Spiermassa vergroten met de juiste voeding doet je makkelijker afvallen

Spiermassa vergroten met de juiste voeding doet je makkelijker afvallen

Spiermassa vergroten is zeker niet alleen nodig voor krachtpatsers zoals bodybuilders, integendeel. Als je makkelijk wilt afvallen moet je ook je spiermassa vergroten en behouden. Die helpen je namelijk meer vet verbranden. Logisch, spieren verbranden namelijk ook energie (calorieën). Dat doen ze zelfs in rust en terwijl je slaapt. Dat je nooit afvalt met een van de vele crash diëten komt uitgerekend omdat deze je spiermassa afbouwen. Meer spieren kweken kan op vele manieren. Velen grijpen massaal naar spierversterkers of maaltijdshakes met veel eiwitten. Dat is lang niet altijd een goed idee. Je spiermassa vergroten die je best op een natuurlijke manier, met de juiste voeding.

Wat eet je best om je spiermassa te vergroten en zo makkelijker af te vallen?  

Je spiermassa vergroten doe je dus zeker niet alleen door dagelijks te trainen. Wél met een combinatie van regelmatig trainen en gezond en natuurlijk eten. Voor een platte buik met minder vet en meer spieren gaan velen naar de fitness of naar de sportschool. Zelfs voor krachttraining is dat niet eens nodig. Werken met gewichten kun je namelijk makkelijk thuis met de aangepaste kettlebell bal. Door alleen maar te trainen ga je nooit je doelen bereiken. Daar heb je een gezond en natuurlijk eetpatroon met de juiste voeding voor nodig. En dat wordt vaak vergeten.

Hoe groter je spiermassa hoe meer opgeslagen vet we verbranden en hoe makkelijker we afvallen. Dat is makkelijk te verklaren. Voeding voor meer spieren is niet alleen rijk aan eiwitten. Het bevat ook een hoge concentratie voedingsvezels. Die geven je snel een langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet.

Lees ook: Spieren opbouwen zonder dierlijke eiwitten te eten?

Spiermassa vergroten verbetert ook je gezondheid

Krachttraining en meer spieren zijn ook goed voor onze gezondheid. Meer spieren:

Zorgen voor een sneller stofwisseling waardoor je ook meer vet verbrandt

Verlagen je vetpercentage

Verbetert je insulinehuishouding: dit hormoon regelt zowel je vetopslag als he vetverbranding. Minder insuline in je bloed betekent dat je meer vet verbrandt in plaats van het op te slaan

  • Verlaagt het vetpercentage (triglyceriden) in je bloed
  • Beschermt tegen aderverkalking, hart en vaatziekten en osteoporose
  • Vermindert rugklachten
  • Verbetert onze (sport)prestaties
  • Vermindert de symptomen van artrose
  • Verlaagt een hoge bloeddruk
  • Geeft meer zelfvertrouwen
  • Zorgt voor een sterk geheugen en een betere concentratie

Eet meer hoogwaardige eiwitten

Onze spiermassa vergroten doen we met veel eiwitten of proteïnen. Ze zijn de bouwstenen van ons lichaam. Aminozuren zijn hun belangrijkste bestanddeel. We maken niet alle aminozuren aan. Eiwitrijke voeding is dus onmisbaar. Eiwitten zorgen niet alleen voor meer spieren. Na je inspanningen zorgen ze ook snel voor het nodige spierherstel. Zo maken eiwitten je spieren ook sterker. Hoogwaardige eiwitten zijn een belangrijke bron van aminozuren. We maken daarbij het onderscheid tussen eiwitten van plantaardige en van dierlijke oorsprong. Plantaardige eiwitten hebben de beste kwaliteit. Onze spiermassa vergroten die we het best met dierlijke eiwitten.

Gezond eetpatroon voor meer spieren

Bestaat niet alleen uit eiwitten. Naast veel eiwitten hebben we ook genoeg gezonde onverzadigde vetten, vetzuren (vooral omega 3) en (trage) koolhydraten nodig. En die vinden we in voldoende hoeveelheden terug in onderstaande voeding.

Lees ook: Eiwitrijkste voedingsmiddelen voor betere gezondheid en sneller afvallen

Spiermassa vergroten met biologische eieren

Eieren zijn gezond. Ze zijn niet alleen rijk aan hoogwaardige eiwitten. In eieren vinden we naast vitaminen en mineralen ook veel omega 3 vetzuren terug. Dat eieren ons cholesterolgehalte uit evenwicht zou brengen door de ongezonde LDL- cholesterol te verhogen is dus niet meer dan een fabeltje. Een ei bevat maar liefst zeven gram eiwitten van de hoogste kwaliteit. Eieren eet je bij voorkeur hard gekookt. Dat vergemakkelijkt de opname van eiwitten. Eet ze bij voorkeur bij je ontbijt (dat mag zelfs dagelijks) of als gezond tussendoortje. Eieren verlengen je voldaan gevoel waardoor je minder honger hebt.

