Ananas is gezond, daar twijfelt niemand nog aan. Maar mag men ananas onbeperkt eten, en wat als je iets aan je overgewicht wilt doen? Niet alleen groenten, maar even goed vers fruit past in ieder gezond eetpatroon. Fruit barst namelijk even goed ook van alle onmisbare en gezonde voedingsstoffen. Ook hier is variatie belangrijk. Laat je daarbij leiden door de kleuren van fruit. Eet je regelmatig alle kleuren fruit? Dan ben je goed bezig en krijg je alle het nodige binnen om gezond te functioneren. Ananas is zo’n soort fruit. Maar is dit dieet met ananas ook gezond?

Ananas is gezond, maar doet het ons ook verantwoord afvallen?

Deze vrucht past niet alleen in ieder gezond eetpatroon. Je kunt het ook op vele manieren eten. Zo vers uit het vuistje, in zelf gemaakte  groentesalades en in andere gezonde gerechten. Ananas is vooral rijk aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels.  Maar wat doet deze populaire vrucht met ons overgewicht?

Lees ook: Caloriearm dieet beste manier om gezond en snel af te vallen

Ananas heeft een hoge voedingswaarde

In deze sappige vrucht vinden we vooral:

  • Vitaminen: in ananas vind je vooral vitamine A, B1, B6, B11 of foliumzuur, vitamine C, en D

  • Mineralen: uiteraard heeft het ook hoge concentraties mineralen aan boord. Dat is vooral het geval met koper, mangaan, fosfor, magnesium, kalium, jodium en zink

  • Sterke antioxidanten: deze beschermen je tegen de vrije radicalen. Deze dringen je lichaam binnen en vergroten niet alleen je risico op veel aandoeningen. Ze versnellen tegelijk je natuurlijk verouderingsproces

  • Voedingsvezels: het is bovendien een belangrijke leveranciers van voedingsvezels. Die zorgen in de eerste plaats voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Daar boven op verlengen ze je verzadigingsgevoel. Daardoor verkleint je trek in zoete, calorierijke en dus ongezonde tussendoortjes aanzienlijk. Als gevolg van een langer verzadigingsgevoel, eet je automatisch minder, verbrand je meer vet en verlies je overgewicht.

Lees ook: Voedingsschema voor 5 kilo afvallen in 1 maand verbetert ook je gezondheid

Gezond afvallen met ananas

Ananas past in ieder gezond eetpatroon, ook als je iets aan je overgewicht wilt doen. Gezond afvallen met ananas is perfect mogelijk. Dat kan met het gelijknamige dieet. Dat is in de eerste plaats bestemd voor diegenen die snel nog enkele overtollige kilo’s overgewicht kwijt willen bijvoorbeeld in  het vooruitzicht van hun vakantie of van een feestelijke gebeurtenis zoals een huwelijk.

Ananas bevat het enzym bromeline

Deze stof helpt je meer vet te verbranden en wordt vaak aan afslankmiddelen toegevoegd. Met het ananasdieet is 5 kilo afvallen in 4 dagen lang geen uitzondering. Het heeft zo op dat veel gelijkenis met één van de vele crash diëten. Het ananas dieet is dus zeker niet geschikt om lang vol te houden, maximaal vier dagen. In deze periode verlies je vooral vocht. Het spectaculaire gewichtsverlies is dan ook maar tijdelijk.

Lees ook: Welke invloed hebben volle granen op onze gezondheid

De basis van het ananas dieet

In dit dieet eet en drink je vier dagen haast uitsluitend verse ananas en ananassap. Twee ananassen per dag zijn goed voor 1000 calorieën. De uitgangspunten van dit dieet:

  • Je eet iedere vier uur, telkens op vaste tijdstippen

  • Je ontbijt na acht uur ’s morgens

  • Na 20 uur eet je niets meer en dit tot ’s morgens 8 uur

  • Je drinkt veel water, tot vier liter per dag. Vers ananassap is uiteraard ook toegestaan.

  • Je mag je zelf gemaakte ananassalade aanvullen met bijvoorbeeld 150 gram veldsla, een scheutje plantaardige olie zoals olijfolie, kokosolie, zonnebloemolie en notenolie en maximaal twee sneetje volkorenbrood

  • Verse ananas past perfect in een zelf gemaakte smoothie

Na maximaal vier dagen stop je met het ananas dieet en eet gezond met veel eiwitten, onverzadigde vetten en trage koolhydraten. Als de verloren kilo’s er weer zijn aangekomen, mag je het ananas dieet nog eens gedurende maximaal vier dagen herhalen.


Afvallen zonder jojo effect doe je in een gezond en natuurlijk eetpatroon

Ananas is super gezond, maar als dieet erg eenzijdig. De resultaten zijn ook maar tijdelijk. Je kiest best voor een gezond eetpatroon met veel verse groenten en fruit, peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten), onbewerkte noten, zaden en pitten, mager vlees (rosbief en magere biefstuk) en vette vis zoals wilde zalm, paling, tonijn, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis. Na een korte aanpassingsperiode kun je gezond eetpatroon makkelijk levenslang volhouden. Het gewichtsverlies is dus definitief, de verloren kilo’s komen nooit meer terug. En daar doen we het toch voor?

Lees ook: Natuurlijk eten is gezond en goedkoper dan ongezonde voeding

Andere gezondheidsvoordelen van ananas

Versterkt je immuunsysteem en verhoogt je weerstand

Ananas zit boordevol vitamine C. Dat versterkt je immuunsysteem, en vergroot je natuurlijke weerstand. Zo loop je minder kans op allerlei virusbesmettingen zoals verkoudheden, griep, corona en tegen infecties van de luchtwegen zoals bronchitis

Ananas werkt sterk ontstekingsremmend

Het bevat bromeline,  een belangrijk enzym dat sterk ontstekingsremmend werkt. Zo is het efficiënt tegen reuma, artritis en artrose en helpt ook bij spataderen, verstuiking en verrekkingen. Dit populaire fruit is ook een natuurlijke pijnstiller.

Ananas helpt tegen osteoporose

Het is namelijk een belangrijke bron van mangaan, een mineraal dat zorgt voor sterke botten en kraakbeen en beschermt tegen botontkalking of osteoporose. Dat komt vooral voor bij vrouwen in de overgang.

Lees ook: Voedingssupplementen onmisbaar voor een betere gezondheid?

Ananas zorgt voor een goede spijsvertering

Dat dankt het aan zijn hoge concentratie voedingsvezels. Ananas zorgt ook voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Op die manier wordt je lichaam tijdig gezuiverd van alle mogelijke giftige afvalstoffen die zich in je lichaamsweefsels opstapelden. Ze zijn het resultaat van onze ongezonde voeding, van de vele processen en van onze slechte leef- en woonomgeving.

Ananas brengt je cholesterolgehalte en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Door de hoge concentratie aan voedingsvezels brengt ananas je cholesterolgehalte in evenwicht en zorgt ook voor een constante bloedsuikerspiegel. Daardoor is ananas ook uiterst geschikt voor diabetici.
https://www.leefnugezonder.be/product/ananas-helpt-je-aan-een-slanke-lijn-en-een-platte-buik/