Vergeten groenten zou je meer moeten eten. Niet alleen om je gezondheid te verbeteren  maar ook om makkelijker af te vallen. Het is een verzameling van groenten die vroeger populair waren en dagelijks werden gegeten. Na jarenlang volledig van de groentenmarkt verdwenen te zijn, zijn vergeten groenten een stevige opmars gestart. Deze vergeten groenten barsten  van alle gezonde voedingsstoffen om goed te blijven functioneren.

Welke vergeten groenten moeten we zeker eten om onze gezondheid te verbeteren en makkelijker af te vallen?

Je gezondheid verbeteren met een strakke en slanke lijn doe je met:

24Pharma

Flinndal

Weight Watchers

Drogisterij.net

Bol.com

Vergeten groenten hebben ook ecologische voordelen. We kweken ze zelf en moeten niet de wereld rondreizen voor we ze kunnen eten. Bij vergeten groenten gaan zo weinigmogelijk gezonde voedingsstoffen verloren. Ze worden ter plaatse geteeld en worden vers verwerkt. Van het veld rechtstreeks op ons bord, verser kan niet. Maar er is meer. Vergeten groenten zijn smaakvoller. Ze zijn zoeter, minder bitter en minder zuur. Ze behouden hun volle, natuurlijke smaak.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vergeten groenten: aardperen

Vergeten groentenAardperen zijn een van de vele vergeten groenten die bij ons meer en meer worden gegeten. Ze zijn vergelijkbaar met onze klassieke aardappel maar zoeter, gecombineerd met een lichte nootsmaak.  Je kweekt ze makkelijk zelf.  Ze zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen. Naast vitaminen, mineralen en voedingsvezels is dat vooral inuline, een plantaardige voedingsvezel die we niet verteren. Na het koken wordt deze stof omgezet in fructose wat voor de zoete smaak zorgt. Aardpeer zorgt voor een gezonde darmflora en dat hebben we te danken aan de aanwezigheid van zogenaamde Bifidobacteriën. De belangrijkste gezondheidsvoordelen van aardperen:

Doen je makkelijker afvallen en en meer vet verbranden 

Aardpeer zijn sterk vochtafdrijvend, zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en bevatten weinig of geen calorieën. Dankzij de aanwezigheid van inuline zorgen aardperen voor een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet en snel afvalt. Daardoor verdwijnt ook je trek in zoet en bereik je je volgende maaltijd zonder honger. Eet aardperen bij voorkeur rauw.

Aardperen werken ontstekingsremmend

En helpen zo bij reuma, artrose en artritis andere jicht, reuma en obstipatie.

Voorkomen diabetes

Dankzij de aanwezigheid van inuline, een plantaardige voedingsvezels maken aardperen je niet dik en houden ze onze bloedsuikerspiegel stabiel waardoor we geen extra insuline aanmaken.  dus niet dik van en het heeft geen gevolgen voor je bloedsuikerspiegel.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Zorgen voor een gezonde  darmflora en een goede spijsvertering 

De plantaardige vezels in deze vergeten groente zorgen naast een gezonde darmflora ook voor een gezonde spijsvertering. Omdat ze niet of nauwelijks verteren voorkomen ze constipatie of verstopping. Om van alle voordelen te genieten eet je aardperen dus rauw.  Als je ze kookt verliest het zijn inuline, omdat het wordt omgezet in fructose.

Voorkomt osteoporose

Om osteoporose of botontkalking te kunnen voorkomen eet je voeding met veel calcium en is je PH-waarde in je darmen relatief laag. Het gistingsproces van inuline en bifidobacteriën in het spijsverteringsproces zorgt voor de aanmaak van melkzuur, propionzuur, boterzuur en azijnzuur. Deze stoffen verlagen het Ph-gehalte in je darmen. Door het eten van 40 gram Inuline neemt je lichaam tot 40 procent meer calcium op.

Vergeten groenten: Mierikswortel

Vergeten groentenMierikswortel hoort tot dezelfde familie als broccoli, kolen en mosterdgroenten en komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Europa en West-Azië, maar wordt nu wereldwijd gekweekt. Wanneer de wortel nog intact is, is deze geurloos. Na het snijden of geraspt, produceren de enzymen uit de plantencellen allylisothiocyanaat, of mosterdolie, en dat kan de ogen en de slijmvliezen irriteren.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De voedingswaarde van mierikswortel

Mierikswortel is heeft een hoge voedingswaarde en is rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en vooral:

  • Vitaminen: we denken dan in de eerste plaats aan vitamine C en een beperkte hoveelheid B1, B2 en B6
  • Mineralen: vooral calcium, kalium, magnesium en mangaan
  • Voedingsvezels
  • Sterke antioxidanten 
  • Gezonde vetzuren en vooral omega 3 en 6 vetzuren

De gezondheidsvoordelen van mierikswortel

Versterkt het immuunsysteem

De vele sterke antioxidanten beschermen ons tegen de vrije radicalen die oxidatie van onze lichaamscellen bevorderen. Zo maken ze ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.  Vitamine C versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand wat onze lichamelijke en geestelijke gezondheid verbetert en we beter bestand zijn tegen allerlei aandoeningen.

