Groenten met weinig koolhydraten die je meer zou moeten eten

Groenten met weinig koolhydraten die je meer zou moeten eten

Groenten met weinig koolhydraten moet je meer eten, zeker als je makkelijker wilt afvallen. Alle groenten zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en super gezond. Ze hebben ook weinig of geen calorieën aan boord. Groenten vormen dan ook de basis van ieder gezond eetpatroon. Naast veel eiwitten maken ook voldoende gezonde vetten en (trage) koolhydraten deel uit van zo een gezond voedingspatroon. Groenten eet je onbeperkt en gevarieerd. Wanneer je alle kleuren van groenten eet geniet je maximaal van al hun gezondheidsvoordelen. Geef daarbij toch de voorkeur aan groenten met weinig koolhydraten. 

In deze groenten vind je de minste koolhydraten.

Minder voeding eten met koolhydraten is een goed idee als je zonder honger en calorieën tellen wilt afvallen. Minder koolhydraten eten is helemaal niet hetzelfde dan koolhydraatvrij eten zoals velen doen. Dat doet je zeker niet afvallen zonder jojo effect. Bij koolhydraten maken we zeker ook een verschil tussen snelle en trage koolhydraten.

Groenten met weinig koolhydraten: Snelle koolhydraten

Deze kun je voortaan best vergeten en schrappen van je dagelijks menu. We hebben het dan vooral over geraffineerde en toegevoegde suiker. Dat is een belangrijke oorzaak van overgewicht en daarmee verbonden aandoeningen zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten, te veel slechte cholesterol, verstoorde hormonen, hoge bloeddruk en diabetes. Dit soort koolhydraten heeft geen gezonde voedingsstoffen aan boord zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels maar zijn des te rijker aan calorieën. Je vindt dit soort koolhydraten vooral in snoep, koekjes, gebak en chips maar ook in alle soorten wit brood, witte paste en rijst. Snelle koolhydraten brengen onze gezondheid niets bij.

Trage koolhydraten

Deze zorgen voor het tegenovergestelde verhaal. Ze barsten van de nodige vitaminen, mineralen, voedingsvezels en eiwitten. Je vindt ze vooral in natuurlijke producten en vooral in verse groenten en fruit, in onbewerkte noten, zaden en pitten en verder in alle onbewerkte voedingsproducten.

Groenten met weinig en meer koolhydraten

Alle groenten bevatten goede en gezonde koolhydraten. Toch levert de ene soort groenten meer koolhydraten dan de andere. Zowel suikers als voedingsvezels en zetmeel zijn koolhydraten. Alleen de suikers en het zetmeel horen niet in je dagelijks eetpatroon thuis. Voedingsvezels verteren namelijk weinig of niet. Ze zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een regelmatige stoelgang en maken niet dik, integendeel. Ze zorgen snel voor een langdurig voldaan gevoel waardoor je veel minder snel weer honger hebt, minder eet en snel afvalt.

Lees ook: Koolhydraatrijke voeding voor meer energie en makkelijker afvallen

Hoeveel koolhydraten eten per dag?

Als je gezond wilt eten eet je gemiddeld 150 gram koolhydraten per dag. Ga je daar onder dan spreken we van een koolhydraatarm dieet. Je eet dan vooral veel verse groenten, maximaal drie verschillende stukken fruit, volkoren granen (haver, zemelen, boekweit en quinoa en zoete aardappelen. Wil je zo snel mogelijk van je overgewicht af? Eet dan dagelijks tussen de 50 en 100 gram gezonde koolhydraten. De strengste diëten bestaan gemiddeld uit 50 gram goede koolhydraten per dag. Eet dagelijks nooit minder dan 50 en niet meer dan 300 gram koolhydraten.


Groenten met weinig koolhydraten

Iedereen weet dat groenten super gezond zijn en we er niet te veel kunnen van eten. Groenten met weinig koolhydraten genieten de voorkeur vooral als je iets aan je overgewicht wilt doen. Er zijn meer dan genoeg groenten met weinig koolhydraten. Je kunt kiezen uit:

Lees ook: Waarom zou je meer vergeten groenten moeten eten?

Paprika’s

Deze barsten van alle nodige gezonde voedingsstoffen. Vooral vitaminen, mineralen, voedingsvezels en sterke antioxidanten. Paprika’s werken sterk ontstekingsremmend, brengen je cholesterolgehalte weer in evenwicht en vertragen ons natuurlijk verouderingsproces. Dat danken ze aan de vele en sterke antioxidanten. Deze laatsten beschermen ons tegen de vrije radicalen die onze lichaamscellen beschadigen,  ons ziek maken en ons sneller ouder maken. Een portie van 150 gram paprika bevat 9 gram koolhydraten waarvan 3 gram afkomstig uit voedingsvezels. Paprika’s zijn verder vooral rijk aan vitamine A en C. Dat geldt zowel voor groene als voor  oranje en gele paprika’s.

