Welke invloed hebben volle granen op onze gezondheid

Spread the love

Volle granenVolle granen worden steeds meer door diëtisten en voedingscoaches aangeraden om onze gezondheid te verbeteren en tegelijk meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen.


Daar bestaat nochtans heel wat verwarring rond. Deze hele of volle granen worden dikwijls verward met geraffineerde granen. Er bestaat nochtans een hemelsbreed verschil tussen beiden.

Volle granen behouden integraal alle van oorsprong aanwezige gezonde voedingsstoffen in puur graan. Dat is met hun geraffineerde variant zeker niet het geval.

Kortom, welke invloed hebben deze volle granen op onze gezondheid en wat is de aanbevolen dagelijks hoeveelheid die we ervan  mogen eten?  

Zo goed als alle kant- en- klare gerechten uit de supermarkt bevatten geraffineerde granen. Die zijn eigenlijk even ongezond dan geraffineerde witte suiker. Granen zijn de zaden van grasachtige planten.

De meest voorkomende korrelgraangewassen zijn

  • Rijst
  • Tarwe
  • Mais 
  • Havermout
  • Gierst  
  • Bruin, wilde en zilvervliesrijst  
  • Rogge
  • Spelt
  • Bulgur
  • Haver

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid te verbeteren en tot 8 kilo af te vallen in 1 maand![/fusion_button]

Er bestaan even goed zaden van niet grasachtige planten. Dat zijn de zogenaamde  pseudogranen. Ze zijn vooral afkomstig van bloemachtige planten zoals:

  • Quinoa
  • Amarant
  • Boekweit

Na het productieproces houden ze nauwelijks iets over van alle gezonde voedingsstoffen die van nature in granen te vinden zijn.

Deze geraffineerde granen liggen dan ook aan de basis van veel voorkomende aandoeningen waaronder vooral:

  • Ongezond buikvet
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Chronische ontstekingen zoals reuma, artrose en artritis
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes

Deze volle granen bevatten vooral veel onmisbare voedingsvezels en zijn daarnaast rijk aan vitaminen en mineralen, hoogwaardige eiwitten, trage koolhydraten en gezonde vetten en vetzuren

Volle granen bestaan uit:

  • De zemelen: deze worden gevormd door de harde schil rond de graankorrel. Zemelen bevatten de meeste vezels, mineralen en sterke antioxidanten
  • Zetmeel: bestaat vooral uit koolhydraten en vind je in de graankorrel zelf
  • De kiem: zit binnen in de korrel en is een belangrijke bron van zowel vitaminen als mineralen, eiwitten en plantaardige stoffen

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid te verbeteren en tot 8 kilo af te vallen in 1 maand![/fusion_button]

Verschil tussen hele en geraffineerde granen

Hele of volle granen behouden zowel hun zemelen als het zetmeel en de kiem. Dat is spijtig geniet niet zo bij geraffineerde granen. Tijdens hun raffinageproces werden de zemelen en de kiem verwijderd.

Bij deze geraffineerde en bewerkte granen gebruikt men alleen het zetmeel zoals in alle witte broodsoorten, in witte deegwaren en in witte rijst.

Als je gezond wilt ontbijten kies dan voor onbewerkte ontbijtgranen, havermout en muesli zonder toevoegingen

De vele gezonde voedingsstoffen in volle granen

Hoge concentratie aan vitaminen B

Naast een goede vetverbranding en spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang zorgen deze vitaminen ook voor:

  • Het omzetten van fructose of fruitsuikers in onmisbare energie
  • Een stabiele bloedsuikerspiegel waardoor er minder insuline wordt aangemaakt
  • Voldoende zuurstoftoevoer voor al onze organen, lichaamsweefsels en spieren
  • Versterking van ons immuunsysteem en meer natuurlijke weerstand
  • Een kleiner risico op allerlei ontstekingsziekten waaronder vooral reuma, artrose en artritis, maar ook op verkoudheden, griep en infecties van de luchtwegen zoals bronchitis
  • Minder allergieën
  • Een gezond cholesterolniveau 
  • Minder stress
  • Kleinere kans op veel voorkomende en agressieve soorten kanker
  • Een sterk zenuwstelsel met een goed geheugen en een grotere concentratie

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid te verbeteren en tot 8 kilo af te vallen in 1 maand![/fusion_button]

Rijk aan voedingsvezels

Deze zijn niet alleen rijk aan alle gezonde voedingsstoffen maar zorgen in de eerste plaats voor een langer verzadigingsgevoel. Daardoor heb je minder vlug honger waardoor je automatisch minder eet.