Helpt bij infectie van je urinewegen

Vergeten groentenVanwege zijn natuurlijke antibiotische eigenschappen is mierikswortelwortel doeltreffend tegen allerlei infecties en vooral tegen veel voorkomende infectie van je urinewegen. Men schrijft vaak een antibioticakuur om deze infecties te behandelen. Wegens de vele nadelen geef je best de voorkeur aan een natuurlijke behandeling van urinewegeninfecties zoals mierikswortel. Dat haal je in de betere natuurwinkel of in de bioshop. Deze vergeten groenten werkt ook sterk vochtafdrijvend waardoor je lichaam ook wordt gezuiverd van allerlei giftige afvalstoffen. Een zuiver lichaam zonder afvalstoffen is gezond en verliest makkelijker overgewicht.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Doet je makkelijker afvallen

Omdat het meer vocht en afvalstoffen verwijdert. Mierikswortel is ook een belangrijke bron van hoogwaardige eiwitten en voedingsvezels. Die verminderen je trek in zoete en ongezonde tussendoortjes verdwijnt. Eiwitten en vezels geven je een snel en langdurig voldaan gevoel zodat je makkelijker je overgewicht verliest.

Verbetert de spijsvertering en  zorgt voor een gezonde stoelgang

Meer vezels zorgen voor een gezonde darmflora, een gezonde spijsvertering en een vlotte stoelgang. Mierikswortel is uitstekend bij zowel constipatie of verstopping als bij en diarree en een vervelend opgeblazen gevoel vooral na iedere maaltijd. Mierikswortel zorgt ook voor een goede bloeddoorstroming,  helpt bij aderverkalking, hart- en vaatziekten en verbetert een hoge bloeddruk.

Verbetert de gezondheid van je botten

Daar de aanwezigheid van calcium zorgt mierikswortel voor sterke botten en voorkomt het osteoporose of botontkalking.

Stimuleert je metabolisme

Vergeten groentenMierikswortel is rijk aan alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, essentiële mineralen en eiwitten en geen vet. Dat stimuleert je metabolisme of stofwisseling waardoor je ook meer opgeslagen lichaamsvet verbrandt. Het zorgt ook voor meer energie en een goede lichaamsconditie waardoor je beter presteert.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Verbetert de gezondheid van je ongeboren kind

Dankzij de aanwezigheid van folaat verbetert het de gezondheid en de ontwikkeling van je ongeboren kind. Tekorten zorgen voor vroeggeboorten, een hazelip en een open ruggetje.

Helpt bij een moeilijke ademhaling

Het sterke doordringende aroma van mierikswortel helpt bij een verstopte neus, werkt slijmoplossend en reinigt je sinussen. Het inademen van verse mierikswortel zuivert je luchtwegen.

Helpt bij candida albicans

Deze  vergeten groenten heeft dus een sterk antibacteriële waardoor ze bescherming bieden tegen vele bacteriële infecties ook gistinfecties zoals Candida albicans.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vergeten groenten: Koolrabi

Vergeten groentenKoolrabi is niet alleen veelzijdig in de keuken maar zorgt tegelijk voor vele gezondheidsvoordelen. Dat danken we aan zijn vele gezonde bestanddelen. Koolrabi groeit boven de grond en de knol wordt best jong geoogst, bij voorkeur met een maximale doorsnede van acht centimeter. Duitsland is de belangrijkste leverancier van deze vergeten groente. Koolrabi is rijk aan:

  • Vitaminen: vooral vitamine C maar ook B1, B2, B6 en foliumzuur
  • Mineralen: natrium, kalium, calcium, magnesium,ijzer, fosfor, koper en zink
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten
  • Sterke antioxidanten

De smaak van gekookte koolrabi is vergelijkbaar met die van bloemkool, rauw met selderij. Zelfs de bladeren zijn eetbaar en die bevatten de meeste gezonde voedingsstoffen. Gebruik koolrabi vooral rauw, bijvoorbeeld in zelfs gemaakte salades maar ook in puree. Koolrabi verkleint je risico op:

Overgewicht en diabetes

Koolrabi bevat vooral water en voedingsvezels. Beiden zorgen voor een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet. Overgewicht is een van de belangrijkste oorzaken van diabetes type 2. Deze diabetici kunnen de ziekte terugdraaien door natuurlijk te eten met veel verse groenten en fruit.

Hart- en vaatziekten

Dat heeft deze vergeten groenten te danken aan zijn hoge concentratie gezonde voedingsstoffen. Eet dagelijks 500 gram verse groenten en varieer zoveel mogelijk. Dat verkleint je risico op allerlei aandoeningen aanzienlijk.

