Deze superfoods en vezelrijke voeding verzachten de symptomen van griep en verkoudheid

Spread the love

In het vooruitzicht van de koude, natte en gure wintermaanden zoeken we allemaal naar middelen om griep en verkoudheden zij lang mogelijk op afstand te houden of de symptomen van deze vervelende winterkwalen te verzachten en het genezingsproces te verkorten. Daar zijn lang niet altijd dure voedingssupplementen voor nodig, integendeel. Met een aangepaste voeding geraak je al heel ver. Maar wist je dat vezelrijke voeding zoals zaden en granen je écht kunnen helpen tegen verkoudheden en griep?


Om aan verkoudheden en griep zo lang mogelijk het hoofd te kunnen bieden is in de eerste plaats een sterk immuunsysteem en extra natuurlijke weerstand onmisbaar. Een optimaal functionerend immuunsysteem is je beste wapen tegen allerlei aandoeningen, vooral van de luchtwegen maar ook tegen allergieën, en infecties. Om je immuunsysteem op peil te houden en je natuurlijke weerstand te versterken is dat wat je eet erg belangrijk. Hoe meer vitaminen, mineralen, antioxidanten en sporenelementen je dagelijkse voeding bevat hoe meer weerstand je zal hebben tegen griep en verkoudheden.

Verse Groenten en fruit, vette vis zoals paling, zalm, forel, tong, makreel, haring, ansjovis en sardienen, maar ook eieren, kruiden en specerijen zorgen voor meer weerstand. Maar wist je dat vezelrijke voeding zoals noten, zaden en volkorenproducten daarbij minstens even belangrijk zijn? Zij beschermen je even goed tegen allerlei ziekmakende schimmels, virussen, bacteriën en veroudering, maar daar zijn we ons spijtig genoeg nog veel te weinig van bewust. Of lusten we deze voeding niet?

Vitamines voor een sterk immuunsysteem

Deze voeding, rijk aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels is onmisbaar voor extra weerstand:

  • Vitamine C: zorgt voor een efficiënt immuunsysteem en voor de gezondheid van alle lichaamscellen en lichaamsweefsels. Deze vitamine is oplosbaar in water, waardoor je lichaam niet in staat is deze vitamine op te slaan. Het moet deze dus uitsluitend uit je dagelijkse voeding halen. Vitamine C is vooral aanwezig fruit en groenten zoals alle citrusvruchten, kiwi’s, bessen en aardbeien, broccoli, andijvie, spinazie an alle groenen bladgroenten en aardappelen
  • Vitamine A: is sterk ontstekingsremmend en zorgt voor extra weerstand. Je vindt deze vooral in orgaanvlees zoals lever en niertjes, allerlei zuivelproducten, in vette vis, levertraan en in plantaardig voedsel rijk bètacaroteen, zoals wortelen, allerlei koolsoorten en broccoli
  • Vitaminen B: isbelangrijk voor de aanmaak van witte bloedcellen die zorgen voor een gezond zenuwstelsel, en een normale hartfunctie, je hormonen in evenwicht houden, zorgen voor een constante de bloedsuikerspiegel, en je extra energie en vitaliteit bezorgen. Vitamine B is vooral aanwezig in volkorengranen, noten, kip, peulvruchten en in bonen, eieren, gist, gistextract, en vis.
  • Vitamine E: is een krachtig antioxidant dat de productie van antilichamen stimuleert. Vitamine E is vooral aanwezig in tarwekiemolie, noten en zaden.

 

  • Eiwitten: zorgen voor de aanmaak van antilichamen en enzymen. Eiwitten bestaan uit aminozuren, die  je immuunsysteem gezond houden. Ze zijn vooral terug te vinden in bonen, peulvruchten, vis, eieren en in magere vleessoorten
  • Hoe donkerder de groene bladgroenten, hoe hoger hun concentratie aan gezonde voedingsstoffen
  • Vezelrijke voeding: voedingsvezels spelen op hun beurt een belangrijke rol bij een sterke weerstand. Ze zijn onmisbaar voor een gezond spijsverteringsstelsel, zuiveren je darmen en zorgen zo voor een gezonde darmflora, voorkomen de ophoping van giftige afvalstoffen en helpen de aangroei van ‘slechte’ bacteriën voorkomen. Gezonde meervoudig en onverzadigde vetten zijn ook belangrijk. Ze barsten van omega-3- en -6-vetzuren, die ontstekingen remmen en de weerstand verhogen.
  • Mineralen: calcium helpt de fagocyten bij hun opruimingswerk. Selenium nodig is bij de productie van antilichamen, en ijzer verhoogt je weerstand. Je vindt de meeste mineralen in zaden, noten en in alle groene bladgroenten.

