Hormonen in evenwicht brengen verbetert je gezondheid en doet je makkelijker je makkelijker afvallen. Je hormonen weer in evenwicht brengen kan op vele manieren. Dat doen we vooral door het slikken van geneesmiddelen. Maar dat is lang niet altijd de beste manier om je hormonen op orde te brengen. Je hormonenbalans herstellen kan even goed op een natuurlijke manier en dus zonder geneesmiddelen.

Hoe brengen we onze hormonen in evenwicht op een natuurlijke manier?

Je eet gezond, drinkt veel water, beweegt regelmatig en slaapt als een roos. En toch voel je je vermoeid en slecht in je vel. De oorzaak van dit alles ligt vaak bij je hormonen. Zijn die uit balans dan loopt het ooit wel ergens mis. Vervelende gezondheidsklachten zijn dan onvermijdelijk. Je verstoorde hormonen in evenwicht brengen is dan de enige uitweg, maar hoe pak je dit best aan?

Wat zijn hormonen eigenlijk?

Hormonen in evenwicht brengenHormonen zijn chemische stoffen die belangrijke lichaamsprocessen regelen. Zijn je hormonen in evenwicht? Dan ben je gezond, energiek, en vitaal. In het andere geval steken allerlei vervelende kwaaltjes de kop op. Afvallen wordt dan moeilijk en vaak zelfs onmogelijk. Als reactie heb je constant trek in zoet en vet. Je eet ongezond, bent bij de kleinste inspanning vermoeid. Je hebt je een tekort aan energie. Als we daar niets aan doen dan vergroot ons risico op een depressie.

Hormonen in evenwicht brengen kan op vele manieren

Dan is het hoog tijd om er iets aan te doen. Je hormonen in evenwicht brengen is dan de enigste oplossing. En dat kan op vele manieren. Vaak worden dan scheikundige hormoonpreparaten voorgeschreven. Onze hormonen in evenwicht brengen kunnen we ook op een natuurlijke manier, dus zonder geneesmiddelen.

Hormonen in evenwicht brengen: Meerdere soorten hormonen

Op gezondheidsvlak moeten we met vele hormonen rekening houden. Ook als je gezond wilt afvallen. Zo zijn er hormonen die ons dik maken en andere die ons helpen afvallen. Hormonen die helpen ons overgewicht te verliezen zijn:

  • Het groeihorpmoon
  • Testosteron
  • Progesteron
  • Insuline
  • Oestrogeen
  • Cortisol
  • Leptine
  • Ghreline

Verstoorde hormonen herkennen

Symptomen die op verstoorde hormonen kunnen wijzen zijn vooral:

Je kunt constant eten

Hormonen in evenwicht brengen

Zijn je hormonen uit evenwicht dan kun je constant eten. Je trek in zoet en vet is groot en wordt alsmaar groter. Te veel cortisol of insuline zijn er verantwoordelijk voor. Hoe meer van deze hormonen we aanmaken hoe groter ook onze trek in zout waardoor we meer vocht vasthouden. Bewerkt voedsel met veel toegevoegde stoffen zoals geur- , kleur- , smaak en bewaarmiddelen maakt ons verslaafd aan ongezond eten.

Moeilijk of zelfs niet afvallen

Een ongezond voedingspatroon en te weinig beweging zijn belangrijke oorzaken van overgewicht. Verstoorde hormonen worden daarbij vaak vergeten. Je valt dan moeilijk of zelfs niet af. Je komt dan aan door het drinken van water. Teveel insuline in je bloed doet je geen grammetje vet verliezen. Teveel van het vrouwelijk hormoon oestrogeen zorgt er zelfs voor dat je meer vet opslaagt. Ook een traag werkende schildklier vertraagt onze vetverbranding. Gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eten met veel groenten is dan de enige oplossing om onze hormonen in evenwicht te brengen.

Plotse stemmingswisselingen

Verstoorde hormonen zorgen ook voor plotse stemmingswisselingen. Het Pre Menstrueel Syndroom of kortweg PMS is er een sprekend voorbeeld van.

Stress en constant vermoeid

Chronische stressBen je gestresseerd en constant vermoeid? Dan maak je teveel cortisol aan. Dat verhoogt je stress, veroorzaakt vermoeidheid en verstoort je herstelproces. Cortisol verhindert ook de aanmaak van andere belangrijke hormonen en vooral van progesteron, melatonine, insuline en DHEA.

