Koolhydraatrijke voeding is lang niet altijd ongezond en een belangrijke oorzaak van overgewicht. Kies de gezondste voeding met de beste koolhydraten en je krijgt niet alleen meer energie. Je verliest ook makkelijker je overgewicht. Maak bij je keuze zeker het onderscheid tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn vooral geraffineerde suiker en zetmeel. Beiden eet je best zo weinig mogelijk. Trage koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie. Ze doen ons ook minder eten en dus makkelijker afvallen.

Wat is de beste koolhydraatrijke voeding om je gezondheid te verbeteren en sneller af te vallen?

Over koolhydraten bestaan er heel wat misverstanden. Vooral bij diegenen die snel veel willen afvallen. Die zoeken de oplossing van hun gewichtsprobleem vaak in crash diëten. Die zijn zo goed als uitsluitend gebaseerd op eiwitten of proteïnen. Die zijn dan ook belangrijk voor onze gezondheid. Maar alleen met eiwitten val je niet af. We hebben ook voldoende gezonde onverzadigde vetten, vetzuren en trage koolhydraten nodig. Omdat die in crash diëten ontbreken val je er ook niet mee af.

Afvallen door vochtverlies

makkelijk afvallenDe eerste dagen van je koolhydraatarm dieet val je wel af, maar het betreft dan uitsluitend vochtverlies. Je verliest geen grammetje vet.  Een voedingspatroon zonder koolhydraten is zeker niet gezond. Je hebt voldoende trage koolhydraten nodig als onmisbare bron van energie. Een gezond eetpatroon met voldoende trage koolhydraten:

  • Doet meer opgeslagen vet verbranden
  • Je valt makkelijker afvallen
  • Zorgt voor een evenwichtig cholesterolgehalte 
  • Geeft je extra energie
  • Brengt minder vet in je bloed
  • Verkleint je risico op aderverkalking, hart- en vaatziekte en diabetes


Maken koolhydraten je dik?

De juiste en dus trage koolhydraten maken je niet dik. Dat is alleen het geval met snelle koolhydraten en vooral met suiker en zetmeel.  Deze enkelvoudige snelle koolhydraten zijn vooral aanwezig  in

  • Snoep, koekjes en gebak
  • Frisdrank
  • Bewerkte voeding
  • Kant en klare gerechten en in  gefrituurde gerechten
  • Diepvriesmaaltijden

Snelle koolhydraten verteren snel, vragen weinig of geen energie en bevatten geen gezonde voedingsstoffen. Ze leveren snel energie. Je bloedsuikerspiegel stijgt razendsnel om daarna even snel te dalen. Dat maakt je slap en vermoeid. Je hebt snel weer honger en kunt constant eten.  Snelle koolhydraten brengen je gezondheid niets bij en worden daarom vaak ‘lege calorieën’ genoemd.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Complexe trage koolhydraten

Koolhydraatrijke voedingComplexe trage koolhydraten zijn vooral aanwezig in alle soorten volkoren brood, volkoren deegwaren, in zilvervliesrijst en in zoete aardappelen of bataten. Ze houden je bloedsuikerspiegel stabieler en je energie komt langzamer vrij. Ze zijn ook rijk aan gezonde voedingsstoffen nodig om goed te blijven functioneren. Daarom is het ook belangrijk dat je gezond eetpatroon naast veel eiwitten ook voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten bevat.

Hoeveel koolhydraten eten per dag?

Als je wilt afvallen en meer opgeslagen vet verbranden eet je toch best niet te veel koolhydraten. Hoeveel koolhydraten je dagelijks eet hangt vooral af van hoe actief je bent:

  • Weinig: 50 – 70 gram koolhydraten per dag
  • Matig: 70 – 100 gram koolhydraten per dagD
  • Dagelijks: 100 – 150 gram koolhydraten per dag

Sommige bevolkingsgroepen hebben meer koolhydraten nodig. Dat is zeker het geval bij topsporters, tijdens je zwanger en als je borstvoeding geeft. Eet in deze gevallen nooit minder dan 85 gram koolhydraten per dag te eten.

Eet niet te veel maar zeker ook niet te weinig koolhydraten

Dagelijks minder dan 50 gram koolhydraten eten is geen goed idee. Dan vergroot namelijk de kans op een tekort aan gezonde voedingsstoffen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Koolhydraatarme voeding is de beste manier om gezond af te vallen

Een koolhydraatarm dieet is de meest effectieve manier om gezond af te vallen. Koolhydraatarm is lang niet hetzelfde dan koolhydraatvrij. Een natuurlijk en koolhydraatarm voedingspatroon bestaat vooral uit:

Gezonde koolhydraatrijke voeding: verse groenten 

Koolhydraatrijke voedingDie zijn een belangrijke bron van gezonde (trage) koolhydraten, vitaminen, mineralen en voedingsvezels en leveren weinig of geen calorieën.  Ze verbeteren je gezondheid en zuiveren je lichaam van alle toxische afvalstoffen. Een zuiver lichaam zonder afvalstoffen verbrandt meer opgeslagen vet en verliest makkelijker zijn overgewicht.