Groenten met weinig koolhydraten: Broccoli

Maakt samen met alle koolsoorten, spruiten en radijsjes deel uit van de kruisbloemigen. Wetenschappelijke studies leerden ons dat broccoli insulineresistentie kan verminderen bij diabetes type 2. Het vertraagt ook de ontwikkeling van enkele soorten kanker, vooral van prostaatkanker. Een portie van 100 gram rauwe broccoli bevat 10 gram koolhydraten, waarvan er 4 uit vezels. Broccoli is vooral rijk aan vitamine C en K. Broccoli eet je best rauw, gekookt of gestoomd.

Lees ook: Wat deze superfoods voor je gezondheid kunnen betekenen

Groenten met weinig koolhydraten: Asperges

Honderd gram asperges bevatten acht gram koolhydraten waarvan er vijf uit voedingsvezels. Ze zijn een belangrijke bron van vitamine A, B1, B2, B3, B5; B6 en B11, en vitamine C, E en K. Natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, jodium, magnesium, selenium en zink zijn de belangrijkste mineralen in asperges. Deze groente vermindert ons risico op diabetes, hoge bloeddruk en osteoporose. Verder zorgen asperges voor een goede spijsvertering, beschermen ze tegen het metabool syndroom (overgewicht, hoge bloeddruk, een onstabiele bloedsuiker, en problemen met de vetopslag). Het zuivert ons lichaam van giftige afvalstoffen, voorkomt pijnlijke nierstenen, vermindert de kans op vroeggeboortes en op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje en een hazenlip.

Lees ook: Gezond eten en afvallen met alle kleuren van de regenboog of het Regenboogdieet

Groenten met weinig koolhydraten: Champignons

Honderd gram champignons bevat maar slechts drie gram koolhydraten, waarvan er een gram uit vezels. Ze beschermen tegen allerlei . ontstekingen en tegen het metabool syndroom.

Groenten met weinig koolhydraten: Courgettes

Zijn een uitstekende bron van vitamine C. Courgettes zijn uitstekend geschikt voor courgetteslierten spaghetti en chips. Deze groente vooral rijk aan vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B11, vitamine C, E en K en aan mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, jodium, koper, zink en selenium. Courgettes beschermen tegen overgewicht, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, versterkt ons immuunsysteem en verhoogt oneze natuurlijke weerstand en zorgt voor een gezonde spijsvertering.

Groenten met weinig koolhydraten: Spinazie

Een portie van 200 gram gekookte spinazie bevat meer dan 15 maal de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine K. Spinazie bevat ook weinig koolhydraten. Honderd gram gekookte spinazie bevat zeven gram koolhydraten en 4 gram vezels tegenover een gram koolhydraten en, maar eenzelfde hoeveelheid rauwe spinazie bevat 1 gram koolhydraten en evenveel voedingsvezels.

Groenten met weinig koolhydraten: Bloemkool

Bevat veel vitamine C en K maar ook B1, B2, B3, B5,B6 en B11, vitamine E. In bloemkool vinden we ook mineralen zoals natrium, kalium, calcium, fosfor,ijzer, magnesium, jodium, koper, selenium en zink.  Deze populaire groente beschermt in de eerste plaats tegen hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker maar ook tegen overgewicht, teveel buikvet en ontstekingen. Het zuivert ook ons lichaam van alle (giftige) afvalstoffen.

Groenten met weinig koolhydraten: Sperziebonen

Maken deel uit van de peulvruchten. Ze bevatten veel hoogwaardige eiwitten en weinig koolhydraten. In sperziebonen vinden we vooral vitamine A, B3 en B11 of foliumzuur en mineralen zoals ijzer, zink, calcium en kalium. Sperziebonen helpen bij overgewicht, ontstekingen, slaapproblemen, angst, depressie, hart- en vaatziekten en bij spijsverteringsproblemen. Naast sperziebonen maken ook erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten deel uit van de peulvruchten

Groenten met weinig koolhydraten: Knoflook

Versterkt ons immuunsysteem, verhoogt onze natuurlijke weerstand en verkleint zo ons risico tegen griep, verkoudheden, infecties van onze luchtwegen en bronchitis. Knoflook zorgt ook voor een gezonde bloeddruk.

Groenten met weinig koolhydraten: Komkommers

Bevatten cucurbitacine E, een stofje met ontstekingsremmende eigenschappen. Komkommers zorgen voor een gezond brein, een sterk zenuwstelsel en een beter geheugen.

Groenten met weinig koolhydraten: Tomaten

Zijn een belangrijke bron van vitamine A, C en K. Tomaten zijn ook rijk aan mineralen zoals kalium. Het helpt bij hoge bloeddruk, hart en vaatziekten en bij prostaatkanker. Tomaten verlagen ook ons risico op beroertes.

Andere groenten met weinig koolhydraten zijn radijsjes, uien, aubergines, artisjokken, paksoi, andijvie, alle soorten sla en selderij.

Groenten met weinig koolhydraten voor een betere gezondheid zonder overgewicht past in ieder gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.