Afvallen met fietsen en de voordelen voor je gezondheid

Afvallen met fietsen
Afvallen met fietsen is een goed idee om meer te bewegen. Voldoende bewegen is nodig om makkelijker af te vallen. Afvallen doe je niet met een of ander dieet, maar met een gezond eet- en leefpatroon. Dat bestaat uit een combinatie van gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eten en voldoende bewegen. Je eet gezond met veel groenten, fruit en onbewerkte noten, zaden en pitten. Dat neemt gemiddeld 70 procent van je totaal gewichtsverlies voor zijn rekening. De overige 30 procent moet van meer bewegen komen. Door alleen maar gezond te eten bereik je nooit je gezond gewicht. Meer bewegen moet de laatste kilo’s overgewicht doen wegsmelten. Door regelmatig te fietsen val je niet alleen makkelijker af, maar verbetert ook je gezondheid.

Kortom, welke invloed heeft fietsen op je gezondheid?

Besloot je iets aan je aanslepend gewichtsprobleem te doen? Pak het dan meteen goed aan en begin met gezond en natuurlijk te eten. Omdat gezond eten alleen niet genoeg is om al je overgewicht weg te werken is het nodig om dagelijks meer te bewegen. Daardoor kweek je meer spieren en die zijn belangrijk bij het afvallen. Spieren verbruiken vet (calorieën), zelfs in rust. Afvallen tijdens je slaap is dus perfect mogelijk. Daarom adviseren diëtisten om voldoende te slapen.

Afvallen met fietsen door meer calorieën te verbranden

Afvallen met fietsenOm overgewicht te verliezen moet je minder calorieën in nemen dan je er verbrandt. Hoeveel calorieën je nodig hebt om goed te blijven functioneren hangt van af van je geslacht, leeftijd, gewicht, duur en intensiteit van je dagelijkse inspanningen en van je  gezondheidstoestand. 

Hou er ook rekening mee dat mannen meer calorieën (tussen de 2100 en 2500) nodig hebben dan vrouwen (1800-2000). Het aantal calorieën dat je met fietsen verbrandt verschilt  ook van persoon tot persoon. Hoe ouder je bent hoe minder vet je verbrandt en hoe moeilijker je afvalt. Ook als je wilt afvallen met fietsen. Trainen op de hometrainer vraagt minder energie waardoor je minder snel je overgewicht verliest.

Afvallen met fietsen en vet verbranden

Afvallen met fietsen is doeltreffend om zowel je gezondheid te verbeteren als om meer vet te verbranden en makkelijker afvallen. Maar alleen als je gezond eet en kiest voor gezonde tussendoortjes zoals rauwe groenten, een stuk fruit, onbewerkte noten, zaden, pitten en natuuryoghurt of kwark zonder toevoegingen.

Hoeveel afvallen met fietsen

Afvallen met fietsenHoeveel afvallen met fietsen mogelijk is, hangt in grote mate af van je hartslag. Hoe hoger die is, hoe meer opgeslagen vet je verbrandt en hoe meer je afvalt. Onderzoek wees uit dat je bij 70 procent van je maximale hartslag het meeste vet verliest. Door rekening te houden met je hartslag val je makkelijker af. Zwaar trainen is af te raden. Dan verbruik je suiker in plaats van lichaamsvet en dat is niet de bedoeling. Trainen met een hartslagmeter of een activity tracker is dus zeker aan te bevelen.

Voordelen van afvallen met fietsen

Afvallen met fietsen zorgt voor vele gezondheidsvoordelen:

  • Fysiek weinig belastend en dus geschikt voor iedereen
  • stimuleert je metabolisme of vetverbranding waardoor je makkelijker afvalt
  • Zorgt voor een goede spijsvertering en een gezonde darmflora
  • Versterkt je immuunsysteem
  • Verhoogt je natuurlijke weerstand
  • Verkleint je risico op verkoudheden, griep en bronchitis
  • Verbetert je conditie
  • Vergroot je spiermassa en versterkt je spieren 
  • Vertraagt je natuurlijk verouderingsproces
  • Zorgt voor een goede bloedcirculatie en een gezonde bloeddruk
  • Vermindert de aanwezigheid van vet in je bloed (triglyceriden)
  • Verkleint je risico op hart- en vaatziekten
  • Brengt je cholesterolgehalte in evenwicht door goede cholesterol te verhogen en slechte te verlagen
  • Brengt je hormonen weer in balans

Afvallen met fietsen

Afvallen met fietsen

  • Met een E-bike: door de ondersteuning te verlagen is het ook sportief fietsen met een elektrische fiets. Die stelt je in staat om langere afstanden af te leggen waardoor je inspanningen vergelijkbaar zijn met die bij een klassieke fiets. Een elektrische fiets maakt fietsen ook laagdrempelig waardoor ook diegenen die tegen fietsen opzien er toch door aangetrokken worden. Afvallen met elektrisch fietsen is ook minder blessuregevoelig dan bijvoorbeeld afvallen met hardlopen.
  • Op een home- trainer met trainingscomputer: het resultaat van trainen op een hometrainer uitgerust met een trainingscomputer is vergelijkbaar met fietsen op de openbare weg. Dat je met een home- trainer ook bij slechte weersomstandigheden kunt trainen is een niet te onderschatten voordeel.
  • Met spinning: deze manier van fietsen is niet direct voor iedereen geschikt. Je oefent dit best onder begeleiding in de sportschool of in de fitness. Met spinning kun je niet zomaar stoppen wanneer je zelf wilt. Spinning is dan ook minder geschikt voor onervaren sporters.
  • Met een fietstrainer: een fietstrainer is een standaard waarin je je fiets kunt plaatsen waardoor je dus ook binnen kunt trainer

De juiste fiets kiezen die je makkelijk online en zeker bij fietsenwinkel

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.