Magnesiumtekort herkennen en tijdig aanvullen is nodig om gezondheidsproblemen te voorkomen. Dit mineraal is bij meer dan 300 lichaamsprocessen betrokken. Het is vooral belangrijk voor gezonde spier- en zenuwfuncties, maar even goed voor een stabiel hartritme, een gezond immuunsysteem, een stabiele bloedsuiker en sterke botten. Een magnesiumtekort aanvullen doe je met de juiste voeding en met ondersteuning van een aangepast voedingssupplement.


Kortom, wat kunnen we best eten om een magnesiumtekort te voorkomen?

Heb je regelmatig last van spierkrampen, gespannen spieren, spierzwakte, lusteloosheid, prikkelbaarheid, koude handen en voeten, menstruatiepijn, vermoeidheid, zenuwachtigheid en stress? Dan is de kans groot dat je met een magnesiumtekort kampt. Dit mineraal bevindt zich in onze botten en lichaamsweefsels. Het is verantwoordelijk voor de opbouw van eiwit en voor de overdracht van zenuwprikkels naar onze hersenen. Magnesium zorgt tegelijkertijd voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Verder zorgt voldoende magnesium voor meer energie en een fit en gezond lichaam. Het ontspant, helpt bij een depressie en verzacht de symptomen van de overgang. 

Magnesiumtekort herkennen om diabetes te voorkomen

Magnesiumtekort herkennenEen stabiele bloedsuikerspiegel herkennen is belangrijk om diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes te voorkomen. Dat zorgt er ook voor dat er minder insuline in ons bloed terecht komt. Het betreft een hormoon dat zowel onze vetopslag als onze vetverbranding regelt. Hoe hoger onze bloedsuikerspiegel hoe meer insuline we aanmaken en hoe minder vet we verbranden. 

Magnesiumtekort als gevolg van onze ongezonde voeding

Onze moderne voeding bevat steeds minder gezonde voedingsstoffen waaronder vooral vitaminen en mineralen zoals magnesium. Een magnesiumtekort herkennen is dan ook nodig om onze voorraad tijdig aan te vullen om erger te voorkomen. Een tekort aan magnesium vullen we in de eerste plaats aan met het eten van de juiste voeding eventueel gecombineerd met een natuurlijk voedingssupplement.

Magnesiumtekort herkennen om deze aandoeningen te voorkomen

Een goede spijsvertering, gezonde darmen, lever en nieren zijn belangrijk voor gezond magnesiumniveau. Dit mineraal wordt opgenomen via de dunne darm. Van daaruit gaat het via ons bloed naar al onze weefsels en lichaamscellen. In normale omstandigheden wordt tot 50 procent van de totale hoeveelheid magnesium uit onze voeding door ons lichaam opgenomen. Belangrijke oorzaken van een magnesiumtekort zijn:

  • Ongezonde voeding arm aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, minerale en voedingsvezels
  • Darmproblemen zoals de ziekte van Crohn
  • Misselijkheid en braken
  • Chronische diarree
  • Stress
  • Overmatig gebruik van koffie en alcoholische dranken
  • Het eten van teveel geraffineerde witte suiker, geraffineerde deegwaren en rijst, vlees en melkproducten
  • Het langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals maagzuurremmers en antibiotica
  • Een slecht functionerende pancreas of alvleesklier, lever en nieren 

Magnesiumtekort herkennen

De belangrijkste symptomen van een magnesiumtekort

Spierkrampen, zwakke spieren of pijn in de spieren

Stress

Een traag werkend vetverbrandingsproces zodat je minder opgeslagen vet verbrandt en moeilijker afvalt

  • Verhoogde prikkelbaarheid
  • Vermoeidheid en chronische vermoeidheid
  • Hoofdpijn en migraine
  • Overgevoeligheid en lusteloosheid.
  • Hartkloppingen
  • Spijsverteringsproblemen
  • Een spastische darm
  • Angst en depressie
  • Overgevoeligheid
  • Astmatische klachten
  • Allergieën
  • Slapeloosheid
  • Botontkalking bij vrouwen na de overgang
  • Verlies aan eetlust, misselijkheid en braken

Magnesiumtekort  herkennen en aanvullen met de juiste voeding

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) ligt tussen de 330 en 480 milligram voor vrouwen en varieert van 420 tot 480 milligram voor mannen. Vooral vrouwen kampen met een magnesiumtekort. Ze moeten dan ook zo snel mogelijk een  magnesiumtekort herkennen om er iets aan te doen. Naast een verkeerde en dus ongezonde voeding is stress een belangrijke oorzaak van een magnesiumtekort. Je mag nog zo gezond eten met voldoende magnesium, bij stress verdwijnt dit mineraal samen met je urine uit je lichaam. Een voldoende magnesiumvoorraad helpt ook bij hoofdpijn, migraine en bij het Pre Menstrueel Syndroom of kortweg PMS.

Voeding rijk aan magnesium

Magnesiumtekort herkennenMagnesium vind je vooral in:

Groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, alle soorten sla, broccoli, alle groene koolsoorten, Chinese kool, paksoi, bloemkool, tuin- en waterkers

Fruit: magnesium vind je vooral in bananen, ananas, aardbeien, grapefruit en avocado

Volle granen: zoals haver, zemelen, boekweit, havermout en havervlokken

Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand

Peulvruchten: zoals erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten

  • Volkorenproducten: volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Melkproducten: zoals natuuryoghurt en kwark zonder toegevoegde stoffen
  • Vlees
  • Vette vis: dan denken we vooral aan wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis

Sommige bevolkingsgroepen lopen een groter risico op een magnesiumtekort dan anderen. 

Dat is vooral het geval voor:

  • Diegenen die dagelijks zware inspanningen leveren
  • Ben je stressgevoelig? Dan heb je nood aan een extra dosis magnesium om dagelijks goed te blijven functioneren
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven 
  • Als je dagelijks maagzuurremmers gebruikt
  • Bij het gebruik van de anticonceptie pil

Je voorraad magnesium aanvullen met een voedingssupplement

Gezonde en natuurlijke voeding is de beste bron van magnesium.  Je kunt dit ondersteunen met het slikken van een voedingssupplement; Slik nooit teveel magnesium dat veroorzaakt diarree. Een langdurige overdosis kan uiteindelijk leiden tot hartritmestoornissen. Vooral het voorkomen of het behandelen van stress en daaraan gelinkte gezondheidsklachten zijn voldoende redenen voor het gebruik van magnesiumtabletten.

Combinatie van magnesium en calcium

Magnesiumtekort herkennenCalcium vergemakkelijkt de opname van magnesium uit onze dagelijkse voeding. Van calcium krijgen we vooral binnen dankzij zuivel en zuivelproducten zoals melk, kaas, karnemelk, natuuryoghurt en kwark. Daarnaast vind je calcium ook in:

Wilde zalm

Broccoli en boerenkool

Abrikozen

  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Soja en sojaproducten zoals sojabonen en tofu
  • Specerijen en vooral pepers, kaneel, komijn, kerrie en kruidnagel