1500 calorieën per dag teveel om snel af te vallen?

1500 calorieën per dag eten… velen vragen zich af of dit niet teveel is om gezond af te vallen. Het aantal calorieën  nodig om dagelijks gezond te functioneren hangt van meerdere factoren af zoals onze leeftijd en geslacht, de intensiteit en de duur van onze inspanningen, onze gezondheidstoestand en van het aantal kilo’s dat we kwijt willen. Voor je start met je gezond dieet is het goed dat je weet hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt  om aan je energiebehoeften te voldoen. 

Maar zijn 1500 calorieën eten per dag nog teveel om snel af te vallen om je doelstelling te bereiken?

Mannen hebben gemiddeld meer calorieën nodig dan vrouwen. Voor mannen varieert het dagelijks aantal calorieën tussen de 2100 en 2500 calorieën. Het aantal bij vrouwen schommelt tussen de 1800 en 2000. Wil je het juist aanatal calorieën berekenen dat je dagelijks nodig hebt om goed te functioneren? Bereken dan het aantal calorieën dat je dagelijks verbrandt. Men noemt dat je Totaal Dagelijkse Energieverbruik (TDEE).
  • Voor mannen: calorieën per dag = 10x (gewicht in kg) + 6,25x (hoogte in cm) – 5x (leeftijd) + 5
  • Voor vrouwen: calorieën per dag = 10x (gewicht in kg) + 6,25x (hoogte in cm) – 5x (leeftijd) – 161
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

1500 calorieën per dagOm je TDEE te berekenen vermenigvuldig je het resultaat met een getal dat overeenkomt met je activiteitsniveau of activiteitsfactor. Er bestaan in totaal vijf verschillende activiteitsniveaus:

Weinig of niet actief: x 1.2

Licht actief: x 1.375 (lichte oefening minder dan 3 dagen per week)

Matig actief: x 1,55 (gematigd oefenen op de meeste dagen van de week)

  • Zeer actief: x 1.725 (elke dag zware oefening)
  • Extra actief: x 1,9 (zware oefening 2 of meer keer per dag)

Het aantal calorieën dat je dagelijks eet om makkelijker af te vallen kan aangepast worden. Wil je afvallen uit gezondheidsoverwegingen of om hogere sportprestaties te leveren?

1500 calorieën  per dag teveel of niet?

Aangenomen wordt dat mannen dagelijks tussen de 2100 en 2500 calorieën nodig hebben. Voor vrouwen ligt die limiet tussen de 1800 en 2000. Als je wilt afvallen moet je dagelijks minder calorieën innemen dan je er verbruikt. Je dagelijks aantal calorieën drastisch terugschroeven is geen goed idee. Dan zul meer vet opslaan in plaats van meer vet te verbranden.

Aankomen in plaats van afvallen

Door te weinig te eten val je op korte termijn niet meer af. Integendeel, je zult… aankomen. Diëtisten stellen dat maximaal 500 calorieën minder eten per dag dan je gewoon bent ideaal is om gezond af te vallen.  Zo verlies je gemiddeld 2 kilo per maand. Dat lijkt voor velen te traag, maar dat heeft wel het voordeel dat de kilo’s die je zo verliest ook definitief weg blijven.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

1500 calorieën per dag afhankelijk van gedrag, gezondheid en erfelijke factoren

1500 calorieën per dagDie 2 kilo gewichtsverlies is geen algemene regel. Dat hangt van meerdere factoren af zoals van je eet- en leefpatroon, je gezondheidstoestand en van het stipt volgen van je dieet. Ook je darmflora speelt een belangrijke rol. Die beïnvloed niet alleen onze gezondheid, maar regelt ook de snelheid van ons metabolisme of de mate waarin we vet verbranden of opslaan. Stel haalbare doelen en ga uit van een wekelijks gewichtsverlies tussen 0,5 en 1 kilo.

