Vitamine K tegen corona en de andere voordelen van deze vitamine

Vitamine K tegen corona en de andere voordelen van deze vitamine

Wat doet vitamine K met onze gezondheid en welke voeding bevat het meeste vitamine K?

De wetenschappers ontdekten dat vitamine K zeer ernstig ziek worden door het coronavirus kan voorkomen. Toch is deze vitamine niet voor alle bevolkingsgroepen even veilig. Dit laatste is zeker het geval voor diegenen bloedverdunners slikken bij trombose.

Vitamine K tegen corona dankzij aanmaak van beschermend eiwit

Hoe lager het vitamine K- gehalte hoe ernstiger de symptomen van het coronavirus. Corona veroorzaakt ontstekingen in onze longen. Die  beschadigen de elastische waardoor ademen moeilijker wordt. Ons lichaam reageert met de aanmaak van een speciaal beschermend eiwit. Dat kan alleen met de aanwezigheid van voldoende vitamine. Als onze voorraad aan vitamine K te klein is genieten we die bescherming niet en lopen we dus een groter risico.

Lees ook: Corona virus voorkomen met de juiste voeding en sociale maatregelen

Vitamine K tegen corona: Voorraad aanvullen met voedingssupplementen

Naast het eten van voeding rijk aan vitamine K kunnen is ook het slikken van vitamine K tegen corona mogelijk. In een gezond en natuurlijk eetpatroon met veel verse groenten en fruit krijgen we voldoende vitamine K binnen. Als je kiest voor een supplement, houd dan rekening met een maximale dagelijkse hoeveelheid van 70 microgram per dag. Dit is 100 procent van de algemene dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor volwassen.  Mensen die antistollingsmiddelen of bloedverdunners gebruiken slikken best geen extra vitamine in de vorm van voedingssupplementen. Dat kan namelijk de werking van medicijnen verminderen.

Vitamine K tegen corona: Maar wat is vitamine K?

Vitamine tegen corona en vooral tegen de ergste symptomen van het coronavirus, maar wat is deze vitamine nu precies? Het is een in vet oplosbare vitamine, vooral belangrijk voor een goede bloedstolling en botstofwisseling. Pasgeboren baby’s tot en met drie maanden krijgen extra vitamine K om (hersen) bloedingen te voorkomen. Zij kregen van hun moeder namelijk geen voorraad van deze vitamine mee. Ze zijn ook nog niet in staat om voldoende van deze vitamine aan te maken.

Vitamine K tegen corona: welke voeding bevat het meeste van deze vitamine? 

We maken deze vitamine zelf aan dankzij de gezonde bacteriën in onze dikke darm en dit vanaf de leeftijd van drie maanden. De concentratie aan vitamine K is dan vaak voldoende. Voor de aanvulling van onze voorraad zijn  we op onze dagelijkse voeding aangewezen.  We kennen twee soorten, namelijk vitamine K1 of phylloquinon en meerdere vormen van vitamine K2 of menaquinonen. Vitamine K1 wordt minder goed door het lichaam opgenomen, blijft slechts enkele uren in het bloed en maken we niet zelf aan.  Vitamine K2 wordt relatief goed door het lichaam opgenomen, blijft dagenlang in ons bloed aanwezig en wordt in onze dikke darm aangemaakt. Voeding met veel vitamine K1:

  • Groene bladgroenten: zoals boerenkool, spinazie, broccoli, doperwten en zuurkool,
  • Vers fruit bananen, appels en sinaasappels
  • Vlees: en vooral in rundvlees, varkenslever, gehakt, salami, en boterhamworst
  • Kip en kalkoen en eend
  • Vis: wilde zalm, paling, makreel, schol, haring en garnalen
  • Zuivel: Gouda en alle zachte kazen
  • Melk en melkproducten: volle- , magere- en karnemelk, volle- en magere natuuryoghurt
  • Eieren: zowel in het eiwit als in de eierdooier
  • Kip en kalkoen
  • Eieren
  • Plantaardige oliën: vooral olijfolie, maïsolie en zonnebloemolie
  • Tarwe- en zuurdesembrood
  • Boter, margarine
  • Koffie en thee

Lees ook: Van deze gezondste groene bladgroenten zou je best meer eten

Belangrijke bronnen van vitamine K2 zijn vooral:

  • Gefermenteerde kikkererwtenmeel of nato
  • Vlees 
  • Eieren
  • Gefermenteerde zuivelproducten: zoals kaas en natuuryoghurt

Hoeveel vitamine K per dag?

Voor vitamine K bestaat geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Zeventig microgram per dag is een goed gemiddelde voor een volwassene.

Gezonde bloedvaten

De resultaten van het recente onderzoek aan het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen leerden ons dat coronapatiënten een laag vitamine K- gehalte hadden. Vitamine K zorgt niet alleen voor een betere bloedstolling en gezonde bloedvaten. Het heeft ook een gunstige invloed op de gezondheid van onze longen. Bij besmetting met het coronavirus raakte bekend dat patiënten vaak last hebben van bloedpropjes in de longen. Vitamine K tegen corona blijkt dat het eiwitten activeert die belangrijk zijn voor gezonde bloedvaten en longen.

De andere voordelen van vitamine K

  • Beschermt tegen de afname van de dichtheid van botmineralen: vooral vanaf de jaren dertig. De juiste inname van calcium om de botten op jonge leeftijd te versterken kan latere problemen helpen voorkomen.
  • Helpt calcium in onze botten opslagen. Dat helpt tegen osteoporose.
  • Voorkomt de ophoping van calcium dat stijfheid in de wanden van de slagaders veroorzaakt.
  • Zorgt voor gezonde botten, kraakbeen, slagaders en aderen
  • Maakt onze tanden sterker en gezonder
  • Verbetert ons geheugen Onderzoek bij zeventigplussers toonde aan personen ouder dan 70 met een hoge concentratie aan vitamine K in hun bloed de hoogste verbale geheugenprestaties leverden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.