Regenboogdieet doet eten met alle kleuren van de regenboog

RegenboogdieetEen regenboogdieet combineert zoveel mogelijk kleuren van gezonde voedingsproducten. Op die manier krijg je een zo breed mogelijke waaier aan gezonde voedingsstoffen naar binnen.

Die zijn onmisbaar om je gezondheid te verbeteren en te behouden. In zo een gezond eetpatroon verbrandt je meer opgeslagen vet en val je makkelijker af. 

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van een regenboogdieet?

Groenten en fruit maar ook alle andere voedingsmiddelen hebben de meest uiteenlopende kleuren. Wetenschappers ontdekten dat iedere kleur zijn eigen gezondheidsvoordelen heeft.

Dat vormt meteen de basis van het regenboogdieet dat ook bij ons steeds populairder wordt. In een regenboogdieet combineer je iedere maaltijd voeding met zoveel mogelijk kleuren.

Dat betekent niet dat je telkens elke kleur van voeding in iedere maaltijd moet verwerken. 

Achter een regenboogdieet schuilt een bepaalde filosofie. Hoe kleurbewuster je eet hoe meer gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten, sterke antioxidanten en voedingsvezels naar binnen krijgt.

In zo een gezond eetpatroon eet je in de eerste plaats veel verse groenten en fruit en onbewerkte noten, zaden en pitten. Om van alle gezondheidsvoordelen te genieten die deze gezonde voeding ons geeft eet je dus niet alleen je favoriete groenten en fruit maar combineer je alle mogelijke kleuren.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren

Als je het eten van gezonde voeding beperkt tot datgene wat je graag eet loop je veel gezonde voedingsstoffen mis. Met een regenboogdieet kun je dit voorkomen.

Kleur zegt veel over de kwaliteit van voeding

We kiezen niet alleen met onze ogen. Wat we zien speelt ook een belangrijke rol bij datgene wat we eten. De kleur van voeding vertelt veel over zijn kwaliteit en de versheid.

Groenten en fruit hebben hun specifieke kleur te danken aan de aanwezige fytonutriënten. Dat zijn de natuurlijke bestanddelen van planten, die deze beschermen tegen de schadelijke in vloed van  de UV- stralen en insecten. Zowel vitaminen als mineralen maken deel uit van deze fytonutriënten.

Regenboogdieet of de voordelen van de verschillende kleuren

Hoe gevarieerder je eet, hoe meer fytonutriënten je binnenkrijgt. Dat stimuleert je gezondheid. Resultaten van vele wetenschappelijke studies tonen aan  dat bepaalde gezondheidsvoordelen afhankelijk zijn van de kleur van wat je eet.

De belangrijkste voordelen van de meest voorkomende kleuren in verse groenten en fruit:

  • Paarse groenten en fruit: ondersteunen de werking van onze hersenen, versterken ons geheugen en verhogen onze concentratie. Paarse groenten zoals bessen, aubergines, kapucijners, rode bieten, vijgen, pruimen, bramen en frambozen, paarse wortelen en bloemkolen doen je makkelijker afvallen, meer opgeslagen vet verbranden en beschermen tegen aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes, een verstoort cholesterolgehalte, allerlei ontstekingen (reuma, artritis en artrose) en vertragen ons natuurlijk verouderingsproces
  • Oranje groenten en fruit: zoals sinaasappelen, mandarijntjes, pompoenen, wortels, zoete aardappelen en meloenen werken sterk ontstekingsremmend, vertragen ons natuurlijk verouderingsproces, herstellen beschadigd DNA en verbeteren onze vruchtbaarheid
  • Gele en witte groenten en fruit: hierbij behoren bloemkool, pastinaak, mais en citroen. Gele en witte groenten en fruit houden onze huid jong en elastisch, beschermen onze longen, voorkomen allerlei ontstekingen en doden schimmels en virussen. Daarnaast zuiveren ze ons lichaam van allerlei giftige afvalstoffen waardoor ze ook meer vet verbranden en ons makkelijker doen afvallen
  • Groene groenten en fruit: in spinazie, andijvie, broccoli, alle soorten sla, boontjes, groene koolsoorten, tuin- en waterkers en avocado vind je alle gezonde voedingsstoffen én chlorofyl waardoor ze zorgen voor gezonde nieren, lever, botten en gebit en ontstekingen voorkomen
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren

Staan centraal in het regenboogdieet:

  • Pompoenen zijn een belangrijke bron van vitamine A en C en E en vertragen het ontstaan en de ontwikkeling van kwaadaardige tumoren
  • Sinaasappelen: bevatten naast grote hoeveelheden vitamine A en C ook foliumzuur belangrijk voor zwangere vrouwen of zij die zwanger willen worden. Verminderen ook het risico op aderverkalking, hart- en vaatziekten, veel voorkomende soorten kanker en problemen met onze ogen
  • Groene bladgroenten, suikermaïs en verse kruiden zoals paprika en saffraan bevatten de stof zeaxanthine. Het betreft een pigment dat dikwijls in combinatie met luteïne in tal van voedingsproducten wordt aangetroffen. Deze stof beschermt tegen oogproblemen zoals tegen leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie en cataract
  • Ananas: is een belangrijke leverancier van  is rijk vitamine C en mineralen zoals mangaan. Dat zorgt voor sterke botten, beschermt tegen osteoporose  en verlicht premenstruele spanningen
  • Citroenen: vertragen de groei van kwaadaardige kankercellen
  • Bananen: zijn rijk aan kalium, een mineraal dat de kans op hart- en vaatziekten verkleint
  • Tomaten: stimuleren de gezondheid van ons hart
  • Aardbeien en frambozen: remmen de groei van huid- en longkankercellen af en verzachten de vervelende bijwerkingen van chemotherapie verzachten.

Een combinatie van dit regenboogdieet en de vele gezonde voedingstips en recepten uit de Afslank Receptenbijbel zijn je beste garantie op een goede gezondheid en lichaamsgewicht.

Hoe beginnen met een gezonde leefstijl?

natuurlijke weerstand verhogenVind jij het moeilijk om gezonde eetgewoonten aan te leren? Maak dan VRIJBLIJVEND kennis met het Afslank Receptenboek van voedingsdeskundige Richard Ridder.

Wat mag je verwachten van dit receptenboek verwachten?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Met deze wetenschappelijk onderbouwde voedingstips en vele gezonde recepten met uitsluitend natuurlijke ingrediënten voor zowel je ontbijt als je lunch (middagmaal), diner (avondmaal) als je gezonde tussendoortjes échte oplossingen voor je gewichtsprobleem.

Dit Afslank Receptenboek hielp ondertussen als meer dan 15000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun overgewicht af.

8 kilo afvallen in 1 maand is met deze Afslank Receptenbijbel perfect mogelijk

Dat wil jij toch ook? 

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren
Door |2017-03-27T11:12:50+00:00februari 27th, 2017|Dieet|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.