Weerstand verhogen met de juiste natuurlijke voeding

Weerstand verhogen

Weerstand verhogen verkleint je risico op verkoudheden, influenza (griep), corona en infecties van onze luchtwegen zoals bronchitis. Een hogere natuurlijke weerstand zorgt dus voor een betere gezondheid. Je weerstand verhogen doe je op meerdere manieren. De meesten van ons kiezen voor het slikken van voedingssupplementen van bij de drogist of de apotheker. Je kunt het ook op een natuurlijke manier. Door gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd te eten. Dat maakt je niet alleen minder vatbaar voor allerlei seizoenskwaaltjes. Met natuurlijk eten helpt ook tegen eventueel overgewicht.

Maar wat is nu de juiste voeding om je weerstand te verhogen?  

Je weerstand verhogen en op peil houden is belangrijk om vervelende aandoeningen te voorkomen. Voor een sterke natuurlijke weerstand eet je zo natuurlijk mogelijk met veel verse groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten en vette vis. Wanneer je gezond eet met de juiste voeding ben je gewapend om aan vervelende seizoenskwaaltjes het hoofd te bieden.

Wat is onze natuurlijke weerstand?

Weerstand verhogenJe natuurlijke weerstand of immuunsysteem beschermt je tegen allerlei ziekmakende indringers zoals virussen, bacteriën en giftige stoffen die je gezondheid zowel van buiten- als van binnenuit bedreigen.

Weerstand verhogen kan op meerdere manieren

Je weerstand verhogen kan op meerdere manieren. Velen kiezen voor de makkelijkste manier en slikken allerlei voedingssupplementen van bij de drogist of de apotheker. Beter is je weerstand verhogen op een natuurlijke manier. Door gezond en natuurlijk te eten. Wat je dagelijks eet heeft een grotere invloed op je weerstand en gezondheid dan je denkt. Voor een hoge weerstand is een gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon nodig. Zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen naar binnen die nodig zijn om goed te functioneren.

Weerstand verhogen met probiotica

Probiotische voeding is rijk aan goede bacteriën. Die zorgen voor een gezonde darmflora. Dat vormt de basis van een goede gezondheid. Voeding rijk aan probiotica zijn vooral zuurkool, natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen, kefir, verse groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten, soja en sojaproducten, verse kruiden en specerijen.

Weerstand verhogen met mineralen en vooral ijzer

IJzer versterkt niet alleen ons immuunsysteem. Dit mineraal helpt ook bij bloedarmoede, vermoeidheid, tekort aan energie. Het zorgt voor meer en sterkere spieren, een betere concentratie en een gezonde slaap. Vlees, kip en kalkoen, vette vis, schaal- en schelpdieren. peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten).

Weerstand verhogen met peulvruchten

Weerstand verhogenDat zijn vooral erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten.  Die bevatten vooral hoogwaardige eiwitten, oplosbare voedingsvezels, complexe gezondekoolhydraten, vitaminen van het B- cmplex en mineralen zoals ijzer, calcium, i foliumzuur, zink en magnesium.

Weerstand verhogen met zoete aardappelen

Zoete aardappelen zijn nu ook hier populair. Het zijn geen aardappelen maar groente.  Ze zijn vooral rijk aan voedingsvezels en gezonde trage koolhydraten die extra serotonine aanmaken.  Serotonine of het gelukshormoon verbetert je humeur. Zoete aardappelen of bataten bevatten ook bètacaroteen of provitamine A wat omgezet wordt in vitamine A. Bètacaroteen versterkt je weerstand, zorgt voor de gezondheid van je ogen en voor gezonde botten, tanden, huid. Het bevordert ook onze groei.

Weerstand verhogen met voeding rijk aan salvestrolen

Vooral verse groenten en fruit bevatten veel salvestrolen. Deze stoffen maken planten aan om zich te beschermen tegen bacteriën, virussen en schimmelinfecties. Voeding met de meeste salvestrolen zijn spruiten, asperges, broccoli, waterkers, avocado, selderij, rucola, frambozen, zwarte bessen, meidoorn, rozenbottel, rode druiven en pruimen. Ook kruiden zoals basilicum, rozemarijn, salie, tijm, en kamille zijn rijk aan deze stoffen.

