Vitaminen tegen vermoeidheid geven je ook meer energie

Vitaminen tegen vermoeidheid

Vitaminen tegen vermoeidheid haal je niet zo nodig bij de apotheker of de drogist. Om je tekort aan vitaminen aan te vullen kun je ook gezonder gaan eten. Dat doe je in een natuurlijk voedingspatroon met veel verse groenten en fruit.  En door zelf te koken. Heb je daar weinig tijd voor? Dan kun je je dagelijkse hoeveelheid vitaminen tegen vermoeidheid aanvullen met het slikken van een natuurlijk voedingssupplement.

Wat zijn de beste vitaminen tegen vermoeidheid?

Een tekort aan gezonde voedingsstoffen en vooral aan vitaminen en mineralen is vaak de oorzaak van vermoeidheid en een tekort aan energie. Gezond en natuurlijk eten met veel vitaminen brengt vaak de oplossing. Ongezond eten is niet de enige oorzaak van vermoeidheid.

Wat zijn vitaminen?

Vitaminen zijn gezonde voedingsstoffen die onmisbaar zijn om alle lichaamsprocessen juist te laten verlopen. Sommige vitaminen halen we uit onze dagelijkse (gezonde) voeding. Vitaminen bevatten  geen calorieën en leveren dus geen energie. Omdat ze vele lichaamsprocessen ondersteunen kan een tekort aan vitaminen wel voor een energietekort zorgen. Vitaminen helpen namelijk onze dagelijkse voeding om te zetten in energie. Daarnaast hebben we ze nodig voor de aanmaak van bloed, botten, huid en haar. En ze helpen ons lichaam zuiveren van alle giftige afvalstoffen die zich in onze lichaamscellen en spieren verzamelen.

Mineralen

Vitaminen tegen vermoeidheidIn tegenstelling met vitaminen komen mineralen niet voor in planten. We halen ze uit de bodem. Naast vitaminen wordt onze moderne voeding steeds armer aan mineralen. Vervuilde grond door bijvoorbeeld pesticiden en scheikundige producten voor een snellere groei zorgen daar voor. Precies zoals dat met vitaminen het geval is heeft een tekort aan mineralen onmiddellijk gevolgen voor onze gezondheid.

Belangrijke bronnen van mineralen

Belangrijke bronnen van mineralen zijn verse groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten, rauwe tarwekiemen, luzernekiemen, spirulina, kelp en melasse. Onze voorraad mineralen wordt uitgeput door een ongezond eetpatroon met te veel suikers en vetten maar ook stress, overmatig alcoholgebruik, roken, slaapgebrek en ziekte.

Vitaminen en mineralen opnemen

Voldoende vitaminen tegen vermoeidheid opnemen doen we alleen in een goed darmstelsel met een gezonde darmflora. Wanneer de darmen doorlaatbaar zijn zoals bij het lekkende darm-syndroom is dat onmogelijk. Dan komen aan de ene kant veel afvalstoffen in ons lichaam terecht die er niet thuishoren. Dit zorgt voor allerlei chronische klachten. Vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid worden zo veel moeilijker opgenomen.

Oorzaken van vermoeidheid

Er bestaan meerdere oorzaken van vermoeidheid. De belangrijksten zijn:

  • Ongezond eet- en leefpatroon
  • Overgewicht
  • Te weinig beweging
  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes
  • Angst, stress en depressie
  • Pijn en chronische pijn
  • Infecties
  • Chronisch Vermoeidheids Syndroom (CVS) en fibromyalgie
  • Te veel koffie en cafeïnerijke dranken drinken
  • Traag werkende schildklier
  • Bloedarmoede
  • Gebrek aan slaap

Vitaminen tegen vermoeidheid

Vitaminen tegen vermoeidheidVooral vitaminen van het B- complex zijn een belangrijke bron van energie. Ze helpen onze vermoeidheid overwinnen.

