezonde tussendoortjes langer uit blijft
  • Beter humeur: in bananen vind je serotonine, dat niet voor niets het gelukshormoon wordt genoemd. Bananen verbeteren dus je humeur
  • Regelen je bloeddruk: door hun hoge concentratie aan ijzer zijn bananen uitstekend tegen bloedarmoede. Ze regelen tevens je bloeddruk
  • Brandend maagzuur: bananen helpen tegen brandend maagzuur, een pijnlijke slokdarm, ochtendmisselijkheid en braken.

Bananen passen in ieder gezond eetpatroon, ook als je gezond wilt afvallen.  Hun effect wordt nog versterkt in combinatie met de vele gezonde voedingstips en aangepaste recepten uit de Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder (gratis webinar)

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!