Verlaagt een hoge bloeddruk

Een gezond en natuurlijk voedingspatroon is de beste manier om een hoge bloeddruk te verlagen. Een tekort aan vitamine C wordt meer en meer aanzien als oorzaak van hoge bloeddruk maar even goed van galblaasaandoeningen, beroerten, sommige vormen van kanker en van aderverkalking.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vergeten groenten: pastinaak

Vergeten groentenPastinaken zijn witte wortels  die tot dezelfde familie behoren als wortelen en peterselie, de schermbloemigen.  Daar maken ook groenten en kruiden zoals venkel, dille, karwij, kervel en komijn deel van uit. Pastinaak heeft een crèmekleurige schil. Er bestaat ook wilde pastinaak of onkruid waarvan de wortel eetbaar is. Toch is het oppassen geblazen met deze wilde pastinaak. Zowel de bladeren als de stengels en de bloemen bevat een giftig sap dat ernstige brandwonden veroorzaakt. Trouwens, ook de bladeren, stengels en bloemen van gewone pastinaak zijn giftig. Pastinaak heeft een grote voedingswaarde en is vooral rijk aan:

  • Vitaminen: naast vitamine C bevat pastinaak ook vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B11, en K
  • Mineralen: calcium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, selenium en zink
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten
  • Sterke antiosidanten

Eet regelmatig pastinaak, dat zorgt voor:

Gezonde ogen

Dat dankt deze vergeten groenten aan zijn hoge dosis vitamine C. Het helpt vooral leeftijdsgebonden maculaire degeneratie dat vooral voorkomt bij zestigplussers. Dat proces kun je zoveel mogelijk vertragen door natuurlijke voeding met veel vitamine C maar ook met gezonde vetzuren en vooral omega 3 vetzuren, bèta-caroteen, vitamine E, zink en vitamine D.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Een gezonde spijsvertering

Het voorkomen van ernstige geboorteafwijkingen

vergeten groentenEen tekort aan folaat of foliumzuur is verantwoordelijk voor vroeggeboorte en voor ernstige geboorteafwijskingen zoals een hazelip, een open ruggetje of ernstige hersenbeschadigingen. Honderd gram pastinaak is goed voor maar liefst 11 procent van onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).  Foliumzuur is ook belangrijk voor een zwangerschap en bevalling zonder problemen. Een tekort aan foliumzuur is ook oorzaak van ernstige aandoeningen zoals:

  • Tandvleesontsteking en ontstekingen van mond en tong
  • Ernstige groeiachterstahnd
  • Kortademigheid
  • Diarree
  • Een ernstig gebrek aan eetlust
  • Vergeetachtigheid
  • Een gebrek aan concentratie

Verbetert de gezondheid van je hart 

Verse groenten en fruit zorgen ook voor een goede hartfunctie. Eet gezond en natuurlijk met groenten en fruit met alle kleuren. Zo geniet je van alle gezondheidsvoordelen die groenten en fruit ons bieden.

Zorgt voor sterke botten en beschermt tegen botontkalking 

Pastinaak bevat mangaan, een mineraal dat zorgt voor een gezonde darmflora, een goede spijsvertering en voor het snel genezen van wonden. Ons kraakbeen ondervind ook veel voordeel bij het eten van pastinaak. Het beschermt je ook tegen osteoporose of botontkalking.  Gelukkig bevat pastinaak een goede dosis mangaan, wat zowel de aanmaak van enzymen als de gezondheid van de botten kan bevorderen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vergeten groenten: schorseneren

Vergeten groentenSchorseneren worden nogal eens vergeleken met asperges maar hun smaak is minder uitgesproken. Omdat het schoonmaken van niet zo makkelijk gaat is deze vergeten groente niet zo populair. Toch zijn schorseneren een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen zoals:

  • Vitaminen: vooral vitamine C maar ook A, E, K en foliumzuur
  • Mineralen: zoals natrium, kalium, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, koper en zink
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten
  • Sterke antioxidanten: zoals inuline, een probiotica

Inuline zorgt voor een gezonde darmflora en een goede spijsvertering. Schorseneren:

  • Kunnen diabetes voorkomen
  • Vullen je ijzertekort aan
  • Voorkomen bloedarmoede
  • Zorgen voor een goede darmflora en een gezonde spijsvertering
  • Versterken je botten en spieren
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vergeten groenten: snijbiet

Vergeten groentenPalmkool is een koolsoort met diepgroene bladeren en veel gezonde voedingstoffen zoals:

  • Vitaminen
  • Mineralen
  • Eiwitten
  • Voedingsvezels
  • Sterke antioxidanten

De gezondheidsvoordelen van palmkool:

  • Doet je makkelijker afvallen
  • Versterken je botten en beschermen tegen osteoporose
  • Verhoogt je natuurlijke weerstand en versterkt je immuunsysteem waardoor je beter bestand bent tegen allerlei aandoeningen
  • Zorgt voor een gezonde groei van je ongeboren baby
  • Geeft meer energie

Makkelijker afvallen en je gezondheid verbeteren doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Door |2019-06-21T18:28:10+02:00mei 20th, 2019|Gezond Afvallen|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.