Voedingsvezels zijn  ook onmisbaar voor een goede spijsvertering met een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

Dit laatste zuivert je lichaam regelmatig van alle giftige afvalstoffen als gevolg van onze ongezonde voeding, van de de vele lichaamsprocessen en van de slechte kwaliteit van onze leef- en woonomgeving.

Een lichaam vrij van afvalstoffen is gezonder en zal meer opgeslagen vet verbranden

Daarnaast bevatten volle granen ook:

  • Mineralen: vooral magnesium, zink, ijzer en mangaan
  • Hoogwaardige eiwitten: de bouwstenen van alle lichaamscellen
  • Sterke antioxidanten: deze beschermen ons tegen de vrije radicalen die ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen
  • Plantaardige stoffen

Het gebruik van volle granen:

  • Doet meer opgeslagen lichaamsvet verbranden en makkelijker overgewicht verliezen
  • Verkleint je risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Beschermt je tegen aderverkalking
  • Verlagen de kans op hoge bloeddruk en diabetes
  • Verminderen chronische ontstekingen als gevolg van het eten van teveel ongezonde verzadigde vetten en transvetten, geraffineerde suiker en granen

Volle granen zijn ongeschikt bij:

Coeliakie en gluten intolerantie

Sommige graansoorten bevatten gluten, een soort eiwit waar we allergisch kunnen voor zijn. Diegenen die gluten intolerant zijn en toch gluten eten krijgen last van spier- en gewrichtspijn, vermoeidheid, diarree of obstipatie

Ben je allergisch of intolerant voor gluten, dan kan het eten van gluten het slijmvlies van je dunne darm beschadigen. Boekweit, rijst, quinoa en amarant bevatten geen gluten.

Prikkelbare Darm Syndroom

Bepaalde graansoorten, zoals tarwe kunnen het prikkelbare darmsyndroom veroorzaken. Dit komt omdat zijn veel korte- keten koolhydraten (FODMAPs) bevatten.

Divertikels

Of ontstekingen in de kleine zakjes in de darmen. Als je daaraan gevoelig bent eet je best zo weinig mogelijk voedingsvezels. Gek genoeg kan juist vezelrijke voeding divertikels voorkomen.

Conclusie

Als je er niet gevoelig aan bent zijn volle granen super gezond. Hoe meer vezels je voeding bevat hoe meer vet je verbrandt en hoe makkelijker je afvalt.

Voedingsvezels vind je gelukkig niet alleen in granen maar ook in:  

  • Verse groenten en fruit
  • In peulvruchten: (doperwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Aardappelen
  • Volkoren deegwaren en rijst
  • In onbewerkte en dus ongezouten niet geroosterde en ongebrande noten, zaden en pitten

Alleen een gezond voedingsadvies doet je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen zoals in de Afslank Receptenbijbel.

Hoe beginnen met een gezonde leefstijl?

natuurlijke weerstand verhogenVind jij het moeilijk om gezonde eetgewoonten aan te leren? Maak dan VRIJBLIJVEND kennis met het Afslank Receptenboek van voedingsdeskundige Richard Ridder.

Wat mag je verwachten van dit receptenboek verwachten?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Met deze wetenschappelijk onderbouwde voedingstips en vele gezonde recepten met uitsluitend natuurlijke ingrediënten voor zowel je ontbijt als je lunch (middagmaal), diner (avondmaal) als je gezonde tussendoortjes échte oplossingen voor je gewichtsprobleem.

Dit Afslank Receptenboek hielp ondertussen als meer dan 15000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun overgewicht af.

8 kilo afvallen in 1 maand is met deze Afslank Receptenbijbel perfect mogelijk

Dat wil jij toch ook? 

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid te verbeteren en tot 8 kilo af te vallen in 1 maand![/fusion_button]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.