1500 calorieën per dag door je gewichtsverlies te versnellen

Je kunt je gewichtsverlies op allerlei manieren een extra duwtje geven. Dat kan door bijvoorbeeld:

  • Gezond en natuurlijk te eten
  • Meer te bewegen
  • Door weinig of geen suikers te eten
  • De juiste voeding te eten zoals: veel verse groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten, peulvruchten, mager vlees, vette vis, magere zuilvel en door veel water te drinken in plaats van suikerrijke fris- en energiedranken, en kant en klare fruit- en vruchtensappen.
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Dit eet je bij voorkeur in een 1500 calorieën dieet

1500 calorieën per dagGezond afvallen zonder het jojo effect doe je stap voor stap met gezonde eetgewoonten, natuurlijke voeding en voldoende lichaamsbeweging. Afvallen met een dieet lukt niet. Dat doe je alleen in een gezond en natuurlijk voedingspatroon met een grote hoeveelheid eiwitten, gezonde vetten en de juiste (trage) koolhydraten.

In het 1500 calorieën dieet eet je bij voorkeur:

Groenten zonder zetmeel: dat zijn vooral groene bladgroenten, boerenkool, rucola, spinazie, andijvie, broccoli, bloemkool, paprika, paddenstoelen, asperges, tomaten, tuin- en waterkers

  • Fruit: vooral alle soorten bessen met een voorkeur voor zwarte bessen, appels, peren, citrusvruchten, meloen, druiven en bananen
  • Zetmeelrijke groenten: aardappelen, erwten, zoete aardappelen, bakbananen en pompoen
  • Vette vis: wilde zalm paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, zeebaars,  kabeljauw, forel, sardienen, makreel, sprot, haring en oesters
  • Eieren: zijn niet alleen een belangrijke bron van eiwitten maar ook van vitaminen en mineralen
  • Witte vleessoorten: kip, kalkoen en eend
  • Mager en onbewerkt vlees: mager rund- en varkensvlees, rosbief, lam, struisvogel, bizon, lam
  • Plantaardige eiwitbronnen: soja, sojabonen, tofu, tempeh en plantaardige eiwitpoeders.
  • Volle granen: haver, zemelen, boekweit, bruine rijst of zilvervliesrijst, farro, quinoa, bulgur, gerst en  gierst
  • Peulvruchten: bonen, erwten, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Gezonde vetten: avocado’s, olijfolie, ongezoete kokosnoot, avocado-olie, kokosolie
  • Zuivelproducten: kaas (+20), magere melk en karnemelk, natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen en kefir
  • Onbewerkte noten,  en pitten: dat zijn bijvoorbeeld ongezouten, niet geroosterde en ongebrande walnoten, hazelnoten, amandelen, macadamianoten, cashew- en papanoten,  pompoenpitten, zonnebloempitten, natuurlijke pindakaas, amandelboter en tahini.
  • Niet-gezoete plantaardige melksoorten: kokosnoot, amandel, cashew en hennepmelk.
  • Specerijen: kurkuma, knoflook, oregano, rozemarijn, chili peper en zwarte peper,
  • Specerijen: appelazijn , salsa, citroensap, knoflookpoeder…
  • Niet-calorische dranken: water, bruisend water, koffie, thee, groene thee en zelf gemaakte smoothies
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

1500 calorieën per dagEen gezonde maaltijd om makkelijk af te vallen bestaat uit veel eiwitten, gezonde vetten, de juiste (trage) koolhydraten en gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vooral voedingsvezels. Eet daarom veel zetmeelhoudende groenten, peulvruchten en vooral bonen en zwarte bessen. Vezelrijke voeding verlengen je verzadigd gevoel waardoor je minder eet en automatisch afvalt.

1500 calorieën per dag: voorbeeld dagmenu

Diëtisten adviseren maximaal 1500 calorieën per dag om gezond af te vallen zonder het jojo effect. Zo een gezond eet- en leefpatroon hou je na een kleine aanpassingsperiode ook levenslang vol zodat je je gezond gewicht behoudt. Gezond eten en voldoende water drinken is de belangrijkste stap naar je gezond gewicht. Dat neemt gemiddeld 70 procent van je totale gewichtsverlies voor zijn rekening. De overblijvende 30 procent moet van voldoende beweging komen. Zonder voldoende beweging raak je je overgewicht nooit volledig kwijt.

