Vocht vasthouden en overgewicht voorkomen op een natuurlijke manier

wATER VASTHOUDEN EN OVERGEWICHT

Vocht vasthouden en overgewicht gaan vaak samen. Wanneer je wilt afvallen door gezond en natuurlijk te eten wordt heb je dagelijks last van sterke gewichtsschommelingen. Vocht vasthouden is dan vaak de oorzaak. Gelukkig kunnen we zelf veel doen om van dit vocht vasthouden of oedeem definitief af te raken. Vocht vasthouden voorkomen of behandelen doe je best op een natuurlijke manier. 

Hoe raak je verlost van vocht vasthouden zodat je ook iets aan je gewichtsprobleem kunt doen?

We bestaan voor meer dan de helft uit vocht. Niet verwonderlijk dus dat onze vochthuishouding een belangrijke invloed heeft op onze gezondheid. Bij een gezonde vochthuishouding drinken we automatisch, bij voorkeur water. Voor het tijdig afvoeren van het overtollige water zorgt ons lichaam. Soms houden we te veel vocht vast. Als gevolg van de zwaartekracht zakt dit overtollige vocht tot in onze benen. Daar zorgt het voor opgezwollen voeten of enkels. Vocht vasthouden of oedeem komt in verschillende delen van ons lichaam voor maar vooral in onze handen, benen en voeten. In de winter hebben we er weinig of geen last van. Dat verandert naarmate de temperatuur stijgt. Hoe hoger die temperatuur hoe meer vocht we vasthouden.

Lees ook:  Voeding met weinig calorieën dat je gezondheid verbetert en je snel doet afvallen

Vocht vasthouden en overgewicht

Onze voorraad vocht wordt geregeld door drukverschillen, zowel in als buiten onze bloedvaten. Die verwijden bij warm weer waardoor het vocht uit onze bloedvaten wordt geperst. Vocht vasthouden komt veel voor bij overgewicht. Hoe hoger ons lichaamsgewicht hoe groter de druk op onze bloed en lymfevaten. Het vocht uit onze voeten en benen moet tegen de zwaartekracht én de druk van ons het lichaam omhoog gebracht worden. Verloopt dit proces niet goed, dan blijft het op dezelfde plaats waar het zich ophoopt.

Vicieuze cirkel

Zo komen we al vlug in een vicieuze cirkel terecht. Bij overgewicht lopen we een groter risico op vocht vasthouden. Heb je om een of andere reden last van vocht vasthouden of oedeem? Dan weeg je al vlug meer dan echt in het geval is. Het gaat dan niet om extra vet, maar je moet het teveel aan  vocht wél kwijt.

Lees ook: Gezonde koolhydraten die je meer zou moeten eten zeker als je wilt afvallen

Vocht vasthouden en overgewicht: De oorzaken

Vocht vasthouden en overgewicht hebben meerdere oorzaken. De belangrijksten zijn:

  • Hoge bloeddruk

  • Ernstige aandoeningen: en vooral hart- en vaatziekten, aderverkalking, levercirrose, nieraandoeningen en problemen met het lymfesysteem

  • Lang staan of zitten in dezelfde houding

  • Menstruatie en zwangerschap

  • Het langdurig gebruik van sommige geneesmiddelen

  • Een slecht functionerend lymfestelsel

  • Overmatig zoutgebruik

Lees ook: Snel vocht verliezen zonder geneesmiddelen + Aangepaste recepten

Veel voorkomende klachten bij vocht vasthouden

Naast overgewicht zijn dat vooral gezwollen handen, benen, enkels en voeten ook de vorming van spataderen.

Vocht vasthouden en overgewicht voorkomen met koolhydraten

Vocht vasthouden en overgewicht voorkomen doe je met zoveel mogelijk natuurlijke voeding met trage koolhydraten te eten. Gezonde trage koolhydraten vinden we vooral in:

  • Verse groenten en fruit

  • Peulvruchten: zoals erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten

  • Volkoren granen: vooral haver, zemelen, boekweit, quinoa, gierst, volkoren tarwe, volkoren rogge en teff

  • Volkoren producten: alle soorten volkoren brood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst en bruine rijst

  • Zoete aardappelen of bataten

Lees ook: Suikerloos eten verkleint je hongergevoel + Aangepaste recepten zonder suiker

Vocht vasthouden en overgewicht voorkomen met minder zout

Te veel zout gebruiken is een belangrijke oorzaak van vocht vasthouden. Gebruik voortaan dus minder zout en breng je gerechten op smaak met verse kruiden en specerijen zoals foelie, kardemom, basilicum, bieslook, dille, gember, kaneel, koriander, kurkuma, nootmuskaat, marjolein, oregano, peterselie, pijnboompitten, rozemarijn, tijm en venkel.

