Meer voeding met melatonine doet je beter slapen en sneller afvallen

Meer voeding met melatonine kan ook voor jouw gezondheid veel betekenen. Het is een hormoon dat in de eerste plaats onze slaap regelt. Kamp je met slaapproblemen of raak je moeilijk in slaap? Dan is de kans erg groot dat een tekort aan melatonine de oorzaak is. Je vooraad melatoinine aanvullen kun je door een voedingssupplement te slikken. Je kunt dit echter veel beter doen via de natuurlijke weg, door meer voeding rijk aan melatonine te eten.

Welke natuurlijke voeding is rijk aan melatonine en wat ken het ook voor jouw gezondheid betekenen?

Melatonine is een hormoon dat in onze hersenen door de pijnappelklier wordt aangemaakt. Het helpt onze slaap-waakcyclus onder controle te houden. Heb je te kampen met een tekort aan melatonine? Dan kun je deze voorraad aanvullen door dagelijks een voedingssupplement te slikken. Veel beter is om hezond en natuurlijk te eten. Er bestaan heel wat natuurlijke voedingsmiddelen met een relatief hoge dosis melatonine. Dit hormoon Melatonie speelt een belangrijke rol bij onze slaap. Een tekort zorgt er voor dat je moeilijk in slaap raakt. In dit geval laat ook de kwaliteit van je slaap veel te wensen over. Maar melatoninge kan heel wat meer voor je gezondheid betekenen dan je op het eerste zicht wel zou denken. Het doet je zelfs sneller afvallen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Wat doet melatonine in je lichaam?

Meer voeding met melatonineOnze biologische klok waakt over onze natuurlijke slaap en waakcyclus. Die regelt tegelijk de hoeveelheid melatonine die we aanmaken. Dat niveau stijgt naarmate de dag vordert en blijft ook ‘s nachts erg hoog. ‘s Ochtends daalt deze concentratie geleidelijk. Licht bepaalt in belangrijke mate de hoeveelheid melatonine die we zelf aanmaken. Hoe korter en dus donkerder de dagen hoe wisselvalliger we melatonine produceren. En dat is een van de belangrijkste oorzaken van een winterdip, van slecht slapen en van inslaapproblemen. De aanmaak van melatonine daalt ook naarmate we ouder worden.  Zodanig zelfs dat er uiteindelijk mensen zijn die helemaal geen melatonine meer aanmaken.

Melatonine als slaapmiddel

Dat melatonine een belangrijke invloed heeft op onze slaap is dus duidelijk. Velen gebruiken dit hormoon en sterk antioxidant dan ook als een natuurlijk slaapmiddel. In tegenstelling met chemische slaapmiddelen neem je melatonine enkele uren voor het slapengaan, anders werkt het niet, of je wordt overdag slaperig. Veel beter dan voedingssupplementen met melatonine slikken is het eten van natuurlijke voeding die dus van nature dit hormoon bevat.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Meer voeding met melatonine doet je beter slapen

In plaats van dagelijks voedingssupplementen met melatonine te slikken, kunnen we beter gezond en natuurlijk eten. Melatonine vind je vooral in verse groenten en fruit maar ook in onbewerkte noten, zaden en in pitten. Onbewerkt betekent ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Zo werd recent meermaals aangetoond dat diegenen die regelmatig een handjevol zure kersen aten meer melatonine in hun bloed hebben dan anderen die dit niet doen.

Meer voeding met melatonine doet je ook sneller afvallen

Meer voeding met melatonineMeer voeding met melatonine doet je niet alleen beter slapen. Het helpt je ook meer opgeslagen vet te verbranden en snel afvallen. Omdat je spieren tijdens je slaap energie (calorieën) verbranden verlies je ook overgewicht terwijl je slaapt. Hoe langer je slaapt,  hoe makkelijker he afvalt.

Meer voeding met melatonine:

De grootste concentratie aan melatonine vind je ongetwijfeld in zure kersen en zuur kersensap. Ze zitten boordevol natuurlijke melatonine. Geef de voorkeur aan geconcentreerd kersensap en je zult ook langer slapen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Goji-bessen

Chinezen gebruiken ondertussen al eeuwenlang dit superfruit als natuurlijk middel bij slaapproblemen en bij stress. Amerikaanse studies toonden aan dat gojibessen ons vlugger, gezonder en langer doen slapen. Gebruik bij voorkeur verse en biologisch gekweekte bessen. In gedroogde goji-bessen vinden we immers geen melatonine meer terug.

