Zo zorg je voor sterkere botten en kun je osteoporose voorkomen


ontent/uploads/2015/02/Black_background-1.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””]

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

[/fusion_builder_container]

Osteoporose of botontkalking betreft een chronische ziekte die je beendergestel aantast.

Met ouder worden, vergroot het risico op deze aandoening van je botten. Hoe ouder je wordt,  hoe poreuzer ook je beenderen worden.

Daardoor ontstaan gemakkelijk botbreuken. Maar wat kun je zelf doen om osteoporose of botontkalking te voorkomen of zo lang mogelijk uit te stellen?

Er hebben veel meer vrouwen last van osteoporose dan mannen. Vooral de menopauze betekent een groot gevaar voor botontkalking
Er hebben veel meer vrouwen last van osteoporose dan mannen. Vooral de menopauze betekent een groot gevaar voor botontkalking

Osteoporose is het gevolg van de geleidelijke vermindering van je botmassa. Ondanks deze vermindering  blijft de samenstelling van je beenderen ongewijzigd.

Men spreekt van primaire botontkalking, en daarbij maakt men een verschil tussen een post menopauzale botaandoening en een leeftijdsgebonden of seniele osteoporose.

Oorzaken van botontkalking

Je skelet groeit gestaag doch uitsluitend tijdens je kindertijd en je adolescentie. Je beenderen ontwikkelen zich en worden langer, dikker en sterker en krijgen.

Hun structuur krijgt een grotere dichtheid. Je benen bereiken hun grootste botdensiteit rond je vijfentwintigste, en het is uitgerekend deze botdensiteit die de dichtheid van je beenderen bepaald.

Deze botdichtheid neemt af vanaf je dertigste. Bij sommigen verloopt dit proces sneller dan bij anderen, en dat vergroot je kans op ontkalking van je beenderen. Ongezonde eetgewoonten en een gebrek aan beweging werken deze veel voorkomende botkwaal in de hand.

Geen symptomen

Deze ziekte zorgt voor weinig of geen symptomen. Botontkalking veroorzaakt zelfs geen pijn. Het stellen van een sluitende diagnose is dan ook niet gemakkelijk en komt dikwijls te laat.

Ontkalking van je beenderen wordt meestal vastgesteld na een botbreuk.

Botbreuk belangrijk symptoom

In vele gevallen kan een botbreuk een eerste aanwijzing zijn van de ziekte. Hoe hoger je leeftijd hoe groter de kans op botbreuken. Het gaat dan meestal om botbreuken van je heup, je wervels en je pols.

Je risico op deze aandoening van je botten vergroot vanaf een leeftijd van veertig jaar. Zeker vanaf deze leeftijd kan een botbreuk op ontkalking wijzen. Werd je op die leeftijd het slachtoffer van een botbreuk, dan vergroot je risico op een volgende breuk.

Vrouwen lopen groter risico dan mannen

Vrouwen lopen een groter risico op het ontwikkelen van osteoporose dan mannen. Daar is een eenvoudige verklaring voor. Vrouwen hebben immers kleinere en meer breekbare beenderen dan mannen.

Calcium speelt een hoofdrol bij de ontwikkeling van osteoporose. Melk en andere zuivelproducten zoals yoghurt en kaas zijn daarbij erg belangrijk

De menopauze vergroot het risico op botontkalking bij vrouwen aanzienlijk. Tijdens deze periode stopt het lichaam van de vrouw immers met de aanmaak van het hormoon oestrogeen.

Dit vrouwelijk hormoon zorgt voor gezonde en sterkere botten. Botontkalking wordt echter ook steeds meer vastgesteld bij jonge vrouwen, die lijden aan overgewicht of anorexia.

Osteoporose voorkomen

Een aangepaste en gezonde voeding gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling van een sterk skelet.

Dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen, joggen, of zwemmen op je eigen ritme geniet de voorkeur op wekelijks enkele uren te trainen als een topsporter.

Door voldoende te bewegen zal je botdichtheid verhogen.

Voeding rijk aan calcium

Een gezonde voeding, evenwichtig en gevarieerd en met een hoge concentratie aan calcium kan botontkalking voorkomen. Calcium zorgt voor extra botvorming, zowel tijdens onze groeifase als op latere leeftijd.

Je vindt dit mineraal vooral in zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt. Deze zijn ook rijk aan vitamine D, eveneens belangrijk ter preventie van botontkalking.

Mineraalwater, noten en dan vooral hazelnoten, gedroogde vruchten (vijgen en dadels), en vette vis zoals zalm, paling, makreel, forel, sardienen, haring en ansjovis bevatten veel calcium.

Vitamine D

Vitamine D speelt dus ook een hoofdrol in het voorkomen van deze aandoening. Deze vitamine vergemakkelijkt de opname van calcium uit je voeding.

Je lichaam is niet in staat zelf vitamine D aan te maken, wél door blootstelling aan zonlicht.Vitamine D is ook in kleine hoeveelheden aanwezig in vette vis, in vlees en in eieren, en wordt ook toegevoegd aan halvarine, margarine en aan allerlei bak- en braadproducten.

Zo zorg je zelf voor sterkere botten

Zorgen voor een sterk beendergestel op jongere leeftijd is een andere mogelijkheid om botontkalking te voorkomen.

  • Cafeïne: drink daarom weinig mogelijk koffie, thee, cafeïnerijke en koolzuurhoudende dranken
  • Stress vermijden: je bijnieren spelen een belangrijke rol bij de preventie van deze botziekte. Zij blijven na je overgang oestrogeen produceren. Stress vermijden is belangrijk voor gezonde bijnieren
  • Voeding rijk aan silicium: silicium bevordert de groei van je botten en maakt ze sterker. De beste manier is om organisch silicium in een vloeibare vorm in te nemen. Silicium vind je ook in gierst, gerst, champignons
  • Roken en alcohol: verminderen je botdichtheid en zorgt voor de afbraak van botweefsel
  • Eet meer groene bladgroenten: en dan vooral  spinazie, radijs, rammenas, broccoli, postelein, raapstelen, Groene koolsoorten, en bleekselder
  • Fruit voor sterkere botten: vijgen, abrikozen, dadels en appelen

Conclusie

Naarmate je ouder wordt vergroot je kans op de ontwikkeling van deze veel voorkomende aandoening van je beendergestel. Toch kun je zelf veel doen om ontkalking van je beenderen te voorkomen.

Zorg op jongere leeftijd voor sterkere botten. Dat doe je in de eerste plaats door een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding en door voldoende te bewegen. Sterke botten geven botontkalking geen kans.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com