Een strakke buik krijg je met dit gezond en natuurlijk voedingspatroon

Een strakke buik

Een strakke buik krijg je niet zonder moeite. Daar moet je in de eerste plaats gezond en natuurlijk voor eten. Maar dat alleen is niet genoeg. Om je buikje met te veel opgeslagen vet definitief kwijt te spelen moet je ook meer gaan bewegen. Alleen met deze combinatie en de juiste voeding maak je je droom waar. 

Wat is de juiste voeding voor een strakke buik met weinig vet en meer spieren? 

Makkelijker afvallen en een strakke buik krijgen doe je dus vooral met gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eten. De juiste voeding eten met een variatie aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen is daarbij erg belangrijk. Om je te veel aan buikvet weg te werken en je spiermassa op te bouwen zul je ook meer moeten bewegen. Niet alleen cardio maar even goed krachttraining is daar voor nodig. Je zult dus regelmatig en best driemaal per week met de gewichten moeten trainen. Daar moet je niet zo nodig voor naar de fitness of de sportschool. Dat kun je even goed thuis met een aangepaste kettlebell bal.

Oorzaken van te veel buikvet

Een teveel aan buikvet heeft meerdere oorzaken. Doe je er niets aan dan zorgt dit op relatief korte termijn voor ernstige gezondheidsproblemen. Denk daarbij aan overgewicht, aderverkalking, hard- en vaatziekten, verstoorde hormonen, te veel slechte cholesterol, hoge bloeddruk, insulineresistentie en diabetes type 2. Draag je te veel buikvet met je mee? Doe er dan nu wat aan voor het te laat is. Een platte buik is niet alleen mooier, maar vooral veel gezonder. Om er wat aan te doen moet je eerst ontdekken wat de oorzaken zijn van je te veel aan buikvet. De belangrijkste oorzaken zijn:

Lees ook: Meer vet eten en toch makkelijker afvallen: kan dat wel?

Onze leeftijd

Naarmate we ouder worden, vertraagt onze vetverbranding waardoor we minder vet verbranden en moeilijker afvallen. Op oudere leeftijd hebben we ook minder calorieën nodig. De overgang bij vrouwen is ook een belangrijke oorzaak van een buikje. Door belangrijke veranderingen in onze hormoonhuishouding wordt het steeds moeilijker om vet te verbranden en af te vallen. Onmogelijk is het gelukkig niet.

Een ongezond eetpatroon met te veel bewerkte voeding, suiker en ongezonde vetten

Een strakke buik krijg je niet met het eten van bewerkte voeding, suiker en ongezonde verzadigde vetten en transvetten. Die maken afvallen nog moeilijker en zelfs onmogelijk. Eet zo weinig mogelijk snoep, koekjes, gebak en chips. Maar ook rood en bewerkt vlees zoals vlees als broodbeleg (charcuterie), gefrituurde voeding, kant en klare gerechten en diepvriesmaaltijden zijn evenveel oorzaken van ongezond en te veel buikvet. Vervang ze door verse groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden, pitten en volkorenproducten.

Lees ook: Platte buik recepten: Gegrilde zalmfilet met groene asperges en courgettes

Kies voor de juiste vetten

Ongezonde vetten zijn verzadigde vetten en zeker transvetten. Die bevatten weinig of geen gezonde voedingsstoffen, zijn zo verteert, vragen weinig of geen energie en brengen onze gezondheid niets bij. Haal ze nu uit je dagelijks eetpatroon en vervang ze zoor gezonde onverzadigde vetten en vetzuren. Gezonde onverzadigde vetten vind je vooral in: alle soorten vette vis (wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis), in onbewerkte noten, zaden en pitten, olijven en olijfolie, avocado, in raapzaadolie, arachideoli, in sesamolie en in notenolie zoals  amandelolie.

Ontspan tijdig voor minder stress

Dat is zeker nodig. Stress is namelijk een belangrijke oorzaak van te veel buikvet en overgewicht. Bij stress eten we vaak meer en maken we ook meer cortisol aan. Dit hormoon vermindert ons zelfgenezend vermogen en slaat meer vet op, vooral in onze buikstreek.

Een strakke buik met voldoende slaap

Een tekort aan slaap is een andere en veel voorkomende oorzaak van overgewicht en moeilijk afvallen. Slecht en te weinig slapen verhoogt ook je risico diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes. Hoeveel slaap je precies nodig hebt hangt van meerdere factoren af. Acht uur slaap per nacht wordt als ideaal omschreven.

Lees ook: Strakke Buik – Wat mag je van de Strakke buik bijbel verwachten?

Eet niet te veel, maar zeker ook niet te weinig

Als je je buikvet kwijt wilt en makkelijker wilt afvallen moet je minder eten. Pas als je minder calorieën binnen krijgt dan je er dagelijks verbrandt val je af. Om zo snel mogelijk van hun overgewicht verlost te raken eten velen zo weinig mogelijk. Dat is dus zeker geen goed idee.  Je lichaam reageert door meer vet op te slaan. Dat doet dan in tijden van nood dienst als extra energie. Je verliest op korte tijd of enkele kilo’s overgewicht maar die komen er snel weer bij als je in je oude eetgewoonten hervalt. Afvallen doe je door anders, lees gezonder, te gaan eten.

Een strakke buik door meer en regelmatiger te sporten

Afvallen door alleen gezond te eten lukt niet. Dat neemt gemiddeld tot 70 procent van je totale gewichtsverlies voor zijn rekening. De overblijvende 30 procent moet van meer beweging komen. Zowel van cardio als van krachttraining.