Tomaten 

Meer voeding met melatonineDe resultaten van meerdere wetenschappelijke studies tonden aan dat vooral Nederlandse tomaten barsten van melatonine. Verwonderlijk genoeg bevatten tomaten die in de schaduw groeiden veel meer melatonine dan die uit volle zon. Nederlandse cherrytomaten en romatomaten zijn rijker aan dit hormoon dan Spaanse tomaten. Bij chilipepers kennen we het omgekeerde fenomeen. Hoe meer zon hoe meer melatonine ze leveren.

Ananas

Vergeleken met kersen bevat ananas veel minder melatonine maar toch helpt het je voorraad van dit hormoon aanvullen. Regelmatig ananas eten is dus een goed idee. Zeker omdat deze vrucht nog voor heel wat voordelen zorgt op het vlak van je gezondheid. Het helpt je tegelijk ook meer vet verbranden en makkelijker afvallen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Banaan

meer voeding met melatonineDagelijks een banaan eten, zeker bij je ontbijt, doet je melatoninegehalte in je bloed met maar liefst 180 procent stijgen.

Sinaasappels

Verdubbelen je voorraad van het slaaphormoon.

Mosterdzaad

Dagelijks een handjevol of 25 gram zaden eten wordt sterk aangeraden. Ze zijn een belangrijke bron van gezonde vetten, bevatten de juiste koolhydraten en zijn een gezond alternatief voor vlees. Zaden zijn ook een belangrijke leverancier van melatonine, en zeker mosterdzaad. Dat is ook zo met bijvoorbeeld gebroken lijnzaad, zonnebloempitten, venkelzaad en groene kardemom.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Walnoten en amandelen

Naast een grote hoeveelheid vitamine E bevatten walnoten en amandelen ook omega 3 vetzuren, magnesium en natuurlijke melatonine. Zo blijkt uit een Amerikaanse studies dat de hoeveelheid melatonine in het bloed stijgt na het eten van walnoten. Ook amandelen bevatten flink wat van de slaapverwekkende stof.

Meer voeding met melatonine:

Meer voeding met melatonine

Vers fruit: zure kersen, granaatappel, aardbeien, rijpe bananen, rode druiven en rode wijn, olijven, komkommer en tomaten

Verse groenten: broccoli, maïs, asperges, spruiten

Onbewerkte noten: walnoten, pinda’s

Pitten: zonnebloempitten

Kruiden: mosterzaad, Gember, verse munt, Sint- janskruid

Thee: zwarte en groene thee

Graan en graanproducten: gerst, graan, havermout, haver en zemelen

Rijst

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Meer voeding met melatonine combineren met voedingssupplement

Meer voeding met melatonine etenHet is vooral de meest gezonde voeding zoals verse groenten, fruit, noten, zaden en pitten die heel wat melatonine leveren. Om van alle voordelen te genieten zouden we dagelijks meer dan één milligram van dit hormoon moeten binnen krijgen. Dat halen we nooit uit onze dagelijkse voeding. Maar het is en blijft gezond.

Volwassenen nemen dagelijks 0,2 mg tot 5,0 mg melatonine. De juiste dosis verschilt van persoon tot persoon en bespreek je eerst met je huisarts.

Het gebruik van melatinine wordt ook aangeraden bij:

  • De behandeling van Seasonal Affective Disorder (SAD)
  • Het controleren van het slaappatroon bij mensen die in nachtdienst werken
  • Verminderen van slaapstoornissen en verwarring na de operatie.
  • Vermindering van chronische (cluster)hoofdpijn en migraine.
  • Beschermt tegen osteoporose
  • Zorgt voor een sterk zenuwstelsel en een gezond brein

De belangrijkste bijwerkingen melatonine zijn:

  • Slaperigheid
  • Lagere lichaamstemperatuur.
  • Levendige dromen.
  • Ochtendhumeur.
  • Kleine veranderingen in de bloeddruk.

Voldoende voeding eten met melatonine, je gzondheid verbeteren en snel afvallen doe je alleen in een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!
Door |2018-12-13T19:39:51+00:00december 3rd, 2018|Voeding|2 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

2 Comments

  1. hans 4 december 2018 at 08:01 - Reply

    hou me op de hoogte.

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.