Vermageren met fietsen is een van de beste manieren van bewegen. Zeker in combinatie met een gezond en natuurlijk eetpatroon is fietsen uitstekend om makkelijk af te vallen. Je wilt uiteraard weten hoeveel je kunt afvallen door regelmatig te fietsen. Dat hangt van meerdere factoren af. In de eerste plaats van de duur en de intensiteit van je inspanningen maar even goed van je geslacht, leeftijd en natuurlijk ook van de hoeveelheid aan overgewicht die je kwijt wilt. Als ze regelmatig fietsen houden velen geen rekening om hun voeding aan te passen.  Dat is echter belangrijk om snel af te vallen. Fietsen moet niet zo nodig duur te zijn. Wat een goede fiets met de beste prijs-kwaliteitsverhouding lees je HIER.

Kortom, wat eet je best voor, tijdens en na het fietsen?

Om je een idee te geven: om een kilo vet te verliezen moet je minstens 7000 calorieën verbranden. Fietsen is zeker geen wondermiddel maar de kilo’s die je ermee verliest ben je definitief kwijt. Fiets je wekelijks in totaal tien uur aan een gemiddelde snelheid van pakweg 15 kilometer per uur, dan ben je 500 gram extra aan overgewicht kwijt. Als je die inspanningen verhoogt en dus langer en sneller fietst (15 kilometer per uur is zeker niet veel) val je uiteraard meer af.

Alle toebehoren om veilig en makkelijk te fietsen vind je HIER

Vermageren met fietsen: Vergeet niet gezond en natuurlijk te eten

Vermageren met fietsenFietsen is gezond, daar twijfelt wellicht niemand aan. Samen met wandelen, joggen en zwemmen is het een van de beste manieren om snel af te vallen. Zeker als je fietsen combineert met een gezond en natuurlijk eetpatroon. En dat zien velen over het hoofd. Eet je ongezond met weinig gezonde voedingsstoffen dan heb je onvoldoende energie om lang genoeg te kunnen fietsen. Zo zul je dus nauwelijks resultaat zien van je inspanningen. Je lichaam zal ook veel trager recupereren zodat je je fiets vlug aan de haak zult hangen.

Vermageren met fietsen kan maar gezond en natuurlijk eten is belangrijker

Gezond, evenwichtig en gevarieerd eten met veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels is belangrijker dan bewegen om sneller af te vallen. Een gezond en natuurlijk eetpatroon neemt gemiddeld 70 procent van je totale gewichtsverlies voor zijn rekening. De overblijvende 30 procent komt van voldoende beweging. Het een kan dus niet zonder het andere. Met gezonde voeding of met fietsen alleen raak je dus nooit te overgewicht kwijt.

Vermageren met fietsen en de invloed op je vetverbrandingsproces 

Vermageren met fietsenAfvallen gaat samen met zoveel mogelijk opgeslagen lichaamsvet te verbranden. Fietsen is een uitstekende manier om meer vet te verbranden. Afvallen doe je niet met je uit te hongeren en constant calorieën te tellen. Het moet aangenaam blijven. Anders hou je het nooit lang vol. Daarom is meer vet verbranden (en fietsen) zo belangrijk.  Je bepaalt daarbij ook de duur en de intensiviteit van je inspanningen waardoor je de neiging hebt langer te bewegen. Zo verbrand je meer vet zeker tijdens langere fietstochten, ook thuis op je hometrainer. Fietsen zorgt ook voor andere gezondheidsvoordelen zoals:

  • Verbetert je vetverbranding
  • Doet je makkelijker afvallen
  • Zorgt voor een betere spieropbouw
  • Vermindert stress
  • Versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand waardoor je weer weerbaarder wordt tegen allerlei aandoeningen zoals griep, aderverkalking, hart- en vaatziekten
  • Zuivert je lichaam van allerlei (giftige) afvalstoffen
  • Voorkomt maag- en darmklachten
  • Verlaagt je slechte LDL- cholesterol
  • Voorkomt diabetes
  • Verbetert je geheugen en je concentratie
  • Doet je beter slapen

Dit eet je voor je gaat fietsen

Vermageren met fietsenBesloot je een kortere of een langere fietstocht af te werken? Dat bepaalt wat je best eet voor je in het zadel gaat. Voor een fietstocht van minder dan twee uur moet je voor je vertrekt niets extra’s eten. Vertrekt echter nooit met honger. Kies dan voor een gezond tussendoortje zoals een sneetje volkorenbrood of een banaan. Plan je een fietstocht van langer dan twee uren eet dan zeker voldoende trage koolhydraten. Die zijn een belangrijke bron van de nodige energie. Voeding met de juiste koolhydraten is vooral:

