Van deze gezondste groene bladgroenten zou je best meer eten

Groene bladgroenten

Groene bladgroenten zijn onmisbaar om je gezondheid in stand te houden en je natuurlijke weerstand te verhogen. Dit laatste is vooral belangrijk om je te wapenen tegen allerlei aandoeningen zoals verkoudheden en griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen en vooral bronchitis en pijnlijke urinewegeninfecties. Alle groenten en zeker groene bladgroenten zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten bevatten. Ze bevatten ook veel water en nauwelijks calorieën. Ze passen dus in ieder gezond en natuurlijk dieet, ook als je makkelijker je overgewicht wilt verliezen. 

Wat zijn de gezondste groene bladgroenten die je best wat meer op je dagelijks menu zou plaatsen?

Groene bladgroenten verhogen in de eerste plaats je natuurlijke weerstand. Daardoor verkleinen ze je risico op allerlei aandoeningen en vooral op verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen zoals bronchitis en pijnlijke urinewegeninfecties. Maar deze groenten doen nog veel meer voor onze gezondheid. Zo zijn ze efficiënt bij leeftijdsgebonden oogaandoeningen en zijn ze onmisbaar voor vrouwen tijdens hun zwangerschap.

Groene bladgroenten zijn rijk aan foliumzuur

Dat danken ze aan de aanwezigheid van foliumzuur. Deze stof voorkomt zwangerschapsproblemen en vroeggeboorten. Maar foliumzuur is ook onmisbaar voor de ongeboren baby. Het voorkomt ernstige geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje en een hazenlip. Groene bladgroenten zijn ook uitstekend voor patiënten met een hoge bloeddruk. Daarnaast brengen ze je cholesterolgehalte weer in evenwicht, verbeteren ze je geheugen, versterken je concentratie en verminderen je risico op osteoporose of botontkalking dat vooral voorkomt bij vrouwen in de overgang.

Eet meer groene bladgroenten, maar zorg vooral voor afwisseling

Eet niet alleen groene bladgroenten. Wissel zoveel mogelijk af en eet alle kleuren groenten. Zo geniet je maximaal van hun vele gezondheidsvoordelen. Groenten eet je trouwens nooit teveel. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om dagelijks minstens 500 gram rauwe of gekookte groenten te eten. Een eenzijdige voeding met groene bladgroenten zorgt voor een te hoge concentratie aan vitamine K. Teveel van deze vitamine kan de werking van sommige geneesmiddelen, vooral van bloedverdunners.

Maar wat dan met nitraat in groene bladgroenten?

Van groene bladgroenten weten we dat ze rijk zijn aan nitraten. Van deze stof krijgen we best zo weinig mogelijk van binnen, zeker kinderen tot drie jaar. Nitraat heeft gelukkig niet alleen maar nadelen. Het verlaagt hoge bloeddruk en verbetert je fysieke inspanningen. Vooral groene bladgroenten uit serres bevatten een te hoog gehalte aan nitraat als gevolg van het tekort aan zonlicht. Groenten met de hoogste concentratie aan nitraten vooral spinazie, andijvie, selder, postelein, raapstelen, sla en venkel.

De groene bladgroenten lijst en hun invloed op onze gezondheid

De groene bladgroenten lijst wordt aangevoerd door spinazie. De andere groene bladgroenten voorbeelden moeten voor deze populaire groente nauwelijks onderdoen.

