Verstoorde darmflora herstellen is nodig om je gezondheid te verbeteren. Die darmflora is namelijk de basis van zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid. Je kunt er aan verhelpen met geneesmiddelen, maar er is een betere manier. Namelijk door gezond, evenwichtig en gevarieerd te eten met de juiste voeding.

Verstoorde darùflora herstellenOns lichaam bevat meer liefst 40 miljard bacteriën. De meerderheid daarvan leven in onze darmen. Dat zijn zowel goede gezonde als slechte bacteriën.  Samen vormen ze onze darmflora. Die vormt de basis van zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid. Halen de slechte bacteriën de bovenhand dan maken ze ons ziek. Dat kunnen we alleen maar voorkomen daar onze verstoorde darmflora weer in balans te brengen. Wat we eten speelt daarbij een belangrijke rol.

Verstoorde darmflora herstellen voor een goede spijsvertering

Een evenwichtige darmflora zorgt in de eerste plaats voor een goed functionerende spijsvertering. Ze helpen met het omzetten van je voedsel in gezonde voedingsstoffen die je ook makkelijker opneemt. Dat zorgt voor een regelmatige en vlotte stoelgang. Dat zuivert je lichaam van allerlei giftige afvalstoffen. Die zijn het resultaat van ons ongezond eet- en leefpatroon, van onze vele lichaamsprocessen en van de slechte kwaliteit van onze leef- en woonomgeving. Een gezonde darmflora zorgt ook voor de aanmaak van onmisbare vitaminen en mineralen.

Darmflora in evenwicht met de juiste zuurtegraad

De basis van een evenwichtige darmflora wordt gevormd door de juiste zuurtegraad in je darmen. Die zuurtegraad wordt voortdurend op de proef gesteld door ongezonde voeding met te veel suiker, verzadigde vetten en transvetten en door stress, allerlei infecties en het overmatig gebruik van antibiotica. Zo raakt je darmflora uit evenwicht en krijgen de slechte bacteriën de meerderheid.

Een verstoorde darmflora herstellen voor een sterk immuunsysteem

verkouden

Een sterk immuunsysteem beschermt je tegen schadelijke factoren van buiten uit. Dat zijn bijvoorbeeld allerlei ziekmakende bacteriën en virussen. Die proberen ons lichaam binnen te dringen waardoor ze ons ziek maken. Ons immuunsysteem wordt gevormd door een  groot netwerk van lichaamscellen, weefsels en organen. Die werken onderling nauw samen om ons tegen al die schadelijke indringers te beschermen.


Witte bloedcellen

Die pakken vooral ziekmakende organisme aan. Onze witte bloedcellen vind je in onze milt, beenmerg en in de thymus. Pas als we te weinig witte bloedcellen aanmaken worden we ziek.

Verstoorde darmflora herstellen: symptomen verzwakt immuunsysteem

Als het zo ver is stuurt ons lichaam allerlei signalen uit. Daarmee wil het ons te verwittigen dat er wat mis gaat met je gezondheid.

Vermoeidheid

Er zijn meerdere oorzaken van vermoeidheid en een tekort aan energie. Ben je constant vermoeidheid, word je uitgeput wakker, heb je een tekort aan energie of ben je depressie? Dan is de kans groot dat je darmflora in de knoop ligt waardoor je immuunsysteem verzwakt.

Infecties

Word je regelmatig geplaagd door allerlei infecties, maagproblemen, ontstoken tandvlees of diarree? Dan is je immuunsysteem verzwakt door een verstoorde darmflora. Vooral gezond en natuurlijk eten kan dit verhelpen.

Verkouden, griep, keelontsteking en bronchitis

VerkoudheidBen je vaak verkouden? Krijg je makkelijk griep, een pijnlijke keelontsteking of een infectie van je luchtwegen zoals bronchitis?  Raadpleeg dan zeker je huisarts. Die zal dan je concentratie aan witte bloedcellen testen.

Allergieën

Ook allerlei allergieën kunnen wijzen op een verstoorde darmflora en een verzwakt immuunsysteem. Dan kun je je bijvoorbeeld niet verdedigen tegen sommige soorten stuifmeel (hooikoorts), stof en andere factoren van buitenaf die een negatieve invloed hebben op je huid (huisstofmijt, bedwantsen of een allerlei voor kat of hond), slijm enzovoort.

Wonden genezen moeilijk en infecteren

Als gevolg van een verzwakt immuunsysteem genezen kleine wondjes moeilijk. Ze raken snel geïnfecteerd en blijven pijnlijk. Andere symptomen zijn een trage vetverbranding, een slechte en onregelmatige stoelgang en een ernstig vitaminetekort.

Verstoorde darmflora herstellen met de juiste voeding

De meest gezonde voeding is natuurlijke voeding. Die herken je aan zijn aantal ingrediënten. Natuurlijke voeding bevat niet meer dan vijf bestanddelen. Het meest natuurlijke slechts een. Je verstoorde darmflora herstellen en je immuunsysteem versterken doe je door gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd te eten.

