Proteïnen en hun invloed op gezondheid en lichaamsgewicht


Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Proteïnen of eiwitten zijn, samen met gezonde en onverzadigde vetten en trage koolhydraten, onmisbaar voor een goede gezondheid en om verantwoord en dus gezond meer vet te verbranden en af te slanken.

Zo zijn proteïnen van levensbelang, in zoverre dat we zonder onmogelijk in leven kunnen blijven. Proteïnen of eiwitten zijn immers de bouwstenen van ons lichaam.

Ze bepalen niet alleen de vorm en beweeglijkheid van ons lichaam, maar zorgen daar bovenop ook voor de stevigheid van onze botten.

Maar ook als je op een gezonde manier wilt afslanken moet je meer eiwitten eten. 

Kortom, welke invloed hebben proteïnen op onze gezondheid en ons lichaamsgewicht?

In zo goed als alle voedingsmiddelen, vind je eiwitten. Als we het over eiwitten hebben, moeten we het onderscheid maken tussen eiwitten afkomstig uit onze voeding, en lichaamseigen eiwitten.

Proteïnen die ons lichaam uit onze voeding haalt, zorgen er voor dat er meer glucose wordt opgenomen door onze dunne darm.

Dat heeft voor gevolg dat onze hersenen geen hongergevoel naar onze maag doorsturen.

Proteïnen uit onze voeding geven ons dus een langer verzadigd gevoel; waardoor honger langer uit blijft, en we automatisch minder eten, meer vet verbranden en afvallen.

Eiwitten zijn tevens de bouwstenen van onze spieren. Spieren zijn op hun beurt belangrijk om je overgewicht definitief kwijt te spelen. Ze verbruiken immers energie, zelfs in rust.

Gezond afslanken met een evenwichtig proteïne dieet

Om snel gewicht te verliezen kies je bij voorkeur voor een evenwichtig samengesteld proteïne of eiwit dieet met veel eiwitten, maar ook met gezonde vetten en trage koolhydraten.

Zo’n gezond eiwit dieet is alvast het Vitadis Slanker Leven Plan, dat door diëtisten en voedingscoaches als beste dieet van 2014 en 2015 werd uitgeroepen.

Ondertussen heeft Vitadis zijn deugdelijkheid uitvoerig bewezen. Meer dan 30000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen geraakten met het Slanker Leven Plan definitief van hun overgewicht verlost.

Proteïnen, maar even goed gezonde vetten en trage koolhydraten eet je in voldoende mate met het Vitadis Slanker Leven Plan.
Proteïnen, maar even goed gezonde vetten en trage koolhydraten eet je in voldoende mate met het Vitadis Slanker Leven Plan.

Een uitgebreide review van het Vitadis Slanker Leven Plan, lees je HIER

Proteïnen en aminozuren 

Eiwitten zijn opgebouwd uit twintig aminozuren. Ons lichaam is in staat om twaalf daarvan zelf aan te maken. Deze twaalf noemt men niet- essentiële aminozuren.

Vooral plantaardige proteïnen behoren tot de niet- essentiële aminozuren.

Plantaardige eiwitten uit bijvoorbeeld noten, bonen, groenten, en fruit zijn van mindere kwaliteit dan deze uit dierlijke voeding zoals uit vlees, vis, zuivel en eieren.

De acht ontbrekende aminozuren kan ons lichaam onmogelijk zelf aanmaken. Dit zijn de essentiële aminozuren. Eiwitten die deze leveren, noemt men essentiële eiwitten.

  • De meest hoogwaardige proteïnen of eiwitten: vind je in mager vlees, vis, en in eieren, melk en kaas.

De nadelen van te weinig proteïnen

Te weinig eiwitten is niet alleen nadelig voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar even goed voor onze vet verbranding en ons overgewicht.

Een gebrek aan eiwitten zorgt voor spierafbouw. Minder spieren betekent ook minder vet verbranden en moeilijker overgewicht verliest.

Een te hoge concentratie aan proteïnen zorgt vooral voor problemen met de nieren.

Met een tekort aan proteïnen zal je dus niet afvallen.

Hoeveel proteïnen hebben we dagelijks nodig?

Het dus belangrijk te weten hoeveel hoogwaardige eiwitten of proteïnen je dagelijks nodig.

Die hoeveelheid hangt vooral van je fysieke inspanningen af. Hoe intensiever je spieren worden belast, hoe meer eiwitten je nodig hebt om je spiermassa intact te houden.

Je dagelijkse dosis proteïnen is ook afhankelijk van je geslacht, je leeftijd en van je spieropbouw. Zo is één gram eiwit per kilo lichaamsgewicht net voldoende je spieronderhoud.

Wil je meer spieren, dan zit je al vlug aan twee gram per kilo lichaamsgewicht, en beoefenaars van krachtsporten zoals bodybuilders gaan tot drie gram en meer proteïnen per kilo lichaamsgewicht.

