Een platte buik krijgen is alleen mogelijk in een gezond eet- en leefpatroon. Dat is een combinatie van gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen. Je eet dan evenwichtig en gevarieerd en wandelt, fietst of jogt een half uurtje per dag. Dat doe je ook bij slecht weer en in de winter.

Hoe krijg je dan een platte buik zonder streng dieet of zwaar sporten?

Een dikke buik is niet leeftijdsgebonden. Steeds meer jongeren hebben last heeft van een dikke buik. Het is wel zo dat Wel is het zo dat hoe ouder we worden hoe groter ons risico op een buikje wordt.

Een Buikje op oudere leeftijd door verstoorde hormonen

Op oudere leeftijd raakt namelijk onze hormonenbalans uit evenwicht. Na hun menopauze of overgang maken vrouwen bijvoorbeeld minder oestrogenen aan. Bij  mannen daalt hun hoeveelheid testosteron, het mannelijk hormoon. De kleinere aanmaak van het vrouwelijk hormoon oestrogeen activeert de vetopslag bij vrouwen. Sommige enzymen worden dan ook actiever, lichaamscellen slaan meer vet op in plaats van vet te verbranden. Testosteron speelt hierbij ook een belangrijke rol. Oestrogenen maken een bepaald stof aan dat de aanmaak van testosteron deactiveert. Hoe lager de concentratie oestrogenen hoe minder we die bepaalde stof aanmaken en hoe meer testosteron in het bloed van vrouwen terecht komt. Dit proces speelt zich bij vrouwen uitgerekend af in de vetcellen in hun buik.

Dikke buik bij mannen

Een dikke buik bij mannen is het gevolg van hun vermindert testosterongehalte. Het mannelijke hormoon testosteron beperkt de ontwikkeling van nieuwe vetcellen. Bij een daling van ons testosterongehalte slaan we dus meer vet op dan we verbranden. Daarnaast is testosteron onmisbaar voor de vorming van spieren. Die helpen ons meer vet verbranden en makkelijker afvallen. Spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën). Hoe groter onze spiermassa hoe meer vet we verbranden en hoe makkelijker we ons overgewicht verliezen. Het ontstaan van ongezond buikvet heeft ook andere oorzaken zoals:

  • Een slechte bloedcirculatie

  • Onvoldoende doorbloeding

  • Ontstekingen

  • Onze leeftijd

  • Onvoldoende beweging

Een platte buik krijgen met natuurlijk  te eten

Een platte buik krijgen doe je in de eerste plaats door natuurlijk te eten. Natuurlijke voeding herken je aan hun ingrediënten. Hoe minder bestanddelen onze voeding bevat hoe natuurlijker. Natuurlijke voedingsproducten bestaan uit maximaal vijf ingrediënten. De meest pure voeding heeft dus maar een bestanddeel. Bij natuurlijk eten denken we in de eerste plaats aan: 

Verse groenten

Die zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en bevatten weinig of geen calorieën. Rauwe, gekookte of gestoomde groenten eet je onbeperkt met een minimum van 300 gram per dag.

Vers fruit

Bevat ook veel vitaminen, mineralen, voedingsvezels en sterke antioxidanten maar ook fruitsuikers. Die zijn gelukkig veel gezonder dan toegevoegde suikers maar het blijven suikers. Eet daarom nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag.

Een platte buik krijgen door geen enkele maaltijd over te slaan

In een gezond eetpatroon sla je geen enkele maaltijd over. Al onze maaltijden zijn even belangrijk. Ga dus zeker nooit zonder ontbijt de deur uit. Gezond ontbijten is een uitstekende start van je dag. Het zorgt voor voldoende energie om zonder honger je volgende maaltijd te bereiken. Met een stevig en gezond ontbijt eet je bij je volgende maaltijden minder en verdwijnt je trek in zoet. Een gezond ontbijt bestaat naast veel eiwitten over voldoende gezonde vetten en koolhydraten.

