Een maaltijd overslaan is dat gezond en goed voor een slanke lijn? Iedereen die wilt afvallen wil dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Het kan met andere woorden nooit snel  genoeg gaan. Ze eten dan maar zo weinig mogelijk en slaan vaak een maaltijd over om hun gewichtsprobleem definitief op te lossen. Vast staat dat je alleen meer vet verbrandt en afvalt met een combinatie van gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen.


Is één of zelfs meerdere maaltijden overslaan wel een goed idee? Is dat gezond en goed voor je lijn?

We eten meestal drie maaltijden per dag. Uit gewoonte maar is dat wel gezond en zorgen die voor een slanke lijn? Naast ons ontbijt, lunch of middagmaal en ons diner of avondmaal eten we vaak ook enkele tussendoortjes. Om onze volgend maaltijd zonder honger en met voldoende energie te bereiken. Dat is ook het standpunt van het Voedingscentrum maar lang niet iedereen volgt deze richtlijn. Als we een maaltijd overslaan is dat vaak ons ontbijt. Maar liefst een op vijf landgenoten of twintig procent gaat ‘s morgens zonder ontbijt de deur uit. Vooral het ontbijt moet het ontgelden.

Een maaltijd overslaan maar waarom eten we driemaal per dag? 

Een maaltijd overslaan Voorstanders van drie maantijden per dag vinden dat dit vooral gezond is voor onze tanden en goed voor onze mondhygiëne. Voedingsproducten bevatten zo goed als allemaal geraffineerde witte suikers en zetmeel. We zetten die om in zuren die worden omgezet in zuren. En die zuren zijn oorzaak van gaatjes en andere tandproblemen.  Maximaal drie gezonde maaltijden en drie tussendoortjes per dag houden onze tanden langer sterk en gezond. En krijgt ons gebit de nodige tijd om zich te herstellen.

Een maaltijd overslaan doet ons ongezonder eten

Er werd al veel onderzoek gedaan naar de invloed van het aantal eetmomenten per dag. Houden we het best bij onze drie klassieke maaltijden afgewisseld met enkele gezonde tussendoortjes?  Of vervangen we die door meerdere (zes of acht) maar beperkte eetmomenten verspreid over de ganse dag?  Vast staat dat wie zijn of haar ontbijt overslaat een groter risico loopt op overgewicht dan diegenen die iedere morgen ontbijten. Dat toonden de resultaten van meerdere studies aan. Die hebben vlug honger en dan grijpen ze vooral naar zoete en vette tussendoor, dus met veel geraffineerde suikers, verzadigde vetten en transvetten. Start je je dag vaak zonder ontbijt?  Sla je regelmatig je lunch over zonder tussendoortjes en eet je gezond, evenwichtige en gevarieerde?  Dan heeft dit geen enkele nadelige invloed op onze gezondheid of slanke lijn en is ons risico op overgewicht zo goed als onbestaande.

Een maaltijd overslaan voorkomt overgewicht en diabetes type 2

Een maaltijd overslaanHet overslaan van een of zelfs meerdere maaltijden per dag is dus niet altijd nadelig. Integendeel het zorgt zelfs voor belangrijke voordelen. Zeker als je ook je tussendoortjes laat liggen.  We hebben het meeste voordeel als we zestien uur vasten of het zogenoemde intermittent fasting. Wie zijn ontbijt of een andere (of meerdere) maaltijden overslaat ben je langer nuchter. Dat zorgt voor een meer actieve stofwisseling waardoor ook je risico op overgewicht en diabetes type 2 sterk daalt.

Een of meerdere maaltijden overslaan voor een gezonde darmflora 

Dat zouden we te danken hebben aan een gezonde darmflora en omdat dit beter is afgestemd op ons dagritme van belangrijke hormonen zoals insuline en leptine. Door maaltijden over te slaan blijft onze bloedsuikerspiegel lager en verbranden we vetzuren. Als we ons middagmaal overslaan genieten we deze voordelen niet. Begrijpelijk want tussen ons ontbijt en ons avondmaal ligt geen zestien uur.

Voel je goed in je vel met gezonde eetgewoonten

Een maaltijd overslaanHet belangrijkste bij afvallen is dat je gezond en natuurlijk eet en voldoende beweegt. Afvallen moet ook aangenaam blijven. Je moet genieten van wat je eet, anders hou je het nooit lang vol. Voor je gezondheid hebben we geen drie maaltijden per dag nodig. Zelfs niet om regelmatig te eten. Belangrijk is om gezond te leren eten en de aanbevolen hoeveelheid kilocalorieën inneemt. Dat betekent dat je uiteraard niet teveel maar evenmin te weinig eet.

Lichaam gaat vet opslaan in plaats van te verbranden

In dit laatste geval gaat je lichaam in spaarstand en zal het meer vet opslaan dan het te verbranden. Het zal deze voorraad vet aanspreken wanneer het over te weinig energie beschikt. De aanbevolen hoeveelheid calorieën hangt van meerdere factoren af. Vooral van je leeftijd, geslacht en van de duur en de intensiteit van je dagelijkse inspanningen. Mannen hebben meer calorieën nodig dan vrouwen. Bij deze laatste varieert de hoeveelheid tussen de 1800 en 2100 calorieën per dag. Bij mannen schommelt het dagelijks aantal calorieën rond de 2500 per dag.

Met drie maaltijden per dag krijg je genoeg voedingsstoffen binnen

 

Toch is het voor velen belangrijk om driemaal per dag te eten. Zo zijn ze zeker dat ze dagelijks voldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgen. Krijg je voldoende gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten en voedingsvezels dan is dat ook goed. Zuid-Europeanen en Scandinaviërs gezond en vooral natuurlijk. Het middagmaal is hun grootste en warme maaltijd. Dat is gezonder dan onze grootste en warme maaltijd ‘s avonds te eten zoals wij dat doen. Als we ‘s middags onze hoofdmaaltijd eten krijgt onze spijsvertering voldoende tijd en we voldoende tijd om alles rustig te verteren. En zware maaltijd eten enkele uren voor we gaan slapen is zeker niet gezond en bevorderlijk voor een goede slaap.