  • Alle soorten volkorenbrood
  • Natuurlijke ontbijtgranen en muesli onder toevoegingen
  • Volkoren deegwaren en zilvervliesrijst (bruine rijst)
  • Volkorengranen: haver, zemelen, boekweit, gierst, quinoa Dan kun je de avond vooraf alvast koolhydraten gaan ‘stapelen’.
  • Verse groenten en vooral groene bladgroenten
  • Vers fruit: eet je niet onbeperkt vanwege de aanwezigheid van fruitsuikers. Eet nooit meer dan drie verschillende stukken en als je je overgewicht wilt verliezen is een stuk fruit per dag het maximum
  • Peulvruchten: zoals alle soorten bonen, erwten, groentekiemen, maïs, kapucijner,  linzen en kikkererwten
  • Melk en  onbewerkte natuuryoghurt: zonder toevoegingen. Je kunt er wel zelf enkele stukjes vers fruit aan toevoegen

vermageren met fietsen

  • Drink isotone dranken in plaats van energiedranken: energiedranken worden door onze spieren snel opgenomen. Isotone drank zorgen daarentegen voor een gelijkmatige en langdurige energietoevoer. Het brengt ook je zouten weer in evenwicht ook wat spierkrampen voorkomt. Ook koffie en thee zonder melk en suiker zijn toegelaten.
  • Eet uiteraard niet teveel, maar zeker ook niet te weinig: velen die iets aan hun overgewicht willen doen schrappen meteen alle ongezonde voeding van hun dagelijks menu. Algemeen wordt aangenomen dat een verhouding van 80 procent gezond en natuurlijk eten tegenover 20 procent ongezond eten (zondigen) uitstekend is. Verwonderlijk genoeg val je ook bij té weinig eten niet af. Je lichaam reageert en gaat in spaarstand en slaap de vetten uit je voeding op in plaats van die te verbranden. Op het moment dat je te weinig energie hebt zal het die voorraad vetten aanspreken om de nodige energie te leveren. Een gezond eetpatroon om te vermageren met fietsen bestaat verder uit:
  • Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Varieer hierbij zoveel mogelijk maar geef wel de voorkeur aan walnoten, hazelnoten en amandelen
  • Onbewerkte zaden en pitten
  • Witte soorten vlees zoals kip en kalkoen
  • Vette vis: en vooral wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en ansjovis
  • Extra tips om af te vallen met natuurlijk eten en fietsen
  • Maak een korte fietstocht voor je ontbijt: zo verbrand je meer opgeslagen vet en val je sneller af
  • Spaar je energierepen voor na het fietsen
  • Eet niets meer na negen uur ‘s avonds.

Vermageren met fietsen: hoeveel moet ik drinken tijdens het fietsen?

Vermageren met fietsenHoeveel vocht je verliest is afhankelijk van je inspanningen en van de weersomstandigheden. De hoeveelheid vocht die te tijdens het leveren van inspanningen verliest hangt dan nog eens af van persoon tot persoon. De hoeveelheid vocht die je tijdens het fietsen nodig hebt kun je makkelijk zelf berekenen door  je gewicht vóór de training – je gewicht ná de training + de hoeveelheid die je hebt gedronken tijdens de training = hoeveelheid vochtverlies. Tijdens fietstochten van langer dan een uur heb je tussen de 500 tot 1000 milliliter vocht nodig. Gebruik daarbij dranken die koolhydraten bevatten om je glycogeen gehalte aan te vullen. Dat bevordert tegelijk je recuperatie en spierherstel. Daarnaast bevordert dit het herstel na de training.

Onderweg makkelijk en veilig drinken doe je met aangepaste bidons.

Conclusie:

Vermageren met fietsen is perfect mogelijk als je het inpast in een gezond eetpatroon. Dat bestaat uit veel hoogwaardige eiwitten, voldoende gezonde vetten en de juiste koolhydraten. Door dagelijks een uurtje te fietsen val je wekelijks gemiddeld 500 gram meer af. Dat is maandelijks dus 2 kilo extra gewicht dat je verliest. Beslist de moeite waard toch?