Onverklaarbare gewichtstoename

Neemt je overgewicht plots toe zonder onderliggende oorzaak? Dan moet je het bij je hormonen zoeken. Is je hoeveelheid cortisol verstoort dan krijg je ongezond buikvet. Hormonen bepalen je:

  • Energieverbruik in rust of je basaalmetabolisme
  • Vetopslag
  • Spiermassa 
  • Vet- of spierverbranding of vet of spieren verbrand worden;
  • Honger- en verzadigingsgevoel. Hier zorgen de hormonen leptine en ghreline voor

Hormonen in evenwicht brengen: Groeihormoon

Ons groeihomoon maakt ons slank. Het stimuleert onze vetverbranding in plaats van glucose (suiker) te verbranden. Het groeihormoon zorgt ook voor meer energie, vertraagt ons natuurlijk verouderingsproces en vergroot ook je spiermassa. Dit laatste is belangrijk voor een gezond gewicht. Spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën) zelfs in rust en tijdens je slaap. Vanaf ons dertigste daalt onze productie van groeihormoon. Dat verlies kunnen we goed maken met de juiste (natuurlijke) voeding en voldoende beweging. Je maakt ook meer groeihormoon aan door:

‘s Avonds na 21 uur weinig of niets meer te eten

Zo krijgt je spijsvertering voldoende rust om zich te herstellen.

Voeding met veel vitaminen van het B- complex te eten

Hormonen in evenwicht brengenB- vitaminen vind je vooral in varkens- en rundvlees, volkoren brood, zilvervliesrijst en in volkoren deegwaren, in groenten en vooral in groene bladgroenten, in zuivel en zuivelproducten, vette vis, onbewerkte noten, zaden en pitten, in vers fruit en vooral in bananen.

Natuurlijk eten

Natuurlijke voeding herken je aan zijn ingrediënten. Hoe minder bestanddelen je voeding bevat hoe natuurlijker. Puur natuurlijke voeding heeft dus maximaal een ingrediënt.

Regelmatig te bewegen

Je moet daar voor niet gaan trainen zoals een topsorter. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen of fietsen in de buitenlucht volstaat. Doe dit ook bij slecht weer en in de winter. Eens je aan dit ritme bent aangepast kun je dit nog altijd verhogen.

Voldoende te ontspannen en te slapen

Stress is een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. Tijdig ontspannen en voldoende slapen is een must. Hoeveel slaap je nodig hebt hangt vooral af van de zwaarte en de de intensiteit van je inspanningen. De ene heeft meer slaap nodig dan de anderen, maar algemeen wordt aangenomen dat acht uur slaap per nacht ideaal is.

Hormonen in evenwicht brengen: Testosteron

Ook vrouwen moeten over voldoende van dit mannelijk hormoon beschikken. Testosteron vergroot je spiermassa, versterkt je botten, verbrand meer vet, geeft extra energie en helpt bij depressies. Onze concentratie testtosteron neemt af naarmate we ouder worden. Maar ook andere factoren zoals ongezonde voeding, stress, roken en overmatig alcohol drinken hebben een negatieve invloed op onze hoeveelheid testosteron.  Je houdt je testosteron op peil door de juiste voeding te eten. Dat zijn vooral voedingsmiddelen die veel betacaroteen bevatten zoals oranje en gele groenten, voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B en boor bevatten zoals verse groenten en  fruit en onbewerkte noten.

Aminozuren

EierenHelpen ook bij de aanmaak van testosteron. Aminozuren zijn de bouwstenen van onze lichaamscellen, van antilichamen, spierweefsel en enzymen. De grootste hoeveelheid aminozuren vindt je in eiwitrijke voeding en vooral in eieren, vlees, kip en kalkoen, vette vis en in rauwe melkproducten.  Gezonde voeding met de juiste hoeveelheid vet is ook belangrijk. Kies voor gezonde vetten zoals die in vette vis, avocado, olijfolie en voor verzadigde zoals kokosolie, roomboter, ghee en natuurlijk vet van uitsluitend met gras gevoederde dieren.

Hormonen in evenwicht brengen: Het vrouwelijke hormoon progesteron

Dit hormoon is een belangrijke vetverbrander. Het wordt door vrouwen maandelijks aangemaakt na hun eisprong. Als je niet zwanger raakt daalt je progesteron aanzienlijk. Dat vertraagt je stofwisseling en verlaagt je bloedsuikergehalte. Logisch dat vrouwen in deze periode meer zin krijgen in zoet. Het eten van de juiste voeding brengt de hoeveelheid progesteron op een gezond niveau. Dat is voedsel rijk aan vitamine B6. Die vind je vooral in vlees, vette vis, in groene bladgroenten, bonen, bananen, avocado en in tomaten. Magnesium is ook belangrijk voor de aanmaak van je progesteron. Je vindt dit mineraal vooral in donkere bladgroenten, amandelen, eieren, vlees, bonen en in onbewerkte noten en zaden.