Een platte buik krijgen met gezonde tussendoortjes 

Wanneer je niet ontbijt heb je vlug honger. Dan grijpen we vaak naar zoete en ongezonde tussendoortjes. Zo raak je al vlug in een vicieuze cirkel. Hoe meer ongezonde tussendoortjes je eet hoe meer je er wilt eten. Wordt je tussen twee maaltijden toch door honger overvallen? Eet dan bijvoorbeeld een stuk fruit of een handjevol (25 gram) onbewerkte noten. Die zijn niet gezouten, niet geroosterd en ongebrand. Noten zijn rijk aan gezonde onverzadigde vetten. Die geven je een snel en langdurig voldaan gevoel. Zo eet je minder en val je makkelijker af. Geef de voorkeur aan waterrijk fruit zoals. Het waterrijkste fruit zijn watermeloenen, perziken, nectarinen, mandarijntjes, sinaasappels, citroenen, limoenen, abrikozen, blauwe bessen, pruimen, appels, peren, mango’s, druiven en kiwi’s.

Een platte buik krijgen door langzaam te eten 

Kauw goed, eet langzaam en geniet van wat je eet. Afvallen volhouden moet leuk blijven. Wanneer je weinig kauwt heb je het moeilijk om alles te verteren. Dat veroorzaakt een opgeblazen gevoel na de maaltijd, voor vervelende gasvorming, winderigheid en obstipatie.

Een platte buik krijgen met meer probiotica

Voeding rijk aan probiotica zorgt in de eerste plaats voor een goede spijsvertering,  een gezonde darmflora en ene vlotte stoelgang. Een goede spijsvertering en een gezonde darmflora activeren je vetverbrandingsproces waardoor je meer opgeslagen vet verbrandt e, afvalt. Een vlotte en regelmatige stoelgang zuivert ook je lichaam van alle (giftige) afvalstoffen die vet verbranden en makkelijker afvallen in de weg staan. Probiotica vind je vooral in kefir, geitenmelk, zachte kazen, in natuuryoghurt en kwark, in miso (gemaakt van gefermenteerde rogge, bonen, rijst of gerst), in augurken, soja, tempeh en kambucha en in zwarte chocolade met minstens 85 procent rauwe cacao. Meng een eetlepel miso in warm water en je hebt een voedzame en lekkere soep rijk aan probiotica.

Een platte buik krijgen door veel water te drinken 

Om snel een platte buik te krijgen drink je dagelijks minstens 2,5 liter water. Water hydrateert je lichaam, waardoor er zich geen vocht ophoopt. Dat maakt al vlug een verschil van gemiddeld drie kilo. Water zorgt ook voor een langer verzadigd gevoel zodat je minder eet. En tenslotte zuivert water je lichaam van alle mogelijke afvalstoffen. Een zuiver lichaam is een gezond lichaam en doet makkelijker afvallen.

Koffie is aan aanvaardbaar alternatief. 

Het werkt ook sterk vochtafdrijvend en activeert je spijsvertering.

Een platte buik krijgen met voldoende slaap

Voldoende slaap is nodig. Niet alleen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar zeker ook voor een platte buik. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon. Acht uren slaap per nacht wordt als ideaal aanzien. Te weinig slaap vertraagt onze vetverbranding waardoor een platte buik krijgen moeilijk wordt. Voldoende slaap ontspant je en vermindert je risico op stress, een van de grootste hinderpalen op weg naar je gezond gewicht.

Een platte buik krijgen door voldoende te bewegen

Sporten zoals topsporters is niet nodig. Als je niet gewoon bent om te sporten heeft dat zelfs het tegenovergestelde effect. Je lichaam gaat dan in spaarstand en slaat vet op in plaats van het te verbranden. Dat opgeslagen vet wordt later gebruikt als energie wanneer je er tekort aan hebt om normaal te functioneren.

Een platte buik krijgen zonder streng te diëten of intensief sporten doe je in een gezond eet- en leefpatroon zoals dat van  voedingsdeskundige Richard Ridder in zijn Afslank Receptenbijbel (Gratis Webinar).

Gezond vetpercentage