Vitaminen tegen vermoeidheid: Vitamine B2

Deze vitamine is een belangrijke bron van energie, zorgt voor een gezond zenuwstelsel en een goede spijsvertering. Vitamine B2 is ook belangrijk voor een gezonde huid en een goed zichtvermogen. Vitamine B2 is ook een sterk antioxidant die onze cellen beschermen tegen de vrije radicalen. Die maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces. Vitamine B2 vinden we vooral in  zuivel, vlees, verse groenten, fruit en in graanproducten. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid B2 werd door de gezondheidsraad vastgesteld op 1.6 milligram of bijvoorbeeld vier glazen melk per dag.

Vitaminen tegen vermoeidheid: Vitamine B3

Een andere belangrijke vitamine tegen vermoeidheid is vitamine B3. Zoals alle vitaminen van het B- complex is ook vitamine B3 een belangrijke bron van energie. Het zorgt tegelijk voor een sterk zenuwstelsel en een jonge, strakke en glanzende huid. Vitamine B3 vind je vooral in vlees en vis, in kip en kalkoen, in onbewerkte noten, zaden en pitten en in volkorenproducten. Volwassenen hebben genoeg aan 18 milligram vitamine B3 per dag. Bij vrouwen is de gemiddelde dagelijkse hoeveelheid vitamine B3 14 milligram.

Vitaminen tegen vermoeidheid: Vitamine B5

Vitaminen tegen vermoeidheidDeze vitamine speelt een belangrijke rol bij de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Het is tegelijk een belangrijke bron van energie, stimuleert de aanmaak van bepaalde hormonen en zorgt het voor een sterk zenuwstelsel. Vitamine B5 is vooral aanwezig in vlees, vis, eieren, aardappelen, in melk en melkproducten en in verse groenten en fruit. De dagelijkse hoeveelheid vitamine B5 bedraagt zowel voor vrouwen als mannen 5 milligram.

Vitaminen tegen vermoeidheid: Vitamine B6

Vitamine B6 of pyridoxine versterkt onze natuurlijke weerstand, zorgt voor een gezonde spijsvertering en een gezond zenuwstelsel. Het speelt ook een hoofdrol bij de vorming van rode bloedcellen en is een belangrijke bron van onmisbare energie. Vitamine B6 is vooral aanwezig in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen, in peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten) en in beperkte mate ook in verse groenten, melk en kaas. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6 bedraagt voor volwassen vrouwen en mannen tussen 19 en 50 jaar 1,5 milligram of zes sneetjes volkorenbrood. Voor volwassen mannen boven de 50 jaar werd de dagelijkse hoeveelheid vitamine B6 vastgesteld 1,8 milligram.

Vitaminen tegen vermoeidheid Vitamine B11 of foliumzuur

Vitamine B 11 of foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen, bij ons DNA en  gezonde groei tijdens de zwangerschap. Het verlaagt ook de kans afwijkingen bij de geboorte zoals een hazenlip en een open ruggetje. Foliumzuur verlaagt ook het homocysteïnegehalte van ons bloed. Een hoog homocysteïnegehalte vergroot ons risico op hart- en vaatziekten. Je vindt foliumzuur vooral in verse groenten en fruit, in volkoren producten en in mindere mate ook in melk en melkproducten.  De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur bedraagt voor volwassenen 300 microgram. Zwangere vrouwen of diegenen die zwanger willen worden krijgen de raad om naast hun dagelijkse voeding een supplement met 400 microgram foliumzuur te nemen en dat vanaf vier weken voor tot acht weken na de conceptie.

Vitaminen tegen vermoeidheid: Vitamine B12

EierenIs onmisbaar de aanmaak van rode bloedcellen en voor een gezond zenuwstelsel. Een tekort zorgt vooral voor vermoeidheid en concentratieproblemen. Voeding die rijk is aan vitamine B12 is vlees, vis, eieren en melkproducten.

Vitaminen tegen vermoeidheid: Vitamine D

Deze vitaminen maken we niet zelf aan. Vitamine D wordt onderhuids aangemaakt door het zonlicht. Het is in kleine hoeveelheden ook aanwezig in vette vis zoals wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis. Mineralen tegen vermoeidheid zijn vooral ijzer en magnesium.

Alle vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid vind je in een gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.