Vitamine C

CitrusvruchtenVitamine C zorgt niet alleen voor meer weerstand. Het zorgt tegelijk voor een snel herstel na zware en intensieke fysieke inspanningen. Vitamine C helpt tegen verkoudheid, griep, bronchitis, vermoeidheid, gebrek aan energie, acne, tandvleesaandoeningen, HIV, maagzweren depressie, de Ziekte van Alzheimer, allerlei huidinfecties, ADHD en mentale en lichamelijke stress.

Citrusvruchten

Je vindt deze vitamine vooral in citrusvruchten, guave, kiwi, aardbeien, frambozen, bessen, bramen, papaya, cantaloupe meloenen, passievruchten en in mango’s. Verse groenten met de meeste vitamine C zijn spinazie, andijvie, spruiten, peterselie, rode proprika, broccoli en bloemkool en in knoflook.

Vitamine D

Maken we niet zelf aan. Dat gebeurt onderhuids onder invloed van het zonlicht. Je vindt vitamine D ook in kleine hoeveelheden in citrusvruchten en vooral in sinaasappels, in margarine, en in vette vis. Een klein tekort aan deze vitamine vergroot aanzienlijnlijk je risico op griep, verkoudheden en bronchitis. Daarom is het zo belangrijk om dagelijks een half uurtje te wandelen, joggen of te fietsen. Ook bij slecht weer en in de winter. Vitamine D is ook je beste wapen tegen een vervelende winterdip.

Weerstand verhogen met soep

Je weerstand verhogen doe je door regelmatig soep en vooral tomatensoep te eten van verse tomaten. Die bevatten lycopeen, een sterk antioxidant dat vooral je witte bloedlichaampjes beschermt. Heb je toch een verkoudheid, griep of bronchitis te pakken? Vervang dan tomatensoep door kippensoep. Die versterkt niet alleen je weerstand maar verbetert tetgelijk je spijsvertering, ontzwelt je slijmvliezen en verdunt het taai slijm.

Gebruik meer knoflook

KnoflookDat knofloop helpt tegen griep en verkoudheid werd wetenschappelijk bewezen. Dat heeft het te danken allicine, het hoofdbestanddeel van knoflook. Gebruik knoflook zoveel mogelijk in je gerechten. Je hebt dan veel minder kans op seizoenkwaaltjes. Knoflook ondersteunt je hart en bloedvaten, verlaagt een hoge bloeddruk en helpt bij schimmelinfecties zoals candida.

Drink genoeg water

En zeker 2,5 liter per dag. Dat versterkt je immuunsysteem en voorkomt uitdroging van je slijmvliezen, je belangrijkste beschermers tegen verkoudheids- en griepvirussen.

Weerstand verhogen met onbewerkte noten, zaden en pitten 

Die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde onverzadigde vetten en transvetten en voedingsvezels. Naast vitaminen bevatten ze vooral mineralen zoals calcium, ijzer en magnesium. Die zijn onmisbaar om griep, verkoudheden en bronchitis te voorkomen. Eet daarom dagelijks een handjevol of 25 gram onbewerkte noten. Varieer daarbij zoveel mogelijk en combineer ze met onbewerkte zaden en pitten.

Weerstand verhogen met zink

Dit mineraal vind je vooral oesters, hennep, pompoenpitten, lijnzaad, rauwe cacao, lever, pijnboompitten, rood vlees (vooral in rundvlees), cashewnoten, sesamzaad, zonnebloempitten, panannoten, chiazaad en in haver. Zink verbetert ook de opname van eiwitten uit je voeding, houdt je testosteron (mannelijk hormoon) op peil en activeert je vetverbranding waardoor je makkelijker je overgewicht verliest.

Basilicum

BasilicumDit kruid is vooral rijk aan vitamine C waardoor het niet alleen zorgt voor een hogere weerstand. Het helpt ook tegen maagpijn en misselijkheid en zou volgens Italiaanse wetenschappers zelfs je kans op longkanker verkleinen.

Chilipeper

Chilipeper dankt zijn vele gezondheidsvoordelen aan capsaïcine. Dit stofje verbetert je bloedcirculatie, helpt bronchitis voorkomen, kalmeert je luchtwegen en longen, helpt tegen astma en lost je slijmen op.

Gember

Heeft een ontstekingsremmende werking, werkt tegen spijsverteringsproblemen, misselijkheid en krampen.

Koriander of Chinese peterselie

Wordt niet alleen gebruikt in de Mexicaanse en Oosterse keuken. Het heeft ook helende eigenschappen. Zo helpt koriander bij spijsverteringsproblemen. Het doodt ook ziekmakende schimmels- en  bacteriën.