Superfoods tegen griep en verkoudheden

De grootste concentratie antioxidanten vind je vooral in kruiden en specerijen, die je beschermen tegen allerlei ziekten, ook tegen griep en verkoudheden.

  • Kaneel: is rijk aan een sterke essentiële oliën, belangrijk tegen virusinfecties, zoals bij verkoudheden en griep. Kaneel beschermt tegen virussen, en verzwakt bacteriën, en is daardoor doeltreffend tegen de symptomen van griep zoals koorts, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, misselijkheid, braken, darmkrampen en diarree en verkoudheden. Dit superfood kan zelfs bacteriële bronchitis en sinusitis voorkomen
  • Kruidnagels: zijn de gedroogde bloemknoppen van een tropische boom afkomstig uit Zuid-Oost Azië. In de Ayurveda, de oude Indiase geneeskunde, wordt kruidnagel nu al eeuwen gebruikt om zijn helende eigenschappen. Kruidnagels bevat eugenol, een sterk ontsmettend middel actief tegen bacteriën en virussen, vooral tegen het influenzavirus dat griep veroorzaakt, en tegen alle infecties van de luchtwegen.
  • Gember: is rijk aan allerlei vluchtige oliën die verlichting brengen bij griep, neusverkoudheden en sinusitisGember voorkomt de verdere ontwikkeling van virussen en werkt ontstekingsremmend en helpt bij hoofdpijn, spierpijn, koorts, zwakte, braken en misselijkheid.
  • Citroengras: verlicht koorts, spierkrampen, maagklachten en hoofdpijn
  • Vlier: bloemen en bessen zijn rijk aan zeldzame stoffen die de groei van virussen kunnen stoppen, ze stimuleren je afweersysteem verkorten je genezingsproces

Citroen en alle citrusvruchten: zijn rijk aan vitamine C. Paprika en rode pepers bevatten eveneens een hoge dosis vitamine C

  • Anijszaad: aromatische zaden zoals anijs en venkel verzachten keelpijn en voeren het teveel aan slijm in je long- en keelholten af. Voeg voor een maximaal resultaat een kop geplet anijszaad toe aan heet water. Breng op smaak met honing, knoflook, suiker of kaneel en drink dit tot driemaal per dag
  • Venkel: verzacht hardnekkige hoest en is een weldaad voor je luchtwegen. Venkelthee is een sterke aanrader, zeker bij griep en verkoudheden
  • Paddenstoelen: zijn rijk aan natuurlijk dat de symptomen van griep en verkoudheid verzacht en je genezingsproces verkort. Oesters, volkoren producten en biergist zijn eveneens goede bronnen van natuurlijk zink.
  • Groene bladgroenten: hoe donkerder hun blad, hoe hoger hun concentratie aan gezonde voedingsstoffen
  • Broccoli: is rijk aan chlorofyl, carotenoïden, bioflavonoïden, mineralen, vezels, vitamine C, vitamine K, en foliumzuur
  • Zonnepitten: bevatten vooral vitamine E dat je celwanden versterkt, en heilzaam is voor je longen die, zeker met een combinatie van vitamine C en E opvallend minder longslijm produceerden
  • Deze Superfoods zijn échte aanraders: allerlei bessen zoals Goji – acai- en bosbessen, moerbeien, rauwe cacao, quinoa zaadjes Kokosnoten en kokosolie, allerlei noten zoals macadamia- , pecan- , amandel- , pistach- , en walnoten, zaden zoals lijnzaad, chia- , sesam- , pompoen- , zonnebloem- , hennep- , en papaya zaadjes

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.