Meer voeding met melatonine doet je beter slapen en sneller afvallen

Meer voeding met melatonine

Meer voeding met melatonine kan ook voor jouw gezondheid veel betekenen. Melatonine is een hormoon dat in de eerste plaats onze slaap regelt. Kamp je met slaapproblemen of raak je moeilijk in slaap? Dan is de kans erg groot dat een tekort aan melatonine de oorzaak is. Je voorraad melatonine aanvullen doe je door in de eerste plaats gezond te eten met veel vitaminen en mineralen. Je kunt dit extra ondersteunen door een natuurlijk voedingssupplement te slikken.

Welke natuurlijke voeding bevat veel melatonine en wat kan dit voor jouw gezondheid betekenen?

Melatonine is een hormoon dat in onze hersenen door de pijnappelklier wordt aangemaakt. Het helpt onze slaap- waakcyclus onder controle te houden. Heb je te kampen met een tekort aan melatonine? Dan kun je deze voorraad aanvullen door natuurlijk te eten en dagelijks een voedingssupplement te slikken. Heel wat natuurlijke voedingsmiddelen bevatten een relatief hoge dosis melatonine. Dit hormoon speelt een belangrijke rol bij ons slaapproces. Een tekort aan melatonine zorgt er voor dat je moeilijk in slaap raakt en de kwaliteit van je slaap veel te wensen over. Maar melatonine doet veel meer dan je slaap verbeteren.

Wat betekent meer voeding met melatonine voor je gezondheid?

Onze biologische klok waakt over onze natuurlijke slaap en waakcyclus. Die regelt ook de hoeveelheid melatonine die we aanmaken. De hoeveelheid melatonine stijgt naarmate de dag vordert en blijft ook ‘s nachts erg hoog. ‘s Ochtends daalt de concentratie geleidelijk. Licht bepaalt in belangrijke mate de hoeveelheid melatonine die we zelf aanmaken. Hoe donkerder de dagen hoe minder melatonine we aanmaken. Dat is dan ook een van de belangrijkste oorzaken van een winterdip, van slecht slapen en van inslaapproblemen. De aanmaak van melatonine daalt ook naarmate we ouder worden. Zo zijn er mensen die uiteindelijk helemaal geen melatonine meer aanmaken.

Lees ook: Een goed bed kiezen voor een gezonde slaap en een betere gezondheid

Meer voeding met melatonine natuurlijk slaapmiddel

Dat melatonine een belangrijke invloed heeft op onze slaap is dus duidelijk. Velen gebruiken dit hormoon als natuurlijk slaapmiddel. Een voedingssupplement met melatonine neem je enkele uren voor het slapengaan, anders werkt het niet. Overdag eet je dan meer natuurlijke voeding met melatonine slikken.

Meer voeding met melatonine doet je beter slapen

Melatonine vind je vooral in verse groenten en fruit maar ook in onbewerkte noten, zaden en in pitten. Onbewerkt betekent ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Fruit met veel melatonine zijn kersen. Recente en grootschalige studies toonden aan dat diegenen die regelmatig een handjevol zure kersen aten meer melatonine in hun bloed hadden sneller in slaap raakten en ook beter sliepen.

Meer voeding met melatonine doet je ook sneller afvallen

Meer voeding met melatonine doet je niet alleen beter slapen. Het helpt je ook meer opgeslagen vet te verbranden en snel afvallen. Omdat je spieren tijdens je slaap energie (calorieën) verbranden verlies je ook overgewicht terwijl je slaapt. Hoe langer je slaapt,  hoe makkelijker je afvalt.

Lees ook: Slapen is gezond en doet je makkelijker afvallen

Meer voeding met melatonine: Kersen en Kersensap

De grootste concentratie aan melatonine vind je ongetwijfeld in zure kersen en in zuur kersensap. Ze zitten boordevol natuurlijke melatonine. Geef de voorkeur aan geconcentreerd kersensap en je zult langer slapen.


Lees ook: Beter slapen doet gezond afvallen + Recepten die je beter doen slapen

Meer voeding met melatonine: Gojibessen

Chinezen gebruiken gojibessen al eeuwenlang als natuurlijk slaapmiddel en bij stress. Amerikaanse studies toonden aan dat gojibessen ons vlugger, gezonder en langer doen slapen. Gebruik bij voorkeur verse en biologisch gekweekte bessen. In gedroogde gojibessen is de hoeveelheid melatonine volledig verdwenen.