Spiermassa vergroten met spinazie

Deze populaire groente is niet alleen rijk aan eiwitten, vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Het bevat ook een hoge concentratie aan ijzer. Eén kilo spinazie zorgt voor maar liefst 20 procent van je totale spieropbouw.  Voor een grotere spiermassa eet je naast spinazie ook regelmatig zuurkool, boerenkool, asperges en wortels. Een voor een groenten met de meeste eiwitten.

Spiermassa vergroten met wilde zalm

Wilde zalm is puur natuur en uitzonderlijk  rijk aan eiwitten. Honderd gram wilde zalm is goed voor gemiddeld 22 gram hoogwaardige eiwitten en veel omega 3 vetzuren (EPA). Naast wilde zalm zijn paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis evenveel aanraders.

Lees ook: Omega 3 vetzuren-Deze voeding met gezonde vetzuren moet je meer eten

Spiermassa vergroten met havermout

Spiermassa vergroten met kip en kalkoen

Beiden zijn magere vleessoorten met veel eiwitten. Kip en kalkoen bevatten nauwelijks vet en horen thuis in ieder gezond voedingspatroon. Zeker voor diegenen hun overgewicht kwijt willen. Honderd gram kip bevat gemiddeld 30 gram eiwitten. De biologische waarde van eiwitten uit kip bedraagt meer liefst 74 procent en dat is uitzonderlijk hoog.

Spiermassa vergroten met mager rundvlees

Rundvlees bevat enkelvoudig verzadigd vet, goed voor hart- en bloedvaten.  en is goed voor je hart.  Honderd gram mager rundvlees bevat 27 gram dierlijke eiwitten. Rundvlees is ook een belangrijke bron van mineralen en vooral van calcium, fosfor, zink, koper en ijzer. Fosfor en calcium zijn belangrijk voor onze spieropbouw. Daarnaast helpen ze bij het samentrekken en het groeien van onze spieren. Om maximaal van alle voordelen van mager vlees te genieten eet je best rundvlees van uitsluitend met gras gevoederde dieren. Rundvlees bevat ook veel omega 3 vetzuren en vitaminen A en E.

Lees ook: Vlees met veel eiwitten van met gras gevoederde dieren om snel af te vallen?

Spiermassa vergroten met Broccoli

Broccoli is rijk aan eiwit, vitaminen, mineralen en vezels. Eet broccoli beetgaar. Zo geniet je maximaal van alle gezonde voedingsstoffen die we in deze populaire groente terugvinden.

Spiermassa vergroten met zilvervliesrijst of bruine rijst

Is een belangrijke leverancier van eiwitten en trage koolhydraten. Eiwitpoeder van bruine rijst is een uitstekend alternatief voor diegenen die zilvervliesrijst niet lusten.

Spiermassa vergroten met noten 

En dan vooral amandelen en cashewnoten. Dankzij hun hoge concentratie aan eiwitten en voedingsvezels zorgen ze snel voor een langdurig verzadigd gevoel. Noten bevatten ook gezonde, onverzadigde vetzuren. Amandelen bevatten 30 gram eiwitten per 100 gram en barsten van vitamine E.

Lees ook: Walnoten gezond maar wat doen ze met je overgewicht?

Spiermassa vergroten met kikkererwten

Peulvruchten en vooral kikkererwten zijn een belangrijke leverancier van eiwitten en trage koolhydraten. Ze zijn dus uitstekend voor onze spieropbouw. Ook het grote aantal vezels maakt dat kikkererwten ideaal zijn voor sporters en bodybuilders. Kikkererwten zijn een gezonde basis als voor humus, een prima vleesvervanger en passen in ieder gezond en natuurlijk eetpatroon.

Je spiermassa vergroten met natuurkwark zonder toevoegingen is een uitstekend idee. Beide zuivelproducten mogen in geen enkel gezond eetpatroon ontbreken. Geef de voorkeur aan magere Franse kwark. Dat bevat de hoogste kwaliteit eiwitten.

Griekse natuuryoghurt

Naast kwark is ook Griekse natuuryoghurt onmisbaar voor een grotere spiermassa. Met 15 gram per 100 gram bevat Griekse natuuryoghurt nog meer eiwitten dan de zo geprezen magere (Franse) kwark. Griekse natuuryoghurt eet je bij je ontbijt, als gezond tussendoortje en na het trainen. .

Spiermassa vergroten met Peulvruchten

Net als kikkererwten zijn ook andere peulvruchten zoals erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner en linzen belangrijke leveranciers van ijzer, eiwitten en voedingsvezels. De meesten van ons eten veel te weinig peulvruchten. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om wekelijks minstens een keer peulvruchten op ons menu te plaatsen.

Lees ook: Peulvruchten waarom je ze minstens eenmaal per week zou moeten eten

Ook zoete aardappelen of bataten vergroten onze spiermassa. In tegenstelling met onze klassieke aardappelen bevatten zoete aardappelen nauwelijks (snelle) koolhydraten. Zoete aardappelen verteren langzaam. Daardoor komt hun energie veel trager vrij hebben ze een lage glycemische index (GI). Zoete aardappelen zijn gezond en verhogen ons testosterongehalte wat onze spiermassa vergroot.

Je gezondheid verbeteren en je spiermassa vergroten doe je alleen in een gezond en natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.