Eten zonder koolhydraten doet je gezondheid meer kwaad dan goed

Eten zonder koolhydraten doen diegenen die in een korte tijd veel willen afvallen. Het vormt de basis van alle crash diëten die je niet doen afvallen maar in extreme gevallen je gezondheid veel meer kwaad dan goed doen. En die je uiteindelijk niet doen afvallen, integendeel. Zo’n diëten hou je nooit lang vol en eens ermee gestopt vliegen de kilo’s er razendsnel weer aan. Afvallen zonder jojo effect doe je niet met een dieet maar met een gezond eetpatroon met natuurlijke producten.

Kortom, wat zijn de gevolgen van eten zonder koolhydraten voor je gezondheid?

Onze gezondheid verbeteren en in stand houden doen we met een natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon. Dat bestaat naast veel eiwitten en gezonde vetten uit de juiste koolhydraten. We maken daarbij het onderscheid tussen snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel en trage koolhydraten zoals volle granen. Suiker en zetmeel schrappen we best van ons dagelijks menu. Ze zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan verbonden en veel voorkomende aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, teveel slechte cholesterol, verstoorde hormonen, een slechte bloedcirculatie, hoge bloeddruk en diabetes. Trage koolhydraten hebben nodig als bron van energie. Ze verlengen ook ons verzadigd gevoel waardoor we minder eten.
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eten zonder koolhydratenDeze trage koolhydraten vinden we vooral in:

Volkoren granen: zoals haver, zemelen, quinoa en boekweit

Volkoren producten: alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst

Groenten: en in de eerste plaats groene bladgroenten

  • Fruit
  • Peulvruchten: waaronder vooral erwtjes, (bruine) bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Zoete aardappel
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Soja, sojabonen en sojaproducten zoals tempeh en tofu
  • Onbewerkte mais
  • Zuivel en zuivelproducten: vooral magere kaas (+20), melk, natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen

Eten zonder koolhydraten doet je niet afvallen 

Door te eten zonder koolhydraten verlies je alleen veel vocht maar geen grammetje vet. Je valt dus niet af, integendeel. Je krijgt al vlug te maken met een tekort aan gezonde voedingsstoffen en vooral aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Deze laatsten helpen je afvallen door je voldaan gevoel te verlengen waardoor je minder vlug weer honger krijgt. Als je eet zonder koolhydraten zal ook je metabolisme of stofwisselingsproces vertragen. Daardoor sla je meer vet op in plaats van te verbranden. Ons lichaam gebruikt dit opgeslagen vet bij gebrek aan energie.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eten zonder koolhydraten is slecht voor je spijsvertering

Eten zonder koolhydratenEen slechte spijsvertering en een ongezonde darmflora zijn de belangrijkste gevolgen van eten zonder koolhydraten. Je krijgt dan immers weinig of geen voedingsvezels binnen.  Zonder voldoende voedingsvezels vertraagd je darmtransit en dat zorgt op zijn beurt voor constipatie of verstopping. Dat veroorzaakt een ophoping van giftige afvalstoffen die normaal via je stoelgang je lichaam verlaten. Giftige afvalstoffen brengen je gezondheid in gevaar en zijn een belangrijke oorzaak van:

  • Teveel buikvet en overgewicht
  • Een slecht werkende spijsvertering
  • Vermoeidheid en chronische vermoeidheid
  • Hoofdpijn en migraine
  • Een slechte spijsvertering
  • Een verstoorde darmflora en een moeilijke stoelgang
  • Een verzwakt immuunsysteem
  • Een te lage natuurlijke weerstand
  • Een groter risico op allerlei aandoeningen en vooral op verkoudheden, griep en bronchitis
  • Een versneld verouderingsproces met een slappe en vale huid
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eten zonder koolhydraten doet je meer ongezonde vetten  eten

Eten zonder koolhydratenAls je alle koolhydraten uit je dagelijkse voeding schrapt, zul je ongezonder en vooral vettiger eten. Door te eten zonder koolhydraten denk je dat je goed en gezond bezig bent, maar in werkelijkheid is het tegenovergestelde waar. De kans is groot dat je ondanks je koolhydraatvrij dieet meer calorieën binnen krijgt dan voor je dieet aankomt in plaats van af te vallen. En als je terug eet zoals voor je dieet vliegen de kilo’s er snel weer aan zodat je meer weegt dan voor je dieet.

Eten zonder koolhydraten en meer bewegen gaan niet samen

Afvallen doe je alleen met een combinatie van gezond en natuurlijk eten en meer bewegen. Gezond eten neemt gemiddeld 70 procent van je totale gewichtsverlies voor zijn rekening. De resterende 30 procent moet eraf door meer te bewegen. Maar eten zonder koolhydraten staat meer bewegen en sporten duidelijk in de weg. De juiste en dus trage koolhydraten leveren juist de onmisbare energie om intensief te trainen, zowel  kracht- als cardiotraining. Door te eten zonder koolhydraten kamp je al vlug met een gebrek aan energie, vermoeidheid en uiteindelijk zelfs chronische vermoeidheid.

Eten zonder koolhydraten vergroot je trek in suiker

Door alle koolhydraten te schrappen krijg je meer trek in suiker. Het zijn juist de trage koolhydraten die je rek in zoet verminderen. Als je ook die niet binnen krijgt heb je constant honger en ga je meer suiker, snoek, koekjes, gebak en chips eten. En geraffineerde koolhydraten zoals witte suiker zorgen voor een onstabiele bloedsuikerspiegel waardoor je nog meer suiker wilt eten. Een sterk schommelende suikerspiegel is ook de belangrijkste oorzaak van diabetes.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eten zonder koolhydraten ook slecht voor ons brein

Eten zonder koolhydratenSuiker is de enige energiebron voor onze hersenen. En die krijg je alleen binnen door het eten van voldoende koolhydraten. Bij de vertering van koolhydraten komen suikers vrij. Als je nu gaat eten zonder koolhydraten krijgen onze hersenen te weinig voedsel en zullen ze bijvoorbeeld koolstofatomen of ketonen aanspreken om er de onmisbare energie uit te halen. Dat zorgt dan weer voor een slecht ruikende adem, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid.

Eten zonder koolhydraten zorgt voor plotse stemmingswisselingen

Door te eten zonder koolhydraten onderga je plotse stemmingswisselingen en zal je humeur er duidelijk niet op verbeteren. Zonder koolhydraten produceren onze hersenen minder serotine, een hormoon dat ons humeur verbetert en ons gelukkiger maakt.

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je met eeb natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!
Door |2019-01-15T14:33:57+00:00januari 15th, 2019|Gezond Afvallen|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.