Meer voeding met melatonine: Tomaten

Vooral Nederlandse tomaten zijn rijk aan melatonine. Tomaten die in de schaduw groeien bevatten veel meer melatonine dan die uit de volle zon. Nederlandse cherrytomaten en romatomaten zijn rijker aan dit hormoon dan Spaanse tomaten. Bij chilipepers kennen we het omgekeerde fenomeen. Hoe meer zon hoe meer melatonine ze leveren.

Lees ook: Natuurlijk afslanken zorgt ook voor een betere gezondheid

Meer voeding met melatonine: Ananas

Vergeleken met kersen bevat ananas veel minder melatonine maar toch helpt het je voorraad van dit hormoon aanvullen. Regelmatig ananas eten is dus een goed idee. Zeker omdat deze vrucht nog voor heel wat voordelen zorgt op het vlak van je gezondheid. Zo helpt ananas je ook om meer vet verbranden en makkelijker afvallen.

Meer voeding met melatonine: Bananen

Eet dagelijks een banaan bij je ontbijt. Dat doet je melatoninegehalte in je bloed met maar liefst 180 procent stijgen.

Meer voeding met melatonine: Sinaasappels

Verdubbelen je voorraad van het slaaphormoon.

Lees ook: Vitaminen tegen vermoeidheid geven je ook meer energie

Meer voeding met melatonine: Mosterdzaad

Dagelijks een handjevol of 25 gram mosterdzaad is goed voor je gezondheid en je lichaamsgewicht. Mosterdzaad is namelijk een belangrijke bron van gezonde vetten, bevatten de juiste koolhydraten en zijn een gezond alternatief voor vlees. Mosterdzaad is ook een belangrijke leverancier van melatonine. Dat is niet alleen het geval voor mosterdzaad maar ook voor bijvoorbeeld gebroken lijnzaad, zonnebloempitten, venkelzaad en groene kardemom.

Meer voeding met melatonine: Walnoten en amandelen

Naast een grote hoeveelheid vitamine E bevatten walnoten en amandelen ook omega 3 vetzuren, magnesium en natuurlijke melatonine. Zo blijkt uit Amerikaanse studies dat de hoeveelheid melatonine in het bloed stijgt na het eten van walnoten. Ook amandelen bevatten flink wat van de slaapverwekkende stof.

Lees ook: Minder buikvet voor een platte buik met de juiste voeding

Meer voeding met melatonine

  • Vers fruit: zure kersen, granaatappel, aardbeien, rijpe bananen, rode druiven en rode wijn, olijven, komkommer en tomaten
  • Verse groenten: broccoli, maïs, asperges, spruiten
  • Onbewerkte noten: walnoten, pinda’s
  • Pitten: zonnebloempitten
  • Kruiden: mosterdzaad, Gember, verse munt, sint-janskruid
  • Thee: zwarte en groene thee
  • Graan en graanproducten: gerst, graan, havermout, haver en zemelen
  • Zilvervliesrijst en bruine rijst

Lees ook: Te weinig eiwitten: De symptomen en wat je er aan kunt doen

Meer voeding met melatonine combineren met voedingssupplement

Het is vooral de meest gezonde voeding zoals verse groenten, fruit, noten, zaden en pitten die heel wat melatonine leveren. Om van alle hun voordelen te genieten zouden we dagelijks meer dan één milligram van dit hormoon moeten binnen krijgen. Dat halen we nooit uit onze dagelijkse voeding. Volwassenen nemen dagelijks 0,2 mg tot 5,0 mg melatonine. De juiste dosis verschilt van persoon tot persoon en bespreek je eerst met je huisarts.

Een natuurlijk voedingssupplement met melatonine wordt ook aangeraden bij:

  • De behandeling van Seasonal Affective Disorder (SAD)
  • Het controleren van het slaappatroon bij mensen die in nachtdienst werken
  • Slaapstoornissen en verwarring na de operatie.
  • Chronische (cluster) hoofdpijn en migraine.
  • Osteoporose
  • Een zwak zenuwstelsel, een vermindert geheugen en bijconcentratieproblemen

Lees ook: Vet eten onmisbaar voor onze gezondheid en snel afvallen?

Deze mogelijke bijwerkingen van melatonine komen niet vaak voor:

  • Lagere lichaamstemperatuur.
  • Levendige dromen.
  • Ochtendhumeur.
  • Kleine veranderingen in de bloeddruk.

Voldoende voeding met melatonine krijg je alleen naar binnen in een natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

4 thoughts on “Meer voeding met melatonine doet je beter slapen en sneller afvallen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.