Vitaminen helpen bij het verkrijgen van een strakke buik

Dat kan door op je voeding te letten. Om alle vitaminen en alle andere gezonde voedingsstoffen naar binnen te krijgen eet je zo natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd mogelijk. Vitaminen die je zeker nodig hebt voor een strakke buik zijn: 

Lees ook:  Een platte buik krijgen zonder streng dieet of intensief sporten

Vitamine B5

  • Deze vitamine zorgt er voor zorgt dat opgeslagen lichaamsvet vrijkomt en wordt verbrand. Het verlengt ook je verzadigingsgevoel waardoor je automatisch minder eten. Je vindt deze vitamine vooral in: vlees, vis, eieren, aardappelen, melk en producten en in verse groenten en fruit.


Een strakke buik met Vitamine B6

Is onmisbaar voor onze bloedaanmaak, een gezond afweersysteem en een sterk zenuwstelsel. Let op met voedingssupplementen. Het tegenovergestelde, een teveel aan vitamine B6 is ook niet goed.  Dat zorgt voor gevoelloosheid en tintelingen of ernstige zenuwpijn in je handen en-of je voeten. Vitamine B6 is vooral aanwezig in: vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten, melk en kaas bevatten kleinere hoeveelheden vitamine B6.

Vitamine B11 of foliumzuur

Wanneer je last hebt van overgewicht is de kans op een tekort aan vitamine B11 of foliumzuur erg groot.  Vooral vrouwen na de overgang met overgewicht hebben een te lage foliumzuurspiegel. Foliumzuur is ook belangrijk voor een goed functionerend zenuwstelsel en een sterk immuunsysteem. Het speelt ook een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen. Vooral zwangere vrouwen en vrouwen die snel zwanger willen worden, hebben nood aan extra vitamine B11. Foliumzuur vind je vooral in: spinazie, boerenkool, rucola en sla, in broccoli, fruit en in volkorenproducten. En in beperkte mate ook in vlees en melkproducten.

Lees ook: Een maaltijd overslaan gezond en goed voor een slanke lijn?

Een strakke buik met Vitamine B12

Zorgt voor meer natuurlijke weerstand en helpt bij de vorming van rode bloedcellen. Het stimuleert ons zenuwstelsel en zorgt voor meer energie. Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst zoals vlees, vis en zuivel.

Vitamine C

Mensen met weinig vitamine C hebben doorgaans last van een buikje. We kennen deze vitamine vooral voor meer natuurlijke weerstand, gezonde botten, sterke tanden, een jonge huid, gezonde bloedvaten en meer energie. Verse groenten, fruit (vooral citrusvruchten) en aardappelen bevatten vitamine B12.

Vitamine D

Deze vitamine is zowel belangrijk voor onze gezondheid als voor het krijgen van een strakke buik. Bij een tekort aan vitamine D slaat ons lichaam meer vet op. Een te lage concentratie aan vitamine D zorgt voor bovendien voor een hogere bloedsuikerspiegel, waardoor we sneller aankomen. En dat heeft dan weer gevolgen voor veel voorkomende en aan overgewicht gelinkte aandoeningen zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten, een verstoord cholesterol gehalte, hoge bloeddruk en diabetes. Zelf maken we deze vitamine niet aan. Dat gebeurt onderhuids door de zon.

Lees ook: Afvallen buik makkelijker met deze natuurlijke voedingsmiddelen

Voeding met een beperkte dosis vitamine D:

Deze vitamine komt in kleine dosissen voor in vette vis (zalm, paling, makreel, sardienen, tonijn, forel, kabeljauwfilet, heilbot, dorade, haring en in ansjovis), in groene bladgroenten (spinazie, alle groene koolsoorten, andijvie, sla en waterkers), in  soja en sojaproducten, en wordt toegevoegd aan margarine en halvarine, havermout en aan ontbijtgranen

Een strakke buik met Vitamine K1

Vrouwen met veel vetweefsel hebben vaak een tekort aan vitamine K1. Deze vitamine wordt in grote hoeveelheden opgeslagen in hun vetweefsel. Vitamine K helpt tegen hart- en vaatziekten en diabetes. Voeding met de meeste vitamine K1 zijn: groene bladgroenten, plantaardige oliën en in kleinere hoeveelheden in fruit, zuivel en brood. Vitamine K2 halen we uit kaas, ei, kip, vlees en melkproducten.

Een strakke buik krijgen met deze gezonde groenten

Lees ook: Afvallen volhouden – Op wat moet je letten om je doel te bereiken

Venkel

Zorgt voor een goede spijsvertering, een gezond darmflora en een vlotte stoelgang. Het stelt ook ons hongergevoel langer uit.

Komkommer

Is rijk aan sulfaten. Die zuiveren ons lichaam van alle mogelijke giftige afvalstoffen als resultaat van onze ongezonde voeding.

Een strakke buik met Taugé of sojascheuten

Of de kiemen van mungbonen. Die zijn calorie- arm maar des te rijker aan vitaminen (vooral vitamine C), hoogwaardige eiwitten, en mineralen, vooral ijzer.

Rode biet

Is rijk aan mangaan, een mineraal dat zorgt voor een goede spijsvertering

Kolen

Alle koolsoorten stimuleren onze vetverbranding, vooral tijdens het sporten. Ze zijn ook rijk aan voedingsvezels die ons verzadigingsgevoel aanzienlijk verlengen.

Een strakke buik krijg je met natuurlijke voeding zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.