Natuurlijk afslanken is niet de snelste manier om je overgewicht te verliezen, maar wel de beste. Afvallen slaagt namelijk alleen in een gezond en natuurlijk eetpatroon. Dat zorgt voor alle gezonde voedingsstoffen die je nodig hebt om gezond te blijven functioneren. Natuurlijk afslanken gaat langzamer maar de kilo’s die je zo kwijt raakt komen niet meer terug. Een strak en slank lichaam heeft ook een positieve invloed op je gezondheid. Je voelt je fitter en beter in je vel dan ooit tevoren. En daar is ook een financieel voordeel aan verbonden. Met een goede gezondheid zonder overgewicht kun je heel wat besparen op je zorgverzekering 2020.

Maar hoe pak je dat aan, natuurlijk afslanken voor een betere gezondheid?

Diegenen die kampen met overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen kiezen massaal voor één van de vele crash diëten. Die beloven spectaculaire resultaten, maar daar komt uiteindelijk weinig van in huis. Deze crash diëten zijn zo streng dat je ze nooit lang volhoudt. En eens in je oude en vaak ongezonde eetgewoonten hervallen vliegen de kilo’s er sneller aan dan je ze met het dieet verloor. Alleen natuurlijk afslanken met gezonde en natuurlijke voeding gecombineerd met meer lichaamsbeweging doet je verantwoord afvallen. Je krijgt zo alle gezonde voedingsstoffen naar binnen die je gezondheid verbeteren en op peil houden. Wat wil je nog meer?

Natuurlijk afvallen leert je gezond eten

Natuurlijk eten en voldoende bewegen

Natuurlijk eten is de basis van ieder gezond eetpatroon. Maar alleen gezond eten doet je niet afvallen. Gezond en natuurlijk eten zorgt voor gemiddeld 70 procent van je totale gewichtsverlies. De overige 30 procent moet je er af krijgen door meer te bewegen. Trainen zoals een topsporter is voor niets nodig. Als je weinig of niet bewoog volstaat het om dagelijks een half uurtje te wandelen, joggen of te fietsen. Doe dat ook bij slecht weer en tijdens de wintermaanden. Je zult het effect al vlug aan je buikomtrek en op de weegschaal ondervinden.

Natuurlijk afvallen door niet teveel, maar ook niet te weinig te eten

Natuurlijk afvallen doe je door minder calorieën op te nemen dan je er dagelijks verbrandt. Om zo snel mogelijk van hun overgewicht verlost te raken gaan velen zo weinig mogelijk eten. Dat heeft het tegenovergestelde effect zodat je niet afvalt maar bijkomt. Je lichaam reageert namelijk door energie (calorieën) op te slaan in plaats van ze te verbranden. Die opgeslagen energie wordt gebruikt als je met een energietekort wordt geconfronteerd. Het aantal calorieën die je nodig hebt hangt van meerdere factoren af. Vooral van je leeftijd, geslacht, inspanningen en van je gezondheid. Mannen hebben dagelijks meer calorieën nodig dan vrouwen. Het dagelijks calorieverbruik bij mannen schommelt tussen 2100 en 2500. Bij vrouwen ligt dit tussen de 1800 en 2100.

Natuurlijk afvallen met de juiste nutriënten

Gezond en natuurlijk eten bestaat uit veel hoogwaardige eiwitten. Daarnaast hebben we ook voldoende gezond verzadigde vetten, vetzuren en Trage koolhydraten nodig. Crash diëten bestaan hoofdzakelijk uit eiwitten en bevatten weinig of geen vetten en de juiste koolhydraten. Die geven ons een snel en langdurig verzadigd gevoel waardoor we minder eten en afvallen.

Natuurlijk afvallen met de juiste voeding 

Natuurlijk afvallen doe je alleen met natuurlijke voeding. Die herken je aan zijn ingrediënten. Natuurlijke voeding komt rechtstreeks van de tuin op je bord en bevat zo weinig mogelijk ingrediënten. De meest natuurlijke voeding heeft maar één ingrediënt. Om natuurlijk afvallen mogelijk te maken eet je vooral:

  • Veel verse groenten en vooral groene bladgroenten: groenten eet je onbeperkt. Ze zijn namelijk rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en veel water en bevatten nauwelijks calorieën. Eet dagelijks minstens 200 gram (en liefst meer) rauwe, gekookte of gestoomde groenten. Ook als tussendoortje
  • Fruit: eet je niet onbeperkt vanwege de aanwezigheid van natuurlijke suikers. Beperk je fruitconsumptie tot drie verschillende stukken per dag. Als je wilt afvallen eet je best maar één stuf fruit per dag.
  • Peulvruchten: erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten eet je eenmaal per week. Ze zijn een belangrijke bron van eiwitten.
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand.
  • Volkorengranen
  • Volkorenproducten
  • Zuivelproducten
  • Vette vis
  • Mager vlees
  • Pure chocolade: met minstens 85 procent rauwe cacao. Beperk het gebruik van pure chocolade tot maximaal 20 gram per dag.

