4 kilo afvallen in 1 maand is handig. Zeker in het vooruitzicht van je vakantie, om je favoriete jurk van enkele  maanden of jaren aan te trekken of om naar die bruiloft van je beste vriendin te gaan. Het lijkt misschien weinig maar om 3 kilo af te vallen in 1 maand moet je even goed inspanningen doen om dit resultaat te bereiken. Je moet alvast gezonder gaan eten en meer bewegen. Of door bijvoorbeeld een maand alle vlees van je menu te schrappen.

Doet 1 maand geen vlees eten je 4 kilo afvallen en wat betekent dit voor je gezondheid? 

Wil je snel enkele kilo’s van je overgewicht kwijt? Dan kun je volgens Amerikaanse wetenschappers een tijdje geen vlees eten. Zo verlies je gemiddeld tot vier kilo in een maand. Mooi resultaat toch? Maar is geen vlees eten om snel af te vallen wel gezond?

Gezonde voedingsstoffen in vlees

Vlees is vooral rijk aan vitaminen A, B1, B2,B6 en B12 en aan mineralen zoals ijzer, fosfor, seleen en zink. Vlees bevat van nature eiwitten en vetten maar geen koolhydraten. Hoe vetter vlees bevat hoe lager zijn eiwitgehalte. Eiwitten zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en makkelijker afvallen. Ze geven ons namelijk een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor we minder vlug honger hebben. Vlees is vaak ook rijk aan zout.

Voor onze gezondheid hebben we geen vlees nodig

4 kilo afvallen in 1 maandOnbewerkt mager vlees bevat veel hoogwaardige eiwitten en is rijk aan vitaminen en mineralen zoals ijzer. Onbewerkt mager vlees maakt deel uit van onze voedseldriehoek.  Toch is het voor onze gezondheid niet nodig om vlees te eten en zeker niet alle dagen. Er bestaan namelijk genoeg gezonde vleesvervangers. Denk hierbij aan soja en sojaproducten zoals tofu en tenpeh en aan peulvruchten zoals erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard en vooral linzen en kikkererwten. Daarom adviseren diëtisten om wekelijks minstens eenmaal peulvruchten te eten.

4 kilo afvallen in 1 maand: Vlees bevat minder voedingsvezels

4 kilo afvallen in 1 maand zonder vlees is mogelijk omdat vlees veel minder voedingsvezels bevat dan gezonde vleesvervangers zoals peulvruchten en soja. Vezels zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en verlengen je verzadigd gevoel. Daardoor heb je minder vlug honger een eet je minder. Vooral plantaardige voedingsproducten zoals verse groenten en fruit, peulvruchten, onbewerkte noten, zaden en pitten, volkorengranen en volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst zijn belangrijke bronnen van voedingsvezels. Naast een snel en langdurig voldaan gevoel zorgen die ook voor een goede spijsvertering en een gezonde darmflora.

4 Kilo afvallen in 1 maand zonder ongezonde vetten

4 kilo afvallen in 1 maandDoor gedurende een maand geen vlees te eten kun je 4 kilo afvallen in 1 maand.  Een plantaardig voedingspatroon bevat namelijk weinig of geen ongezonde verzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn samen mey transvetten een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en van ongezond buikvet.

Plantaardige voeding zorgt voor een gezonde darmflora

In tegenstelling tot vlees en vooral rood en bewerkt vlees zorgt plantaardige voeding voor een gezonde darmflota. Dat is de basis van zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid. Hoe gezonder je darmflora hoe beter je spijsvertering werkt. Een goed functionerende spijsvertering activeert je vetverbranding. Beiden zijn dus onmisbaar om makkelijker af te vallen. Gezonde darmbacteriën verbeteren onze stoelgang en versterken ons immuunsysteem. De resultaten van een grootschalig onderzoek aan het Washington Center for Clinical Research leren ons dat diegenen die weinig of geen vlees eten veel meer gezonde bacteriën hebben dan zij die regelmatig vlees eten. Een leven zonder vlees laat je makkelijker alle gezonde voedingsstoffen opnemen. Daardoor zijn we minder vatbaar voor griep, verkoudheden, infecties van onze luchtwegen en bronchitis.

4 Kilo afvallen in 1 maand met evenwichtig cholesterolgehalte

Plantaardige voedingsproducten zoals verse groenten, fruit en onbewerkte noten, zaden en pitten bevatten weinig of geen ongezonde verzadigde vetten. Zo verminderen ze onze ongezonde LDL- cholesterol en verhogen ze de gezonde HDL variant. Een gezond cholesterolgehalte helpt je makkelijker overgewicht verliezen.