Diëtisten en voedingscoaches raden voor vrouwen dagelijks minimaal 100 en voor mannen 150 gram proteïnen aan.

De voordelen van voldoende proteïnen of eiwitten

Voldoende eiwitten zorgen dus voor heel wat voordelen.

We zetten de voordelen nog even op een rijtje:

  • Proteïnen stimuleren je metabolisme of stofwisseling: waardoor je meer vet verbrandt en sneller afvalt
  • Proteïnen maken afvallen mogelijk: eiwitten zorgen er niet alleen voor dat je metabolisme of stofwisseling naar een hoger toerental overschakelt. Ze zorgen tevens voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotten stoelgang
  • Zorgen voor een zuiver lichaam: voldoende eiwitten helpen mee je lichaam zuiveren. Een   zuiver lichaam verbrandt meer vet en zal dus meer en sneller afslanken
  • Proteïnen zijn rijk aan aminozuren: voor gezond afslanken is het belangrijk dat je zoveel mogelijk aminozuren via voedingseiwitten binnen krijgt. Variatie staat ook hier centraal. Zorg voor voldoende dierlijke eiwitten uit mager vlees, uit vis en vooral vette vis, en zuivel en plantaardige eiwitten uit bijvoorbeeld bonen en sojabonen, noten, zaden en pitten
  • Langdurige en zware inspanningen: hoe langer en intensiever je fysieke inspanningen, hoe meer proteïnen je lichaam nodig heeft

Superfoods rijk aan proteïnen

Een tekort aan proteïnes kun je eventueel aanvullen met shakes

Naast de meest hoogwaardige proteïnen dierlijke voeding, is e rook plantaardige voeding met volwaardige eiwitten die als een belangrijke bron van eiwitten in een gezonde maaltijd kunnen zorgen.

De belangrijkste plantaardige voeding met hoogwaardige eiwitten:

  • Quinoa: een gezond alternatief voor graan en rijst
  • Boekweit: is net als quinoa ene pseudograan en wordt dan ook meer en meer als gezond alternatief voor graan gebruikt. Men maakt er nu ook deegwaren, pasta, rijst en noedels van
  • Hennepzaad: wordt vooral gebruikt voor het produceren van hennepolie, alcoholvrije dranken en siroop

Gezond afslanken met een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon

Verantwoord en gezond afslanken zonder jojo effect doe je alleen door evenwichtig en gevarieerd te eten. Niet alleen met voeding rijk aan eiwitten, maar even goed met gezonde en dus onverzadigde vetten.

Dat doe je met een gezond eetpatroon. Dat is zeker het geval met het Vitadis Slanker Leven Plan. Dat werd zowel door diëtisten als voedingscoaches niet voor niets uitgeroepen tot het beste eiwit dieet van 2014 en 2015.

Zowel de Vitadis voeding als de Vitadis recepten zijn niet alleen rijk aan hoogwaardige eiwitten. Ze bevatten tevens gezonde en onverzadigde vetten en de juiste koolhydraten, de meervoudige en trage koolhydraten.

Evenwichtig en gevarieerd eten met de juiste mix van eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten is de enige manier om gezond af te slanken zonder jojo effect.

Ondertussen hielp Vitadis reeds meer dan 30000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun overgewicht af.

Het Vitadis Slanker Leven Plan kost slechts 3,70 euro  per dag

De prijs van het Vitadis Slanker Leven Plan staat in schril contrast met die van ongezonde crash diëten die je slechts een erg tijdelijk gewichtsverlies opleveren.

Crash diëten kosten je gemiddeld tussen de 250 en 300 euro per maand.

Afslanken met het Vitadis Slanker Leven Plan kost slechts 3,70 euro. Een betaalbare prijs voor een gemiddeld gewichtsverlies tussen 3 en 6 kilo in 1 week.

Hierbij wordt uitgegaan van een gemiddelde boodschappen kostenpost van 70 euro per 10 dagen.

Het pakket kost zelf 87 euro voor 10 dagen, hiervan kun je de normale boodschappen dus aftrekken met uitzondering van het avondeten.
Al met al is een bedrag van 3,70 per dag een erg nette prijs voor een gewichtsverlies van 3 tot 6 kilo per week.

Conclusie

Het Vitadis Slanker leven plan is zonder meer een goede, en vooral gezonde keuze als je last hebt van overgewicht en daar op een verantwoorde manier iets wilt aan doen. En dit aan een prijs van amper 3,70 euro per dag.

Bovendien kun je voordelig kennis maken met het Vitadis Slanker Leven Plan.

Lezers van Leefnugezonder (die zijn ondertussen al met meer dan 40000 per maand) genieten nu immers van een tijdelijke korting van 60% op hun volledige bestelling, hoe groot of hoe klein die ook is

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.