Vocht vasthouden en overgewicht voorkomen met hydraterende voedingsmiddelen

Een gezond en natuurlijk eetpatroon bestaat uit veel verse groenten en fruit. Groenten eet je onbeperkt en minstens 300 gram groenten en meer per dag. Alle groenten barsten van de gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Ze bevatten weinig of geen calorieën. Groenten en fruit met veel water hydrateren ons lichaam waardoor we vocht vasthouden en overgewicht voorkomen.

  • Verse groenten met het hoogste vochtgehalte zijn: komkommer, tomaten, sla, alle koolsoorten, waterkers, spinazie, wortelen, broccoli, selderij, paprika, asperges en champignons

  • Fruit met de hoogste vochtconcentratie: meloen, aardbeien, watermeloen, frambozen, perziken, grapefruits, appels, peren, druiven en bananen

Lees ook: Vet verbranden tijdens je slaap door overdag de juiste voeding te eten

Vocht vasthouden en overgewicht: drink voldoende water

Drink dagelijks minstens 2,5 liter water. Je lichaam gebruikt dit dan zoals het hoort en zal het ook tijdig en op de juiste manier verwijderen.

Vocht vasthouden en overgewicht voorkomen met magnesium

Voldoende magnesium is belangrijk bij het voorkomen of behandelen van vocht vasthouden. Voldoende magnesium haal je uit je dagelijkse voeding. Dit belangrijk mineraal vind je vooral in:

  • Groene bladgroenten: spinazie, andijvie, sla, broccoli, bloemkool, in alle groene koolsoorten, paksoi, Chinese kool, tuinkers en waterkers

  • Peulvruchten: en vooral erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard linzen en in kikkererwten

  • Onbewerkte noten: pecannoten, cashewnoten, amandelen en pinda’s

  • Zaden: chiazaad, lijnzaad, sesamzaad, korianderzaad en katoenzaad

  • Pitten: zonnebloempitten, pijnboompitten en pompoenpitten

  • Volkoren granen: haver, zemelen, boekweit gierst, volkoren tarwe en roggen, quinoa

  • Volkorenproducten: volkoren brood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst en bruine rijst

  • Soja en sojaproducten: tofu, sojameel, tempeh

  • Fruit: bananen, gedroogde abrikozen en vijgen, abrikozen, pruimen, avocado en frambozen

  • Groene thee

  • Vis: en vooral in wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en ansjovis

  • Schaal- en schelpdieren: mosselen, oesters, garnalen en krab
  • Appelazijn

  • Mosterdolie

Lees ook: Afvallen volhouden – Op wat moet je letten om je doel te bereiken

Andere manieren om vocht vasthouden en overgewicht te voorkomen:

Masseren

Masseer zoveel mogelijk de getroffen lichaamsdelen. Dat ontspant en verbetert de doorbloeding en de bloedcirculatie waardoor de vochtophoping sneller verdwijnt. Masseer altijd in de richting van je hart.

Vocht vasthouden en overgewicht voorkomen door te stoppen met roken

Door te stoppen met roken hou je niet alleen minder vocht vast. Stoppen met roken zorgt voor veel meer gezondheidsvoordelen:

  • Gezonde bloeddruk

  • Betere bloedcirculatie en doorbloeding

  • Meer zuurstofvoorziening

  • Zuivere longen  

  • Betere reuk en smaakzin

  • Verbetert je conditie

  • Kleiner risico op hart- en vaatziekten

Bezoek regelmatig de sauna. Dat stimuleert je doorbloeding en helpt het vocht verwijderen.

Lees ook: 4 Kilo afvallen in 1 maand door geen vlees te eten – Maar is dit wel gezond

Ook dit helpt tegen vocht vasthouden en overgewicht

  • Lig met je benen iets hoger

  • Breng warme en koude kompressen aan op plaatsen waar het vocht zich ophoopt 

  • Draag steunkousen

  • Breng het sap van aardappelen aan op plaatsen die vocht vasthouden 

Een evenwichtige vochthuishouding bekom je alleen in een gezond en natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.