Weerstand verhogen met kurkuma of geelwortel 

Curcumine is het belangrijkste ingrediënt van kurkuma. Het is een van de sterkte antioxidanten. Die beschermen ons tegen de vrije radicalen die onze lichaamscellen beschadigen, ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen.  De voordelen van kurkuma:

  • Verhoogt je natuurlijke weerstand
  • Werkt ontstekingsremmend
  • Doet ons meer vet verbranden en makkelijker afvallen
  • Helpt bij spier- en gewrichtspijn
  • Verzacht reuma, artrose en artritis
  • Verbetert je geheugen
  • Zorgt voor een goede spijsvertering en een gezonde darmflora
  • Stimuleert de werking van lever en gal
  • Helpt bij alzheimer, diabetes, hart- en vaatziekten huidproblemen en vermoeidheid
  • Verbetert je cholesterolgehalte 

Kurkuma wordt beter opgenomen in combinatie met zwarte peper.

Weerstand verhogen met mosterd en mosterdzaad 

Weerstand verhogenMosterd is afkomstig van mosterdzaad en is niet alleen erg smaakvol maar ook gezond. Mosterdzaad helpt bij vastzittende slijmen in neus en keel en zorgt zorgt het voor een betere bloedcirculatie en doorbloeding.

Peterselie

Peterselie stimuleert je spijsvertering en zuivert je lichaam van alle giftige afvalstiffen die zich in je lichaamscellen opstapelen. Dankzij de aanwezigheid apiole stimuleert peterselie ook je nierfunctie. Peterselie heeft nog meer gezondheidsvoordelen:

  • Het verhoogt je natuurlijke weerstand
  • Werkt sterk vochtafdrijvend
  • Verzacht pijnlijke maandstonden
  • Brengt je hormonen in evenwicht
  • Zorgt voor een gezonde spijsvertering
  • Is doeltreffend bij allerlei huidproblemen zoals acne, een vette huid, ouderdomsvlekken, eczeem en psoriasis

Je natuurlijke weerstand verhogen met limoen

Zoals alle citrusvruchten barst ook limoen van de vitamine C. Limoen geeft niet alleen je weerstand een sterke boost. Limoen:

  • Helpt bij verkoudheden, griep, bronchitis en keelpijn
  • Zorgt voor een goede spijsvertering
  • Voorkomt constipatie of verstopping
  • Verzacht pijnlijk tandvlees
  • Helpt bij brandend maagzuur
  • Is doeltreffend bij eendroge huid

Munt

Munt

Is rijk aan vitaminen A, C en E en belangrijke mineralen zoals calcium en magnesium. Munt verbetert je geheugen, ondersteunt je spijsvertering, helpt bij misselijkheid en if efficiënt tegen reisziekte, voorkomt stress, verzorgt een vette huid en verzacht hoofdpijn.

Je weerstand verhogen met pompoen

Pompoenen zijn rijk aan vitamine B1, B2, B3, B5, B6 en B11 (foliumzuur) en aan vitamine C, E en K. In pompoenen vind je ook veeml mineralen zoals natrium, kalium, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, zink en selenium. Naast eiwitten en voedingsvezels heeft deze vrucht ook nog gezonde vetzuren zoals omega 3 en omega 6 aan boord. Pompoenen helpen zo tegen allerlei infecties, verkoudheden, griep, bronchitis  handig bij verkoudheid. Ze verbeteren tegelijk je gezichtsvermogen en zorgen voor gezonde botten, tanden, en huid en stimuleren de groei groei.

Quinoa

Is het zaadje van de gelijknamige plant en heeft een zachte nootachtige smaak. Het bevat alle essentiële aminozuren die je nodig hebt om eiwitten aan te maken. Eiwitten beschermen je ook tegen griep, verkoudheden en bronchitis.

Rozemarijn

Is een belangrijke bron van sterke antioxidante waardoor het bacteriën doodt. Verder stimuleert het je spijsvertering en verlicht darmklachten. Rozemarijn maakt ook je luchtwegen vrij. Voeg daarom verse rozemarijn of rozemarijnolie toe aan een stoombad. Het brengt onmiddellijk de nodige verlichting.Ook tijm, uien en tofu zorgen voor een sterke natuurlijke weerstand.
Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.