Groene bladgroenten: Spinazie zorgt voor meer energie en grotere spiermassa

Is zonder enige twijfel het meest populair van alle groene bladgroenten en het hele jaar verkrijgbaar. In spinazie vind je vooral vitamine C maar ook vitamine A, B, B11, B12 en foliumzuur. Deze groente is ook rijk aan mineralen waaronder ijzer, calcium, magnesium, kalium, koper, fosfor, mangaan, zink en seleen. Dankzij deze gezonde ingrediënten zorgen:

  • Een gezonde bloeddruk
  • Makkelijker afvallen
  • Beter geheugen en concentratie
  • Grotere spiermassa en sterkere spieren
  • Meer energie
  • Sneller metabolisme waardoor je meer opgeslagen vet verbrandt
  • Voorkomt aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Werkt sterk ontstekingsremmend

Lees ook: Spinazie gezond – De invloed van deze populaire groente op je gezondheid

Groene bladgroenten: Snijbiet voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Deze groene bladgroenten is rijk aan syringezuur en kaempferol, twee weinig bekende maar belangrijke antioxidanten. Ze zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel en beschermen je tegen kankerverwekkende gifstoffen. Deze twee bestanddelen verkleinen ook je risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten, diabetes en veel chronische aandoeningen. Snijbiet ook rijk aan vitamine A, C, E K en aan foliumzuur. Deze gezonde groene bladgroenten is ook een belangrijke bron van mineralen waaronder vooral ijzer, koper, magnesium, mangaan, natrium, kalium, fosfor en calcium. Snijbiet verwerk je makkelijk in al je zelf gemaakte salades en in smoothies of in een wrap. Zelfs de steeltjes van de snijbiet zijn bruikbaar. Je stoomt of blancheert ze.

Rucola verbetert je bloedsomloop

Deze populaire slasoort is in staat je risico op kanker en (maag)zweren te verkleinen. Naast vitamine K vind je in rucola ook vitamine A, B, C en foliumzuur en onmisbare mineralen zoals ijzer, calcium, mangaan, magnesium, koper, kalium, fosfor en zink.  Dit laatste mineraal verkleint je risico op prostaatontsteking en prostaatkanker. Rucola is een opvallend pittige slasoort die je kunt verzachten met een zoete en zelf gemaakte vinaigrette.

Boerenkool bevat meer vitamine C dan sinaasappel

Deze groente bevat meer vitamine C dan één sinaasappel. Je vindt in boerenkool ook een grote dosis aan vitamine E en foliumzuur. Boerenkool is vooral efficiënt bij brandend maagzuur en reflux. Verder brengt deze groente je cholesterolgehalte in evenwicht en zuivert je lichaam op een natuurlijke manier. Boerenkool kun je zowel blancheren als stoven, koken en wokken

Groene bladgroenten: Paksoi zorgt voor extra spieropbouw

Paksoi is vooral rijk aan vitamine A, B, C, K en foliumzuur. Daarnaast barst paksoi van mineralen zoals calcium, ijzer mangaan, fosfor, magnesium en kalium. Kalium zorgt voor extra spieropbouw en voor een gezonde bloeddruk. Verder werkt deze groente ontstekingsremmend, zorgt het voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit. Deze groente zuivert je lichaam en verkleint je risico op kanker en hart- en vaatziekten.

Groene bladgroenten: Waterkers zuivert ons lichaam

Waterkers is een belangrijke bron van vitamine A, B, C, E EN k.  In waterkers vind je ook een grote dosis mineralen en zoals calcium, fosfor, mangaan, magnesium, en in mindere mate ook koper en natrium. Waterkers ontgift je lever en is op die manier doeltreffend tegen allerlei huidaandoeningen zoals eczeem, acne, artrose en oedeem of ophoping van vocht. Verder helpt waterkers tegen angst, stress en tegen examenvrees.

Lees ook: Waterkers is het gezondste superfood + Recepten

Groene bladgroenten lijst

Er zijn dus heel wat groene bladgroenten voorbeelden. De complete groene bladgroenten lijst:

  • Spinazie
  • Andijvie, tuin- en waterpers
  • Alle groene koolsoorten
  • Sla
  • Paksoi
  • Groenlof
  • Brave hendrik
  • Lamsoren
  • Palmkool
  • Raapstelen
  • Postelein
  • Waterkers
  • Zuring

Je gezondheid verbeteren en tegelijk je overgewicht aanpakken doe je alleen met een gezond eetpatroon en meer te bewegen zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com