Vetten nodig om gezond af te slanken?

Spread the love

Vetten en vetrijke voeding worden meestal van het dagelijks menu geschrapt als je iets aan je overgewicht wilt doen. Even zo met oliën. In zowel vetten als oliën vind je heel wat calorieën, en toch zijn ze onmisbaar en passen ze in een gezond voedingspatroon.

Ook vetten bevatten gezonde voedingsstoffen.

Daar zijn alle diëtisten en voedingscoaches het roerend over eens.  We kunnen niet zonder vetten. Ze zijn even belangrijk als eiwitten en koolhydraten, ook als je gewicht wilt verliezen.

 Als je wilt afvallen, is het dus belangrijk dat je weet of je voldoende en juiste vetten gebruikt om je overgewicht definitief kwijt te spelen en je streefgewicht te behouden.

Welke vetten zijn  onmisbaar zijn voor je gezondheid en lichaamsgewicht?

Vele mensen die willen afslanken, kiezen in veruit de meeste gevallen voor peperdure en vooral ongezonde crash diëten om hun gewichtsprobleem op te lossen. Daarbij wordt heel wat voeding achterwege gelaten.

Dat is ook met vetten en oliën het geval. Een eenzijdig voedingspatroon met veel eiwitten en weinig of geen vetten en koolhydraten, doet veel meer kwaad dan goed.

Bij vetten moeten we het onderscheid maken tussen ongezonde verzadigde vetten, transvetten en gezonde onverzadigde vetten.

Vetten beschermen onze organen, en zorgen voor de opname van gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen (A, D, E en K) en mineralen.

Vetten zijn een belangrijke bron van energie. En die hebben we dan weer nodig om meer af te vallen.

  • Gezonde, onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in: donker gekleurde olie, olijfolie, avocado, Braziliaanse noten en walnoten, lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten en in walnoot olie…

Vetarme diëten brachten geen oplossing

De laatste jaren kwamen er meer en meer vetarme producten, magere voeding en light producten bij. Als we meer vet willen verbranden en snel afvallen kiezen we massaal voor vetarme diëten.

Verwonderlijk genoeg bracht dit niet de gewenste oplossing, integendeel. Steeds meer mensen kampen met overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas. Het legertje zwaargewichten wordt bovendien alsmaar jonger.

Velen zijn ervan overtuigd dat het eten van vette voeding, voor meer lichaamsvet zorgt. Dat is echter niet altijd het geval.

Veel hangt af van wat je naast deze vetten eet.

Vetrijke voeding, gecombineerd met veel koolhydraten, zijn inderdaad één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht.

Om af te vallen en vet te verbranden heb je voeding nodig rijk aan onverzadigde vetten, hoogwaardige eiwitten en trage koolhydraten .

Trage koolhydraten en eiwitten leveren alle gezonde voedingsstoffen en geven ons een langer verzadigd gevoel.

Met als gevolg dat je honger langer uitblijft, je automatisch minder eet, meer vet verbrandt en sneller afvalt.

Van voeding rijk aan gezonde, onverzadigde vetten helpt je gewicht te verliezen 

Zijn onverzadigde vetten ongezond?

Tot voor kort gingen zowel diëtisten als voedingscoaches ervan uit dat onverzadigde vetten ongezond varen en vooral overgewicht, aderverkalking, levensbedreigende hart- en vaatziekten, een verstoord cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en diabetes veroorzaakten.

Na grootschalige en langdurige wetenschappelijke onderzoeken aan de befaamde Harvard School of Public Health, kwam men tot het besluit dat verzadigde vetten geen invloed hadden op de eerder vernoemde aandoeningen.

Van enkelvoudige, onverzadigde vetten ging men er steeds van uit dat ze ons beschermde tegen hart- en vaatziekten, maar dat blijkt nu niet waar te zijn.

Transvetten zijn inderdaad ongezond, en kun je dus best zoveel mogelijk vermijden.

Afvallen met de juiste vetten

Bepaalde vetten komen van nature voor in onze voeding. Deze natuurlijke vetten bevorderen zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid. Dat zijn bijvoorbeeld vetten uit mager vlees, (vette) vis, uit zuivel (kaas, eieren, boter, yoghurt en kwark), en uit noten (vooral amandelen, hazelnoten, walnoten en Braziliaanse noten), zaden, pitten en uit vruchten zoals olijven en avocado’s.

Toegevoegde vetten en transvetten zijn écht ongezond, ook als je wilt afvallen.

Afvallen die je alleen met een gezond eetpatroon met eiwitten, gezond eiwitten en trage koolhydraten.

Kies dus de juiste vetten als je wilt afslanken zonder jojo effect

Ongezonde transvetten worden aan onze voeding toegevoegd. Transvetten zijn afkomstig uit oliën, en worden aan onze voeding toegevoegd voor een betere smaak.

Dat is vooral het geval bij bewerkt vlees (zoals broodbeleg), kant- en- klare maaltijden en diepvriesmaaltijden, in snoep, koekjes en gebak en in harde frituurvetten.

Deze transvetten hebben we niet nodig, integendeel. Het voedingscentrum stelde de dagelijkse maximale limiet voor vrouwen op twee en voor mannen op drie gram.

Ons lichaam heeft gezonde vetten nodig om:

  • Af te vallen: vetten verlengen ons verzadigingsgevoel
  • Hormonen aan te maken: zoals testosteron en oestrogeen
  • Vitaminen aan te maken: waaronder vooral vitamine D
  • Om ons immuunsysteem te versterken
  • Onze natuurlijke weerstand te verhogen: daardoor zijn we beter bestand tegen allerlei aandoeningen

Afvallen met evenwichtig en gezond voedingspatroon

Afvallen doe je uitsluitend met een gezond en evenwichtig samengesteld eetpatroon dat zowel voldoende eiwitten als gezonde vetten en trage koolhydraten bevat.

Zo’n gezond voedingspatroon is ongetwijfeld het Vitadis Slanker Leven Plan. Dat werd zowel door diëtisten als voedingscoaches uitgeroepen tot het beste eiwit dieet van 2014 en 2015.

Met het Slanker Leven Plan val je gemiddeld tussen de 3 en 6 kilo af per week.

Dat doe je met in totaal zes maaltijden per dag.

Ondertussen werden al meer dan 30000 Nederlanders en haast evenveel Belgen definitief van hun overgewicht verlost.

Jij wilt toch ook weten wat het Vitadis Slanker Leven Plan voor je gezondheid en overgewicht kan betekenen?

Omega 3 vetten

Een gezond eetpatroon bestaat ook uit voeding rijk aan omega 3 vetzuren. In onze moderne voeding vind je steeds minder van deze gezonde vetten.

  • Omega 3 vetzuren helpen tegen: ADHD, hart- en vaatziekten, artritis, klachten tijdens de overgang, angst, stress en depressies

Deze omega 3 vetten zijn vooral aanwezig in vette vissoorten zoals wilde zalm, paling, makreel, sardienen tonijn, forel, haring en in ansjovis.

Omega 3 vetzuren zijn eveneens aanwezig in eieren, avocado en in plantaardige oliën zoals lijnzaadolie, hennepolie, koolzaadolie, notenolie, sojaolie en in tarwekiemolie

Je zal gemakkelijker en meer vet verbranden en sneller afvallen met gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding, voldoende beweging en een omega 3 vetten visolie supplement.

Ook olijfolie en alle donker gekleurde oliën helpen je afvallen. Deze gezonde oliën geven je een langer verzadigd gevoel, zodat je minder vlug honger hebt.

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.