Hormonen in evenwicht brengen: Insuline

Helpt je voeding omzetten in de nodige energie. Heb je teveel insuline dan sla je meer vet op. Hoe meer vet je opslaagt hoe meer insuline je aanmaakt. De concentratie aan insuline wordt vooral bepaalt door wat je eet. Het gaat dan vooral om koolhydraten. Die worden in ons lichaam omgezet in glucose (suiker). Glucose is brandstof voor onze spieren en onze hersenen.

Eet zo weinig mogelijk zoet

Hoge bloeddrukVanaf het moment dat glucose in ons bloed terecht komt maakt onze pancreas of alvleesklier insuline aan. Hoe meer zoetigheden je eet hoe meer insuline we aanmaken. Dan stijgt je bloedsuikerspiegel plots erg hoog  om komt kort daarna even snel te dalen. We krijgen dan snel weer honger en dit proces herhaalt zich. Eet je teveel suikerrijke voeding dan wordt je ongevoelig voor insuline of insuline resistent. Insuline resistentie veroorzaakt niet alleen vermoeidheid, geheugenverlies, stemmingswisselingen en gewichtstoename maar ook hoge bloeddruk, Alzheimer, beroertes, hart- en vaatziekten en diabetes. Met de juiste voeding kun je insuline resistentie voorkomen en zelfs genezen. Regelmatig bewegen vermindert ook de aanmaak van insuline.

Hormonen in evenwicht brengen: Oestrogeen

Dankzij dit vrouwelijke hormoon raken vrouwen zwanger raakt. Het zorgt tegelijk voor een mooie huid en een goed humeur. Zijn je vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron in evenwicht dan helpen ze meer vet te verbranden. Ze zorgen ook voor meer energie en een goede nachtrust. Te veel oestrogeen veroorzaakt overgewicht, cellulitis en sommige soorten kanker. Het vertraagt de werking van je schildklier met overgewicht tot gevolg. Teveel oestrogeen houdt ook meer water en zout vast. Dat activeert een enzym dat meer vet opslaat. Bij onvoldoende progesteron word je oestrogeen-dominant. Dat wordt extra in de hand gewerkt door niet-gefermenteerde sojaproducten zoals vleesvervangers en sojabonen. Bewerkte voeding en suiker verhoogt ook je oestrogeen gehalte en bevat weinig of geen voedingsvezels. Het zijn uitgerekend deze vezels die oestrogeen afvoeren.

Hormonen in evenwicht brengen: Cortisol voor stabiele bloedsuikerspiegel 

Hormonen in evenwicht brengenDit hormoon wordt aangemaakt in onze bijnieren. Het helpt onze bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden. We maken cortisol ook aan onder invloed van stress. Teveel zorgt voor meer insuline en een constant hongergevoel. Cortisol is oorzaak van ongezond buikvet en doet de hoeveelheid serotonine in je hersenen dalen. Dat zorgt op zijn beurt voor meer honger, irritatie en depressie.

Hormonen in evenwicht brengen: Teveel serotonine

Veroorzaakt het verlies van spieren, een dunnere huid, geheugenverlies, hoge bloeddruk, duizeligheid, opvliegers en overmatige beharing. Het eten van de juiste voeding houdt de productie van cortisol onder controle. Denk hierbij vooral aan verse groenten en fruit (vooral alle soorten bessen), rauwmelkse kaas, volkoren brood en paddestoelen. Regelmatig bewegen brengt ook om de aanmaak van cortisol op het juiste niveau te houden.

Hormonen in evenwicht: Leptine waarschuwt dat je voldaan bent

Geeft het signaal aan je hersenen dat je voldaan bent en dus best stopt met eten. Bij een te kleine hoeveelheid leptine sla je vet op in plaats van het te verbranden. Dit voorkom je door zo weinig mogelijk fastfood, kant-en-klaar gerechten en diepvriesmaaltijden te gebruiken. Voldoende slaap, langzaam eten en voldoende kauwen, voeding rijk aan gezonde omega 3 vetzuren en zink houden de aanmaak van leptine onder controle.

Hormonen in evenwicht houden doe je door: 

  • Gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd te eten met veel verse groenten, fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Zo weinig mogelijk voeding rijk aan suiker en ongezonde verzadigde vetten en transvetten te  eten
  • Tijdig te ontspannen
  • Voldoende te slapen
  • Meer te bewegen: door dagelijks minstens een half uurtje te wandelen, joggen of te fietsen in de buitenlucht. Ook bij slecht weer en in de winter
  • Voldoende water te drinken: minstens 2,5 liter per dag. Koffie en thee zonder melk en suiker en een zelf gemaakte smoothie zijn gezonde alternatieven