4 Kilo afvallen in 1 maand: Oppassen voor een tekort aan ijzer

Groene bladgroentenWanneer je geen vlees eet vergroot de kans op een tekort aan ijzer. Dat veroorzaakt op termijn een tekort aan energie, vermoeidheid, duizeligheid en spierzwakte. Vul dit ijzertekort aan met de juiste voeding zoals groene bladgroenten, spinazie, broccoli, peulvruchten, quinoa, pompoenpitten, schaal- en scheldieren, orgaanvlees (lever en niertjes), kip en kalkoen, tempeh en pure chocolade met minstens 85 procent rauwe cacao.

De nadelen van te veel vlees eten 

Het eten van te veel vlees en vooral van rood en bewerkt vlees zorgt voor vele gezondheidsnadelen. Rood en bewerkt vlees en vleeswaren voor broodbeleg (charcuterie) zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht, ongezond buikvet, aderverkalking, hart- en vaatziekten, beroerten, meerdere soorten kanker en diabetes 2 of ouderdomsdiabetes. Rauw en verbrand vlees (barbecue) is zo mogelijk nog ongezonder.

4 Kilo afvallen in 1 maand: Vlees bevat veel ongezonde verzadigde vetten

Vlees en vooral rood en bewerkt vlees bevatten veel ongezonde verzadigde vetten. Veel verzadigd vet in onze voeding verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.  Onderzoeken tonen aan dat het eten van 120 gram rood vlees per dag je risico op beroerten met tien procent doet stijgen. Het gaat dan vooral om herseninfarcten en hersenbloedingen. Het vet van vlees bestaat tot 40 procent uit verzadigd vet.

Diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes

Als je dagelijks tot 120 gram rood vlees eet verhoogt je risico op diabetes met bijna 20 procent. De combinatie van ongezonde verzadigde vetten, nitriet en heemijzer speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van insulineresistentie en diabetes type 2.

Heemijzer

VermoeidVooral rood vlees is rijk aan heemijzer. Dat brengt het nodige zuurstof in ons bloed. Heemijzer bevordert de aanmaak van nitrosaminen, een stof met kankerverwekkende eigenschappen.

Tekort aan ijzer zorgt voor vermoeidheid

Wanneer je geen of weinig vlees eet loop je een groter risico op een tekort aan ijzer. Dat zorgt op termijn voor vermoeidheid, een tekort aan energie, duizeligheid en spierzwakte.

Ziekmakende stoffen in rauw en bewerkt vlees

Vooral rauw vlees bevat allerlei ziekmakende stoffen zoals bacteriën (vooral salmonella en E. coli bacterie) en  parasieten. Deze zijn vooral gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Vlees bakken doodt de bacteriën. Bewerkt vlees en vleeswaren bevatten schadelijke stoffen als gevolg van allerlei bewerkingen zoals roken, drogen en zouten en door het toevoegen van allerlei geur- , kleur- , smaak- en bewaarstoffen.

Geen of minder vlees eten is goed voor ons leefmilieu

Weinig of geen vlees eten is ook goed voor ons  leefmilieu. Het zorgt voor minder schadelijke broeikasgassen, spaart de schaarse landbouwgrond, vele liters water, bomen en dierenlevens.


Minder vlees eten verbetert je gezondheid en doet je tot 4 kilo afvallen in 1 maand

Mager en onbewerkt vlees maakt deel uit van de voedingsdriehoek. Toch eten we allemaal te veel vlees. Zeker als je weet dat de aanbevolen hoeveelheid vlees ‘slechts’ 500 gram per week bedraagt, vlees als broodbeleg inbegrepen. Daarvan eet je wekelijks maximaal 150 gram rood vlees.

Een weekschema voor minder vlees eten kan er als volgt uitzien:

Een dag vette vis:

4 kilo afvallen in 1 maandEn vooral wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis

Een dag peulvruchten als gezonde vleesvervanger

Je hebt de keuze tussen erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard en vooral linzen en kikkererwten

De andere dag eet je onbewerkte noten en pitten

Dan hebben we het vooral over amandelen, cashewnoten, wal- en hazelnoten, pistachenoten, paranoten, pinda’s en zonnebloempitten

Twee dagen rood vlees 

Zoals mager varkens- rund- of lamsvlees


Twee dagen wit vlees

En vooral kip en kalkoen

In een gezond voedingspatroon dat 4 kilo afvallen in 1 maand mogelijk maakt past zeker ook:

  • Soja en sojaproducten: zoals tofu en tempeh
  • Eieren
  • Volkorengranen: zoals haver, zemelen, boekweit en quinoa
  • Volkorenproducten: alle soorten volkoren brood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Peulvruchten
  • Verse groenten en fruit
  • Alle onbewerkte noten, zaden en pitten