Verstoorde darmflora herstellen met meer groenten en fruit

Verstoorde darmflora herstellenGroenten en fruit zijn rijk aan oplosbare vezels. Deze vezels zijn een belangrijke bron voor goede darmbacteriën. Groenten voor een evenwichtige en gezonde darmflora zijn vooral peulvruchten (erwten, bonen, mais, groentekiemen, linzen en kikkererwten, artisjok, ajuin, asperges, prei, aardpeer en schorseneren. Fruit voor een sterk immuunsysteem zijn vooral frambozen, alle soorten bessen, aardbeien, bramen, bananen, appelen, amandelen en pistachenoten.  Ook volkorengranen zoals haver, zemelen, boekweit en chiazaad maken er deel van uit. Deze natuurlijke voeding is rijk aan gezonde bifidobacteriën. Die voorkomen en herstellen een verstoorde darmflora, darmontstekingen en versterken ons immuunsysteem.

Eet weinig en bij voorkeur geen geraffineerde witte suiker

Slechte darmbacteriën en schimmels voeden en groeien met suiker. Kies daarom voor natuurlijke suikers uit verse groenten en fruit in plaats van geraffineerde suiker. Zo weinig mogelijk snoep, koekjes, gebak en chips. Drink geen suikerrijke dranken, frisdrank en energiedrank. Dat zijn echte caloriebommen. Ook alle witte soorten brood, witte deegwaren en rijst horen niet thuis in een gezond en natuurlijk voedingspatroon.

Ook kunstmatige zoetstoffen verstoren je darmflora

Diegenen die hun gezondheid willen verbeteren en makkelijker afvallen kiezen vaak voor kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker. Kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam helpen je je overgewicht verliezen maar zorgen tegelijk voor een ongezonde darmflora. Ze verhogen onze bloedsuikerspiegel waardoor we meer insuline aanmaken en uiteindelijk zelfs insuline resistent worden. En dat is op zijn beurt een van de belangrijkste oorzaken van diabetes.

Verstoorde darmflora herstellen met verse kruiden 

Verstoorde darmflora herstellenVervang zout als smaakmaker van al je gerechten door verse kruiden en specerijen. Zout is oorzaak van hoge bloeddruk, aderverkalking en hart- en vaatziekten.  Verse kruiden om je verstoorde darmflora te herstellen zijn: kurkuma of geelwortel, gember, cayennepeper, anijs, munt, kamille, venkel, tijm en paardenbloem.

Eet vaker gefermenteerde voeding

Gefermenteerde producten en vooral zuurkool zijn rijk aan gezonde goede bacteriën die je spijsvertering verbeteren. Andere gezonde en gefermenteerde voedingsproducten zijn:

  • Karnemelk
  • Yoghurt
  • Zuurdesembrood
  • Miso
  • Tamari
  • Shoyu
  • Tempé
  • Melkwei.
  • Kimchi
  • Kefir
  • Kombucha
  • Tempé

Geef de voorkeur aan volkoren granen

In volkoren granen zijn veel voedingsvezels en onverteerbare koolhydraten aanwezig zoals bèta-glucanen. Die koolhydraten worden niet opgenomen in je dunne darm, wel in je dikke darm. Daar worden ze afgebroken door onze darmflora en bevorderen de groei van gezonde darmbacteriën. De meest gezonde volkoren granen zijn vooral: haver, zemelen, boekweit, gierst, zilvervliesrijst en mais.

Eet meer plantaardige voeding

Verstoorde darmflora herstellenPlantaardige voeding is het beste wat je kunt eten voor het herstel van een verstoorde darmflora. Dat hebben we te danken aan zijn hoog vezelgehalte. Een plantaardig voedingspatroon zorgt voor veel minder ziektevormende bacteriën in vergelijking met dierlijk voedsel. Voeding van plantaardige oorsprong maakt afvallen makkelijker, brengt je cholesterolgehalte weer in evenwicht en verkleint je risico op ontstekingen.

Voeding rijk aan polyfenolen

Dat zijn plantaardige stoffen die een hoge bloeddruk verlagen, je gezonde HDL- cholesterolwaarden verhogen, je kans op ontstekingen verminderen en stress aanpakken. Polyfenolen worden weinig of niet verteerd. Daardoor worden ze ook niet opgenomen om uiteindelijk in onze dikke darm terecht te komen.

Belangrijke bronnen van polyfenolen zijn:

  • Cacao en pure chocolade met minstens 85 procent rauwe cacao
  • Rode wijn
  • Druivenschillen
  • Groene thee
  • Amandelen
  • Uien
  • Blauwe bessen
  • Broccoli

Ontspan regelmatig

Chronische stressNeem regelmatig ontspanning. Stress is namelijk een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en daaraan gelinkte gezondheidsklachten.

Slaap voldoende

Tijdens je slaap krijgt je lichaam de nodige tijd om te herstellen van de geleverde inspanningen. Slapen helpt je zelfs afvallen omdat je spieren energie (calorieën) blijven verbruiken. Hoeveel slaap je precies nodig hebt hangt van meerdere factoren af en verschilt van persoon tot persoon. Terwijl sommigen aan vier uur slaap genoeg hebben zijn anderen na tien uur slapen nog moe. Gemiddeld acht uur slapen per nacht is ideaal.

Wees voorzichtig met het gebruik van antibiotica

Neem antibiotica alleen wanneer het echt nodig is. Antibiotica doden namelijk alle bacteriën in het lichaam, ook de gezonde. Na iedere antibioticakuur is je darmflora erg verstoort en je natuurlijke weerstand laag. Gebruik antibiotica daarom alleen op doktersadvies en volg de richtlijnen nauwgezet op.