Voor wie is dit 1500 calorieën per dag geschikt?

1500 calorieën eten per dag is geschikt voor een vrouw die regelmatig bewegen en voor een mannen die matig actief zijn. Dit caloriebeperkend dieet is ook geschikt voor vijftigplussers die weinig bewegen en toch willen afvallen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Dieetplan 1500 Calorieën per dag 

Ontbijt: 1 eiwit + 1 stuk fruit en groene groenten naar keuze
Lunch: 1 eiwit + 200 gram sla,  salade, 150 gram vette vis en een potje natuuryoghurt
Snack: een handjevol of 25 gram gevarieerde noten
Avondeten: 2 eiwit, 50 gram zilvervliesrijst, groenten naar keuze

1500 calorieën per dagEet dagelijks minstens 500 gram groenten, 2 verschillende stukken fruit, 25 gram onbewerkte noten, zaden of pitten en groene bladgroenten (die mag je onbewerkt eten).

Dag menu’s van 1500 calorieën per dag

Eerste dag

Ontbijt: 250 gram soja yoghurt, 1 ei, 25 gram onbewerkte noten en koffie of thee zonder melk en suiker

Lunch: zelf gemaakte salade metsla en spinazie), 80 gram gehakte gemengde groente (wortelen, paprika, tomaat), 100 gram gegrilde kippenborst, 1/2 kopje (150 gr) gekookte witte bonen, 30 gram magere slasaus en 1 manderijn

Gezond tussendoortje: rauwe groenten naar keuze

Diner: 200 gram gegrilde zalm met citroen, 200 gram gestoomde sperziebonen met knoflook, 150 gram gekookte zilvervliesrijst, gemengde salade (sla en andijvie ) en een 1 sinaasappel

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Tweede dag

1500 calorieën per dagOntbijt: 250 ml magere melk, 1 hardgekookt ei,  100 gram in blokjes gesneden meloen, koffie of thee zonder melk of suiker

Lunch: 125 gram in blokjes gesneden tofu, 100 gram broccoliroosjes en verse spinaziebladen roerbakken in 2 theelepels olijfolie en op smaak brengen met sojasaus, knoflook, peper en gember, 150 gram gestoomde zilvervliesrijst en 50 gram mangoblokjes

Gezond tussendoortje: 50 gram zelf gemaakte hummus en 80 gram in blokjes gesneden wortelen

Diner: Quinoa salade met 150 gram gekookte quinoa, 200 gram gegrilde garnalen, 150 gram gehakte groenten naar keuze, 30 gram magere vinaigrette, bladgroenten naar keuze en 120 milliliter natuuryoghurt als tussendoortje

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Derde dag

Ontbijt: 250 ml sojamelk zonder suiker, twee sneetjes gekookte ham of kippewit, een stuk fruit en zwarte koffie of thee

Lunch: 100 gram gegrilde heilbot, 80 gram gestoomde asperges met citroen, 150 gram volkoren pasta, gemengde groene bladgroenten naar keuze  – onbeperkt en 80 gram bessen

Gezond tussendoortje: 125 gram magere kwark met enkele stukjes vers fruit

Diner: 170 gram gegrilde magere biefstuk, 150 gr geroosterde spruitjes (halveren, meng met olijfolie, gebraden op 200 graden gedurende 20 minuten), 10 milliliter olijfolie, gestoomde boerenkool, spinazie of snijbiet met azijn, 1/2 kleine zoete aardappel bestrooid met gember

Meer gezonde voedingstips en recepten om gezond en natuurlijk af te vallen  vind je in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!
Door |2019-01-17T16:56:58+00:00januari 10th, 2019|Gezond Afvallen|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.