Eiwitrijke voeding geeft ons een snel en lang voldaan gevoel. Dat helpt ons meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen.

Geraffineerde witte suiker is een belangrijke oorzaak van overgewicht en van diabetes type 2. Om makkelijker je overgewicht te verliezen eet je voortaan zo weinig mogelijk:

  • Geraffineerde witte suiker
  • Ongezonde tussendoortjes zoals snoep, koekjes, gebak en cips
  • Geraffineerde witte deegwaren en rijst
  • Light voeding 
  • Frisdranken, ook hun light versie
  • Kant en klare voeding
  • Diepvriesmaaltijden

Vermijd voeding rijk aan verzadigde vetten en transvetten

Transvetten zijn de meest ongezonde vetten die we kunnen eten. Je vindt ze vooral in fastfood, snacks zoals chips, snoek, koekjes en gebak. Verzadigde vetten zijn vooral aanwezig in boter, in kaas (+48), room en vette vleessoorten

Natuurlijk afslanken met een stevig ontbijt

Start nooit je dag zonder stevig ontbijt. Zonder ontbijt heb je snel honger, grijp je naar ongezonde tussendoortjes en zul je overdag meer eten. Een gezond ontbijt bestaat uit veel eiwitten, voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten. Voorbeelden van een gezond ontbijt zijn:

  • Twee sneetjes volkorenbrood met mager broodbeleg zoals kip- en kalkoenfilet
  • Twee hard gekookte eieren
  • Een portie (120 gram) onbewerkte natuur yoghurt of kwark zonder toevoegingen. Je kunt er eventueel zelf enkele stukjes vers fruit aan toevoegen 
  • Onbewerkte ontbijtgranen zonder toevoegingen en zeker geen suiker
  • Een stuk fruit
  • Een zelf gemaakte smoothie
  • Water, koffie of thee zonder melk en suiker 

Drink voor je ontbijt een groot glas water met zelf geperst citroensap. Dat brengt je vetverbranding onmiddellijk op het gewenste toerental.

Eet langzaam, kauw goed en geniet van wat te eet

Geniet van wat je eet, ook als je iets aan je overgewicht wilt doen. Eet langzaam en kauw goed. Op die manier verbrand je meer vet en val je makkelijker af.

Breng je gerechten op smaak met verse kruiden

Vooral met peper en andere pittige kruiden in plaats van met zout. Pittige kruiden activeren je vetverbranding en doen je makkelijker afvallen.

Natuurlijk afslanken met voldoende slaap 

Voldoende slaap is uitstekend tegen stress, een belangrijke oorzaak van overgewicht. Bij gebrek aan slaap maken we meer hormonen aan die onze eetlust bevorderen. Een tekort aan slaap verstoort ons metabolisme bij de afbraak van voedingsstoffen in energie. Slapen helpt ons ook afvallen omdat onze spieren energie (calorieën) blijven verbranden. Niet alleen in rust maar terwijl je slaapt.

Natuurlijk afslanken door meer te bewegen

Gezond afvallen doen we alleen door gezond en natuurlijk te en voldoende te bewegen. Het ene kan niet zonder het andere.  Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen of fietsen volstaat. Dat doe ook bij slecht weer en in de winter.

Natuurlijk afslanken door voldoende water te drinken

We spreken dan van minstenbs 2,5 liter per dag, water uit je voeding mee gerekend. Water drinken zorgt voor een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet. Water spoelt tegelijk ons lichaam schoon van allerlei giftige afvalstoffen die zich in onze weefsels en organen verzamelden. Een zuiver lichaam verbrandt meer vet en valt makkelijker af. Om makkelijker gewicht te verliezen drink je voor iedere maaltijd een groot glas water. Dorst wordt namelijk vaak verward met honger.

Natuurlijk afvallen verbetert je gezondheid

Natuurlijk afvallen heeft uiteraard ook een positieve invloed op je gezondheid. Eens je streefgewicht bereikt verkleint je risico op:

  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Teveel ongezonde LDL- cholesterol
  • Verstoorde hormonen
  • Teveel vet of triglyceriden in je bloed
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes

Zonder deze veel voorkomende aandoeningen betaal je ook veel minder voor je zorgverzekering 2020. Hoeveel? Dat controleer je makkelijk met de Zorgvergelijker.