Koolhydraatrijke voeding: zoete aardappelen of bataten

Zoete aardappelen barsten van bèta caroteen. Deze stof geeft ze hun rode kleur, net zoals bij wortelen.  Als voorloper van vitamine A  zorgt bèta caroteen voor een gezond immuunsysteem en een goed zicht.  Zoete aardappelen hebben veel vitamine C aan boord en bevatten zelfs anderhalve keer meer sterke antioxidanten dan de zo geroemde blauwe bessen. Daarnaast vindt je in deze zoete aardappelen ook  nog B6, mineralen zoals kalium en mangaan en veel voedingsvezels. Bataten verlagen je bloeddruk. Zoete aardappelen hebben ook een lage glycemische index (GI) waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Zoete aardappelen geven je een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Koolhydraatrijke voeding: bananen

Die zijn rijk aan vitamine B6, vitamine C  en foliumzuur. Daarnaast bevatten ze veel  belangrijke mineralen zoals magnesium, kalium, fosfor, ijzer,  zink en potassium, een stof dat je zenuw-  en spierfunctie versterkt. Samen met hun hoog gehalte aan magnesium zijn ze een gezond tussendoortje zowel voor- als na je inspanningen.  Magnesium ontspant je spieren en bloedvaten  en helpt bij hoofdpijn.  Dankzij de aanwezigheid van drie natuurlijke suikers zoals fructose, sucrose en glucose geven bananen een energieboost.

Koolhydraatarme voeding

Gezonde koolhydraatrijke voeding: pompoenen

Bevatten ook veel caroteen. Ons lichaam zet deze stof om in vitamine A. Dat zorgt voor een sterk immuunsysteem en verbetert ons zicht. Pompoenen bevatten nauwelijks calorieën en zijn dus uitstekend voor diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen.

Gezonde koolhydraatrijke voeding: quinoa

Quinoa is een pseudo graan met vele essentiële aminozuren. Het is de perfecte vleesvervanger die snel en langdurig verzadigt.  Quinoa is rijk aan vitaminen B2 en E en aan mineralen zoals ijzer, koper en magnesium en is van nature glutenvrij.

Koolhydraatrijke voeding: Zilvervliesrijst (bruine rijst)

Zilvervliesrijst bestaat uit de zemel of het zilvervlies van de graankorrel en bevat zo veel meer voedingsvezels tot 90 procent meer vitamine van het B- complex,  60% meer ijzer en 50% meer mangaan en fosfor. Mangaan is een van de sterkte antioxidant dat ons beschermt tegen de vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamscellen, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.

Havermout

Bevat de volledige haverkorrel en veel bèta-glucanen of in water oplosbare vezels die zich binden aan cholesterol, galzouten en vetzuren waardoor je gezonde HDL- cholesterol stijgt en de slechte LDL- variant daalt. Havermout is van nature glutenvrij, dus ook mensen die gevoelig zijn voor gluten kunnen gerust haver eten.

Gezonde koolhydraatrijke voeding: peulvruchten

koolhydraatrijke voedingPeulvruchten zijn zaden uit de peulen van een plant.  Denk in de eerste plaats aan erwten, alle soorten bonen, groentekiemen alfalfa en taugé), soja, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten. Peulvruchten bevatten veel hoogwaardige eiwitten. Gecombineerd met bijvoorbeeld zilvervliesrijst neemt ons lichaam makkelijker eiwitten op. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om minstens eenmaal per week peulvruchten te eten. Het zijn ook gezonde vleesvervangers.

Kastanjes

Bevatten veel minder vet en meer zetmeel in vergelijking met alle andere soorten noten. Kastanjes zijn ook rijk aan antioxidanten en vitamine C wat je immuunsysteem versterkt, je weerstand verhoogt en de aanmaak van witte bloedcellen stimuleert. Ze zijn ook een belangrijke bron van foliumzuur, een stof dat de kans op  aangeboren afwijkingen bij pasgeboren baby’s vermindert. Kastanjes zijn dan ook uitstekend voor zwangere vrouwen en diegenen die zwanger willen worden.

Makkelijker afvallen met dit koolhydraatarm dagmenu 1

Ontbijt:

Omelet van 2 eieren, een handjevol verse spinazie en 10 cherrytomaatjes, gebakken in 1 eetlepel kokosolie

Lunch of middagmaal:  

Pompoensoep met twee sneetjes volkoren brood, avocado en magere smeerkaas

Diner of avondmaal:  

courgettespaghettiCourgettespaghetti met zelf gemaakte tomatensaus, 120 gram kippengehakt en een handje zonnebloempitten

Tussendoortjes:

  • 25 gram ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten
  • Een handjevol of 30 gram olijven
  • Een stuk vers fruit naar keuze
  • Een zelf gemaakte groentesalade
  • Een zelf gemaakte smoothie met veel groenten en enkele stukjes vers fruit

Makkelijker afvallen met dit koolhydraatarm dagmenu 2

Ontbijt:

Schaaltje natuuryoghurt of kwark met blauwe bessen en een handjevol ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten

Lunch of middagmaal:  

Zelf gemaakte groentesalade met 120 gram gerookte zalm en een handjevol pijnboompitten

Diner of avondmaal:

120 gram Kip met geroosterde groenten uit de oven en puree van een zoete aardappel

Tussendoortjes:

  • 1 gekookt ei
  • 250 gram cherrytomaten
  • Een zelf gemaakte groene smoothie