Gezonde vetten zijn samen met eiwitten en gezonde trage koolhydraten de macronutriënten die we nodig hebben om goed te functioneren. Volgens de Dietary Reference Intakes gepubliceerd door de USDA moet tussen de 20 en 35 procent van onze dagelijkse calorie inname afkomstig zijn van gezond vet. Dat is niet alleen nodig als bron van energie maar stimuleert ook ons groeiproces, zorgt voor een opname van gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en eiwitten, beschermt onze organen en behoud de gezondheid van onze celmembranen. Daarnaast bevatten gezonde vetten ook actieve moleculen nodig voor gezonde spieren en het voorkomen van ontstekingen en zijn nodig voor de aanmaak van hormonen.

Gezonde vetten eten: Enkelvoudige en meervoudige vetten

Gezonde vetten eten. Dat zijn zowel onverzadigde of enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten. Belangrijke voordelen van onverzadigde vetten zijn onder meer een verlaagd cholesterolgehalte in ons bloed, minder ontstekingen en een stabiel hartritme. Gezonde vetten vind je vooral in voedingsproducten van plantaardige oorsprong zoals:

  • Plantaardige oliën: vooral olijfolie, lijnzaadolie, sesamolie en notenolie.

  • Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand

  • Onbewerkte zaden en pitten

Lees ook:  Verstoorde darmflora herstellen voor betere gezondheid met de juiste voeding

We onderscheiden twee soorten onverzadigde vetten, namelijk:

Gezonde vetten eten: Enkelvoudig onverzadigd vet

Zijn vloeibaar op kamertemperatuur en worden vast (stollen) in de koelkast. Deze gezonde vetten zijn vriendelijk voor ons hart en onze bloedvaten. Olijfolie voert de lijst met enkelvoudige onverzadigde en dus gezonde vetten aan. Veel van deze gezonde vetten zijn ook aanwezig in olijven, avocado’s, hazelnoten, amandelen, paranoten, cashewnoten, sesamzaad, pompoenpitten,  en in olijf-, canola- en pinda oliën.


Gezonde vetten  eten: meervoudig onverzadigd vet

Vooral bekend van zijn cholesterolverlagende eigenschappen. Omega 3 vetzuren horen hier thuis in ieder gezond eetpatroon. Ze houden de gezondheid van ons hart en onze bloedvaten op peil en vinden deze gezonde, meervoudige en onverzadigde vetten vooral in:

  • Vette vis: en vooral in wilde zalm, paling, tonijn, forel, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis

  • Lijnzaad 

  • Walnoten

Lees ook: Walnoten gezond maar wat doen ze met je overgewicht?

  • Olijven

  • Avocado’s

  • Eieren

  • Groenten: en vooral groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, sla, bloemkool, broccoli, spruiten, alle groene koolsoorten, tuinkers, waterkers, paksoi en Chinese kool

  • Peulvruchten: barsten van hoogwaardige eiwitten. Eet daarom wekelijks minstens eenmaal erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten

  • Vlees en zuivel afkomstig van uitsluitend met gras gevoederde dieren

  • Sojabonen

Diëtisten raden ons niet voor niets aan om minstens tweemaal per week vette vis te eten.

Lees ook: Gezonde noten brengen je cholesterolgehalte weer in evenwicht

Gezonde vetten voor een gezond lichaam zonder overgewicht

Grootschalige en langdurige wetenschappelijke onderzoeken leerden ons dat niet de hoeveelheid vet in onze voeding het belangrijkste is. Het soort vet en zijn aantal calorieën is doorslaggevend in een gezond voedingspatroon. In tegenstelling met verzadigde vetten en transvetten zorgen goede vetten voor een betere gezondheid.

De voordelen van gezonde vetten eten

Gezonde vetten eten zorgt voor heel wat voordelen op het vlak van onze gezondheid en lichaamsgewicht. Deze belangrijke gezondheidsvoordelen geven je hopelijk genoeg motivatie om je dagelijks eetpatroon de vervangen door gezond en natuurlijk eten met veel gezonde vetten. Gezonde vetten eten zorgt vooral voor:

  • Meer opgeslagen vet verbranden

Lees ook: Meer vet verbranden met de juiste voeding

  • Makkelijker afvallen zonder het gevreesde jojo effect

  • Een gezond en slank lichaam

  • Het behoud van je spiermassa: en spieren zijn belangrijk wanneer je wilt afvallen. Ze verbruiken namelijk energie (calorieën) zelfs in rust en tijdens je slaap

  • Kleiner risico op hart- en vaatziekten

  • Beschermt tegen aderverkalking en hoge bloeddruk

  • Zorgt voor een goede bloedcirculatie en doorbloeding

  • Vertraagt ons natuurlijk verouderingsproces en zorgt voor een jonge huid zonder ouderdomsvlekken, rimpels en kraaienpootjes 

  • Een betere vruchtbaarheid

  • Verbeterde hersenfunctie met een beter geheugen en een  betere concentratie

  • Sterke botten. Gezonde vetten beschermen ons tegen botontkalking (osteoporose)

  • Beter zicht

  • Evenwichtig cholesterolgehalte

  • Beter humeur

Voldoende gezonde vetten eten passen in ieder gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet