Nek- en schouderpijn: Deze natuurlijke voedingssupplementen helpen

Nek- en schouderpijn

Nek- en schouderpijn, vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken. Bijna 75 procent van alle landgenoten heeft nek- en schouderpijn gehad. Er is vaak geen duidelijke oorzaak en de pijn verdwijnt meestal spontaan na enkele dagen of weken, soms pas na enkele maanden.  Dan heb je met chronische nekpijn te maken. Nek en- of schouderpijn wordt vaak veroorzaakt door stress.

Wat kunnen we zelf doen aan nek- en schouderpijn?

Nekpijn is vaak zo hevig dat sommige houdingen of bewegingen onmogelijk zijn. De pijn kan gepaard gaan met een gevoel van stijfheid. Nekpijn veroorzaakt vaak hoofdpijn en pijn aan je schouders of armen. Nek- en schouderpijn is vaak zo hevig dat het zowel je professioneel als je sociaal leven verstoort.

Nek- en schouderpijn als gevolg van een Verkeerde houding

Er zijn meerdere oorzaken van nek- en schouderpijn. Vaak is het is een gevolg van een verkeerde houding of van tocht zoals airco. Deze  onschuldige verdwijnen spontaan na enkele dagen. De pijn kan ook het gevolg zijn van een kwetsuur of een val, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Soms zijn de spieren aan één kant van de nek te strak en stijf dat je nek vastzit.

Nek- en schouderpijn als gevolg van Stress

Heb je vaak pijn in je nek of in je schouders? Voel je tintelingen of spierpijn in de nek bij het bewegen van je hoofd?  Is je nek geblokkeerd en kun je je hoofd niet bewegen? Stijve spieren zijn vervelend, maar soms ook erg pijnlijk.

Nek- en schouderpijn door Artrose en artritis

Hoe ouder we worden hoe groter de slijtage aan onze wervels verslijten. Denk hierbij in de eerste plaats aan artrose en artritis. Beiden kunnen chronische nekpijn veroorzaken. Soms kan door botontkalking of osteoporose de cervicale wervelkolom instorten. Dit komt vooral voor bij vrouwen in de overgang en bij senioren.

Dit kan je wellicht ook helpen:  Artritis voorkomen met deze natuurlijke voeding + Recepten

Nek- en schouderpijn door Hernia

Bij een cervicale hernia drukken de tussenwervelschijven die zich tussen de halswervels bevinden, tegen de zenuwen die zich uitstrekken tot aan Je arm. Een nekhernia veroorzaakt vooral hevige pijn aan je armen. Je arm veroorzaakt dan een tintelend en verzwakt gevoel.

Nek- en schouderpijn door slechte slaaphouding

Nek-, schouder en spierpijn en stijve spieren en het slapen hebben verschillende oorzaken zoals stress of overbelasting. Meestal is de directe oorzaak hiervan een onjuiste ergonomische ondersteuning van nek en hoofd. Te hoog of te laag liggen met het hoofd kan oorzaak zijn van een vastzittende nek. Vastzittende nekspieren veroorzaken spanningshoofdpijn bij het ontwaken. Niet alleen het juiste hoofdkussen maar ook een goede ondersteuning van je nek is belangrijk voor een goede en deugddoende slaap.

Een verkeerd hoofdkussen

Goed slapen op je zij  doe je als je hoofd in het verlengde ligt van je rug. Bij een verkeerde word je vaak wakker. Een te hoog of een te laag hoofdkussen zorgt voor een verkeerde belasting van een of meerdere tussenwervelschijven. Dit kan spierkrampen en een stijve nek veroorzaken. Goed slapen op je rug lukt je pas als de natuurlijke kromming van je nek goed wordt ondersteund zodat de wervels zich in hun natuurlijke positie tegenover elkaar bevinden.

Nek- en schouderpijn door overbelasting

Zware inspanningen kunnen je nek- en schouderspieren overbelasten. Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Dat doe je door in de eerste plaats het tillen van zware voorwerpen te vermijden

Hoofdpijn

Lang in dezelfde houding zitten kan nekpijn veroorzaken die uitstraalt naar je hoofd en de schouders, waardoor hoofdpijn ontstaat. Hoofdpijn, nervositeit, slechte slaaphouding, spierspanning kunnen ook hoofdpijn veroorzaken

Ook interessant: De beste homeopathische middelen tegen hoofdpijn

Nek- en schouderpijn verminderen met aangepaste oefeningen

Bij nek- schouderpijn kun je best je dagelijkse activiteiten verder zetten. Dat is de beste therapie. Pijn als gevolg van je inspanningen betekent gelukkig niet altijd dat die specifieke bewegingen schadelijk zijn voor je gezondheid. Probeer je nek en schouders uw nek voorzichtig te bewegen met aangepaste oefeningen. Dat kun je door bijvoorbeeld je hoofd enkele keren heen en weer te buigen. Probeer daarbij naar links en rechts te kijken.

Nek- en schouderpijn verminderen met voedingssupplementen

Natuurlijke voedingssupplementen kunnen nek- en schouderpijn aanzienlijk verzachten. Dat is het geval met:

MSN

MSM of methylsulfonylmethaan is een voedingssupplement dat vaak gebruikt wordt bij gewrichtspijn. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat MSM een effectieve pijnstiller is voor veel gewrichtsaandoeningen zoals artrose of artritis. MSM verzacht ook de gewrichtspijn door sportblessures. Methylsulfonylmethaan, het belangrijkste bestanddeel van MSM, vertraagt pijnprikkels in zenuwvezels. Voordelen bij het gebruik van dit natuurlijk voedingssupplement zijn vooral:

  • Effectief bij gewrichtspijn
  • Bewezen veilig in gebruik
  • Is niet verslavend
  • Geen bijwerkingen

Nek- en schouderpijn verzachten met Magnesium

Nek- en schouderpijn is vaak get gevolg van een tekort aan magnesium. Dit mineraal vind je in vele natuurlijke voedingsstoffen. Je kunt je voorraad magnesium aanvullen en op peil houden met natuurlijke voedingssupplementen op basis van magnesium. Voeding met het meeste magnesium is vooral:
Groene bladgroenten: en vooral spinazie, spruiten, andijvie, sla, alle soorten groene kolen en broccoli
Peulvruchten: eet wekelijks minstens een keer erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner en vooral linzen en kikkererwten
  • Alle natuurlijke noten zonder toevoegingen of bewerkingen
  • Volkorengranen: vooral haver en zemelen
  • Avocado
  • Rauwe cacao
  • Bananen
  • Zeewier
  • Algen
  • Kraanwater

Nek- en schouderpijn verminderen met Glucosamine

Glucosamine vind je in bijna al je weefsels. wordt in bijna alle menselijke weefsels aangetroffen. Het meeste glucosamine vind je in ons kraakbeen, ligamenten en in pezen. Proteoglycanen zijn macromoleculen die ervoor zorgen dat kraakbeen water vasthoudt, schokken absorbeert, zijn soepelheid behoudt.

Lees ook: Glucosamine als natuurlijke pijnstiller bij artrose

Combineren

Combineer glucosamine, chondroïtine, collageen en hyaluronzuur voor het beste resultaat. Deze natuurlijke ontstekingsremmende medicijnen hebben gunstige effecten op uw spieren en gewrichten. Glucosamine is een natuurlijke aminosuiker die door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Hoewel de exacte rol van glucosamine niet volledig wordt begrepen, wordt gezegd dat de stof de pijn helpt verlichten en de verdere afbraak ervan vertraagt.

Kurkuma tegen nek- en schouderpijn

Dit kruid is vooral populair in de keuken, maar heft ook helende eigenschappen. Curcumine is de werkzame stof die heel wat gezondheidsvoordelen geeft aan kurkuma. Kurkuma wordt traditioneel gebruikt als hulpmiddel bij de spijsvertering. Recente onderzoeken toonden dat curcumine ook pijnstillend werkt, vooral bij nek- en schouderpijn en gewrichtspijn.

Collageen

Collageen verbetert niet alleen de gezondheid van je huid, maar komt ook voor in spieren, botten en kraakbeen. In collageen vinden we glycerine, een stof die voor meer en sterkere spieren zorgt.

 

 

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.